Jag förstår din känsla @bigganl. De två första fallen kan jag inte uttala mig om, annat än att konstatera att det var bra att du fick alternativ hjälp (som jag själv är skeptisk till). Personligen hade jag velat att alla människor får hjälp, oavsett om de är döende eller inte. Vi har ett av de högsta skattetrycken i världen, som jag tycker borde säkerställa det. Med rapporterna från bl a cancervården ser vi att vården inte fungerar ens för de döende. Tråkigt. Jag tror att få människor utom de med Münchhausens syndrom söker vårdhjälp för att det är roligt eller för att de vill ha en räkmacka i livet och inte kan hantera lite smärta eller motgångar. Smärta och sjukdomstolerans är ju väldigt olika, även för samma person och olika krämpor, det ena biter man ihop för och det andra är så jobbigt att man vill ha hjälp. Som lekman är det dessutom svårt att veta när något blir farligt eller inte. Jag har tex varit sjukhusinlagd och riktigt dålig av en halsfluss (farliga streptokocker), men en ofarlig halsfluss känns precis likadant.
Jag förstår att allt handlar om resursbrister, men dessa måste på något vis lösas. Jag tycker verkligen att alla som är sjuka ska få hjälp, döende eller inte, och tycker att det är lite obehagligt med den "bit ihop och mesa inte"-mentalitet som verkar råda i den här tråden och den andra om sjukvårdens tillkortakommanden. Jag förstår din frustration.
Jag förstår att allt handlar om resursbrister, men dessa måste på något vis lösas. Jag tycker verkligen att alla som är sjuka ska få hjälp, döende eller inte, och tycker att det är lite obehagligt med den "bit ihop och mesa inte"-mentalitet som verkar råda i den här tråden och den andra om sjukvårdens tillkortakommanden. Jag förstår din frustration.
Senast ändrad: