Varulvslek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen la Klara andrarösten - det jag reagerar mest på är att hon känns mer rutinerad och säker en vad en förstagångsspelare normalt brukar göra - min reaktion blir förstås att hon kanske har hjälp att tänka och någon att diskutera med? Tvilling eller lyan?
Alltså, jag blir alltid lika förundrad över den här typen av teorier. Det är för den sakens skull inget ifrågasättande av din teori, utan mer en allmän undran. I alla fall de gånger jag varit ulv och haft nya i lyan, så har jag inte hjälpt dom eller uppfattat att någon annan gjort det heller. Undantagsfall om personen specifikt frågar om något. Men att diskutera en massa likt "hur bör jag göra här, hur bör jag rösta", osv. Nä. Min uppfattning av nya är att de ofta vill spela "själva" och lära av sina egna misstag typ.

Men även om nu Klara skulle verka rutinerad, så behöver det inte innebära att hon spelar med någon sas, även om det eventuellt är vanligare (beror som sagt på om det stämmer att nya får en massa hjälp av sitt team). Har för mig att det var hon som sa att hon var rätt analytisk? Myrten var ju hur duktig som helst i sin första lek, t.ex. Vissa är en naturbegåvning.

Och sen då Myrten. hennes röst skaver faktiskt lite, jag kan inte sätta fingret exakt på varför, men varför röstar hon på Lilltess1? För hon tyckte det var den mest misstänkta är det givna svaret, men nånting känns inte riktigt bra med denna röst. OM jag går tillbaka till min FiaM är ond tanke - så kan det ju vara så att en ulv-Myrten säkrar att glömmerallt kan lägga en röst på FiaM som inte påverkar utgången, men samtidigt gör att FiaM inte sammankopplas med glömmerallt. Gahhh, nu känner jag mig snurrig, men nånting är det som skaver.
Tycker också det är lite anmärkningsvärt att Myrten röstade på Lilltess1. Jag kan ändå förstå rösten om nu Myrten inte hade något annat, men det känns inte som en vanlig Myrten hade lagt en sådan röst. Som "vanlig" menar jag den icke ringrostiga varianten. Samtidigt, vad skulle en ond Myrten vinna på en sådan röst? Samtidigt, som Hedinn sagt, kan en ond Myrten likaväl kunnat lägga en sådan röst som en ond hon inte "borde" ha gjort. Svårt det där.

Jag gissar att någon av Snurris och FiaM är onda och eftersom Snurris röstat på FiaM så bör inte båda vara onda.
Varför skulle inte FiaM kunna vara ond för att Snurrfian röstar på denna? Jag tycker det är väldigt vanligt att ulvar röstar på varandra.

Jag tänker att om Myrten säkrar att lilltess åker så kan ga rösta på FiaM utan att riskera att hon blir lynchad och på så vis snarast låta bli att de två blir sammankopplade. Men alltså det är rätt luddigt och inte så konstigt att du inte hänger med. Jag hänger knappt med själv.
Du menar att Myrten och glömmerallt ska ha "taktiksnackat" om hur de ska rösta eller? I så fall tror jag inte på den varianten av olika skäl. Men förklara gärna mer vad du menar?

Lite fundersam över ovanstående. Att "erkänna" att man hämndröstat är ju inte så vanligt. Här känns det som att Snurris bortförklarar både sin egen och @FiaMs gårdagsröster. Visst var det diskussion om ett samband mellan dem eller blandar jag ihop det?
Fast jag var väl ändå väldigt tydlig redan igår när jag röstade?
@@FiaM s teori om mig känns väldigt svag när jag till och med ot färgar mitt inlägg och ändå använder det som underlag... Varför försöker hon inte hitta några mer genomtänkta teori?
Snurrfian röstar på FiaM eftersom hennes teori om mig känns extremt svag.
Men samtidigt vet jag och jag antar även alla andra att det nästan är omöjligt att lägga en förstadags röst så därför tar jag inte så hårt på FiaMs röst på mig, någon måste man rösta på första dagen och hon valde mig och jag valde henne. Ungefär som jag ser på alla andras röster under gårdagen, varför hänger du på drevet mot Lilltess? Det om något kan ju verkar en aning misstänksamt, är det så att du försökte skydda FiaM genom att säkerställa att Lilltess åkte?

@Sasse - fast jag spelade ihop med någon min första lek och det är väl runt det mina funderingar rör sig. Men det behöver dels inte betyda att @Klara gör det (man kan ju lära sig jättemycket av att läsa lekar), dels inte att hon är ond.

Suck, har läst igenom leken flera gånger men det känns inte som att något fastnar :banghead:
Rent spontant tycker jag att det kommer bra teorier från flera, bland annat Caisa även om jag tycker att pratet om tider för när det kan vara en hint är lite luddigt.

Habina kommer som vanligt med ordentliga teorier om alla och verkar försöka hitta onda, har inte utmärkt sig åt något håll i mina ögon än.

Lobelia är jag lite fundersam mot, rösten på Idahoe sticker i mina ögon. Hon skriver att hon siktade in sig på tredjerösterna men i mina ögon borde hon i så fall även ha funderat lite på tiderna som rösterna kom in på. Det skiljer bara en minut mellan Klaras röst och Idahoes röst så jag betvivlar att Idahoe visste att hon(?) lade en tredjeröst.

@Snurrfian - hänger på drev? Helt sant är min röst på Lilltess1 den sista, men mina ifrågasättande av henne, som ligger till grund för rösten, kom tidigt. Se #75, postat kl 11.32. Och om jag vore ulv och ville skydda FiaM skulle jag lika gärna kunnat lägga en uddaröst.

(Att i det läget gå in på det sättet och skydda en ulvkollega och därmed röja sig själv känns väldigt... avlägset. Det är mer troligt att jag skulle skickat upp personen till lottning.)

Lobelia är jag lite fundersam mot, rösten på Idahoe sticker i mina ögon. Hon skriver att hon siktade in sig på tredjerösterna men i mina ögon borde hon i så fall även ha funderat lite på tiderna som rösterna kom in på. Det skiljer bara en minut mellan Klaras röst och Idahoes röst så jag betvivlar att Idahoe visste att hon(?) lade en tredjeröst.
Intressant tanke. Du har ju helt rätt, jag tror inte heller Idahoe hade koll på hur röststatistiken såg ut när hon lade sin röst. Så då faller ju teorin en aning.

Håller förövrigt med @Myrten om @Snurrfian angående det senaste. Jag tror definitivt inte att Myrten skulle gå in och skydda en ulvkollega. Även om Snurr och Myrten kanske inte har spelat tidigare så tror jag Snurr ändå är medveten om att Myrten är erfaren. Och hur många erfarna gör räddningsförsök? Jag tycker det är vanligare bland nya, medan erfarna snarare röstar ut kollegan eller lägger en uddaröst. Så nja. Håller inte med Snurrfian i hennes teori där.

@Snurrfian - hänger på drev? Helt sant är min röst på Lilltess1 den sista, men mina ifrågasättande av henne, som ligger till grund för rösten, kom tidigt. Se #75, postat kl 11.32. Och om jag vore ulv och ville skydda FiaM skulle jag lika gärna kunnat lägga en uddaröst.

(Att i det läget gå in på det sättet och skydda en ulvkollega och därmed röja sig själv känns väldigt... avlägset. Det är mer troligt att jag skulle skickat upp personen till lottning.)
Det uppfattade jag inte som ett ifrågasättande för att vara helt ärlig utan snarare tips för att inte låsa sig vid en tanke. Men om det var ett ifrågasättande så kan jag till viss del förstå ditt resonemang, men det är lika svagt som alla oss andras resonemang första dagen. (oj vilken knepig mening det blev men jag tror att du förstår hur jag menar.)

Jag är hemma, framför dator och har läst igenom en första gång. Ska analysera vad ni fått ihop medan jag duschar.

Ber om ursäkt för min inaktivitet, jag är ju nykär i en häst som hittills har alla rätt! :love:

Håller definitivt med @FiaM i reflektionen rörande @Lobelias röstmotivering. Hela röstmotiveringen är ju urskum. Men den är så skum att jag funderar - är den inte väl utstickande för någon ond? Dessutom ändrar hon rösten. Generellt är stämningen mot ändrade röster mer förlåtande nu än när jag började spela 2011 (då var det nästan dödsdom som jag minns det), men det är ju fortfarande att sätt att vara mindre diskret än vad man behöver. Så... jag, jag vet inte. Men tydligen hade Lobelia bråttom och det kan man ju ha även som ond.

Jag vet inte om jag hänger med, men bygger din teori och därmed röst på att ulvar ofta skyddar någon, vanligen andra ulvar? Detta kan jag nämligen absolut inte hålla med om generellt. Jag tror det finns många som aldrig skulle skydda en ulvkompis - i alla fall inte i så tidigt läge av leken. Jag skulle säga att det även finns de som snabbt skulle vara med och rösta ut kollegan.
Det är min erfarenhet, har hänt flera gånger att de diskret skyddar så här i början när det knappast är solklart och det står och väger mellan flera och framförallt ovana ulvar. Jag har själv gjort misstaget förresten och hittat ett par misstänkta som visade sig vara ulvar på det viset. Nu är det inte en himla stark teori men jag har inte så mycket att komma med och har inte riktigt tid att engagera mig i kväll, ska vara borta vid 20-tiden och har lite att göra.

Sådär, nu har jag läst igenom och funderat lite. De två som sticker ut mest och gör mig förvirrad är cirkus och Lobelia.

cirkus därför att jag inte begriper ett smack av hennes teorier om vem som skyddar vem i vilket scenario.

Lobelia därför att hon verkar slarvig i sina resonemang, något hon ändå rättar upp själv. Sedan förstår jag inte riktigt heller hennes teori.

Men om det gör någon av dom till ond? Jag vet inte det jag.

Jag fortsätter läsa.

Håller definitivt med @FiaM i reflektionen rörande @Lobelias röstmotivering. Hela röstmotiveringen är ju urskum. Men den är så skum att jag funderar - är den inte väl utstickande för någon ond? Dessutom ändrar hon rösten. Generellt är stämningen mot ändrade röster mer förlåtande nu än när jag började spela 2011 (då var det nästan dödsdom som jag minns det), men det är ju fortfarande att sätt att vara mindre diskret än vad man behöver. Så... jag, jag vet inte. Men tydligen hade Lobelia bråttom och det kan man ju ha även som ond.

Röstmotiveringen blev svagare när jag insåg att jag tagit fel på person, idahoe har mer erfarenhet än Klara. Jag har nästan åkt ut på den här typen av resonemang men min känsla är att jag oftare har rätt när jag går på analys av rösterna så här i början än när jag går på folks motiveringar. De blir mer intressanta när man har något att hänga upp dem på.

Sådär, nu har jag läst igenom och funderat lite. De två som sticker ut mest och gör mig förvirrad är cirkus och Lobelia.

cirkus därför att jag inte begriper ett smack av hennes teorier om vem som skyddar vem i vilket scenario.

Lobelia därför att hon verkar slarvig i sina resonemang, något hon ändå rättar upp själv. Sedan förstår jag inte riktigt heller hennes teori.

Men om det gör någon av dom till ond? Jag vet inte det jag.

Jag fortsätter läsa.

Resonemanget var inte punkten jag slarvade på, jag såg fel på en rad i röstlistan däremot.

Måste sticka nu, tor inte jag hinner kolla in förrän senare i kväll (tänkte skriva god ulvjakt men det vågar jag inte då godförklarar jag mig ju igen ;) )

Varför skulle inte FiaM kunna vara ond för att Snurrfian röstar på denna? Jag tycker det är väldigt vanligt att ulvar röstar på varandra.
En snabbis till får jag hinna med.

Ja ulvar röstar gärna på varandra, men lägger sällan röster som kan leda till att folk åker ut. Jag skulle själv undvikit att lägga röst två här, det är så lätt att någon hakar på. Hade någon i det läget haft 3 röste hade jag inte trott det samma.

Det uppfattade jag inte som ett ifrågasättande för att vara helt ärlig utan snarare tips för att inte låsa sig vid en tanke. Men om det var ett ifrågasättande så kan jag till viss del förstå ditt resonemang, men det är lika svagt som alla oss andras resonemang första dagen. (oj vilken knepig mening det blev men jag tror att du förstår hur jag menar.)

Jag skriver att jag reagerar på det och att det : "Känns som att säkra att kunna hänvisa till Habina om Lobelia skulle ryka och visa sig vara god."

Varför skulle resonemanget inte vara lika svagt som någon annans? Jag har aldrig hävdat något annat. Men jag står fast vid att det var ett helt rimligt resonemang för att bygga en röst

Min motivering har dock en avgörande skillnad jämfört med många andras - vi vet att resonemanget var fel.

En teknikalitet: kan man se någonstans vad Bukeklockan är? Jag fick nämligen stora skälvan när det visade sig att min gårdagsröst kom in 20.59, för jag trodde att klockan var 20.56:eek:. Ni inser själva vad detta kunde inneburit... Nu tänkte jag försöka synka klockorna, men var tusan ser man Buke-tid innan inläggen är postade?

@Myrten tiden står om man håller pekaren över "x minut sedan" på inlägget.

Jaha, du menade innan. Det vet jag inte. Förut stod det längst ner men det verkar det inte göra längre.

En snabbis till får jag hinna med.

Ja ulvar röstar gärna på varandra, men lägger sällan röster som kan leda till att folk åker ut. Jag skulle själv undvikit att lägga röst två här, det är så lätt att någon hakar på. Hade någon i det läget haft 3 röste hade jag inte trott det samma.
Sällan kanske, men det händer. Både jag och Myrten har gjort det i alla fall, vill jag minnas, om än inte helt medvetet.

Har man dessutom dåligt med tid är det inte säkert att man har koll på röststatistiken, oavsett roll.

@Myrten tiden står om man håller pekaren över "x minut sedan" på inlägget.

Jaha, du menade innan. Det vet jag inte. Förut stod det längst ner men det verkar det inte göra längre.

Precis. Det är ju bra att veta vad klockan är innan man postar. Men nu ska jag synka min klocka med det här inlägget direkt när jag har postat det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 727
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 651
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 115
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar