Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men många stannar kvar på LC/LB nivå just för att de inte har några större ambitioner
Så just LC/LB kan man ju inte riktigt kolla på om man vill se det på det sättet.
Men bara för att du har SETT några dåliga lokala LC eller GPklasser behöver det inte innebära att det är den totala sanningen- överlag.
I S. är inte ridning en överklassport, utan även en rekreation o att bara ha kul med sin häst.
Vi kan inte jmfa med en stor hästnation som Tyskland.
Anser heller inte att "vi" brukar skämma ut oss på mästerskap heller- gör du?
Fast alla klubbtävlingar känns inte opretentiösa... Minns när jag för flera år sedan, efter att ha ridit LC:1 på varje klubbtävling i typ två år och blivit placerad där många gånger ville prova på en LB:1 istället, och det gick skitdåligt. Men anledningen till att jag red den var bara för att jag:Ja, klubbtävlingar är väldigt opretentiöst, där platsar alla.
Jag förstår vad du menar, det är bara det att jag tycker ridning mer och mer verkar gå ut på att man MÅSTE tävla. Jag fattar inte det.
Om jag börjar med judo är väl inte tävling det första jag tänker på??
Jag tycker inte det är konstigt att starta i en klass där det är väldigt liten chans att man vinner. Det kanske inte är ens mål med tävlingen.
Vare sig man har ambitioner att tävla eller inte bör man åtminstone ha ambitionen att rida sin häst på ett ändamålsenligt sätt, och om man nu "stannat" i LC borde man efter ett tag bli så pass rutinerad att man vinner i stort sett varje start, så jg ser inte det som någon "ursäkt" för att rida dåligt.
Vill man bara ha kul med sin häst eller använder den för rekreation brukar man oftast inte tävla, om man gör det finns det klubbtävlingar.
Att vi jämför är en sak, men är det rättvist? Har vi ngt att komma med?
Jag anser inte det, med tanke på tradition, hästavel o utbildning.
Ska vi kan göra det ännu mer till en sport för bara de med pengar.
Några få utvalda.
Men nu är det ju tyvärr inte så att alla har "superhästar" eller är "superbegåvade".
Det kan även hända saker på hemmafronten som gör att man itne kan gå upp en klass (Och där talade jag om mig själv )
LC är ju för "nybörjare", det är en klass där formen inte ska ha så enormt stor betydelse utan det ska vara just en lätt klass.
Iom att det är den lägsta så är det ju för de allra okunnigaste.
En klass att börja i..
(Att man sen itne har en chans att vinna om man inte rider jättebra o har en bra häst är ju en annan historia..)
Men sen tycker jag heller inte att man ska vara med om man rider 'dåligt', för nog bör man kunna styra hästen ordentligt och sitta ner i traven innan man ger sig ut.
Att träna sig på att tävla, när, var och hur ska man göra det om inte på de lokala LC-tävlingarna?
LC är ju den lägsta tävlingsklassen och denna kräver eg inte särskilt mycket. Man ska visa att man kan rida hästen i alla gångarter, någon travökning (eller eg trav med förlängd steglängd , dvs inte ens mellantrav) och att man ska kunna svänga den. Formen påverkar såklart resultatet, men också vägar,tempo etc.
Lätt C är lätt klass och någonstans ska man ju självklart börja. Ponnyn/ hästen brukar kanske gå bra hemma, men komemr ut och då blir det annorluda förutsättningar för både häst och ryttare. Att ryttaren blir stressad och rider sämre än vanligt är således inte särskilt konstigt.
Det handlar inte om att ha en superhäst eller att vara superbegåvad. Även "normalbegåvade" hästar och ryttare kan göra bra ritter, det handlar bara om att de ska ha tränat så pass mycket att de gör det innan de åker och tävlar.
Ptja det är ju en tolkningsfråga.
En "medelryttare" på en "medelhäst" har oftast svårt att vinna även en LC. De hästar som placerar sig (iaf här) brukar ha bra steg och gå i betydligt högre form än LCform. Det var lite det jag syftade på.
Dessa "medelryttare" kanske bara rider sina hästar i en lätt form utan några större krav, om du förstår hur jag menar..
Ja visst det är en lätt klass, men det har ingenting med okunnighet att göra utan snarare orutin, tror du det har du nog inte så stor koll ändå.
Det handlar inte om att ha en superhäst eller att vara superbegåvad. Även "normalbegåvade" hästar och ryttare kan göra bra ritter, det handlar bara om att de ska ha tränat så pass mycket att de gör det innan de åker och tävlar. Ja visst det är en lätt klass, men det har ingenting med okunnighet att göra utan snarare orutin, tror du det har du nog inte så stor koll ändå.
Det där sista förstod jag faktiskt inte vad du menade med öht.
Okunnighet och orutin går ju hand-i-hand..