@Niyama har slitit mig från Engelska antikrundan och uppmanat mig att lägga in beskrivningarna på av mig påhittade roller här.
Ficktjuven och vapensmeden uppfann jag till en lek som hette
Midvinterblot som jag hade i januari:
Vapensmeden (ny roll, ni får skälla på mig om den inte funkar
) - förvandlar oformlig metall till blanka, skarpa klingor. Så då är det väl inte konstigt att smeden har gåvan att en gång få en annan spelare att byta sida? Eventuella specialförmågor försvinner vid omvandlingen. Om den omvandlade är en god eller tjuven jobbar hen utanför lyan, om det är en missionär är det bara att hålla god min och dra på sig förrädarkostymen.
Omvandlingen kan ske när som helst smeden PM:ar LL.
Tjuven (ännu en nypåhittad roll) – stryker omkring i byn och stoppar händerna där de inte ska vara. Tre gånger lyckas stölderna och om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på tjuven (om t ex völvan ficktjuvas får hon inte sia den natten, förmågan går över på tjuven). Tjuven kan bara stjäla från en spelare en gång. Tjuven är på missionärernas sida, men de känner inte till henom och tjuven känner inte till missionärerna.
Det fanns inte fickor på vikingatiden när Midvinterblot utspelade sig, därav namnet Tjuven ovan.
Och till min senaste lek
Nationaldagsgaloppen hittade jag på jultomten:
Jultomten – vad gör hen här mitt i sommaren? Ok, tomten har visst åkt lite fel, men nu hänger hen vid banan och delar ut paket. Det finns massor av saker i tomtens säck. Hen kan dela ut paket före varje (dag)DL (obs!) och kan göra det hela leken, men bara en gång till varje spelare. I tomtens säck finns en sia, en extra röst, en förtrollning (som mottagaren kan kasta på någon och därmed tvinga henom att rösta som avsändaren vill), beskydd mot en ulvattack och ett tjuveri (mottagaren får stjäla från en annan spelare – om hen har en specialförmåga får mottagaren den istället). Tomten delar ut paketen i vilken ordning hen vill. Om de tar slut får hen nya av LL, men bara ett i taget (LL lottar). Och ja – om tomten har dubbelnick kan hen dela ut paket till sig själv, men bara en gång.
Nu ska jag gå ut med hundarna och sedan läsa allt som skrivits i den här tråden, vilken fart!
TILLÄGG: som ni ser har jag klippt rollbeskrivningarna direkt ur lekarna. Jag kan skriva om dem "temalösa" när det är dags att uppdatera rollsamlingarna.