Varulvslek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vittnet kan kanske också räknas som en sia? Hm...

Vittnet kan definitivt räknas som en sia - och en väldigt kraftfull sådan, för vittnet får ju reda på en ulv-identitet. Oftast väljer vittnet att bevittna redan första natten eftersom man aldrig vet när man kan ryka ur leken. Så förhoppningsvis har vi nu en spelare som känner till en ulvs identitet.

För övrigt läser jag leken, men jag känner att jag inte är helt på topp (lite feber tror jag) och dessutom ringrostig efter att bara spelat en lek eller så det senaste halvåret.

Röstlistan från igår då:

17:12 LenaH röstar på bumpo
17:35 FiaM röstar på Snurrfian
17:45 Koppen röstar på Lobelia
18:59 Lilltess röstar på glömmerallt
19:41 cirkus röstar på lilltess
20:14 Snurrfian röstar på FiaM
20:22 Sasse röstar på Myrten
20:32 Habina röstar på snurrfian
20:38 Lilltess ändrar röst till FiaM
20:42 Klara röstar på Lilltess
20:43 Idahoe röstar på Lilltess
20:43 Hedinn röstar på Habina
20:55 Lobelia röstar på Bumpo
20:58 Matmissbrukaren röstar på Lilltess
20:58 Caisa röstar på Sasse
20:59 Myrten röstar på Lilltess
21:00 glömmerallt röstar på FIaM

Bumpo missar röstningen

Lilltess lynchas

Lilltess ersätter Bumpo

Ulvarna käkar Matmissbrukaren! Hon var siare 1.

Jag lägger in det för att ha lite koll så ska jag försöka göra mig en genomgång av alla spelare som är kvar också... Men rent allmänt känns det som om många har lite dåligt med tid... Jag känner det absolut och har lite dåligt samvete att jag skriver så lite...

Nu ska jag försöka titta närmre på de som röstade på Lilltess1.

Först ut var jag själv. En svag motivering - det skrev jag redan då - pga tidsbrist. (note to self - inte leka med tidsbrist).

Sen la Klara andrarösten - det jag reagerar mest på är att hon känns mer rutinerad och säker en vad en förstagångsspelare normalt brukar göra - min reaktion blir förstås att hon kanske har hjälp att tänka och någon att diskutera med? Tvilling eller lyan?

Sen kommer Idahoes röst en minut senare, känns i allafall inte som om de två har snackat ihop sig. Jag tycker att röstmotivering och övriga tankar runt sin röst känns helt okej.

Sen läser jag lite andra inlägg och noterar särskilt dessa två:

Varför hade det varit smartare?

Hur menar du nu? vadå samma mönster?
Menar du rösta på en god i varje lynch? Det är inte alls ovanligt att goda utan extra information om vem som är vad gör det.
I den här leken finns det i nuläget inte många med extrainfo. Spionlärlingen bör ju ha lite info och om brevbäraren lämnat något paket som innehöll extrainfo så kan även paketmottagaren veta nånting. Om sedan vittnet sett något så vet ju den om en ulv.

Absolut och jag är inte ett fan av att bara gå på röststatistik då man faktiskt kan pricka dåligt varenda gång som God. Men om man hittar ett mönster att någon lägger tex en avgörande röst på en god varje gång så blir det lire misstänksamt. Förstår du hur jag tänker? :)

Jag fortsätter med de som röstat på Lilltess1

Nästa ut att rösta är Matmissbrukaren - som visade sig vara god.

Och sen då Myrten. hennes röst skaver faktiskt lite, jag kan inte sätta fingret exakt på varför, men varför röstar hon på Lilltess1? För hon tyckte det var den mest misstänkta är det givna svaret, men nånting känns inte riktigt bra med denna röst. OM jag går tillbaka till min FiaM är ond tanke - så kan det ju vara så att en ulv-Myrten säkrar att glömmerallt kan lägga en röst på FiaM som inte påverkar utgången, men samtidigt gör att FiaM inte sammankopplas med glömmerallt. Gahhh, nu känner jag mig snurrig, men nånting är det som skaver.

Absolut och jag är inte ett fan av att bara gå på röststatistik då man faktiskt kan pricka dåligt varenda gång som God. Men om man hittar ett mönster att någon lägger tex en avgörande röst på en god varje gång så blir det lire misstänksamt. Förstår du hur jag tänker? :)

Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med riktigt. Jag skulle tycka att det vore att sticka ut (precis som du också tänker)

Inte mycket tid för mig att lägga på leken i kväll. Jag koncentrerar mig på att leta onda i allmänhet, teorierna om fåret känns både osäkra och komplicerade. Inte för att jag känner mig så värst säker nu. Tvärt om. Vi behöver få ut en ulv för att få lite mer ledtrådar om andra onda och mönster i röstandet. Får jag ge mig på en gissning om fåret så tro jag att hon röstade på lilltess1 men det är en gissning. Jag utgår från samma resonemang som nedan.

Jag skippar en analys av vad folk gjort, än så länge är det ingen jag misstänker utifrån vad som skrivits i dagsläget. I min röst för dagen så har jag tittat närmre på röstningen och jag för min del tror att det är en eller ett par ulvar som röstat på lilltess1. Vad jag noterat (en helt privat analys) är att ulvar gärna både argumenterar för en person och slänger in röster mitt i drev och då för att skydda någon annan i första hand, en ulv kompis.

Efter att 10 röster är lagda står det
Bumpo
Surrfian II
Lobelia I
Glömmer allt I
Lilltess II
FiaM II
Myrten I

Jag gissar att någon av Snurris och FiaM är onda och eftersom Snurris röstat på FiaM så bör inte båda vara onda. Efter detta rasllar det till och Lilltess får några röster till. Den första av dess (röst nummer 3) kommer från Klara och det gör henne till misstänkt i mina ögon och likaså Idahoe minuten senare. Den hon/de skyddar är då snurris eller FiaM och min känsla säger att det är FiaM men mycket osäkert.

Utifrån detta har jag 4 ganska osäkra kort men ändå de säkraste jag kan komma på. Klara är av mig snäppet mer misstänkt, hon är ny och kan vara ivrig att förvara lyan (jag gjorde det misstaget själv). utifrån ovan så

Lobelai röstar på Klara

Och sen då Myrten. hennes röst skaver faktiskt lite, jag kan inte sätta fingret exakt på varför, men varför röstar hon på Lilltess1? För hon tyckte det var den mest misstänkta är det givna svaret, men nånting känns inte riktigt bra med denna röst. OM jag går tillbaka till min FiaM är ond tanke - så kan det ju vara så att en ulv-Myrten säkrar att glömmerallt kan lägga en röst på FiaM som inte påverkar utgången, men samtidigt gör att FiaM inte sammankopplas med glömmerallt. Gahhh, nu känner jag mig snurrig, men nånting är det som skaver.

Jag är lite sömnig och ringrostig, så jag hänger inte riktigt med, hur skulle FiaM och ga vara sammankopplade utan Myrtens röst? :o

Jag är lite sömnig och ringrostig, så jag hänger inte riktigt med, hur skulle FiaM och ga vara sammankopplade utan Myrtens röst? :o

Jag tänker att om Myrten säkrar att lilltess åker så kan ga rösta på FiaM utan att riskera att hon blir lynchad och på så vis snarast låta bli att de två blir sammankopplade. Men alltså det är rätt luddigt och inte så konstigt att du inte hänger med. Jag hänger knappt med själv.

Jag tänker att om Myrten säkrar att lilltess åker så kan ga rösta på FiaM utan att riskera att hon blir lynchad och på så vis snarast låta bli att de två blir sammankopplade. Men alltså det är rätt luddigt och inte så konstigt att du inte hänger med. Jag hänger knappt med själv.

Haha, nej, jag hänger ändå inte med. Om vi ignorerar Myrtens röst helt, hur skulle man ha kopplat samman FiaM och ga om ga inte röstade på FiaM? Alltså, jag undrar mest om jag missat något. Du tänker att ga och FiaM sitter i lyan och att ga isåfall röstade på FiaM för att ta avstånd från henne? :p

Hypotesen - är att FiaM är ond och antingen glömmerallt eller Snurrfian eller bägge de två

Jag hänger inte riktigt med, finns det annat som tyder på att @FiaM är ond än eventuellt får - ulvsammanhang i röstningen? Eller var det här potentiell alibiröst från @glömmerallt? Jag tycker FiaMs namn syns en del i teorierna, men jag får inte riktigt kläm på varför? Eller har jag missuppfattat?

I ditt scenario, med både mig och @glömmerallt som ulvar, är det väl redan säkrat att Lilltess1 ska åka när jag röstar? Det var tre kvar att rösta och med ditt scenario då minst två ulvar. Varför skulle ett ulv-jag behöva säkra något?

Inte mycket tid för mig att lägga på leken i kväll. Jag koncentrerar mig på att leta onda i allmänhet, teorierna om fåret känns både osäkra och komplicerade. Inte för att jag känner mig så värst säker nu. Tvärt om. Vi behöver få ut en ulv för att få lite mer ledtrådar om andra onda och mönster i röstandet. Får jag ge mig på en gissning om fåret så tro jag att hon röstade på lilltess1 men det är en gissning. Jag utgår från samma resonemang som nedan.

Jag skippar en analys av vad folk gjort, än så länge är det ingen jag misstänker utifrån vad som skrivits i dagsläget. I min röst för dagen så har jag tittat närmre på röstningen och jag för min del tror att det är en eller ett par ulvar som röstat på lilltess1. Vad jag noterat (en helt privat analys) är att ulvar gärna både argumenterar för en person och slänger in röster mitt i drev och då för att skydda någon annan i första hand, en ulv kompis.

Efter att 10 röster är lagda står det
Bumpo
Surrfian II
Lobelia I
Glömmer allt I
Lilltess II
FiaM II
Myrten I

Jag gissar att någon av Snurris och FiaM är onda och eftersom Snurris röstat på FiaM så bör inte båda vara onda. Efter detta rasllar det till och Lilltess får några röster till. Den första av dess (röst nummer 3) kommer från Klara och det gör henne till misstänkt i mina ögon och likaså Idahoe minuten senare. Den hon/de skyddar är då snurris eller FiaM och min känsla säger att det är FiaM men mycket osäkert.

Utifrån detta har jag 4 ganska osäkra kort men ändå de säkraste jag kan komma på. Klara är av mig snäppet mer misstänkt, hon är ny och kan vara ivrig att förvara lyan (jag gjorde det misstaget själv). utifrån ovan så

Lobelai röstar på Klara

Attans, fel av mig här, jag ser att jag räknade fel på rösterna och klara lade andra rösten inte 3:e som jag fick det till. Då det var just 3:e rösten jag siktade in mig på så ändrar jag mig, Idahoe är också ny även om hon inte är lika ny som Klara så motiveringen kvarstår men då med Idahoe istället.

Lobelia ändrar röst till Idahoe

LenaH- Verkar vara borta, jag kan tänka mig att den nya hästen lockar mer än att leka med oss...
FiaM- Har inte heller skrivit så mycket än, min röst igår var ju hämndröst, men jag anar att hennes röst på mig helt enkelt var att greppa efter ett halmstrå.
Koppen- inte så mycket skrivet heller, ett inlägg om att hon inte vill skriva sina funderingar...
Cirkus- verkar virra in sig i vilka som kan vara onda genom att fundera på när folk röstar, det känns lite svävande och en aning knepigt att komma från Cirkus.
Sasse- skriver inte heller så mycket och jag har nog inte spelat med henne så mycket heller tidigare, någon lek tror jag men jag är inte säker. Känns väldigt anonym.
Habina- verkar åtminstone jaga ulvar.
Klara- ny och skrivit lite, jag känner mig väldigt osäker och hoppas på att få se mer.
Idahoe- skrivit lite och har bett om ursäkt för brister i närvaron idag...
Hedinn- verkar komma bra överens med Myrten och förklara gärna hur olika roller tänker.
Lobelia- lägger en enkel röst på Bumpo och lägger idag en röst som jag inte riktigt förstod motiveringen till. Innan jag hann skicka så ändrade hon sin röst till Idahoe, men fortfarande är jag inte riktigt på det klara med varför.
Caisa- skriver mycket och intressanta teorier, verkar aktivt jaga ulvar.
Myrten- verkar tänka lika som Hedinn, och har även uppmärksammat Cirkus lite virriga teorier.

när

Som jag skrev igår, jag reagerade på Lilltess tidiga cirkelresonemang om hur hon skulle kolla vidare på Lobelia och Habina och främst då anledningarna till varför. visserligen släppte hon det sen, men det skulle nog vem som helst ha gjort som ond när det hela ifrågasattes.

