Påmindes om den här tråden i en annan
och tyckte det var synd att den inte uppdaterats.
Jag o Kiito kämpar på. Han har nu fyllt 1 år och vår stora utmaning är fortfarande allmänlydnaden
och framförallt hans stora förväntan på ALLT som är kul. Då får vi mycket ljud och en del stress.
Försöker fokusera på relation och att det är jag som bestämmer när han ska agera. Han tar gärna själv ansvar för att skrämma bort hundar, katter och fåglar.
Spåret: Han spårar väldigt fokuserat 1 km utan problem. Jag spårar just nu utan vimplar för att lära mig läsa hans kroppsspråk och konstaterar att han bara behöver rutin.
Filar fortfarande och testar olika ingångar på pinnarna som han fortfarande tycker är helt oväsentliga.
Lydnaden:
-Försöker nu slipa på positionen i FF, har fått upp ett bra engagemang och förväntan. Nu måste jag banta hjälper och ställa krav på position.
- Apporteringen. Små steg framåt. Håller hårt och stabilt. Försöker nu få samma stadga när han plockar från marken.
- Skall var inga problem som förväntat
Check på den! (Första gången jag tränar det momentet)
Han skäller bra och länge. Vi tar positionen lite längre fram.
Fler första gången moment:
- Kryp: oj vad svårt med en slyngel som vill att allt ska gå snabbt och blir frustrerad när han inte förstår. Men jag tror att vi har en bra tanke från grunden, tänker att jag ska pausa det momentet tills han har hjärnan lite
Mer tillgänglig.
- Framförgåendet: same same. Vi börjar smått och jag får nöja mig med pyttesteg och väldigt korta träningspass. Mitt värsting-moment; fattar överhuvudtaget inte hur jag ska få ihop det i framtiden.
Plats, inkallning och budföring känns som vi har lagt en bra grund för och jag tror inte det blir några problem i framtiden. Lägger ingen större energi på det just nu.
Sök: Har egentligen prioriterat bort det i nuläget. Men eftersom det är så kul har vi börjat göra lite skickövningar på promenaderna för att få till raka skick.