Vart är vi på väg?

Sv: Vart är vi på väg?

Detta har aldrig hänt mig eftersom jag anländer till tävlingen långt innan jag beräknat att starta, för att:
*Hinna anmäla o visa papper (som du ju måste innan du tar ut hästen ur släpet).
*Kunna göra iordning hästen i lugn och ro.
*Rida fram ordentligt.

Men visst det har hänt att tiden runnit iväg och jag inte fått tillräckligt med tid på mig att rida fram fullt så mkt som jag önskat, och ja, jag håller mig lugn (jag är iofs känd för att aldrig stressa upp mig), koncentration har jag alltid svårt för pga innan nämnda skada (rider ju vanligtvis hk-dressyr och har en hjärnskada). Visst jag får väl inte de bästa poängen, men det har inte blivit några katastrofpoäng för det.

Jag kan tillägga att jag är medveten om att min nuvarande häst är mkt överkvalificerad för att gå de klasserna, men rent fysiskt är jag låst till att hålla mig i de lägsta klasserna.

Jag kan bara svara för mig, och jag är ute och rider LC med en häst som knappt går i form. Det är ingen unghäst, den är inte uppstressad uyan bara "kass".
Jag väljer att åka på tävling ändå, för att komma ut, få lite motivation till träning, och för att inte göra så stor grej av själva tävlandet. Jag skulle kunna sitta hemma o nöta tills hon går perfekt, men då hade jag blivit så nervös, för det blir jag om det går för lång tid mellan starterna.
Så jag tillhör säkert den skaran som enligt många borde stanna hemma, men jag anser att så länge det gäller dressyr på låg nivå kan man knappast skada någon, hästen eller hästens förtroende för ryttaren. Skillnad är det med hoppning där man kan sabba ganska mycket om man startar i en klass utan att vara mogen för det.
Det var min åsikt.

Nu var det ju ryttarnas dåliga ridning jag reagerade på, att det sedan finns hästar som helt enkelt inte "levererar", går ju inte att göra något åt. Alla hästar är inte byggda för dressyr eller ens för att kunna gå i en tillfredställande form, även om ryttaren är duktig.
Jag vet själv en häst jag ridit, byggd som en dragster, nästan 10cm högre bak än fram. Hon kunde inte rent fysiskt få in sina långa bakben under sig, men hon försökte och gjorde sitt bästa (böjde lite på nacken iaf, inte för att det har med saken att göra), nu tävlade den här hoppning och gjorde det bra, men dressyr var otänkbart. Den är numera T-märkt pga frambenshältor (mkt oväntat).
Du nämnde hoppning och som jag skrev i första inlägget, gäller detta även där, tyvärr.

Situation: Du är på tävling och har precis lastat ur hästen då du hör funktionärerna ropa in nr 23 till banan. Du själv är nr 26. Kan du då helt ärligt säga att du går in och rider med det lugn och och den koncentration du gör i vanliga fall? Blir det inte lätt att du travar bort till framridningen, och "drar" ner hästen på tygeln för du har ju bara drygt 5 minuter på dig?

Jag lyckades hoppa en bana skitbra på en (vägrings)häst en gång när det blev sådär jättehastigt.. :angel: :D

Nej men allvarligt - Jag håller faktiskt med Virre där.
Det är oftast skillnad på dålig ridning och nervositetsridning.
Även om nervösa människor självklart kan rida dåligt.
Sen tycker inte jag det är någon ursäkt för dålig ridning.

Min häst var extremt jättespänd en gång (Vi fick 39 % :p ) men trots det kunde jag ju styra och svänga utan problem.
Som sagt, att kunna rida rivägarna, sitta ner i traven och kunna fatta galopp är ju bara grunderna i ridningen som bör sitta innan man tävlar :p

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka