Vart är vi på väg?

Sv: Vart är vi på väg?

Tack för svar, men jag har inte ens hört talas om numera att folk tar dessa märken.
Har inte heller sett Ridborgarmärkestävlingen som klubbarna hade förr o kunde vinna en hinderpark.

Mitt barn tog iaf märken så länge hon red kvar på ridskolan. Många ridskolor har sina ridgrupper indelade efter ryttarmärkena, men jag vet också att andra ridskolor inte bryr sig om märkestagning.

Ridborgarmärket finns också fortfarande, men är nog lika poppis som när jag själv var ung.

Men många stannar kvar på LC/LB nivå just för att de inte har några större ambitioner :)
Så just LC/LB kan man ju inte riktigt kolla på om man vill se det på det sättet.

Vare sig man har ambitioner att tävla eller inte bör man åtminstone ha ambitionen att rida sin häst på ett ändamålsenligt sätt, och om man nu "stannat" i LC borde man efter ett tag bli så pass rutinerad att man vinner i stort sett varje start, så jg ser inte det som någon "ursäkt" för att rida dåligt.

Men bara för att du har SETT några dåliga lokala LC eller GPklasser behöver det inte innebära att det är den totala sanningen- överlag.

I S. är inte ridning en överklassport, utan även en rekreation o att bara ha kul med sin häst.
Vi kan inte jmfa med en stor hästnation som Tyskland.

Anser heller inte att "vi" brukar skämma ut oss på mästerskap heller- gör du?

Jag kan tillägga att vissa av de GP ritterna gjordes av en SM-medaljör på SM-hästen och jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan ha gått till.

Det är typiskt svenskt att säga "vi kan inte jämföra oss med tyskland", vad är det då vi gör i VM och OS, jo vi jämför oss med alla länder som kvalat dit. Så jag anser att vi måste jämföra oss även på lägre nivå för att bli bättre.

Vill man bara ha kul med sin häst eller använder den för rekreation brukar man oftast inte tävla, om man gör det finns det klubbtävlingar.

Till sist, nej, vi har väl aldrig direkt gjort bort oss, men vi har egentligen bara ett riktigt bra och stabilt ekipage på absolut toppnivå och det är inte kvar länge till (Brink/Briar).

Att vi jämför är en sak, men är det rättvist? Har vi ngt att komma med?

Jag anser inte det, med tanke på tradition, hästavel o utbildning.

Ska vi kan göra det ännu mer till en sport för bara de med pengar.
Några få utvalda.

Ja, klubbtävlingar är väldigt opretentiöst, där platsar alla.

Jag förstår vad du menar, det är bara det att jag tycker ridning mer och mer verkar gå ut på att man MÅSTE tävla. Jag fattar inte det.

Om jag börjar med judo är väl inte tävling det första jag tänker på??
Fast alla klubbtävlingar känns inte opretentiösa... Minns när jag för flera år sedan, efter att ha ridit LC:1 på varje klubbtävling i typ två år och blivit placerad där många gånger ville prova på en LB:1 istället, och det gick skitdåligt. Men anledningen till att jag red den var bara för att jag:

1. Hade lyckats bra med den hästen på lektion, men så fort jag släppte spöt i collectingringen så lyssnade han inte för fem öre.

2. Ville prova på en LB, känna hur det kändes och rida nåt annat program än det gamla vanliga. Kostade ju bara typ 150 spänn eller nåt så tog det mer som något kul.

Men då blev man kollad på som att jaja vafan gjorde du i den här klassen då. Trots att det var en klubbtävling, det tycker jag är jättetrist.

Sen har inte alla klubbtävlingar heller, som tex min klubb då.
visst det finns programridningar lite då och då, men inte ett enda datum som inte klaffade med en hopptävling
sen kan man ju bli medlem i en annan klubb för att få vara med på en klubbdressyr där, men då klaffar det med en fälttävlan osv.

Nu vet jag att jag är inne på dressyrforumet, men det låter i mina öron ungefär motsvarande för hoppning att ifall man inte kunde göra en felfri ritt i LD och LC så borde man inte starta heller. För man borde kunna hoppa en hel bana i galopp utan vägran och man borde kunna lära sin häst att lyfta på benen om man har en tränare. Ungefär så låter det för mej.
De hoppar utmärkt hemma men vägrar ut sig på tävling.

Alla skulle då vara fefria i LD och i LC och då hade det blivit större konkurrans och "ponnyungarna" red ännu mer fördjävliga svängar med ena tyglen hängandes och kroppen över halsen medans självklart en del riter ina pryda ritter som man borde när det gäller LD/LC.

Det ska vara kul när det gäller LC med ponnyer, det är ingen tävling på liv och död.

Jag håller med dig!

På de tävlingar jag varit på (skåne/blekinge) är ekipagen alldeles för bra! alltså ekipage som borde rida på en högre nivå rider istället på LC och kanske LB enbart för att plocka rosetter!
Elakt tycker jag eftersom de som verkligen passar på den nivån aldrig får chans att placera sig och istället kommer väldigt långt ner på resultatlistorna. Yngre ryttare som är startklara förstår ju kanske inte varför ens ritt som över lag varit bra inte ens räckte till för att placera sig bland den övre hälften..

Att träna sig på att tävla, när, var och hur ska man göra det om inte på de lokala LC-tävlingarna?
LC är ju den lägsta tävlingsklassen och denna kräver eg inte särskilt mycket. Man ska visa att man kan rida hästen i alla gångarter, någon travökning (eller eg trav med förlängd steglängd , dvs inte ens mellantrav) och att man ska kunna svänga den. Formen påverkar såklart resultatet, men också vägar,tempo etc.

Lätt C är lätt klass och någonstans ska man ju självklart börja. Ponnyn/ hästen brukar kanske gå bra hemma, men komemr ut och då blir det annorluda förutsättningar för både häst och ryttare. Att ryttaren blir stressad och rider sämre än vanligt är således inte särskilt konstigt.

Jag tycker inte det är konstigt att starta i en klass där det är väldigt liten chans att man vinner. Det kanske inte är ens mål med tävlingen.

Exakt, det kan vara både kul o nyttigt att bara komma ut o miljöträna. Vinst är inte alltid det viktigaste. Det viktigaste är att jag som ryttare känner att jag o hästen gjort bra. Sen är ju målet att bli bättre för varje gång så klart!

Vare sig man har ambitioner att tävla eller inte bör man åtminstone ha ambitionen att rida sin häst på ett ändamålsenligt sätt, och om man nu "stannat" i LC borde man efter ett tag bli så pass rutinerad att man vinner i stort sett varje start, så jg ser inte det som någon "ursäkt" för att rida dåligt.

Men nu är det ju tyvärr inte så att alla har "superhästar" eller är "superbegåvade".
Det kan även hända saker på hemmafronten som gör att man itne kan gå upp en klass (Och där talade jag om mig själv :angel: )

LC är ju för "nybörjare", det är en klass där formen inte ska ha så enormt stor betydelse utan det ska vara just en lätt klass.
Iom att det är den lägsta så är det ju för de allra okunnigaste.
En klass att börja i..
(Att man sen itne har en chans att vinna om man inte rider jättebra o har en bra häst är ju en annan historia..)

Men sen tycker jag heller inte att man ska vara med om man rider 'dåligt', för nog bör man kunna styra hästen ordentligt och sitta ner i traven innan man ger sig ut.

Senast ändrad:

Vill man bara ha kul med sin häst eller använder den för rekreation brukar man oftast inte tävla, om man gör det finns det klubbtävlingar.

Jag vet många som har häst som tycker tävlingen är en del av det roliga.

Och jag vet många klubbar som inte ens anordnar klubbtävlingar.

Själv föredrar jag att rida lokalt, för jag tycker inte det är kul att rida mot barnen.
Även om min häst går helkasst så får jag lixom bättre poäng än dem.

Att vi jämför är en sak, men är det rättvist? Har vi ngt att komma med?

Jag anser inte det, med tanke på tradition, hästavel o utbildning.

Ska vi kan göra det ännu mer till en sport för bara de med pengar.
Några få utvalda.

Här säger du ju precis det jag menar, det är inte en rättvis jämförelse i dagsläget, vi är ljusår efter, dvs vi har inget att komma med.
Jag tror inte alls att sporten behöver "snobbifieras" för att vi ska bli bättre. Vi behöver bl.a;

*Bra kunniga ridlärare/tränare som månar om sina ryttares framsteg

*Välutbildade(snarare kanske väl grundutbildade) hästar, de ska åtminstone kunna genomföra en LA godkänt, nu ligger nivån snare vid LC. Det här kommer inte bara från mig utan har även hört av bl.a. lärare på Strömsholm.
Varför nöja sig med att hästen kan gas och broms?

Varför ska vi avla fram bättre individer om vi inte kan få fram kvalitéerna ändå?

Senast ändrad:

Men nu är det ju tyvärr inte så att alla har "superhästar" eller är "superbegåvade".
Det kan även hända saker på hemmafronten som gör att man itne kan gå upp en klass (Och där talade jag om mig själv :angel: )

LC är ju för "nybörjare", det är en klass där formen inte ska ha så enormt stor betydelse utan det ska vara just en lätt klass.
Iom att det är den lägsta så är det ju för de allra okunnigaste.
En klass att börja i..
(Att man sen itne har en chans att vinna om man inte rider jättebra o har en bra häst är ju en annan historia..)

Men sen tycker jag heller inte att man ska vara med om man rider 'dåligt', för nog bör man kunna styra hästen ordentligt och sitta ner i traven innan man ger sig ut.

Det handlar inte om att ha en superhäst eller att vara superbegåvad. Även "normalbegåvade" hästar och ryttare kan göra bra ritter, det handlar bara om att de ska ha tränat så pass mycket att de gör det innan de åker och tävlar. Ja visst det är en lätt klass, men det har ingenting med okunnighet att göra utan snarare orutin, tror du det har du nog inte så stor koll ändå.

Senast ändrad:

Att träna sig på att tävla, när, var och hur ska man göra det om inte på de lokala LC-tävlingarna?
LC är ju den lägsta tävlingsklassen och denna kräver eg inte särskilt mycket. Man ska visa att man kan rida hästen i alla gångarter, någon travökning (eller eg trav med förlängd steglängd , dvs inte ens mellantrav) och att man ska kunna svänga den. Formen påverkar såklart resultatet, men också vägar,tempo etc.

Lätt C är lätt klass och någonstans ska man ju självklart börja. Ponnyn/ hästen brukar kanske gå bra hemma, men komemr ut och då blir det annorluda förutsättningar för både häst och ryttare. Att ryttaren blir stressad och rider sämre än vanligt är således inte särskilt konstigt.

Som jag sagt innan, jag ser skillnad på dålig ridning och orutin/nervositet. Bara för att man tränar på att tävla behöver man inte rida dåligt, man kan däremot vara nervös och rida lite spänt osv.

Det handlar inte om att ha en superhäst eller att vara superbegåvad. Även "normalbegåvade" hästar och ryttare kan göra bra ritter, det handlar bara om att de ska ha tränat så pass mycket att de gör det innan de åker och tävlar.
Ptja det är ju en tolkningsfråga.
En "medelryttare" på en "medelhäst" har oftast svårt att vinna även en LC. De hästar som placerar sig (iaf här) brukar ha bra steg och gå i betydligt högre form än LCform. Det var lite det jag syftade på.
Dessa "medelryttare" kanske bara rider sina hästar i en lätt form utan några större krav, om du förstår hur jag menar.. :p

Ja visst det är en lätt klass, men det har ingenting med okunnighet att göra utan snarare orutin, tror du det har du nog inte så stor koll ändå.

Det där sista förstod jag faktiskt inte vad du menade med öht.
Okunnighet och orutin går ju hand-i-hand.. :confused:

Det handlar inte om att ha en superhäst eller att vara superbegåvad. Även "normalbegåvade" hästar och ryttare kan göra bra ritter, det handlar bara om att de ska ha tränat så pass mycket att de gör det innan de åker och tävlar. Ja visst det är en lätt klass, men det har ingenting med okunnighet att göra utan snarare orutin, tror du det har du nog inte så stor koll ändå.

Får inte heller det här att gå ihop.
Visst BÖR man vinna en del på rutin, att man kan plocka in poäng för att man vet vad man brukar missa på. Men sen så finns det ju den där faktorn också att "bara" för att man tränar mycket så betyder det inte automatiskt att man får så bra poäng efter den och den tiden att man vinner varenda start. Vissa problem/för vissa ekipage kanske tar ett ridpass att övervinna. Vissa problem/brister/-för vissa ekipage kanske tar många år att övervinna.
Bara för att visa hur extremt personligt jag tar det så när jag "ridit till" travare (det där lät ambitiöst, snarare när man skaffat travare som inte är så utbildade :p ) så har det tagit lååång tid att öht få bukt med vissa basicsproblem. Och att det inte är någon idé att jobba med mer avancerade saker förrän basicsproblemen sitter, och då stöter man på flera nya moment man måste träna in.
Säg att det tagit 4 år bara att få hästen fatta galopp och kunna hålla galoppen hyfsat - skulle de 4 åren klassas som "orutin" eller "inte tränat tillräckligt mycket" trots att man kanske ridit för instruktör varje - varannan vecka? Och ska man då inte få vara med på tävlingar ens för skojs skull för att hästen löper stor risk att få avbrott i galoppen, går i övertempo eller är lite svår att styra?

Alla har olika utgångslägen och man måste få börja någonstans. Om inte annat så som morot för att ta sig vidare! :)

Det där sista förstod jag faktiskt inte vad du menade med öht.
Okunnighet och orutin går ju hand-i-hand.. :confused:

Jag ska förklara vad jag menar.
Är du okunnig, saknar du kunskapen om något, vilket du inte bör göra om tävling då det krävs grönt kort och licens för att få starta.
Orutin är att du helt enkelt inte är van vid en viss övning el liknande, men du kan fortfarande veta en massa om det rent teoretiskt.

För mig är det alltså så att
Okunnig=saknar teoretisk kunskap, men för den skull kan du säkert styra runt en LC, på ett icke tillfredställande sätt.
Orutin=har teoretisk kunskap men saknar praktisk erfarenhet, du vet vad du gör men är ovan vid situationen.

Senast ändrad:

Jag orkar inte, läs svaret här ovan och läs hela tråden en gång till då finner du svar på ditt inlägg...

Jag kan säga såhär. Är man iväg och tävlar och blir stressad kan det leda till dålig ridning. Det behöver alltså inte betyda att man eg rider dåligt, man tappar bara sin rining när man blir stressad. Detta har hänt mig själv,mina kompisar och även mina tränare som jag varit på tävling med. Stress leder till problem me koncentration och fokusering, vilket i sin tur kan leda till att man tappar konceptet med sin grundning.

Situation: Du är på tävling och har precis lastat ur hästen då du hör funktionärerna ropa in nr 23 till banan. Du själv är nr 26. Kan du då helt ärligt säga att du går in och rider med det lugn och och den koncentration du gör i vanliga fall? Blir det inte lätt att du travar bort till framridningen, och "drar" ner hästen på tygeln för du har ju bara drygt 5 minuter på dig?

Detta är ingen ridning jag förespråkar, utan jag menar bara att är man ovan vid att tävla (vilket de flesta i LC bör vara) så är det lätt hänt att stressen och pressen leder till att man tappar fokus och tappar sin ridning. Med mer rutin försvinner också detta.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka