Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ang platsen så blä. Den har börjat strula i form av att hon inte ett riktigt tar uppgiften på allvar. Här var det nosade i början som gjorde att hon satte sig för att nå vad som nu luktade, och sen la sig. Nöjd dock med att hon låg väldigt lugnt och fint när hunden bredvid gick upp och fram till sin förare. Förslag på att få henne mer skärpt? Jag har kommit fram till att jag inte vill h a hakan i backen eftersom hon då inte kan hässja. Känns varken sjysst eller hållbart. Ska testa med externbelöning bakom tänkte jag.
@MiniLi hur? Blev rätt tydligt sist jag tränade det (när hon iof var flåsig innan) att hon var tvungen att "samla ihop sig' för att ligga ner med hakan i backen och stängd mun. Å andra sidan har jag en hund som gärna flåsar oavsett.
Jag kör inte rally själv men verkar finnas många andra som kombinerar så det borde väl inte vara något problem.Vad tycker ni om att kombinera Tävlingslydnad med Rallylydnad? Kan man göra det med bra resultat? Alltså träna och tävla i båda grenar.
Jag ska gå första tävlingslydnadskursen med start på tisdag med min 11 månaders och jag är sugen på att försöka tävla en del om det går bra för oss att träna och vi tycker det är roligt. Men jag skulle även vilja köra Rally. Men hur funkar det att kombinera båda? Känns som jag borde börja med tävlingslydnaden och köra in det och sedan kanske testa Rallyn? Dom är ju väldigt olika ur tävlingssynpunkt men ändå lika iomed att det är lydnad. Min känsla är att man kanske kan få negativ utveckling i tävlingslydnaden iomed att man i rallyn är mycket mer fri och ''latjig''? Eller? Lär sig hundarna att skilja eller tar man med tävlingslydnaden till rallyn så man är mer kort med kommandon men ändå friare?
Ska tilläggas att mina mål är väl att försöka ta diplom i de lägre klasserna, inte elit
Jag kör inte rally själv men verkar finnas många andra som kombinerar så det borde väl inte vara något problem.
Själv skulle jag bara tänka på kommandon osv så att inte lydnadsmomenten vattnas ur ifall man använder samma kommandon men kräver olika utföranden.
Ja det är smart. Man kräver ju inte samma exakthet och precision i rally så jag vill ju inte att kommandona för tävlingslydnaden ska tappa betydelse för den precision som behövs där.
Hur gör ni som kör bägge delar?
Jag tycker inte det är svårt att kombinera. Kan använda fot-positionen i bägge sporterna, inte för att det är ett måste i rallyn men jag tycker det ser snyggt ut och eftersom hunden redan kan det är det enkelt att använda.
Oh! Jag hoppar in här!
Välkommen till tråden ! Snart kommer det nog startas en ny (vi är snart uppe i 2000 inlägg), så se till att hänga på dit med !
Igår hade jag dragit ihop en träningstävling med 5 andra ekipage.