Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Åh, den växer! :D

Jag har också nya bilder, men sambon har inte lagt över dem än. Kommer kanske ikväll! :)


Jag har pratat med försäkringskassan idag och fick min sjukskrivning beviljad fram till mars! :D :bump: :bow:

Hon önskade mig lycka till och sa åt mig att ta hand om mig själv nu den tiden som va kvar. Jag måste ha haft en sjuk tur med alla (läkare och handläggare på FK) som jag varit i kontakt med... :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Bild från i söndags, då v. 24+0!

IMG_0273.jpg
 
Sv: Vårmammor 2011

*knapp*

Sedan igår jobbar jag igen, men det är verkligen ingen hit kan jag tala om... Större delen av förmiddagen har jag mest suttit och stirrat för att jag mår riktigt jäkla ap-illa, snudd på att börja lipa :cry:
Fick Zofran/Ondansetron utskirvet förra veckan som visst hjälper mot mycket av illamåendet, men jag blir helt sjukt trött av dem (fast det står inte som en biverkning?) så no chance in hell att jag kan jobba då och dessutom läste jag i bipacksedeln igår att de inte rekommenderas till gravida?! :crazy: Känns sådär kul att ta dem efter det!
Å andra sidan kan jag inte jobba illamående heller...

Känner mig mest till besvär för företaget, personalchefen har alltid varit avig mot mig, milt uttryckt, och min chef sedan augusti är väl inte jätteimponerad då jag nästan varit sjukskriven lika mycket som jag jobbat sedan dess.

Vad gör man?
 
Sv: Vårmammor 2011

Åh, den växer! :D

Jag har pratat med försäkringskassan idag och fick min sjukskrivning beviljad fram till mars! :D :bump: :bow:

Hon önskade mig lycka till och sa åt mig att ta hand om mig själv nu den tiden som va kvar. Jag måste ha haft en sjuk tur med alla (läkare och handläggare på FK) som jag varit i kontakt med... :)

GRATTIS! Vad skönt att det är ordnat, och vad snabbt det gick!!!

Jag hoppas på att de kan ge mig ett lika possetivt besked snabbt, inte att det ska ta en månad eller mer. :crazy:

Jag blir dock bara sjukskriven en månad åt gången, trots kräkningar, foglossning, sammandragningar och akuta besök på förlossningen *suckar*
 
Sv: Vårmammor 2011

+ svar till nordsvensken också:

Jag har ju gått till samma läkare hela graviditeten som "följt det hela", jag vet inte om FK tycker det är bättre än att man har olika läkare på alla intyg.

Min läkare är nog rätt grym på att skriva sjukintyg och vet hur hon ska formulera det för att de ska godkänna.

Nu idag när jag pratade med handläggaren var jag tydlig med att jag faktiskt VILL jobba, men att det inte fungerar. Jag var tillbaka några dagar på jobbet på 50%, men det slutade som det gjorde (på förlossningen), vilket hon också har fått intyg på.

Det absolut viktigaste är vad jag förstår att läkaren skriver på vilket sätt som arbetsförmågan är nedsatt, inte diagnos eller hur man mår. Det måste vara sjukt tydligt VARFÖR man inte kan jobba. När jag mådde som mest illa och bara spydde hela tiden så skrev min läkare: "Kan inte sitta i ett samtal och behöva kräkas samtidigt då det kommer utan förvarning". - Mitt jobb går ut på att sitta i samtal via telefon, så det är inte ett fysiskt ansträngande arbete överhuvudtaget.

Ni har ju rejäla komplikationer båda två, så jag kan inte förstå varför de skulle strula när det gick så smidigt för mig. Skriver läkaren på ett tydligt sätt varför ni inte kan jobba så tycker jag inte att det borde vara några problem. Dock "ska" ju illamående gå över enligt FKs regelbok och det kanske de inte köper en lång sjukskrivning på. :grin:

Mina sammandragningar/foglossning kommer ju bara bli värre desto större magen blir och det kommer den ju garanterat bli så länge bebisen är kvar därinne.

Nordsvensken: Om du har en pågående sjukskrivning ska du höra något inom en vecka (7 dagar) från det att FK fått nya intyget om du behöver komplettera något. Det ska bara vara nya sjukskrivningar som ska kunna dra ut så på tiden?

Jag har nog som sagt haft en väldigt tur förstår jag också... :)


Ninnurur: Taaack! :D
 
Sv: Vårmammor 2011

Nordsvensken: Om du har en pågående sjukskrivning ska du höra något inom en vecka (7 dagar) från det att FK fått nya intyget om du behöver komplettera något. Det ska bara vara nya sjukskrivningar som ska kunna dra ut så på tiden?

Jag hamnar i ngt mellanläge. :crazy: Är ju sjukskriven sedan 3½ månad tillbaka, men då sjukskriven från aktivitetsstöd. Nu ska jag gå över till "vanlig sjukskrivning", och då blir det som att börja om igen *suckar*

Jag har haft olika läkare de första intygen, men sedan 2 månader tillbaka en och samma doktor, mvc´s läkare som enligt mig inte är jättebra. Han gör säkert sitt bästa, men jag kan inte riktigt föredra honom. :( Sedan har det ju varit div besök på gyn och förlossning, men där får man ju alltid träffa olika doktorer...
 
Sv: Vårmammor 2011

Jaha, det ska säkert gå mellan olika handläggare för de inte har hand om samma sak och så... Struligt! :crazy:

Jag har ju sjukpenning eftersom jag är sjukskriven från mitt ordinarie arbete.

Hoppas det ordnar sig för dig i alla fall! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

vad de gör för skillnad?!
jaa du..mina tår ser ut som tår å inte som små knotor om kvällarna å de kryper inte lika mycket i ben å fötter efter en dags arbete...hjälper på mig iaf! har börjat samla på mig lite vatten så dom är sköna å ha!
 
Sv: Vårmammor 2011

nog för att det är mysigt å känna liten sparka..men igår å IDAG har d varit rent för jävligt! inte en lugn stund å speciellt roligt är de å hoppa till på pisseblåsan:mad:...jag hoppas dom har överseende på praktiken med alla mina toabesök..som "tur väl är" är det bara fruntimmer som jobbar där som själva vet hur det är:laugh: men men, man ska väl vara glad så länge de rör sig som de gör för det är ett gott tecken antar jag! (hoppas bara den lugnar ner sig till den dagen den ska börja gå:angel:)
 
Sv: Vårmammor 2011

hej, vilka fina magar alla har fått ! Åh då är det inte bara jag som är positivt överraskad över systemet idag ! Fick min havandeskapsansökan beviljad redan, va bara en vecka sen ja skickade i ansökan, känns så skööönt att veta att man slipper jobba in i det sista :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Gytt. Själv har jag sökt semester sista månaden innan för att kunna vara hemma lite.

Jag jobbar på som vanligt. Känns skönt att inte ha alla besvär ni andra har:crazy:. Igår var jag även ute på en skrittrunda på pållen. Det var mysigt då det var 1,5v sen jag red sist pga växtvärken i ligamenten som nu är borta.
Stödstrumpor har jag kört med nu ett tag. Hoppas på att de även ska minska risken för att få åderbråck.
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag blir så grymt sugen på att rida när ni skriver om era ridturer! ;)
Men jag får nog glatt lugna mig till våren när bebis är ute... Min mage eller fogar gillar nog inte den ansträngningen riktigt. :angel:

I morgon ska jag försöka mig på att köpa julklappar på stan. Jag har ingen aning om hur det ska gå. Jag ska ha med mig en förstående vän i alla fall som garanterat inte har något emot cafébesök mellan varje affär... ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

I morgon ska jag försöka mig på att köpa julklappar på stan. Jag har ingen aning om hur det ska gå. Jag ska ha med mig en förstående vän i alla fall som garanterat inte har något emot cafébesök mellan varje affär... ;)


Det blev ingen tur ner på stan idag. Min vän blev inringd på jobb och min motivation att "springa" på stan när det är -20 grader är inte på topp! Får hoppas på mildare väder nästa vecka.

Det är nog tur att jag blev hemma också. Jag mår inte tiptop idag! :cool:
 
Sv: Vårmammor 2011

Det är verkligen snorkallt!! Jag ligger på soffan hos pappa med en katt på benen och den andra på magen. Och när den trampade omkring så sparkade Bubblan tillbaka :D
 
Sv: Vårmammor 2011

*Kl*

Jag fullkomligen älskar vädret :love: Så ljust och fluffigt och härligt snöigt. Hoppas att snön får stanna länge, gärna som förra året :D
I helgen har jag planerat att jag och sambon ska åka pulka efter en av mina hästar. Eller ja, det lär vara han som får pulkabiten för han kan inte rida :p

Ridbyxorna är dock uppknäppta för jag kan glömma att knäppa dem. Har därför tvingats ha strumpbyxor under som sitter upp över magen, blir en rätt kall glipa annars. Nu funkar det iaf skapligt :laugh:
Lite kyligt om öronen idag dock, det blåser rätt ordentligt härnere. Men Peia (min 5-åriga ponny) var iaf på gott humör och gjorde hela tiden små söta ansatser till bocksprång :bump:
 
Sv: Vårmammor 2011

Jo visst är det vackert ute! Vi har haft -27 som mest... Brr!

Synd bara att allt blir så tungjobbat! Med 25 får, 30 höns + 2 hästar hemma, blir det ett evinnerligt bärande av vatten och foder, och skiten fryser så det är ett himla sjå med att mocka... Lite jobbigt med foglossning, sammandragningar och illamående. :crazy: Inte för att jag gör allt själv, maken tar mkt av jobbet, men en del måste jag göra varje dag i alla fall.

Idag hade vi is på insidan av ytterdörren, då är det vinter på riktigt alltså!

I morgon ska vi göra 3D-ultraljud, få se lilla syskonet lite närmare och få veta om det är en syster eller bror som komma skall! :love:
 
Sv: Vårmammor 2011

Och jag är glad för att jag inte ens har en hund hemma i det här vädret... :angel: Lycka till på UL i morgon! :D

Jag har suttit hemma hela dagen i stället och scrappat ihop lite julkort. Lämnade in bilen på verkstaden på eftermiddagen så slipper jag gå upp och göra det i morgonbitti. ;)

Idag har jag börjat gå upp på två järn-brustabletter om dagen, så nu får vi se om magen håller för det. Den har fixat en om dagen utan problem, och det är rekommenderat att ta två när man ska ha upp järnvärdet. Får hålla tummarna för att det funkar (och om det inte funkar att värdet stiger med bara en tablett annars). :)

Jag har börjat vara hungrig konstant nu. Det är inget som jag känt tidigare i graviditeten, men nu vill jag äta hela tiden! :eek: Är väl antagligen därför som jag idag står på samma vikt som på inskrivningen, om en vecka lär jag ha gått upp flera kilo! :p Och det är inte en massa onyttigheter, utan MAT jag vill ha!
 
Sv: Vårmammor 2011

Här är det inte alls så kallt, däremot kommer det en väldig massa snö. Mysigt! :bump:
Inte har jag så många djur hemma heller, de fyra katterna sköter sig ju i princip själva och så jobbigt är det inte med två hästar per dag :laugh:

Lycka till på morgondagens UL :laugh:
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag tror bestämt att jag ikväll känt de första sparkarna från Pyret :laugh: Fortsätter det kännas de kommande dagarna så är jag nog säker också :p
Sambon blev tårögd :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 663
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 130
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 212
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp