Sv: Vårmammor 2011
+ svar till nordsvensken också:
Jag har ju gått till samma läkare hela graviditeten som "följt det hela", jag vet inte om FK tycker det är bättre än att man har olika läkare på alla intyg.
Min läkare är nog rätt grym på att skriva sjukintyg och vet hur hon ska formulera det för att de ska godkänna.
Nu idag när jag pratade med handläggaren var jag tydlig med att jag faktiskt VILL jobba, men att det inte fungerar. Jag var tillbaka några dagar på jobbet på 50%, men det slutade som det gjorde (på förlossningen), vilket hon också har fått intyg på.
Det absolut viktigaste är vad jag förstår att läkaren skriver på vilket sätt som arbetsförmågan är nedsatt, inte diagnos eller hur man mår. Det måste vara sjukt tydligt VARFÖR man inte kan jobba. När jag mådde som mest illa och bara spydde hela tiden så skrev min läkare: "Kan inte sitta i ett samtal och behöva kräkas samtidigt då det kommer utan förvarning". - Mitt jobb går ut på att sitta i samtal via telefon, så det är inte ett fysiskt ansträngande arbete överhuvudtaget.
Ni har ju rejäla komplikationer båda två, så jag kan inte förstå varför de skulle strula när det gick så smidigt för mig. Skriver läkaren på ett tydligt sätt varför ni inte kan jobba så tycker jag inte att det borde vara några problem. Dock "ska" ju illamående gå över enligt FKs regelbok och det kanske de inte köper en lång sjukskrivning på.
Mina sammandragningar/foglossning kommer ju bara bli värre desto större magen blir och det kommer den ju garanterat bli så länge bebisen är kvar därinne.
Nordsvensken: Om du har en pågående sjukskrivning ska du höra något inom en vecka (7 dagar) från det att FK fått nya intyget om du behöver komplettera något. Det ska bara vara nya sjukskrivningar som ska kunna dra ut så på tiden?
Jag har nog som sagt haft en väldigt tur förstår jag också...
Ninnurur: Taaack!