Veckans brott (ulvlek)

Jag fattar det som att lyan får en rad varje natt, dvs även första natten.
Den lösmynte spionen får ju själv all info första natten och kan förhoppningsvis dra slutsatser om en eller två som är goda redan då så att den inte dräller till en ond spelare.
Brevis har det ju lite tuffare förstås men är heller inte piskad att skicka något förrän den är mer säker.
Jag tycker att det är lite svårtolkat:
Tjallaren (lösmynt spion): GWs team samlar information där den finns. I detta fall använder de en tjallare som källa. Första natten får hen veta allas val. Därefter har tjallaren så svårt att hålla tyst att hen väljer ut spelare som får ta del av hela informationen medan tjallaren själv bara får en lottad rad! Tjallaren dräller så att en rad varje natt når ulvarna.
Jag tycker att det går att tolka som att först efter första natten så dräller den en rad till ulvarna, samtidigt står det varje natt, så...

Jag håller med om att lösmynte spionen har större chans att pricka en god än vad brevbäraren har (vet av egen erfarenhet hur svårt det kan vara:p)

Sover alla fortfarande? :p
Sover? Nejdå jag försöker få adobe connect att samarbeta med min dator... Just nu känner jag mest för att slänga ut datorn så då gick jag in hit för att känna att datorn är nödvändig! :D
Jag tycker att @Blacksmithfarm s uträkning på antal känns vettig så jag håller mig nog till den. ;) Angående antal i lyan kontra antal som får plats i konversationer så är det kanske något som vi måste ta upp med Gunnar, eller vad säger du @LenaH ? :D

Hur får du ihop det? 5 onda + får = 6st
17 deltagare - 6st = 11st goda roller

Sedan köper jag inte + spöket heller, då det är en av de goda (logiskt sett) efter den har dött.
Alltså inte någon extra god roll??
Fel i matematiken där, givetvis har du rätt.

Jag skrev "+ ett eventuellt spöke" just för att jag inte räknade den som en full roll och kanske inte kommer att väckas. Spöket spelar dock på den goda sidan och har en röst som kan bli avgörande.

Fel i matematiken där, givetvis har du rätt.

Jag skrev "+ ett eventuellt spöke" just för att jag inte räknade den som en full roll och kanske inte kommer att väckas. Spöket spelar dock på den goda sidan och har en röst som kan bli avgörande.
Okej.

Men jag är fortfarande inte helt överens angående spöket.
Nu finns det inte.
När det finns har minst 1 roll dött - och blivit väckt till spöke - det ändrar inte antalet goda/onda som finns i leken.

Jag tycker att det är lite svårtolkat:

Jag tycker att det går att tolka som att först efter första natten så dräller den en rad till ulvarna, samtidigt står det varje natt, så...
Ja det har du rätt i, kanske vi behöver ett klargörande från @Myrten ?
Det kan ju vara viktigt för de roller som har val att göra till första natten att veta om ulvarna kan få tillgång till dem.

Okej.

Men jag är fortfarande inte helt överens angående spöket.
Nu finns det inte.
När det finns har minst 1 roll dött - och blivit väckt till spöke - det ändrar inte antalet goda/onda som finns i leken.
Och det var just därför jag inte räknade med spöket bland de goda och skrev eventuellt ;)

Och det var just därför jag inte räknade med spöket bland de goda och skrev eventuellt ;)
Vet inte om vi kommer att bli överens i denna frågan ;)

Jag tycker inte att spöket är en roll som ska räknas med i rollfördelningen när man ska ta reda på hur många goda/onda roller som finns. I det avseendet är spöket 0, tycker jag.
Sedan är det självklart en fördel för den goda sidan att det finns en spökväckare som kan väcka ett spöke.

Ja det har du rätt i, kanske vi behöver ett klargörande från @Myrten ?
Det kan ju vara viktigt för de roller som har val att göra till första natten att veta om ulvarna kan få tillgång till dem.
Håller med om att det är lite tvetydig. Tjallaren är allmänt lösmynt och talar bredvid mun redan första natten.

Ulvarnas rader lottas bland de som inte är kända för lyan sedan tidigare.

så nu har jag läst ikapp lite:)
Ser att det diskuterats hur många som är fördelade på onda respektive goda sidan och håller nog med de som får fram att det borde finnas 4 bybor.
17 deltagare varav ca 1/3 brukar vara onda= 5,61 gör det troligt att det skulle vara 5 i lyan och ett svart får = totalt 6 på onda sidan
8 st goda roller vet vi om, men bybor är inte angivet i rolllistan hur många de är.
Men om man ska tro på 5 i lyan+ett svart får så bör det ge att det borde vara 4 bybor

En ny roll för mig är mediumet och där kan man väl anta att så länge ingen ulv har lynchats så bör mediumet kunna lita på det den får info om, men så fort en ulv är ute så blir det genast trixigare för mediumet att lita på sin info.
Tror det blir en spännande lek!

Angående Mediumet så får den inte föra sin info vidare någonannanstans än i tråden eller?

Hur menar du nu? De enda i den här leken som får prata utanför leken är väl ulvarna och spöket/spökväckaren? Vem tänker du att mediumet ska prata med?

Om brevbäraren skickar en ett paket får man ju återgälda det med ett meddelande. Så då kan till exempel mediet kommunicera med brevbäraren bara brevbäraren lyckas pricka rätt person. :)

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar