Vart kan jag fördjupa mig om stofamiljer ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vart kan jag fördjupa mig om stofamiljer ?

Jag håller med dig om det. Det är svårt att diskutera stofamiljer utan att nämna enskilda ston - då det är dessa individer som bildar stofamiljen - i mina öron så låter det för konstigt - för att jag ska köpa det. Nu förstår jag inte riktigt vad gränsen går :crazy:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Det är vi många som inte förstår. Ameo eller A_K_N får gärna svara på det. Avel är ju lika mkt ston som hingstar, och hingstarna får vi nämna vid namn osv, men inte stona.

:idea: Det kanske var det då som gjorde att tråden författad av nicket Kima försvann. Ni vet hon som ville ta råd om hur hon skulle gå till väga med sitt sto som hon inte visste om hon skulle sälja eller låna ut :confused:

Hur som helst tar forfarande gärna emot information om vart jag kan hitta info på nätete om våra stofamiljer...

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Skälet till att vi ínte ska diskutera enskilda namngivna ston här är ungefär följande:
Det ÄR svårt att dra gränsen och ange exakt...

Det vi diskuterar ska ha ett "allmänintresse". FÅ ston är så kända att det är av intresse för fler än några enstaka härstamningsentusiaster ;) att läsa om det.
De allra flesta stofrågor som läggs ut här är i princip "vad står det i stamboken om NN" och svaret blir ett utdrag ur stamboken med en lista över avkommornas kön, far och namn, typ.. Såna frågor är intressanta för frågeställaren och oftast inte en enda till. DÄRFÖR avstår vi från dem. Stofamiljer, blodslinjer och kombination av sådana är ju mer generellt avelssnack och därför okej.

Det är ju knappast så att hingstägare sitter och läser stokataloger eller lägger ut frågor om "vilket sto ska jag välja till min hingst", på det sätt som stoägare gör för att hitta hingstar. VÄLDIGT produktiva ston kan lämna 15-20 avkommor under sin livstid, en hingst kan ha flera hundra samma säsong... Hingstarna får vi diskutera just för att det kan vara till hjälp för stoägarna att hitta rätt hingstar.
Visst ÄR stona viktiga i aveln, men de sätter ju inte alls samma spår som hingstarna gör.

Detta var ett försök att, ur minnet, sammanfatta de direktiv Gunnar gett...

Synd att det är så, jag skulle så gärna vilja lära mig lite mer om stona.

Jag köpte mitt ex av Våra Stofamiljer i början av 90-talet då ASVH hade utförsäljning av den. Det är ett nytryck med rätt usla bilder :crazy: , men texten finns ju!

Tyvärr är den inte till salu. Men jag vill ge en liten varning om du skulle hitta den till salu för en massa pengar så kolla vilken upplaga det är. Min är dessutom dåligt limmad i ryggen och är nu i flera delar...

Tack för tipset Görel ! Vilken av upplagorna rekomenderar du ?

Hälsningar Helen

Förstaupplagan!

Trycket är mycket bättre i den, du kan se bilderna ordentligt. Fast de båda upplagor jag sett har haft tryckkvalitet som gamla skolstenciler...

Tack för hjälpen Görel !

Hälsningar Helen

Jag vet inte om jag riktigt håller med dig Ameo :confused: .
Jag tycker att så här hårda direktiv många gånger kan ta död på ett annars väldigt givande forum. Jag tror att dem som söker sig till detta avelsforum är intressserade och sysslar med avel. Alla har vi kunskap i olika mängd och form om ämnet i fråga då måste vi kunna få dela den med varandra och på det viset lära oss av varandra även om det gäller ston.

Du säger ovan att - " FÅ ston är så kända att det är av intresse för fler än några enstaka härstamningsentusiaster ;) att läsa om det." Men om jag inte kan få lära mig mer om enskilda stons betydelse för aveln hur ska jag då kunna veta vilka ston jag bör leta efter i mödernet hos de hingstar och ston jag använder mig av. Debatten har flera gånger i trådarna varit samstämmig om att vi måste vara nogrann med mödernelinjerna i våra hingstar och ston - låt oss då nämna dessa ston vid namn - det är väl inte så fruktansvärt eller ?

Hälsningar Helen

Håller med dig i detta. :bow: . Sedan har jag full förståelse för att ameo plockar trådarna som det är nu, hon gör att ju bara från direktiv av Gunnar. Sedan hur hennes egna tankar är det vet jag inte.

Min filosofi är att om en hingst lämnar tex. hundra avkommor/säsong - så borde det rimligtvis vara några som blir riktigt bra.

Men om ett sto ( som bara lämnar en avkomma/säsong ) gång på gång ger avkommor som blir riktigt bra - då är det ett sto att sätta värde på - därför så avlar jag ofta på hingstarnas mödernelinjer och inte bara på hingsten självt.

Därav mitt inlägg om att vi måste få debattera om ston i ett avelsforum.

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Precis. Håller med dig till fullo. Kanske någon borde ta tag i att diskutera lite med Gunnar? Titta bara inte på mig är ni snälla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 528
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 350
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka