Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Jag är så himla less på att höra den där kommentaren, och jag hade ju någon slags förhoppning att ens föräldrar ska stötta en (pappa gör det, han skulle aldrig lägga sig i och "tycka" en massa) men mamma kan vara så hopplöst, otroligt insnöad och negativ... :( För det lär man ju upptäcka själv, om det funkar eller inte? Inte för att folk pikar, och pikar, och pikar lite till... Vill jag ha häst och kliva upp kl 05.00 på morgonen, eller åka dit sent på kvällen är det väl upp till mig? Ursäkta gnället, men jag blir så less, försöker hålla gott mod men det är alltid någon som måste trycka ned en och berätta hur det minsann kommer bli när man har barn.
 
Sv: Vårmammor 2011

Är lite less/besviken på min mamma idag... jag bad om hundvakt på nyårsafton eftersom jag har em i stallet då (kl 12-16) och vill inte lämna honom ensam när det skjuts så mkt smällare (sambon ska med och slava i stallet en stund, 50 hästar att middagsfodra och en rätt tung hövagn...). Då kläcker hon ur sig;
"Ska du inte sluta vara i stallet nu?" Ehh hur tänkte hon då? Att jag ska skita i hästen och mina fodringar och så? "Jaaa du kommer aldrig ha tid att åka dit ändå, sälj bort den där hästen det är bara onödigt att ha den." Kul att höra från sin mamma... hon är så otroligt positiv och peppande, not...

Så skulle aldrig någonsin mina föräldrar säga, eller någon av mina andra släktingar heller för den delen. Jag har två hästar hos mig nu, en 5-åring och ett halvårsföl. Femåringen ska visserligen säljas men inte förrän om nästan ett år. Då har jag dessutom tänkt ta hit en annan av mina hästar :D (Antingen dräktig och/eller bara som hobbyponny åt mig :love:)
Mina föräldrar snarare uppmuntrar mig att rida så länge som möjligt :banana:
 
Sv: Vårmammor 2011

Strunta i vad andra säger! Det är du, din sambo och era åsikter som är viktiga, ingen annans! Jag slår bara dövörat till när folk undrar om hästen. Visst, jag tränar inte längre men jag rider fortfarande. Än så länge kan jag sköta allt själv men jag skäms inte för att be om hjälp om det är så. Lyssna till dig själv och din kropp helt enkelt! Och hade jag kunnat hade jag tagit hand om vovven åt dig!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jäklar, jag hade lackat ur TOTALT om min förälder/annan närstående kläckt ur sig något liknande! :crazy:

Jag har flera ggr fått frågan om vad jag ska göra med hästarna "nu när du är gravid". Jag tittar jättekonstigt på folk och frågar "... vaddå? :confused:" :devil:
Jag har visserligen lånat ut en (av tre), men det bara för att hon inte klarar längre vilor (läs fler än 2 dagar i sträck) utan att riskera en luftfärd för min del när det börjar ridas sen igen :D
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*

Jag brukar försöka skaka av mig sånt där, men det tog som hårdare när det kom från så närstående...

Tack för erat pepp, det värmer :bow:
 
Sv: Vårmammor 2011

Sådär är det !

Föräldrar lägger sig i vad barnen (de vuxna) gör och inte gör, de vuxna barnen har åsikter om hur föräldrar/svärföräldrar gör och inte gör.

Dövörat är bästa metoden. Och tänka en extra gång innan man själv öppnar käften.
 
Sv: Vårmammor 2011

Har ca 3 månader kvar till bf och har inte shoppat något än mer än täcke och kudde. Passade på innan jul på jysk när de hade bra pris.
Letar på blocket efter en vagn, men känns inte så stressande. Blir till att planera in besök till ikea och Ullared nu i februari tänkte vi.
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*

Nu har vi varit hos bm. Sf 29 (+1cm) och puls 143. Det verkar som en tjej fortfarande ;) Bm tycker att magen är fin och jag hade rätt i hur bebben ligger i magen, på tvären! Den sparkade lite på dopplern också :D

Jag är riktigt lättad att magen inte hade växt mer, nu slipper jag nog fler glukosbelastningstest. När vi kollade kurvan så hamnade jag nästan lika mkt under den övre kurvan som jag låg över den förra gången. Nästa besök om tre veckor! :)

Nu ska jag åka och bada med mamma och mina syskonbarn! :love:
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har med sluppit höra de där tack å lov men jag känner väl igen det där "nedvärderade" för sån kan min mamma med vara...samtidigt som man blir så fruktansvärt lessen så blir jag så innerligt förbannad å känner att man vill bara ta allt man har å försvinna låååångt bort för man blir så arg...

mina två hästar jag har dom bara går nu...medryttaren har inte varit här på ett tag, jag har inte kravlat mig upp på en månad å nu känns de sådär när dom stått så länge för de lär va som att sitta på 500 kg dynamit när dom väl kommer ut, så jag har mer dåligt samvete åt de hållet att dom bara står, men DÄR blir jag faktiskt "uppmuntrad" av folk att dom klarar sig där dom är, i denna kyla hade jag nog inte ridit mer ändå men men...dom får juh omvårdnad å promenader ibland iaf:crazy:
 
Sv: Vårmammor 2011

japp de tror jag med att det är! speciellt när det " bara är åka runt i skogenhästar och träna ibland för det är kul" så skiter dom nog i vilket:) fast den ena blir 4 nu, men hela vår/sommar/höst så har jag mest bara ridit ut på henne å ridit så att säga, å eftersom man plussade på sommaren så tänkte jag att då får hon vänta med att utbildas tills jag kan rida riktigt igen, vet inte men i mitt huvud känns de som de bästa eftersom jag vill rida in henne själv...
 
Sv: Vårmammor 2011

Idag har jag varit hos BM, med lite blandade känslor.

För att börja med det negativa; för tre veckor sedan var sf-måttet 25-26.(strax över medel) Idag när hon mätte det fick hon det till 26 (en bit under medel). Inte allt för imponerande. Vid en ommätning fick hon det till 27, hoppas det stämde för då hamnade jag iaf mitt på medelkurvan. Jag vill ju gärna att den lilla där inne ska växa!

Sedan råkade jag se en antackning som ÖL på specMVC gjort efter mitt besök där för 10 dagar sedan. "Minskad mängd fostervatten". Det sa de inget om till mig? Varför fick jag inte veta det? Och vad kan det bero på? De var ju uppenbarligen inte bekymmrade över det, för då hade jag fått en återbesökstid... Men jag blir orolig lik förb*nnat...

Det som var possetivt med dagens besök, var dels att jag ska få träffa en psykolog för att jag är så orolig. Inte normalt orolig, utan alldeles galet orolig. Jag är säker på att liten där inne ska dö, och det kanske inte är riktigt sunt... :crazy:

Och BM kom med förslaget igångsättning eftersom jag har det så jobbigt både psykiskt och fysiskt. Det vore ju helt underbart om det kunde bli så... Även om förlossningen i sig kanske blir jobbigare, så har de iaf koll på barnet då... Så i mitten/slutet av januari ska jag få ett samtal på specmvc om en eventuell igångsättning, samt ett TUL. BM påtalade hur viktigt det är att jag verkligen berättar hur jag mår vid det samtalet, och jag hoppas jag lyckas med det. Inte helt lätt, med en främmande läkare... J
 
Sv: Vårmammor 2011

aa, jobbigt när folk lägger sig i hur man ska leva... Själv hjälpte min gravidtet mig att äntligen ta tag i att göra något åt min älskade häst som jag har stressat med alldreles för länge nu, han har nu en jättebra tjej, med bra föräldrar som fodervärd, bor kvar på samma stall så ja kan pussa på han varje gång jag är ute å rider, samt att jag är förste hästvakt när hon åker bort eller inte hinner :D Känner mig som en riktigt "ponnymorsa" nu som stolt tittar på när dom tävlar, och hästen är nöjd med någon som har ordentligt med tid, bättre än såhär kunde det inte bli :) Men ja tycker absolut att man kan ha kvar sin/sina pållar även om man skaffar barn, det är ju helt upp till var och en :) Å rida kommer ja alltid göra, så det blir säkerligen många turer för bebis i vagnen i stallet, han är gillar redan ridningen och sparkar hej vilt så fort jag hoppat av hästen ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

*sista knappen*

Hoppas ni haft ett bra nyår allihopa! :)

Jag har börjat få hugg i magen. Det känns som knivhugg i naveln och så vrider någon om kniven. Varar i kanske 5-10 sekunder, sen är allt som vanligt igen. Magen har växt massor och jag kan inte plocka upp något från golvet längre...

Jag misstänker utan att egentligen ha någon aning att det är förvärkar. Det borde det väl kunna vara? Går in i vecka 30 imorgon och har ju haft sammandragningar i flera månader redan (sen början av vecka 19)...
 
Sv: Vårmammor 2011

Spännande. Då är det bara att förbereda dig inför framtiden nu då:p

Vi hade ett jättetrevligt nyår, men 4 timmars sömn var inte optimalt för att köra in och jobba idag.... Puh, men nu blir det pizza till kvällsmat och bara att slänga sig i soffan resten av kvällen. Får se om det går hålla ögonen öppna.

Har ni andra beställt några böcker eller liknande förresten? Jag har beställt Att föda, Att hantera förlossningssmärtan och sen någon komikerbok om föräldrarollen. Hoppas de kommer nu i veckan. Bara 9v kvar att jobba nu innan semestern. Seeeg transportsträcka innan våren.
 
Sv: Vårmammor 2011

aa ja har köpt;att vänta och föda barn, och till sambon har jag köpt; Du ska bli pappa... Skulle också vilja läsa mer om hur man hanterar förlossningssmartan, får nog bli ett inköp där också :) Har ju tid å läsa, går hem på havandeskap den 24:e!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag är inte speciellt orolig att den ska titta ut än, verkar vara rätt vanligt med förvärkar men mest hos omföderskor... Men det ska ju tidiga fosterrörelser och sammandragningar också vara (som jag känt)... Ska till BM på måndag, så får kolla med henne om det kanske ska kollas upp i alla fall. :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har inte köpt några böcker alls. Jag vet inte varför, känns inte som att jag får ut något av det. Jag är rätt lugn i pressade situationer och att läsa om det tror jag mest bara gör mig orolig inför förlossningen. Jag tror dessutom att jag skulle måla upp en bild av min förlossning och sen bli jättebesviken om det inte följde den bilden exakt. Kan vara helt fel tänkt, men det är så jag känner i alla fall. :)
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*

God fortsättning på er! detta året ska vi föda barn!!!!!

jag funderar på vad min bäbis gör där inne..för oftast trycker den på mitt högra revben å samtidigt ner mot vänstra höften, slår kullerbyttor å annat känns de som...väldigt aktiv å bökar runt som fasen, tror de är en liten gris där inne:) å ibland vet jag inte vad den gör för de känns som den killar på insidan av skinnet eller som den skakar av kramp eller liknande...mycket grejer är det!

smakade faktiskt champangen igår! eller, kan nog kalla det "fukta tungan å läpparna för att känna smaken" :d om den va god, va inte ens så mycket så de va nåt att svälja, men fick juh smaken av nyår iaf :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Går in i vecka 30 idag... :eek:

Idag är magen inte alls lika stor och svullen som igår och jag har inte känt något som gjort ont. Men bebis sparkar på som vanligt, så där är nog allt lugnt. :)

SAM_0083.jpg

Vecka 29+0
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 686
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 131
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 769
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 212
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp