Ja, turordningen måste ju verkligen funka så som du beskriver.Det beror väl också på vilken akut det handlar om? Närakuten kan jag tänka mig har högre tryck på måndagar av den enkla anledningen att den väl är stängd på helgen? Plus då att man kanske har sitt sår/halsont/whatever som blivit värre under några dagar, och så har man varit ledig under helgen och avvaktat, men sen har det blivit tydligt att det verkar inte funka, läge att åka till närakuten.
Jag är kanske bortskämd med storstad och välfungerande akutmottagningar, men förutom lite olämpligt vimseri sist jag var där där jag blev skickad kors och tvärs och ingen visste riktigt vad jag skulle göra (åkte in pga ont i magen, hem igen med remiss till ultraljud, nästa dag ringde de och ville att jag skulle komma dit för ultraljud en bestämd tid, när jag väl kom dit visste ingen vart jag skulle gå för att få det eller riktigt varför jag var där, och sen blev det ännu mer väntan och förvirring innan det efter några timmar framkom att jag skulle läggas in akut för operation), men annars tycker jag det är väldigt tydligt att de har en strikt medicinskt ordnad turordning, där man åker upp eller ner beroende på hur dödshotande akutsjuk man verkar vara. Typiskt är att det är pådrag när man kommer in, om man har lite dåliga symptom (medvetandeförlust, etc), men när de kollat att man är utom omedelbar fara halkar man neråt på listan, vilket är som det ska vara. Kommer man in och kan stå på benen får man såklart också vänta, vilket är fullt rimligt när man ser hur de som får gå före ser ut. Jag tycker också de ska ta en trafikolycka framför mitt infekterade sår, t ex.
Hur närakuter fungerar vet jag inte, vet inte om vi har sådana här i Gbg.