Varulvslek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, vi vet att en som röstade på FiaM var god (att hon dessutom var siare spelar ingen roll i sammanhanget eftersom Lilltess1 inte hunnit sia någon ännu)
Om det var en fördel att en god hängde på eller inte kan jag inte svara på, däremot så la ju Snurrfian sin röst såpass tidigt att det är sannolikt att någon god kanske lägger sin röst där. Om det då dessutom finns flera ulvar kvar att rösta på slutet och en annan spelare dessutom ligger dåligt till (som Lilltess1 gjorde) ser jag det som att de hade lite utrymme att försöka få någon av dom (i detta fall FiaM - enligt min hypotes då) att verka god.
Jag vet inte om jag missförstår dig men det känns som om du ondförklarar mig? För att en god röstade på samma som mig? Jag förstår inte riktigt resonemanget där för att vara helt ärlig... Min röst på FiaM var en ren hämnd röst eftersom hennes röst på mig kändes väldigt svag, sen var det första dagen så ingen hade något att gå på överhuvudtaget... Eller är det FiaM som du menar är ulv? Jag hänger ärligt talat inte riktigt med på resonemanget...

Jag är tveksam till att man röstar på en ulv som får, det säger ju faktiskt ingenting, egentligen. Rösterna på Lilltess bör man väl dock ta med i beräkningen, om nån tidig röst var från en ulv och fåret hängde på snabbt, efter flera röster blir det ju dock en i mängden och ett får lär ju då ha valt att rösta efter en annan ulv för att sticka ut lite för lyan, tänker jag.

Jag tänker mig att fåret i så fall dag 1 röstar på lämplig ulv (som inte ligger i farozonen för lynch) och dag 2 antingen röstar på samma som den ulven eller röstar på "nästa" ulv. Dock känns scenario 1 mer trovärdigt isåfall. Möjligheten finns ju också att fåret inte försökt visa sig för lyan alls eftersom det diskuteras så mycket om just det. :p

I så fall skulle alltså cirkus kunna vara ulv och Klara eller Idahoe får, alternativt Klara ulv och Idahoe får. Myrtens röst tror jag inte är en fårröst, för vid det laget hade som sagt Lilltess fått såpass många röster att det inte skulle bli ett dugg tydligt för ulvarna.

19:41 cirkus röstar på lilltess
20:42 Klara röstar på Lilltess
20:43 Idahoe röstar på Lilltess
20:58 Matmissbrukaren röstar på Lilltess
20:59 Myrten röstar på Lilltess

20:14 Snurrfian röstar på FiaM
20:38 Lilltess ändrar röst till FiaM
21:00 glömmerallt röstar på FIaM

17:12 LenaH röstar på bumpo
20:55 Lobelia röstar på Bumpo

17:35 FiaM röstar på Snurrfian
20:32 Habina röstar på snurrfian

Om man ska gå efter möjligheten att fåret röstade som en ulv tycker jag en timme i Cirkus - Klaras fall blir lite mycket för att det ska vara tydligt, om inte Klara trodde att Lilltess inte skulle få fler röster. Men flera hade reagerat på Lilltess (mer eller mindre), åh andra sidan kom rösterna på Lilltess in rätt sent.
Klara - Idahoe då? Ptja, visst, om Idahoe var får och så het på gröten att hon hann slänga in sin röst bara en min efter Klara.
MM vet vi var god och Myrtens röst var knappast en hint till ulvar i det läget (OM nu inte hennes tidigare uttalande om fåret faktiskt var en hint och hon förstärkte det genom att följa Idahoe som i just det scenariot isåfall är ulv.) <--- finner inte detta särskilt troligt.
Lilltess1 vet vi var god, ga som eventuellt får? Återigen, för långt ifrån tidsmässigt om rösten var lagd som hint (i scenariot att Snurrfian är ulv)

LenaH - Lobelia... ja, det skulle vara där då eller FiaM och Habina. Ja, rösterna är långt ifrån varandra men (speciellt i fallet LenaH - Lobelia) på spelare som inte varit väldigt misstänkta och kanske då inte kommer få fler röster på sig? Därför blir FiaM-Habina mindre troliga än LenaH-Lobelia just för att Snurrfian ändå varit med i några diskussioner under gårdagen.

Summa summarum: Det känns lite för lösryckt att gå på, för många möjliga scenarion. Och det känns som att vi snöar in lite för mycket på det här ämnet nu (ska jag säga efter att ha skrivit hela det här inlägget. :p) för som sagt är det fullt möjligt att fåret inte ens försökt göra sig sedd än, trots allt. ;)

Ja, vi vet att en som röstade på FiaM var god (att hon dessutom var siare spelar ingen roll i sammanhanget eftersom Lilltess1 inte hunnit sia någon ännu)
Om det var en fördel att en god hängde på eller inte kan jag inte svara på, däremot så la ju Snurrfian sin röst såpass tidigt att det är sannolikt att någon god kanske lägger sin röst där. Om det då dessutom finns flera ulvar kvar att rösta på slutet och en annan spelare dessutom ligger dåligt till (som Lilltess1 gjorde) ser jag det som att de hade lite utrymme att försöka få någon av dom (i detta fall FiaM - enligt min hypotes då) att verka god.

Jag vet inte om det är jag som är trött men jag förstod inte riktigt, är det Snurrfian eller FiaM du skulle kunna tro är ond? Eller båda? Haha.

För jag håller med lilltess1 (sjukt skumt att skriva så om sig själv btw) ang motiveringen till rösten på FiaM. Kommer dock granska henne och rösterna lite närmre sen när jag slutar :) och denna gången kommer jag hinna ordentligt innan DL :)

Då skall vi se om jag kommit fram till något vettigt öht.

Idahoe. Röstar på goda Lilltess, ok teori men jag vet absolut inte var jag har Idahoe någonstans. Får vara neutral just nu.

LenaH. Röstade först och på en inaktiv. Sådant känns aldrig bra för mig, men jag låter henne vara neutral så länge. Vill dock ha noterat att hon och lobelia röstade på samma, ifall det visar sig att lobelia är svart får, så kan LenaH mycket väl vara ulv.

cirkus. Har inte varit så aktiv och röstade på goda Lilltess. Men hon känns ändå god just nu för mig. Mest kanske för att hon inte gjort något knepigt ännu. ;)

Snurrfian. Får jag inget riktigt grepp om. Hon känns som hon försöker undvika att göra något fel, framför att leta onda. Hon är en av de som känns skummast hittills. Ulv? "Hämndröstade" på FiaM, vilket jag kan förstå.

Koppen. Röstar på lobelia utan att ens nämna vår diskussion, vilket känns konstigt. Men koppen brukar göra konstiga saker, så får vara neutral så länge.

glömmerallt. Röstar i sista sekund på FiaM efter en teori hon fått från Lilltess. Inte så dum, men gör förstås varken till eller från i själva lynchen. Sätter henne neutral just nu.

Myrten. Ja... Vet inte alls. Hon får vara neutral tills vidare.

Hedinn. Tycker att Lilltess betedde sig konstigt, vilket jag också tyckte. Inget som hjälper mig mer där än så länge. Reagerar lite på tonen i #202, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag får känslan av att myrten och hedinn är ulvar tillsammans. Skriver ned det här, så jag kanske kommer ihåg det längre fram. ;)

Lobelia. Gör mig snurrig. Skriver en sammanfattning där flera saker inte stämmer och röstar på bumpo som inte varit aktiv öht. Åt det ondare hållet just nu.

Klara. Gör bra ifrån sig för att vara ny, blir lite misstänksam att hon får hjälp från lyan. Röstar på goda Lilltess, men med en ok motivering.

Sasse. Röstar på myrten med samma tankar som jag hade om att myrten skulle kunna vara får. Sätter Sasse neutralt just nu.

FiaM. Lägger en röst med en väldigt svag motivering. Behöver dock inte betyda att hon är ulv/får, utan bara en god utan så mycket tid. Jag tycker Lilltess1 hade en intressant teori mot FiaM i #146, så jag sätter henne just nu åt det lite ondare hållet.

CaisaLundblad. Känns god just nu. Vilket egentligen inte behöver betyda någonting...:p Röstar på sasse för att sasse röstat på myrten? Öh, tror jag förstod rätt där.

Bumpo/Lilltess2. Skrivit ett teoriinlägg nu, men inget som egentligen hjälper mig. Tycker att myrten och hedinn är snälla och det brukar de låtsas vara. :angel:

Jag tänker mig att fåret i så fall dag 1 röstar på lämplig ulv (som inte ligger i farozonen för lynch) och dag 2 antingen röstar på samma som den ulven eller röstar på "nästa" ulv. Dock känns scenario 1 mer trovärdigt isåfall. Möjligheten finns ju också att fåret inte försökt visa sig för lyan alls eftersom det diskuteras så mycket om just det. :p

19:41 cirkus röstar på lilltess
20:42 Klara röstar på Lilltess
20:43 Idahoe röstar på Lilltess
20:58 Matmissbrukaren röstar på Lilltess
20:59 Myrten röstar på Lilltess

20:14 Snurrfian röstar på FiaM
20:38 Lilltess ändrar röst till FiaM
21:00 glömmerallt röstar på FIaM

17:12 LenaH röstar på bumpo
20:55 Lobelia röstar på Bumpo

17:35 FiaM röstar på Snurrfian
20:32 Habina röstar på snurrfian

Om man ska gå efter möjligheten att fåret röstade som en ulv tycker jag en timme i Cirkus - Klaras fall blir lite mycket för att det ska vara tydligt, om inte Klara trodde att Lilltess inte skulle få fler röster. Men flera hade reagerat på Lilltess (mer eller mindre), åh andra sidan kom rösterna på Lilltess in rätt sent.
Klara - Idahoe då? Ptja, visst, om Idahoe var får och så het på gröten att hon hann slänga in sin röst bara en min efter Klara.
MM vet vi var god och Myrtens röst var knappast en hint till ulvar i det läget (OM nu inte hennes tidigare uttalande om fåret faktiskt var en hint och hon förstärkte det genom att följa Idahoe som i just det scenariot isåfall är ulv.) <--- finner inte detta särskilt troligt.
Lilltess1 vet vi var god, ga som eventuellt får? Återigen, för långt ifrån tidsmässigt om rösten var lagd som hint (i scenariot att Snurrfian är ulv)

LenaH - Lobelia... ja, det skulle vara där då eller FiaM och Habina. Ja, rösterna är långt ifrån varandra men (speciellt i fallet LenaH - Lobelia) på spelare som inte varit väldigt misstänkta och kanske då inte kommer få fler röster på sig? Därför blir FiaM-Habina mindre troliga än LenaH-Lobelia just för att Snurrfian ändå varit med i några diskussioner under gårdagen.

Summa summarum: Det känns lite för lösryckt att gå på, för många möjliga scenarion. Och det känns som att vi snöar in lite för mycket på det här ämnet nu (ska jag säga efter att ha skrivit hela det här inlägget. :p) för som sagt är det fullt möjligt att fåret inte ens försökt göra sig sedd än, trots allt. ;)

Tycker det är jättebra när du radar upp scenarierna så, för även om man inte kan läsa ut något av det än så är det bra att kunna gå tillbaka till :) du får plus i kanten för att du reder ut mina tankar för jag hänger inte riktigt med i det med att visa sig som får snacket. Där märker jag tydligt att jag är en oerfaren spelare. :)

Intressant tanke, men det gäller väl då även de som röstade på Lilltess, plus att eventuellt får lika gärna kan ha röstat på en ulv för att göra sig synlig... eller tänker jag helt fel där? :p Och att hen isåfall röstar lika som den i nästa lynch eller röstar på en annan ulv? Tänker att det borde finnas mer än ett sätt. ;)
Hur som blir det svårt att veta vilket av spåren som är rätt (alltså vart fåret i din teori skulle gömma sig) i det här skedet, men känns som en intressant tanke att ha i bakhuvudet.

Till skillnad från Hedinn kan jag tänka mig ett sådant scenario, att fåret röstar på en ulv i ett försök att hinta. Som du skrev t.ex. genom att rösta på en ulv som inte är misstänkt i andras ögon, och sedan andra dagen rösta likadant som den ulven/någon annan i lyan. Den här typen av hint är väl inte så vanligt förekommande som andra, men det har ändå hänt relativt ofta under min speltid. Det kan ju också, som du säger, tänkas att fåret inte signalerat något alls, eller signalerat i ett inlägg typ "här är jag".

Däremot undrar jag Caisa, i ditt långa inlägg om hur fårets hintningar kan ha sett ut och jadda jadda. Var ligger egentligen den magiska gränsen för att räknas som en hint? Du skriver nämligen gång på gång att "nej, det har gått för lång tid mellan röstningarna här för att kunna räknas som en hint". Så var går gränsen tidsmässigt enligt dig? Kan det verkligen inte räknas som en hint även om det går viss tid emellan? Fåret kanske inte har haft möjlighet att vara aktiv under dagen, utan röstade under sista minuterna (som rätt många gjorde).

Hedinn. Tycker att Lilltess betedde sig konstigt, vilket jag också tyckte. Inget som hjälper mig mer där än så länge. Reagerar lite på tonen i #202, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag får känslan av att myrten och hedinn är ulvar tillsammans. Skriver ned det här, så jag kanske kommer ihåg det längre fram. ;)
Kan du inte citera eller länka de inlägg du refererar till? Så lata personer som jag slipper gå tillbaka :p

Men varför får du den känslan? Är det något speciellt som gör att du tror att det är två onda, istället för två goda, eller två i olika lag?

Till skillnad från Hedinn kan jag tänka mig ett sådant scenario, att fåret röstar på en ulv i ett försök att hinta. Som du skrev t.ex. genom att rösta på en ulv som inte är misstänkt i andras ögon, och sedan andra dagen rösta likadant som den ulven/någon annan i lyan. Den här typen av hint är väl inte så vanligt förekommande som andra, men det har ändå hänt relativt ofta under min speltid. Det kan ju också, som du säger, tänkas att fåret inte signalerat något alls, eller signalerat i ett inlägg typ "här är jag".

Däremot undrar jag Caisa, i ditt långa inlägg om hur fårets hintningar kan ha sett ut och jadda jadda. Var ligger egentligen den magiska gränsen för att räknas som en hint? Du skriver nämligen gång på gång att "nej, det har gått för lång tid mellan röstningarna här för att kunna räknas som en hint". Så var går gränsen tidsmässigt enligt dig? Kan det verkligen inte räknas som en hint även om det går viss tid emellan? Fåret kanske inte har haft möjlighet att vara aktiv under dagen, utan röstade under sista minuterna (som rätt många gjorde).

Kan du inte citera eller länka de inlägg du refererar till? Så lata personer som jag slipper gå tillbaka :p

Men varför får du den känslan? Är det något speciellt som gör att du tror att det är två onda, istället för två goda, eller två i olika lag?
Det kring tidsgränserna funderar jag också. Folk är ju inte inne hela tiden, för min del känns det lika troligt att man följer en röst tre timmar efter som tre minuter i ett sånt scenario.

Jag vet inte om det är jag som är trött men jag förstod inte riktigt, är det Snurrfian eller FiaM du skulle kunna tro är ond? Eller båda? Haha.

För jag håller med lilltess1 (sjukt skumt att skriva så om sig själv btw) ang motiveringen till rösten på FiaM. Kommer dock granska henne och rösterna lite närmre sen när jag slutar :) och denna gången kommer jag hinna ordentligt innan DL :)

Hypotesen - är att FiaM är ond och antingen glömmerallt eller Snurrfian eller bägge de två

Citera går inte, eftersom Hedinn svarar på ett citat från myrten. Men jag kan testa att länka! http://www.bukefalos.com/threads/varulvslek.1292324/page-11#post-16749227

Kruxet är just att jag inte riktigt kan sätta fingret på VAD det är jag känner av när jag läser det. Jag har upplevt det i någon tidigare lek också, där jag får känslan av att två personer "spelar teater" och egentligen vet att de är tillsammans i lyan. Men jag minns inte om jag hade rätt då. :o

@Sasse Jo precis, och eftersom det från början varit rätt mycket fokus på vart fåret är tänker jag mig att hen kanske är lite försiktig med hur hen går tillväga.

Angående tidsbegränsningen för hint så är det en känsla mest, börjar det bli uppåt 40+ min och det dessutom finns fler än en röst på personen känns det kanske inte som att hinten kommer gå fram. Och som @Hedinn påpekade är inte alla vid datorn konstant och kan rösta när det för ett eventuellt får vore lämpligast att rösta. Och jo, det kan absolut räknas som en hint trots att det gått lång tid emellan, som i de 2 sistnämnda fallen t.ex. :)
Jag tänker lite att om jag var Cirkus t.ex och ulv hade jag själv nog haft svårt att uppfatta Klaras röst som en hint. Inget hugget i sten, bara min egen uppfattning alltså. Och jag har ju haft fel mååånge gånger. :D

Citera går inte, eftersom Hedinn svarar på ett citat från myrten. Men jag kan testa att länka! http://www.bukefalos.com/threads/varulvslek.1292324/page-11#post-16749227

Kruxet är just att jag inte riktigt kan sätta fingret på VAD det är jag känner av när jag läser det. Jag har upplevt det i någon tidigare lek också, där jag får känslan av att två personer "spelar teater" och egentligen vet att de är tillsammans i lyan. Men jag minns inte om jag hade rätt då. :o

Det värsta här är att de båda är tillräckligt erfarna för att kunna spela ett sånt skådespel och göra det bra. Som jag nämnde innan så kändes de så snälla och det kan ju också vara att dom spelar så för att få fördel som onda.
Men jag vill inte peka ut dom som onda bara för att de är duktiga spelare och att de KAN spela ett skådespel. Men precis som allt annat kan man ju anteckna detta som en möjlighet längre in i spelet :)

Jag vet inte om jag missförstår dig men det känns som om du ondförklarar mig? För att en god röstade på samma som mig? Jag förstår inte riktigt resonemanget där för att vara helt ärlig... Min röst på FiaM var en ren hämnd röst eftersom hennes röst på mig kändes väldigt svag, sen var det första dagen så ingen hade något att gå på överhuvudtaget... Eller är det FiaM som du menar är ulv? Jag hänger ärligt talat inte riktigt med på resonemanget...

Det är alltså en hypotes och inget ondförklarande av vare sig den ena eller andra utan tänkbara scenarion.

Grunden i min hypotes är att lyan vill ju försöka få någon medlem att verka god - om man då ser till att ett lagom antal röster hamnar på en person så kan andra spelare tro att den personen i allafall inte hänger ihop med de som har lagt rösterna. Och min hypotes bygger på att FiaM är den personen. Då tänker jag att du och/eller glömmerallt kanske också är onda.

Nu har du givit en förklaring till din röst - fair enough - en ren hämndröst. Eller så är ni två onda som helt enkelt "fjärmar" er från varann. Ni vill inte bli sammankopplade.

Äntligen hemma och med tid till att gå igenom leken :).
Har sett att min väldigt svaga röst på Snurrfian igår har skapat misstankar, jag hade tyvärr inte så mycket tid igår och när jag skulle rösta var hennes kommentar om att ha gått vilse det enda som jag reagerat på och som jag kom ihåg. :o Svag röst på en spelare som jag egetligen inte trodde var ond, då i alla fall.

Nu är jag på väg hem efter bion, så snart ska jag sätta mig och läsa in mig på vad som hänt under dagen.

Jag ser inte riktigt vad du ser, men det är kanske för att jag hajjade till lite när jag såg det inlägget du länkar till. Jag hade känt mig lite förvånad av Myrtens röst men kunde inte sätta fingret på det, det har jag fortfarande inte gjort. Jag tror att jag någonstans "förväntar" mig att de vanare spelarna försöker låta bli (i den mån de kan såklart) att rösta ut en av de nyaste spelarna i första lynch. Det är såklart ingen regel och jag ryckte mest på axlarna åt det då och läste vidare. "Osäker på vart jag har henne" är ett bra uttryck.
Det behöver ju dock inte säga något om Hedinns roll, dock (eller Myrtens för den delen). Men du skriver i ditt teoriinlägg att Myrten är neutral men på nästa rad får du känslan av att hon sitter i lyan med Hedinn? :p Hur går det ihop? ;) I ditt scenario bör det isåfall bara vara Hedinn av de två som gjort något du tycker känns uppdiktat, eller? :)

Det är alltså en hypotes och inget ondförklarande av vare sig den ena eller andra utan tänkbara scenarion.

Grunden i min hypotes är att lyan vill ju försöka få någon medlem att verka god - om man då ser till att ett lagom antal röster hamnar på en person så kan andra spelare tro att den personen i allafall inte hänger ihop med de som har lagt rösterna. Och min hypotes bygger på att FiaM är den personen. Då tänker jag att du och/eller glömmerallt kanske också är onda.

Nu har du givit en förklaring till din röst - fair enough - en ren hämndröst. Eller så är ni två onda som helt enkelt "fjärmar" er från varann. Ni vill inte bli sammankopplade.
Okej då är jag med på hur du tänker, det var en aning luddigt och det kändes konstigt när det kom från dig, du brukar vara väldigt klar i dina analyser...

Nu ska jag försöka titta närmre på de som röstade på Lilltess1.

Först ut var jag själv. En svag motivering - det skrev jag redan då - pga tidsbrist. (note to self - inte leka med tidsbrist).

Sen la Klara andrarösten - det jag reagerar mest på är att hon känns mer rutinerad och säker en vad en förstagångsspelare normalt brukar göra - min reaktion blir förstås att hon kanske har hjälp att tänka och någon att diskutera med? Tvilling eller lyan?

Sen kommer Idahoes röst en minut senare, känns i allafall inte som om de två har snackat ihop sig. Jag tycker att röstmotivering och övriga tankar runt sin röst känns helt okej.

Sen läser jag lite andra inlägg och noterar särskilt dessa två:
Mmmm? Men eftersom jag började fundera runt Lilltess redan tidigare idag (har inte kollat inläggsnumren, men det är bara att gå tillbaka) och inte hittade något med mer substans - vad skulle jag göra? Lägga en röst på någon annan bara för att? Ja, hade jag varit ulv hade det varit smartare.

(Ren nyfikenhet: vaddå inte alltid spelar efter reglerna?)

Varför hade det varit smartare?

Nä dessutom är det ingenting jag kommer att gå på, att rösta utifrån vad andra har röstat på kan man göra längre in i leken, då man har mer kött på benen och man kanske har hittat ett mönster i hur någon röstar. Men jag tycker det är viktigt att ta upp det, för visar det sig att någon av dom som röstade på lilltess1 håller i samma mönster leken igenom, kan man ju ha hittat någon ond :)

Hur menar du nu? vadå samma mönster?
Menar du rösta på en god i varje lynch? Det är inte alls ovanligt att goda utan extra information om vem som är vad gör det.
I den här leken finns det i nuläget inte många med extrainfo. Spionlärlingen bör ju ha lite info och om brevbäraren lämnat något paket som innehöll extrainfo så kan även paketmottagaren veta nånting. Om sedan vittnet sett något så vet ju den om en ulv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 727
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 651
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 115
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar