Googlade lite snabbt då jag inte är hundra, men kom inte fram till något riktigt. Men jag har en känsla av att SOS inte får välja att inte skicka ambulans när personen på telefonen klart och tydligt står på sig/kräver ambulans. Dvs kan SOS-telefonoperatören prata ifrån personen att den kanske inte behöver ambulans så får SOS stå över att skicka om de anser det, men går personen inte med på det så har SOS inget val (är min uppfattning av hur de agerar utan att veta säker, vet någon så vill jag gärna bli korrigerad ).Med tanke på att du fick hem ambulans bedömdes ju ditt tillstånd potentiellt farligt. En streptokockinfektion kan bli farlig, så det är inget konstigt i sig, om du kände dig så dålig. Då fick du ju en akut koll av ambulanspersonalen som kunde konstatera att det gick bra att vänta, motsvarande konstaterande som hade gjorts på akuten om du åkt dit.
Har jobbat på servicehus där boende felaktigt ringde så fort hen var missnöjd och var välkänd hos SOS och ambulanspersonal. De var tvungna att dyka upp ändå fast de sedan kan välja att inte ta med sig personen som inte är akut sjuk (de kan dock prioritera hur bråttom olika ärenden är). De ringde ofta oss för att försäkra sig om att allt var okej och sa att då kommer vi när det passar, för att sedan dyka upp och inte ta med sig boende.
Ofta upplever jag annars att ambulanspersoalen resonerar som så att när de ändå är på plats kan de lika gärna ta med sig personen in, det är oftast lugnast så för alla parter...