Attans, fel av mig här, jag ser att jag räknade fel på rösterna och klara lade andra rösten inte 3:e som jag fick det till. Då det var just 3:e rösten jag siktade in mig på så ändrar jag mig, Idahoe är också ny även om hon inte är lika ny som Klara så motiveringen kvarstår men då med Idahoe istället.

Jag vet inte om jag hänger med, men bygger din teori och därmed röst på att ulvar ofta skyddar någon, vanligen andra ulvar? Detta kan jag nämligen absolut inte hålla med om generellt. Jag tror det finns många som aldrig skulle skydda en ulvkompis - i alla fall inte i så tidigt läge av leken. Jag skulle säga att det även finns de som snabbt skulle vara med och rösta ut kollegan.

Detta skaver lite.. alltså du går bara på rösten och inte saker som händer runt om? Tycker det känns lite skumt att rösta på någon för att de lagt en tredje röst på någon, när det dessutom var en första dags röst.. eller du vill förklara närmre om jag missförstått? :)

Lite allmänt:

Jag orkar inte skriva teoriinlägg där jag går igenom varje spelare. Känner mig rätt mosig. Om jag är kvar ett tag blir det kanske så längre fram i leken. Men lite reflektioner runt en del spelare so far:

Klara - som jag skrev igår, verkar har väldigt god koll med tanke på att det är hennes första lek. Det får mig att fundera om hon har hjälp, något som inte behöver betyda ondska.

Koppen - känns som vanligt. Jag reagerar på listan och på att hon skriver att hon inte vill dela med sig av sina tankar (typ). Å andra sidan tror jag inte att det här säger något om Koppens roll. Det är saker hon skulle kunna skrivit oavsett roll. Dock kan jag tycka att som god är det viktigt att man delar med sig tankarna, men faktiskt tror jag inte att Koppen behöver vara ond för att hon gör det ställningstagandet. Likaså har jag sett henne reagera direkt efter att någon god har åkt, som någon påpekade (@Lilltess?), tidigare. Så det tror jag inte säger så mycket heller.

Habina - är det jag, eller är det väldigt många teorier? Mitt intryck är att de är lite långtgående, typ att Heddan och jag skulle snacka för att vi är ulvar tillsammans. Å andra sidan gillar jag när spelare lägger fram alla teorier de kan komma på. Det kan väcka tankar hos alla. Ska läsa lite mer och se vad det är jag hänger upp mig på.

Lobelia - märklig röstmotivering tycker jag. Delar Lilltess frågor runt den.

Lilltess - känns ännu samma stil på inläggen hos Lilltess2 som hos Lilltess1, som ju var god.

Cirkus - hänger (vilket framgått av ovan tror jag) inte alls med i resonemangen. Jag tror att det är svårt att dra sådana slutsatser av ett DL. (Att jag "i onödan" skulle gå in och safea att en god skulle åka så att någon annan kunde lägga en alibiröst - måste vara en av de mer djärva teorierna sett från en sannolikhetsaspekt. Kanske därför cirkus lägger fram den, för att det är så osannolikt att hon tycker det kan stämma.:D)

Generellt:

Vid DL1 tycker jag ofta att ulvarna bara flyter med. Visst kan det förekomma taktikröstning, men det är ju ändå vanligare när man kommer längre in i leken. Jag tror inte heller att ulvarna vid DL1 satsar på att få ut vissa spelare. Det är något som är rätt ovanligt generellt sett.

[...]FiaM- Har inte heller skrivit så mycket än, min röst igår var ju hämndröst, men jag anar att hennes röst på mig helt enkelt var att greppa efter ett halmstrå. [...]

Lite fundersam över ovanstående. Att "erkänna" att man hämndröstat är ju inte så vanligt. Här känns det som att Snurris bortförklarar både sin egen och @FiaMs gårdagsröster. Visst var det diskussion om ett samband mellan dem eller blandar jag ihop det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 727
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 651
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 115
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar