Vart är vi på väg?

Sv: Vart är vi på väg?

Ännu ett missförstånd. Orutinerade(på tävling menar jag då) ska givetvis ut i LC som jag tidigare nämnt. Det jag reagerade på är fortfarande den dåliga ridningen, den var på sina håll inte ens LC-mässig.

Meningen med den här tråden var inte att jag skulle framstå som någon besserwisser med hybris, utan jag ville få igång en diskussion om vart vi är på väg?

Skaffar man häst alldeles för tidigt?
Tävlar man bara för att "man ska", eller för att utvecklas?
osv, osv...

Jag vill skilja på orutin och dålig ridning.
Är man orutinerad på tävling, är man troligtvis nervös osv, det försvinner oftast ju mer man tävlar.
Rider man dåligt behöver man träna mer. ok?

Förstår vad du menar. Orutin visar sig i allmänhet som dåliga vägar, överdrivet spänd eller passiv ridning, mm, saker som man kan misstänka ekipaget klarar på träning, men har problem med i en tävlingssituation. Mer grundläggande, fel som en dålig sits däremot, eller oförmåga att rida sin häst i form, att inte få igenom sina hjälper vid t.ex. övergångar, osv. - det är exempel på dålig ridning! Dvs. det är inget ryttaren klarar ens på träning, grunderna sitter helt enkelt inte.

Har själv haft ett tävlingsuppehåll på ca. fem år, men har nu startat enstaka lägre klasser och dessutom varit med och arrangerat lokala dressyrtävlingar på klubben. Personligen upplever jag det som att det numera är en "lägre lägsta nivå" på ekipagen (även om det naturligtvis är helt subjektivt från min sida), om någon förstår vad jag menar? Att det är en större andel ekipage som inte tar sig upp till godkänd procent. Det jag har sett gäller visserligen företrädesvis ponny, men för mig är det nästan ännu värre, eftersom det då rör sig om kommande generationer ryttare.

Det som jag ser som en stor del av problemet (här nere i alla fall) är att att folk inte tränar seriöst. Antingen inte alls, eller för "dåliga" tränare som själva inte har kunskapen eller intresset att förmedla den. Vissa verkar mest vara ute efter sitt tränararvode och lägger inte mycket engagemang på att lära ut god ridning. När det gäller yngre ryttare är det också vanligt att föräldrarna köper en ponny till dottern/sonen och sedan tycker att det "räcker" med det. Sen är det ju bara att rida! Varför lägga flera hundra i veckan på en tränare? Men tävla är ju roligt, så det måste man ju göra förstås. Hur "roligt" sedan många (ponny)ryttare verkar ha, på tävling efter tävling, där ilska och frustration sedan går ut över föräldrar, arrangörer och, i värsta fall, ponnyn, låter jag vara osagt. (Det ser inte så kul ut i alla fall...)

En annan version är ryttarna som tränat för varenda tränare inom tio mils radie det senaste året, eftersom så fort tränaren säger något som ryttaren inte vill höra så byter man... Ganska utbrett det också, skulle jag vilja säga. Menar inte att man ska behålla en tränare som man inte tycker ger något, men efter att ha gått igenom ett visst antal tränare kanske det kan vara läge att börja titta på sig själv. Detta tror jag också kan vara en del i en större helhet som stavas: brist på självkritik...

Så ja, jag tror att många skaffar häst alldeles för tidigt och sedan inte tar/får tillräckligt med hjälp med den. Och jag tror också många tävlar mer för att "man ska", än med ett särskilt syfte och mål i åtanke. Verkar i allmänhet som om folk har mer pengar än "hästvett" (fast jag vet inte om detta är ett helt nytt fenomen förstås).

Och jag vet inte om det behöver påpekas, men det här gäller naturligtivs inte alla. Det finns duktiga ekipage även på lägre nivå. Men det är ju ändå så att dålig ridning väcker mer uppmärksamhet än medelmåttig och god, det drar liksom ögonen till sig.

Jag väntade tills jag var 13 år när jag debuterade LC:2, min B-ponny var lösgjord, i form hela programmet, jag kunde sitta snyggt och detta för att jag hade tränat ordentligt hemma först! Dom slog ihop B + C ponny och jag kom 4a :) Det måste ju vara roligare än att slänga sig ut på tävling "bara för att" och komma i slutet, det är bara LC, men fortfarande en TÄVLING.

Det låter härligt och bra för dig att du gjorde så. Andra kanske vill ha den där mera konkreta kritiken, på papper sas, för att verkligen ta sig i kragen sedan och ge sig den på en rejäl förbättring.

LC är ju en "enkel" tävling och som jag ser det inte på dödligt allvar. Någon måste ju också komma sist och om jag gjorde det skulle jag inte gråta tårar. Självklart skulle jag ju göra mitt bästa och räcker inte det får man gå vidare och jobba på. Nästa gång så... - bättre poäng.

:bow:Tack för ett mycket bra inlägg:bow:

Kan tillägga att den aktuella klassen vanns av en ryttare som tävlar i den arrangerande klubbens elitlag i ponnydressyr, dock på en orutinerad häst med 65% och Lb klassen efteråt vanns av en 4 åring med 72%.

Senast ändrad:

KL
en domare som dömde hos oss för några år sen hade varit på möte med domarutbildare som påstod att nivån var låg på LA- MSV B-nivå( som det gällde nu)
Hon kunde efter tävlingens slut konstatera att så inte var fallet på den platsen iallafall.

det är inget ryttaren klarar ens på träning, grunderna sitter helt enkelt inte.

Ska inte låta gnällig, men det kan ju trots allt vara EKIPAGET som inte klarar uppgiften;)

Så ja, jag tror att många skaffar häst alldeles för tidigt och sedan inte tar/får tillräckligt med hjälp med den. Och jag tror också många tävlar mer för att "man ska", än med ett särskilt syfte och mål i åtanke.

För min del (säger inte att det har vart så med alla) var det min ridlärare/instruktör (rider st George) som prompt ville att jag skulle skaffa just denna ungponny. Han var 3 och jag var 12, ridit 2-3 år på ridskola. JA, jag skaffade häst för tidigt. Men hur sjutton skulle jag veta det när min egen ridlärare rekommenderade det?
Säger inet att du har sagt något fel, för jag håller med dig. Men man kanske borde kolla lite på detta ridkunniga folk som då tipsar oss okunniga :crazy:

Jag fick däremot jättebra hjälp av min nya instruktör och det var även hon som tyckte att jag skulle ta mig ut på en dressyrtävling, inte jag. Och vi hade ett syfte, att helt enkelt se hur han reagerade på en dressyrtävling.
Bra kan jag inte säga att det gick, men godkänt.

Senast ändrad av en moderator:

Ska inte låta gnällig, men det kan ju trots allt vara EKIPAGET som inte klarar uppgiften;)

För min del (säger inte att det har vart så med alla) var det min ridlärare/instruktör (rider st George) som prompt ville att jag skulle skaffa just denna ungponny. Han var 3 och jag var 12, ridit 2-3 år på ridskola. JA, jag skaffade häst för tidigt. Men hur sjutton skulle jag veta det när min egen ridlärare rekommenderade det?
Säger inet att du har sagt något fel, för jag håller med dig. Men man kanske borde kolla lite på detta ridkunniga folk som då tipsar oss okunniga :crazy:

Jag fick däremot jättebra hjälp av min nya instruktör och det var även hon som tyckte att jag skulle ta mig ut på en dressyrtävling, inte jag. Och vi hade ett syfte, att helt enkelt se hur han reagerade på en dressyrtävling.
Bra kan jag inte säga att det gick, men godkänt.

Visst kan man säga att det är hela ekipaget det gäller, men tycker nog att det är en sanning med modifikation... När det t.ex. gäller en oerfaren ryttare på en välutbildad häst, där hästen bevisligen kan sina saker men ryttaren kan inte få den att utföra dem. Då tycker jag att det hänger mest på ryttaren. Även på en outbildad häst är det ryttaren som ändå har det yttersta ansvaret för att hästen lär sig vad som förväntas av den. Men hur ska en ryttare som inte själv kan utföra en rörelse/övergång/mm. korrekt kunna lotsa hästen igenom dem och lära den hur den ska utföra dem på ett bra sätt? Så nja, jag vidhåller nog fortfarande att det är ryttaren det hänger på... ;)

Sedan känner jag väl igen historien om tränare (som man som ung naturligtvis ser upp till) som ger sådana här horribla råd! Ofta finns det underliggande motiv (t.ex. någon typ av provision till tränaren om ponnyn säljs till någon på hans/hennes inrådan, det är mycket vanligare än man tror, men sker ofta lite i skymundan), men ibland rör det sig bara om ren oansvarighet. Det är t.ex. möjligt att du var en väldigt duktig elev, men hur man än ser på det så är tre år på ridskola inte på långa vägar tillräckligt för att ta sig an att utbilda en (oinriden?) 3-åring, hur snäll den än må vara. Men jag håller med dig helt och fullt, hur skulle du kunna veta det? Det är klart att du litade på din tränares råd! Och det bör man ju kunna göra också, man betalar ju ändå för en del av deras uppehälle, men i verkligheten är det tyvärr inte alltid så...

Sedan säger jag inte att det inte kan bli bra till slut ändå med kombinationen outbildad häst - outbildad ryttare (eftersom alla annars kommer att börja "hugga" på det :smirk:), men oddsen är i allmänhet inte alltför goda. Fick t.ex. själv en 4-årig, knappt inriden vilding till hingst när jag bara var 10 år, MEN jag hade två häst- och ridkunniga föräldrar med mycket hingst- och unghästvana sedan tidigare. Och jag hade då redan ridit i en 4-5 år och haft en egen b-ponny sedan jag var sju. Jag fick alltså väldigt mycket hjälp, dels av mina föräldrar förstås, men även av en erkänt duktig dressyrtränare (som råkade bo granne med oss). Så här i efterhand kan man ju se tillbaka på resultatet som blev en SM-start i dressyr, samt placeringar upp till LA hoppning och Deb. fälttävlan, och vara ganska nöjd med det och allt man lärt sig (på den inte alltid alltför enkla) vägen. Men nu hade jag ju all uppbackning i världen och det är ju ganska så få förunnat. Det kunde egentligen lika gärna tagit en ände med förskräckelse...

Sedan menar jag inte alls att orutinerade ryttare och/eller hästar inte ska våga sig ut på tävlingsbanorna! Alla måste vi ju börja någonstans och det enda sättet att få rutin är ju att åka ut och tävla (och tävla och tävla...) och det är ju det de lägre nivåerna är till för. Sedan slutar det kanske inte alltid med en blågul rosett, utan ibland så långt därifrån man kan komma :smirk: Men det är ok, det kan hända oss alla och det är inte det jag vänder mig emot. Det är snarare attityden hos vissa ryttare. De där som alltid skyller på domaren, hästen, tränaren, mamma, banan, konkurrenterna, underlaget, ringmastern, vädret, osv. Det är alltid någon annans fel när det inte går bra, aldrig deras eget! Det är precis samma ryttare som man aldrig ser förkovra sig, de tar inte till sig krititiken och försöker lära sig något till nästa gång, utan slirar på i samma gamla spår och väntar på att omgivningen ska ändra sig istället. Hur ska man då bli en bättre ryttare...?

Oj, långt... Sorry!

I skåne är det absolut inte så. Jag tycker de som tävlar LC o LB ofta är alldeles för duktiga för min smak (de gör ju så jag inte blir placerad...:angel:) Och själv tycker jag att jag rider helt ok, och verkligen är mogen för tävling, men mitt rekord är 63 % och då blev jag inte placerad! Fast blev placerad på 61 % också en gång efter en fin ritt. Jag har aldrig sett någon ute som inte hör hemma på tävlingsbanan. Jo, kanske ett ekipage som jag kan komma ihåg nu...

Ännu ett missförstånd. Orutinerade(på tävling menar jag då) ska givetvis ut i LC som jag tidigare nämnt. Det jag reagerade på är fortfarande den dåliga ridningen, den var på sina håll inte ens LC-mässig.

Meningen med den här tråden var inte att jag skulle framstå som någon besserwisser med hybris, utan jag ville få igång en diskussion om vart vi är på väg?

Skaffar man häst alldeles för tidigt?
Tävlar man bara för att "man ska", eller för att utvecklas?
osv, osv...

Jag vill skilja på orutin och dålig ridning.
Är man orutinerad på tävling, är man troligtvis nervös osv, det försvinner oftast ju mer man tävlar.
Rider man dåligt behöver man träna mer. ok?

Jag håller med dej. Men tänk på att man vid nervositet även kan rida dåligt. Fast jag vet inte riktigt vad du menar med det här "rida dåligt". Så vi kanske inte riktigt tänker på samma "dåliga ridning"... :P Vad såg du som var "dålig ridning"?

:bow:Tack för ett mycket bra inlägg:bow:

Kan tillägga att den aktuella klassen vanns av en ryttare som tävlar i den arrangerande klubbens elitlag i ponnydressyr, dock på en orutinerad häst med 65% och Lb klassen efteråt vanns av en 4 åring med 72%.

Det låter ju lite oroväckande. Men jag tror inte det brukar vara såhär? När jag tävlade dressyr på min ponny för några år sedan tyckte jag standarden var rätt hög ändå. Jag låg ofta någonstans i mitten av resultatlistan eller den undre mitten, så jag vet inte, jag kanske till och med var en av dessa dåliga ryttare (jag säger inte detta sarkastiskt, utan jag menar det). Men jag tyckte jag var mogen för LC, och även min moster som är ridlärare. När jag fick till pangritter blev jag placerad.

Det jag vill komma till är att då tyckte jag inte det var låg standard på nivån. Utan en bra standard. Och jag hoppas att tävlingen du var på var ett undandtag! :)

Jag håller verkligen med! Varför kasta siig ut och tävla när hästen kanske inte kan gå i form mm hemma än? Är det inte roligare att debutera när häst och ryttare är redo och ha en chans till placering, än att styra runt en häst som är stel som en planka och få skitkritik? Jag väntade tills jag var 13 år när jag debuterade LC:2, min B-ponny var lösgjord, i form hela programmet, jag kunde sitta snyggt och detta för att jag hade tränat ordentligt hemma först! Dom slog ihop B + C ponny och jag kom 4a :) Det måste ju vara roligare än att slänga sig ut på tävling "bara för att" och komma i slutet, det är bara LC, men fortfarande en TÄVLING.

Bra jobbat! :) Men jag kan förstå om många ger sig ut på sin första tävling utan mål att bli placerade. De kanske har ett annat mål eller en annan ambition med sin första tävling. De kanske åker ut på tävlingar lite tidigare än vad du gjorde för att mer se utvecklingen?

Jag menar inte att jag försvarar denna dåliga ridning som förste skribent talar om. Men att tävling inte bara är ett tillfälle att bli placerad utan att se sin utveckling och kolla "hur man ligger till".

Jag skulle heller aldrig tävla om jag inte kände mig klar för det. (Jag skulle tex. aldrig starta en klass som jag inte kan vinna). Men nu vill ju vissa tävla till varje pris, man ser folk även högre upp i klasserna som inte ens skulle kunna knipa en placering i LC. Och precis som du sa, man ser ju skillnad på dålig ridning och orutin på tävling.

Jag tycker inte det är konstigt att starta i en klass där det är väldigt liten chans att man vinner. Det kanske inte är ens mål med tävlingen.

Jag tycker det känns onödigt att "dömma ut" hela "dressyr-Sverige" bara för att statusen i en LC var undermålig. Sen undrar jag hur många av oss som har något annat land att jämföra med.

Att tycka att vi i Sverige rider bättre eller sämre än i andra länder kräver ju att vi har något att jämföra med. Jag har ingen aning i allafall. De ända gångerna som jag ser utländska ryttare är ju typ i Falsterbo/Globen sen på TV förstås, men då är det ju bara ryttare från toppskiktet och då blir det ju ingen bra jämförelse tycker jag.

Jag tycker inte det är konstigt att starta i en klass där det är väldigt liten chans att man vinner. Det kanske inte är ens mål med tävlingen.

Precis :D

Jag är ute efter tävlingsstarten.
Att få kritik av en domare som inte ser mig i vanliga fall.
Att slå mina senaste ritter.
När vi har blivit tillräckligt bra kommer vi bli placerade, men tills dess nöjer jag mig med mina "dåliga" ritter. :D
(Har haft en superspänd häst som jag i min första LB fick 39% på :smirk: )

Jag vet inte men jag räknas säkert till en av de "dåliga" ryttarna ni nämner iom att jag ofta får så pass låga poäng.
Även om hästen faktiskt går i form, lyder minsta signal och jag rider noggranna vägar :p
Men som sagt så har hon varit rätt spänd ett tag, så jag har ridit ganska passivt på de lokala tävlingarna..

Jag vet inte redigt vad jag vill få fram med det, ( :p ) men jag kan inte påstå att standarden är så jättedålig här iaf.
Visst finns det alltid ett flertal rötägg som drar ner sina hästar "i form" eller som inte ens kan sitta ner i traven, men överlag tycker jag startfälten brukar vara helt okej.

Håller med dej till punkt och pricka! :) Lycka till med pållen!

Jag tycker det känns onödigt att "dömma ut" hela "dressyr-Sverige" bara för att statusen i en LC var undermålig. Sen undrar jag hur många av oss som har något annat land att jämföra med.

Att tycka att vi i Sverige rider bättre eller sämre än i andra länder kräver ju att vi har något att jämföra med. Jag har ingen aning i allafall. De ända gångerna som jag ser utländska ryttare är ju typ i Falsterbo/Globen sen på TV förstås, men då är det ju bara ryttare från toppskiktet och då blir det ju ingen bra jämförelse tycker jag.

Jag dömde inte ut "dressyr-Sverige", jag undrade mest bara om det var så här överallt och konstaterade att om så var fallet är det inte konstigt att vi ligger lite efter de ledande länderna (läs Tyskland, Holland)

Stundtals är nivån oerhört låg, ja, i lägre klasser. Tror att många ger sig ut på tävling innan de egentligen är mogna, kanske för att kompisarna tävlar, har man egen häst/ponny "ska" man tävla, man kanske tvingas fylla ut en plats i ett lag....

Det ska vara roligt att tävla, man ska få ett kvitto på hur träningen fungerar. Man ska däremot INTE använda tävlingen till att lära sig rida på.

Någonstans måste man självklart få börja, många låga betyg kan ha sin naturliga förklaring som t.ex ängslig och orutinerad unghäst. Men många ryttare skulle vara betjänta av mer ödmjukhet och självkritik. ;)
Men vad är det för fel med att åka ut och tävla bara för att "känna på"? Ingen skadas ju av att nån åker och rider en LC för att se hur det går, eller för att få vana av tävlingsplatser tills de kanske kan få bra resultat där, eller bara för att... det är kul att tävla, liksom.

OK i hoppning, är man inte redo att starta en 1.10 ska man inte göra det... men det beror ju på skaderisken. En häst som drar, slår sig, ryttare som flyger av.... Kan man rida sin häst rakt fram i alla gångarter och på volter och hantera den i närheten av andra hästar hemma så blir ingen skadad av att man åker på en LC med den......

Du undrade "vart är vi på väg?" och det tolkar jag som att vi = Sverige. Och att du var bekymrad över Sveriges dressyrryttares framtid eftersom statusen på ekipagen som var med var så låg.

Att tyskarna och holländarna ligger före oss på mästerskapen osv kan ju bero på många olika faktorer. Men det vore mer intressant att veta hur statusen ser ut i dessa länders motsvarighet till en lokal LC. Jag har som sagt ingen aning men det vore kul att veta.

Du undrade "vart är vi på väg?" och det tolkar jag som att vi = Sverige. Och att du var bekymrad över Sveriges dressyrryttares framtid eftersom statusen på ekipagen som var med var så låg.
:rofl:
Att tyskarna och holländarna ligger före oss på mästerskapen osv kan ju bero på många olika faktorer. Men det vore mer intressant att veta hur statusen ser ut i dessa länders motsvarighet till en lokal LC. Jag har som sagt ingen aning men det vore kul att veta.
:bow:
Ja nivån på LC säger allt om standarden i svensk dressyrsport:rofl:

Självklart måste man få börja någonstans, det har nog heller ingen här motsatt sig. MEN, när man inte ens klarar de mest elementära grunderna på hemmaplan så är man inte mogen att tävla än.

Sedan kan man ju fråga sig hur "kul" det kan vara att inte kunna grunderna, åka ut och tävla ändå och få ett protokoll fyllt med betyg 2, 3 och 4..... :confused:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 100
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 463
Senast: Hippocampus
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom... 2
Svar
26
· Visningar
4 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat

Tillbaka