Hej alla bruksare!
Hoppar in i tråden för att få lite guidning av mer erfarna bruksmänniskor.
Börjar med presentation:
Hund: Kiito (Demonens Åge Ågren) snart 10 månader. Schäferhane från brukslinjer.
Visa bifogad fil 77493
Mål: Tävling i bruks (spår och så småningom sök). Tävling i lydnadsklass. Tänkte även testa specialsök. Får se vad vi tycker är roligast och lägger mest tid på.
Förare: Jag, tidigare tävlat lydnadsklass och tränat en hel den spår och sök med fd hund men ej startat.
Vi har börjat fila lite på lydnaden men pga av hormonstinn hund så går det som förväntat lite långsamt.
Spåret fungerar däremot utmärkt. Han går nu appellspår, liggtid 1-3 h, och han jobbar lugnt och självständigt och vet vad han ska göra. Jag lägger byttor med blötmat i längs spåret som han sittmarkerar jättefint tills jag öppnar och han får äta.
Jag tänkte därmed gå vidare med att lära in apporterna.
Känner att jag inte har någon riktigt långsiktig plan angående hur jag vill att apportmarkeringarna ska bli men tänker att det bästa kanske är att köra sittmarkering på dem också? Vad är då er erfarenhet om hur man lär in det på tydligaste sätt för hunden.
Vi har också börjat med plockövning för att lära in apporteringen i lydnaden och vill inte att det ska bli snurrigt i hans tonårshjärna.
Tips och erfarenheter mottages tacksamt!