Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@tuaphua Egentligen är ju alla dressyrprogram från Lc och uppåt utformade efter ett syfte men precis som du säger så tappar ju rörelserna sitt syfte när det i stället handlar om look och Flash. Just detta skrev ju Bo Tibble om för 100 år sedan i ridsport men fick inget gehör för det då.
Jag läste Tibblin av gammal vana...Bo Tibble haha jävla autokorr.. TIBBLIN ska det vara
Jag läste Tibblin av gammal vana...
Fast idag kan ju dagens flashhästar få poäng nog att gå vidare upp i klasserna utan att klara det som är specifikt för klassen, det var väl det som TIBBLIN förutspådde när han menade på att domarna mer premierar flashigt än en teknisk korrekt utförd rörelse. Sist jag läste något om detta var när han dömde någon Msvc för några år sedan och var helt bedrövad över det dåliga grundarbetet folk visade upp och jag kan bara hålla med. Utbilda domarna bättre är väl egentligen svaret på frågan. Tycker nog inte domarutbildningen hänger med dagens hästar. Det som var avslöjande förr är inte det längre för hästarna är så mkt bättre.
Baksidan för för mig är att jag tycker min häst går ungefär likadant på de flesta tävlingar men resultaten kan variera mellan 59-drygt 65% och ligga bland de sista eller ta en ganska hög placering.
Numera tänker jag mest att har man tur så gillar lilla tanten bakom bordet en annars får man hoppas på bättre tur nästa gång.
Haha! Det där känner jag igen! Vann en klass på dryga 72% för några helger sedan, tävlingen efter kändes hästen och ritten precis likadant och det var samma program men då fick vi 60% och var hur långt ifrån en placering som helst. Att domare är olika givmilda med poängen har man ju förstått genom åren, men att man kan vinna för den ena domaren och hamna i den undre hälften av resultatlistan för den andra domaren trots att häst och ritt känns på pricken likadant, ja då kan man börja klia sig i huvudet. Självklart kan det ju ha varit så enkelt att konkurrensen var hårdare på den andra tävlingen, men de flesta ekipagen var med på bägge tävlingarna, kanske hade de andra en dålig dag den dagen vi lyckades vinna.
Jag har den filosofin att jag ska visa min häst på ett sådant sätt att oavsett vad domaren tycker om oss som ekipage inte ska ha någon valmöjlighet på vad de ska ge för poäng. Jag ska göra varje rörelse så säkert och tryggt att det inte finns några oklarheter liksom (sedan blir det ju inte alltid så ändå förstås men grundtanken finns där), jag har ridit ganska många starter med tre domare och generellt så tycker jag de dömer mig både rättvist och ganska så jämt men kanske har jag bara en lättbedömd häst? Varje domare ligger ju på sin egna individuella skala och det tycker jag är helt fine för det är ju lika för alla startande.
Är det alltid så att flashiga hästar är dåligt ridna?