Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt, då är vi nog för att sätta igång med leken, men det finns utrymme för några till om det finns intresse.

Jag har satt DL till 21:30, natt DL kommer att variera, men på helgen lär den bli på morgonen och i veckorna vid lunch skulle jag tro. Finns det särskilda önskemål så får vi diskutera det. Jag har turen att ha @Paddington som kan rycka in om jag får trassel med tiderna.

Natt och Dag DL, vad menas med det?

Natt och Dag DL, vad menas med det?
Nu hoppas jag att jag får rätt på vliken som är vilken. Dag deadline respektive natt deadline.

Man spelar så att varje dag så får alla rösta på den de tror är ulv, rösten ska åtföljas av en teori om varför. Detta är dag DL det kan också vara en del val som dolda röster som ska in innan deadline.

På nattem är det ulvarnas tur att välja ett offer att äta.och det kan finnas annart såsom paket som ska skickas innan natt DL. Efter varje DL medelas öppet resultatet av lynch respektive käk. I min lek så är de svarta ryttarna de som representerar ulvarna. Vanligen är det dealine på kvällen, 21:30. Många vill vara online då så de kan följa röstningen och eventuellt ändra sig, det är inget krav man kan rösta när som helst.

• Gilla
Reactions: fio
Nää, ulvarna liksom alla specialroller skickar sina val i PM till oss som är LL (Lekledare). Övriga spelare får bara se utfallet av ulvarnas val efter natt-uppdateringen.

@Niyama beskriver det väldigt bra i första inlägget här i anmälningstråden
Dags för ny anmälningstråd igen! Här är Mammas beskrivning av vad en varulvslek är:

"Vad är då en varulvslek?

Det går att beskrivas ungefär som ett textbaserat rollspel. Det finns en person håller i leken, en lekledare, och ett gäng deltagare. Dessa deltagare får olika roller tilldelade sig av lekledaren (via PM), som de sedan ska hålla tyst om i leken. Leken består i stort sett av några onda (varulvar, det brukar vara mellan och tredjedel till en fjärdedel av lekens deltagare) och resterande goda. De onda vet i normalfallet om varandra och kan diskutera leken utanför tråden, exempelvis via PM. De goda vet i normalfallet inte om någon annan roll än sin egen.

Leken växlar sedan mellan dag och natt. Varje dag ska alla deltagare utifrån vad som skrivits i tråden resonera fram vem eller vilka hen tror är ond och rösta på den. Den som får flest röster när deadline för dagen är röstas då ut och är död, då får alla veta vilken roll denne person haft. Detta skriver då lekledaren i en uppdatering. De som är döda får inte längre skriva i tråden, det är bara "levade" spelare som gör det. När det sedan blir natt får de onda välja ut person som de dödar - detta meddelar de till LL som då skriver i tråden, när denna person dör får resten veta vilken roll personen haft.

I början är det lite som att leta efter en nål i en höstack men varefter leken fortskrider kommer mer information fram som gör det lättare att lokalisera de onda, vilket är de godas mål i leken. Leken är över när antingen alla onda är döda eller när de onda är fler än de goda (reglerna för när de onda kan vinna är något flytande men brukar fastställas av respektive lekledare i början av varje lek).

Under de övergripande kategorierna goda respektive onda kan det finnas olika roller med olika specialförmågor - hädanefter kallade specialroller. Vi har till exempel den goda siaren som varje natt kan fråga lekledaren om vilken roll en deltagare har, eller ängeln som varje natt kan välja att beskydda någon från att bli dödad av varulvarna. Dessa specialroller sköter alltså sina specialförmågor via PM till lekledaren, precis som varulvarna sköter sina val till natten. Det kan även finnas onda specialroller, de har då speciella förmågor men ingår oftast inte i lyan utan vet då inte vilka de andra onda är. Men angående alla specialroller kommer detta att specificeras av respektive lekledare i början av varje lek.

@fio - allra första inlägget i den här tråden är en jättebra sammanfattning. Läs det om du inte redan gjort det! Då rätas en del frågetecken ut. Annars är det, som flera redan påpekat, helt normalt att känna sig som ett stort frågetecken första dygnen. Jag brukar själv vanlig.inte kunna se mönster förrän ungefär dag 3.

EDIT: @Paddington hann citera medan jag skrev!

Kampen om ringen eller från Bri till Vattnadal
Lekledare Lobelia
1:e assistent, mentor och hjälpreda Paddington

Kommer ringen att föras tryggt till Vattnadal eller är de de fruktade svarta ryttarna, nazgûlerna under Häxmästarens ledning som vinner Kampen om Ringen? Ska Gollum återfå sin älsssskade, sin "födelsedagspresent" RINGEN och snuva alla andra på vinsten? Går det att döda det slemmiga krypet som tycks ha nio liv? . Och vad ger ringen egentligen bäraren för makt egentligen? Hur många gånger kommer ringen att byta ägare, ingen eller vid var lynsch/käk?

Dessa och många fler frågor kommer att besvaras under Kampen om Ringen

1. Lena med H
2. cirkus
3. Habina
4. Gabby_Ossi
5. Snurrfian
6. Dentaku
7. Artline
8. FiaM
9. bollen__
10. quarter4ever
11.Idahoe
12. Fio
13. Blacksmithfarm
14. Klara
15. Mirtai :)
16.
17.
18.

@fio - allra första inlägget i den här tråden är en jättebra sammanfattning. Läs det om du inte redan gjort det! Då rätas en del frågetecken ut. Annars är det, som flera redan påpekat, helt normalt att känna sig som ett stort frågetecken första dygnen. Jag brukar själv vanlig.inte kunna se mönster förrän ungefär dag 3.

EDIT: @Paddington hann citera medan jag skrev!

Jag har läst.. fattar ändå inget mer hahaha

@fio

Leken startar när LL lagt upp leken och skrivit här i tråden att leken finns på plats.
LL lottar ut rollerna och alla får PM med sin roll . Beskrivning av de olika rollernas egenskaper finns i början på lektråden men det går alltid att ställa frågan till LL om man har frågor om sin roll. Det är inte så bra att skriva i lektråden "vad innebär det att jag är spion i den här leken" ;)

I början på lektråden står tiderna för första DagDL och första NattDL.

Nu börjar folk skriva i tråden att "jag har hittat hit", man börjar känna sig lite för. Ställa lite frågor om leken, innehållet, rollerna etc. Ibland har lekledaren en inledande fråga som ska besvaras för att få igång leken lite.

Fram till första DagDL (som nästan alltid är på kvällstid) så kan man lägga sin röst på den man misstror mest (eller om man är ulv vem som helst egentligen). Man måste motivera varför man röstar på personen.

Efter DagDL skriver LL en uppdatering och informerar om vilken roll personen som lynchades hade. Nu börjar mer teorier komma

Till NattDl ska de flesta specialroller göra sin val i PM till LL (svara gärna på den konversation som LL startat i början på leken). Efter NattDL skriver LL en uppdatering om ulvarnas val - om natten förflöt lugnt så betyder det att ingen käkades. Annars kommer det att stå vilken roll den som käkades hade.

Efter NattDL börjar man om igen, och man teoriar om vad som skett och kan rösta fram till DagDL igen...

Hoppas att det blev tydligare nu :)

Ja alla röstar i tråden och det är väldigt viktigt. Om man missar att rösta i tråden så kan man bli kickad från leken.
Ulvarnas nattkäk har egentligen inget med röstningen att göra. Ulvarna/lyan bestämmer vem de vill ska lämna leken (behöver inte motiveras el annat) och de skickar sitt val till LL innan nattDL.

Ok så alla röstar i tråden men ulvarna röstar även till LL?
Inte bara ulvarna utan alla med specialroller onda som goda, tex siaren meddelar LL vem den vill sia, och i tråden får ingen veta varken vem som blivit siat, eller vem som har siat. Det är det som är tricket att försöka få fram att man vet nåt om någon utan att skriva det rätt ut ( för det får man inte- kallas att hinta) därför måste man motivera på något sätt varför man tycker att nån är ond/ god utifrån deras egna inlägg.
Bara inlägg i öppna tråden behöver motiveras, alla som meddelar val till LL ( Lyan, siare, dolda röster, ängel etc- behöver aldrig motivera till LL sina val)

Senast ändrad:
Då har jag fattat en grej iallafall haha, eller hmm tror jag.

edit: Det hade jag inte.. Finns det någon som inte röstar till LL vid natt DL?

bybor :)
Dvs deltagare utan specialförmågor, sedan kan det finnas andra roller ex om man är "välsignad" så har man heller ingen röst eller förfrågan att ställa. Det står i rollbeskrivningen om man har ett val att göra eller inte

Natt-DL är inte en röstning. Ulvarna bestämmer tillsammans vem de vill (försöka) käka och övriga spelare som har roller med specialförmågor bestämmer vem de vill utnyttja sina förmågor på.

Ingen röstar till LL vid nattDL. Ulvarna väljer käk (de kommer tillsammans överens och meddelar valet till LL), specialroller väljer t.ex. ängeln vem den vill skydda och siaren vem den vill sia.

Dolda röster till LL sker till dagDL och endast från spelare som av någon anledning har en extra röst, t.ex. röstfifflaren.

Natt-DL är inte en röstning. Ulvarna bestämmer tillsammans vem de vill (försöka) käka och övriga spelare som har roller med specialförmågor bestämmer vem de vill utnyttja sina förmågor på.

Men ååååååå men massa vet om varandra då iallafall.. alla utom dom goda eller hur var det nu :banghead:

Men ååååååå men massa vet om varandra då iallafall.. alla utom dom goda eller hur var det nu :banghead:

Vissa goda kan känna till varandra. Tvillingarna t.ex. Siaren kommer ju också känna till en del goda så småningom.

Hade du följt nån lek? Annars kan det vara bra att göra innan man är med, kanske med lite insyn hos LL.

de onda vet ju vilka andra onda är ( utom ev onda dolda roller-överkurs) De VET vilka som är goda men inte vilka roller de har, de vill väldigt gärna veta vilka som är siare och spion )( ytterligare en anledning att inte skriva ut det för klart i öppna tråden för just dessa) för de är de största hoten mot de onda i lyan, då de kan få veta vilka som ingår i en lya och därmed kan styra röstningar så de åker ut...

Om vi bortser från undantagen som kommer med vissa roller:

När leken börjar känner onda (ulvarna) till varandra. Goda gör det inte, men de är fler än onda.

- Det gäller för goda att lista ut vilka som är onda.
- Det gäller för onda att få de goda att tro att de också är goda.

Under lekens gång kan goda ta reda på andra spelares roller. Det görs antingen genom slutledningsförmåga eller genom specialförmågor man får genom sin roll.

Goda vinner vanligen när den sista ulven är död.
Onda vinner när de är fler än de goda. Alltså måste de hålla misstankarna ifrån sig eftersom goda från början är många fler.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 134
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 925
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 551
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 661
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V