Vart kan jag fördjupa mig om stofamiljer ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 810
C

clownen

Ville bara veta om det är någon här som kan rekomendera några sidor på nätet om stofamiljerna inom den svenska halvblodsaveln. Har sett att det finns någr tidigare trådar här på Bukefalos. Men ej hittat några andra sidor att söka vidare på som fördjupning.

Jag vill veta mer om stofamiljerna F1. och 5 - Hobyfamiljen.

Hälsningar Helen Eriksson
www.stalltortuna.com

Sv: Vart kan jag fördjupa mig om stofamiljer ?

Har faktiskt aldrig sett något upplagt på nätet på någon hemsida om just de svenska stofamiljerna, utan det är nog boken från asvh som gäller, tyvärr verkar det som om det är väldigt svårt att hitta info just om stofamiljerna (oavsett ras) på nätet, har själv sökt efter info om lillkillens holsteinerstofamilj utan att hitta något. Kan ju passa på och fråga här om någon har någon info om holstein stofamilj 813 ?

Finns i alla fall inget officiellt om stofamiljer på nätet.
När det gäller sv. halvblod är ju "Våra Stofamiljer" som gäller och några efterföljande stamböcker (som presenterar familjerna från numren 46 till 54).

(F.1) är en Flyinge-familj och (5) är halvblodsavelns största stofamilj.

Tyvärr inte, men har du försökt söka genom att skriva "stam 813" eller "stamm 813" i sökrutan?
Då kan du få napp, om du har tur.

Här är ett resultat när jag sökte på "Holstein, Stamm 813" på Yahoo:

Kanske inte så mycket till hjälp.

Senast ändrad:

Jag vet om att det står mkt idom böckerna - men då jag inte har tillgång till dom ( kanske någon här har dom och vill sälja ;) )så tänkte jag att jag kanske kan få fram fakta på internet istället - men det verkar svårt. Därför så tänkte jag att jag skriver en tråd på Bukefalos så kanske jag får napp på någon som vet några bra sajter...

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Skulle inte du till Bruksprovet? Har för mig att sussisuss sa att hon skulle ta den med sig då. Kolla med henne.

Tack för tipset ! Kom att tänka på att ridsport säljer böcker kanske dem har böcker om ämnet ifråga också ?????

Hälsningar Helen

Tack, mkt intressant tydligen är denna stofamilj kända för att lämna topphästar i både hopp och dressyr. Trodde faktisk att killen var av rent hoppblod och har lite undrat var hans fina gångarter kommer ifrån (vilket även hans helbror har bedömd med 9 på trav och 8 galopp). Nu fick jag förklaringen kommer alltså från mödernet.

Vet inte om dom har böckerna, men har dom det så får du gärna säga till, för jag är oehört intresserad också. Så att sussisuss slipper att slita sitt hår för min skull. :D

Jodå, jag ska ta med mig boken när jag åker till Flyinge, måste ju ha något att läsa på vägen ner om inte annat. ;)

Shady, du kan få titta i den medan jag klappar på dina hästar. :idea: :D

Någon annan kanske har böckerna och vill sälja dom eller vet om man kan köpa dem på Ridsport ? Önskar fortfarande tips på ev. bra sajter om våra stofamiljer om det finns ?

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Senast ändrad av en moderator:

Jag är också jätteintresserad av vart man kan läsa om stofamiljer eller av att köpa stamböcker. Har försökt lägga ut trådar här, men de blir bara borttagna :confused: (har väl formulerat mina frågor fel). Har även försökt söka här, men hittar nästan inget.

Eftersom det är fler som undrar vart vi ska söka efter informationen på nätet så kan vi hoppas att att tråden kanske får vara kvar :crazy: Jag visste inte ens att man inte får fråga det här på forumet :confused: .

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

De kanske blev borttagna för att jag frågde efter en stofamilj där jag inte visste namnet på själva familjen, utan angav stonas namn istället??? Är ej säker.

Sökte på "Våra Stofamiljer" och hittade detta.

Kan kanske ge dig en uppfattning om hur eftersökt boken är, kolla bara på utropspriset...

Allt som liknar en annons åker härifrån.
Och även frågor om ston som är namngivna (jag behöver nog inte säga vad jag tycker om det, för det vet nog de flesta vid det här laget...).

Det går bra att skriva om stofamiljer - bara man inte nämner några specifika ston, det ska vara av allmänt intresse så att säga.

Konstigt egentligen för bra ston är väl av allmänt intresse!!!?

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 854
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 465
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 322
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 821
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka