Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@fio
Kändes som att det var antingen eller under en bit av tråden, att hästarna var bra ridna eller hade flashiga gångarter
Filosofisk fråga, det är ju inget man kan sätta siffror eller veta exakt, men även om ni (i det här fallet var det fio som formulerade det) tycker att "flashighet" premieras för högt och ekipage "fuskar" sig fram i utbildningsskalan, nog är väl ändå dressyrprogrammen fortfarande väl placerade genom utvecklingsskalan?
Om man följer dressyrprogrammen nivå för nivå, nog är det ganska bra "moment" som ska genomföras innan nästa nivå?
Vad tror ni skulle krävas för att lyckas stoppa upp "fusk" upp genom klasserna?
Dvs ekipage som kommer vidare trots att den nivån de tävlar på inte är väl grundad/befäst?
Koefficienterna är ju tänkta att "stoppa" att få bra betyg i klasser när ekipaget inte genomför de klass specifika rörelserna (byten och skolor i MsvB, skolor och enkla byten i MsvC, skänkelvikning och förvänd galopp i LA osv upp till piaff, passage och piruett i GP). Sedan kommer ju koefficienter under allmänt intryck.
Men finns det någon bedömningspunkt eller något "nytt" under allmänt intryck som skulle kunna hindra ekipage som inte är färdiga med grunden? Som på något vis skulle bestraffas poängmässigt så det gjorde det mer värt att träna på X eller Y?
Nu verkar ju hela tråden blivit OT och handlar om bedömning istället.
Det är väl ganska självklart att en häst som inte rör sig så himla bra inte kan få mer än 7-7,5 på en rörelse om den gör den korrekt eftersom att få högre poäng så krävs det mer schwung och lätthet något en ordinär häst fysiskt inte kan få.
Nu verkar ju hela tråden blivit OT och handlar om bedömning istället.
Det är väl ganska självklart att en häst som inte rör sig så himla bra inte kan få mer än 7-7,5 på en rörelse om den gör den korrekt eftersom att få högre poäng så krävs det mer schwung och lätthet något en ordinär häst fysiskt inte kan få.
Dressyrens baksida är att när jag läser om vad folk tycker om domare här så känner jag att min dröm att bli domare inte är så aktuell. Har inte alls någon lust att bli det när jag läser att domare inte kan se skillnad på bra eller dålig ridning.
Jag vill skriva något positivt istället:
På de senaste tävlingarna jag varit på har jag uteslutande sett bra ridning där ryttarna verkligen försöker göra sitt bästa för dagen. Har inte sett någon "dålig" ridning alls. Fast det beror ju på hur man definierar dålig ridning. En ryttare som inte kommit så långt att den lärt sig rida korrekt kommer ju rida dåligt men den har ju samma rätt att tävla som alla andra och de blir inte heller placerade.
Nu kommer det dessutom bli bättre nästa år då man inte får rida MSV C på kandar så det kommer bli en hel del som får svårt att kvala när de inte får rida på kandar längre.
@fio Tyvärr såg jag inte 7-åringarna men förstod att domarbordet vid B ställde till en del problem. Jag tror att just spänning är en av de saker kan dömas eller upplevas mest olika av domarna mycket beroende på deras personliga smak.
Nej det är inte alls självklart för alla
Jag vill också bli domare, men jag är för ung och har för lite kunskap än så länge. Känner dock samma som dig, att jag har inte så stor lust att bli det om man bara får höra skit och bli halshuggen hela tiden. Tyvärr!
@fio
Fast domarna har ju sett skillnaden eftersom de fortfarande inte lyckats kvala på kandar. De kommer alltså få det ännu svårare i vår.
Stämmer, tom MsvB:3 får man rida på träns.@fio Det ligger på förslag till nya TR 2015 att man ska få rida på träns hela vägen upp i alla klasser. Kandar kommer vara tillåtet först i MsvB. Idag är kandar obligatorisk från MsvB4 väl?
@fio Det ligger på förslag till nya TR 2015 att man ska få rida på träns hela vägen upp i alla klasser. Kandar kommer vara tillåtet först i MsvB. Idag är kandar obligatorisk från MsvB4 väl?
@fio när det var paus i klassen som jag red förra helgen så sprang jag på domaren i cafeterian. Vi har samma tränare vilket hon nog inte vet men jag har koll på henne (hehe). Passade på att tacka henne för bedömningen och konstruktiva kommentarer två helger i rad och hon blev jätteglad!
Tror baksidan av dressyren mycket är missunnsamhet, dålig självkänsla som leder till att man hackar på andra, och brist på ödmjukhet. Det är min syn på saken. Är verkligen inte någon fullkomlig människa själv men jag gör det jag kan.