vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.

skog_maria

Trådstartare
Nu är det snart vår och jag har en dam hemma som jag har fundering att korsa men en annan ras. Friesern ligger nära till hands. :) Någon som har den korsningen?

Jag har sett att man inte gillar vbl korsningar här, men ni som har någon korsning med vbl hur blev det?

:banana:

Sv: vbl korsning

Jag har en 05:a
Arab/vbl
Super trevlig i all hantering å ridning.
kanske inte den snyggaste hästen exteriört men
helt perfekt för mej..
Blir ca 160 cm.

24669477.jpg

Sen har jag en 08a Hbl/Vbl.
Trevlig kille med ganska mkt skalle.
Snygg exteriört mm (då det var mer genomtänkt med denna betäckningen)
Kommer nog bli en bra hopp häst längre fram.
Blir ca 170 cm

25742257.jpg

mamma till båda ovan var min mammas vbl på närmare 170 cm

jag tycker du ska kolla igenom ditt stos och hingstens svagheter innan du betäcker så du ej tar första bästa hingst. Vi tog kompisens godkända arab hingst till våran första å visst jag ska inte säga att jag blev missnöjd med henne men det kunde kanske blivit bättre om man tänkt till lite innan å kanske valt en annan hingst. Men en trevligare häst än henne får man leta efter.

Nu är det snart vår och jag har en dam hemma som jag har fundering att korsa men en annan ras. Friesern ligger nära till hands. :) Någon som har den korsningen?

Jag har sett att man inte gillar vbl korsningar här, men ni som har någon korsning med vbl hur blev det?

Har ingen själv, men har sett travarkorsningar av både arab, halvblod, fullblod, PRE, connemara, samt ARDENNER och ingen har varit lyckade exteriört eller ridmässigt alls.

Som du redan är medveten om är det inte så många som språkar för travarkorsningar här på avel eller ngn annanstans heller för den delen.
Varför just frieser går bortom min fattningsförmåga. Varför vill du avla på två häst raser som är synnerilgen ofördelaktigt byggda ur ridhäst sammanhang, och korsa dessa? :confused:

Jag har en -07a som är varmblod/connemara.
Nu kan jag ju inte säga så mycket hur hon blir som ridhäst eftersom jag inte har börjat med det än, men hon är en jättemysig tjej och väldigt sällskaplig.
Jag valde en godkänd hingst men en exteriör som hade lite av det mitt sto saknade. Kollade även att hingsten har ett bra psyke.
Det som var nackdel var att pappan var skimmel och jag har alltid sagt att jag inte vill ha en skimmel, men allt annat med honom uppvägde färgen.
Så nu har jag ett litet skimmelsto som älskar att gegga ner sig i leran.
Än så länge är jag väldigt nöjd med min häst. Bilder finns på:
http://s706.photobucket.com/albums/ww61/novalisa_2009/
Inte de allra bästa men du ser ju lite hur hon ser ut.

jag tycker du ska kolla igenom ditt stos och hingstens svagheter innan du betäcker så du ej tar första bästa hingst. Vi tog kompisens godkända arab hingst till våran första å visst jag ska inte säga att jag blev missnöjd med henne men det kunde kanske blivit bättre om man tänkt till lite innan å kanske valt en annan hingst. Men en trevligare häst än henne får man leta efter.[/QUOTE]

jo då, jag är mycket noga vem som blir pappa där. :)
har haft henne sen 02 så jag känner hennes svagheter och styrkor rätt bra nu.
det var fina blandningar. jag har hört att arab ska vara rätt bra att blanda med för att få distans.

Har ingen själv, men har sett travarkorsningar av både arab, halvblod, fullblod, PRE, connemara, samt ARDENNER och ingen har varit lyckade exteriört eller ridmässigt alls.

Som du redan är medveten om är det inte så många som språkar för travarkorsningar här på avel eller ngn annanstans heller för den delen.
Varför just frieser går bortom min fattningsförmåga. Varför vill du avla på två häst raser som är synnerilgen ofördelaktigt byggda ur ridhäst sammanhang, och korsa dessa? :confused:

jag skrev aldrig att jag skulle göra den till ren ridhäst...
jag vill ha lite mer massa till henne. hon är en riktig speedmodel. igentligen vill jag korsa henne med Järvsöfaks men det går ju inte. inbillar mig att det kan bli en snygg häst med en frieser. ;)
om den skulle bli lite inåttåad är det ju inte hela värden, går ju att sko. värre om den får krokiga ben. men i hennes stam är det väldigt bra ben över lag så det är nog inte så stor risk för det. men man lär ju kolla så inte hingsten har något också.

ja jag kan säga att min arab/travare korsning e den underbaraste häst jag hållit på med. hon e alltid possitiv å glad. fram å rida utan att vara pigg. går fram över allt utan tvekan. så hon kommer bli de hon e avlad för. Distans häst =)

jag skrev aldrig att jag skulle göra den till ren ridhäst...
jag vill ha lite mer massa till henne. hon är en riktig speedmodel. igentligen vill jag korsa henne med Järvsöfaks men det går ju inte. inbillar mig att det kan bli en snygg häst med en frieser. ;)
om den skulle bli lite inåttåad är det ju inte hela värden, går ju att sko. värre om den får krokiga ben. men i hennes stam är det väldigt bra ben över lag så det är nog inte så stor risk för det. men man lär ju kolla så inte hingsten har något också.

vad ska du använda den till då?
ja jag förutsatte ridhäst.
isåfall är nog innåt tåad ditt minsta problem, om man säger så. liksom krokiga ben. Har du koll på nackdelarna vbl exteriör och frieser exteriör i ridhäst sammanhang?

vad ska du använda den till då?
ja jag förutsatte ridhäst.
isåfall är nog innåt tåad ditt minsta problem, om man säger så. liksom krokiga ben. Har du koll på nackdelarna vbl exteriör och frieser exteriör i ridhäst sammanhang?

hennes har jag helkoll på. men det är hingsten då. Är inte 100% insatt i den aveln. han fick
Körning 10,0 (högsta möjliga!)
Temperament: 9,0 mycket viktigt för mig
Karaktär: 10,0
Arbetsvilja och utvecklingsbarhet ridning/körning: 9,0/10,0
Terränghoppning: 9,0
slutpoängen blev 8,5

det ska vara en vagnshäst och skogsmulle

Har korsning varmblod/shettis ;) Det va inte särskilt genomtänkt men jag tror han blir maxad b-c som kommer att bli en grym hopphäst! Har ett till varmblod som jag hade velat korsa med frieser har sett ett antal på bild och det blev inte helt fel :P

det finns en anledning till att jag inte skulle korsa dessa 2 med varandra och det är galoppen. Ridmässigt sätt kan man sedan få en hel del att jobba med i den punkten....Klart...är det en vagnshäst du är ute efter så finns det väl inga större hinder för o prova denna korsning! och det finns faktiskt några fina vbl/frieser korsningar också (några har ju här på buke!)...

dock är det lite dumt o skapa massa vbl korsningar av den enkla anledningen att dom kan vara svårsålda i framtiden. Jag skulle absolut hellre välja att köpa en 100% vbl travare än en korsning. Anledningen till att jag skulle göra det valet är delvis att det nu förtiden finns en ridtravarförening som anordnar mkt aktiviteter till "renrasiga" travare (som används som ridhästar)

det finns en anledning till att jag inte skulle korsa dessa 2 med varandra och det är galoppen. Ridmässigt sätt kan man sedan få en hel del att jobba med i den punkten....Klart...är det en vagnshäst du är ute efter så finns det väl inga större hinder för o prova denna korsning! och det finns faktiskt några fina vbl/frieser korsningar också (några har ju här på buke!)...

dock är det lite dumt o skapa massa vbl korsningar av den enkla anledningen att dom kan vara svårsålda i framtiden. Jag skulle absolut hellre välja att köpa en 100% vbl travare än en korsning. Anledningen till att jag skulle göra det valet är delvis att det nu förtiden finns en ridtravarförening som anordnar mkt aktiviteter till "renrasiga" travare (som används som ridhästar)

jag brukar inte korsa anars, har 3 vbl uppfödningar sen tidigare och två till påväg. men jag ville ha lite mer lugn och mer massa i hästen därför tänkte jag korsa dessa två.

Rätta mig om jag har fel, men du tror alltså att en frieser har lugnare temperament än en travhäst?

Rätta mig om jag har fel, men du tror alltså att en frieser har lugnare temperament än en travhäst?

dom jag träffat har varit lugna. men det finns väl knepiga pollar över allt i alla raser om man nu ska se det så.
men man ska väl inte hitta den västa sorten, det är ju bra dumt.

Jag har sett och jobbat med en korsning travare/islänning... :crazy: INTE nåt att satsa på! Totalt crazy humör, fick panik för minsta lilla, hade en exteriör som var kort i kroppen och lång i benen med kort hals, struttigt steg och såg överlag väldigt stel ut hela tiden. Precis som att han inte kunde söka sig framåt/neråt för att kroppen inte tillät det, eller hur man ska säga.

Jag har ridit en sån korsning med halvblod (pappa halvblod, mamma korsning halvblod/travare). En snäll häst, men travarblodet slog igenom rätt mycket. Mediokra gångarter med tendens till tölt i traven, hoppade sådär. 50 cm tyckte hon var kul, sen blev det för högt. Men snäll och hållbar.

Har också ridit en korsning halvblod/travare, hoppade ganska bra, men obalanserad galopp och väldigt kort trav. En del nerv och mycket energi.

Bägge hästarna var också ganska små, max 1,60.

Senast ändrad:

Det var en tjuvbetäckning, "som väl är". Ingen planerad betäckning. Men poängen är att raserna verkligen inte passar ihop, något som många ändå verkar hävda med förklaringen att både islänningar och travare kan tölta. Nu minns jag inte om just den här korsningen kunde tölta, men eftersom han knappt kunde nåt annat så är det ju skit samma egentligen.

*kl*
Nu är jag varken väl insatt i frieser-rasen eller vbl travaren. MEN visst borde korsningen kunna fungera fint som körhäst?

Jag skulle nog hellre korsa med morgan eller hackney då, för att få en ädel körhäst. Travare och frieser är för olika, hästen kommer ju inte se klok ut om den får frieserns huvud och travarens hals, t ex.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V