Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Allt såg fin-fint ut med bebis därinne och den är inte på väg ut. ;)

De trodde (förlossningsläkare, barnmorska och kandidat) att det var foglossning i ligamenten..? Det har jag aldrig hört talas om, blir till att googla... :angel: Detta tillsammans med någon typ av förvärkar/sammandragningar. Det ska tas på stort allvar i alla fall enligt förlossningsläkaren... :p

Fick börja med att göra en sån där CT-remsa, men bebis va för vild så BM fick inte in några hjärtslag. Så då blev vi skickade till läkare och UL. Där konstaterades att bebis hade fin hjärtrytm och att det såg bra ut i tillförseln från navelsträngen. Fortsatte med VUL för att kolla så allt var intakt och det var det. Så bebisen därinne mår fint!

Nu ska jag bara få tag på min BM igen för att få ett foglossningsbälte, en läkartid hos min ordinarie läkare och ev. 100%-ig sjukskrivning...
 
Sv: Vårmammor 2011

Skönt att allt såg bra ut. Bra med läkare som tar dig på allvar!

Foglossning i ligamenten har jag aldrig hört om, vad jag vet så har man foglossning i fogarna, och ligamentssmärtor/växtvärk i ligamenten?

Jag har också en del problem med mina ligament, och när jag har sammandragningar samtidigt känns det verkligen som om ngt är på g, men läkarna här hävdar att det inget är att bry sig om... (har också varit inne på koll och även här var allt ok och tappen opåverkad)
 
Sv: Vårmammor 2011

Foglossning i ligamenten har jag aldrig hört om, vad jag vet så har man foglossning i fogarna, och ligamentssmärtor/växtvärk i ligamenten?

Så har jag också fattat det... Jag kan ha rört till det, hade rätt rejält ont när vi var inne och sambon fattade inte så mycket av vad de sa i sin oro. :p

Hur som helst så är jag i alla fall säker på att läkaren sa att jag skulle prova ett sånt där foglossningsbälte för smärtan i magen. Det kanske stödjer för ligamenten också? Jag har aldrig provat det, men jag är väldigt öppen för alla möjligheter vid det här laget... :cool:
 
Sv: Vårmammor 2011

Det är inte lätt att förstå dem alla gånger, jag var också rätt förvirrad när vi var inne på koll. Med smärta och oro som dominerar är det ju lätt att blanda ihop saker och ting. ;)

Det kan ju också handla om olika sätt att uttrycka saker, det är nästan det troligaste. Foglossning beror ju på uppluckrade ligament i bäckenet, vilket gör att bäckenets fogar kan röra sig mer under graviditet och förlossning. Dock brukar det väl bara kallas foglossning i dagligt språk, och man brukar med "ligamenten" syfta på de ligament som livmodern hänger i...

Jag har ett sådant bälte, har ju haft problem med foglossningen hela graviditeten, men kan inte använda det nu. Tycker att det trycker på magen så jag mår ännu mer illa tyvärr... :crazy: Hoppas dock det hjälper för dig iaf!!!
 
Sv: Vårmammor 2011

Idag är jag lite nöjd! Har varit på Nallens och kollat barnvagn och insett att jag med ett nytt babyskydd från Britax (som sitter i bilen med en basenhet) och en adapter kan använda min systers 5 år gamla Emmaljunga Duo Edge Combi-vagn som ett travelsystem! Det skulle ju vara toppenbra om det funkar! Jag är 99% säker på att det är rätt chassi iaf. Tyvärr kan jag inte kolla det förrän de kommer hem från Egypten om två veckor men det känns bra att vara på rätt väg. Sparar ju in en himla massa tusenlappar då! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag är också väldigt nöjd idag (positivt inlägg från mig känns som att det va länge sen). ;)

Men nu har jag pratat med barnmorska och läkare. Sjukskrivning ända till 5 mars och bälte ska jag få komma och prova i morgon! :)

Sjukskrivningen är väl bara att hoppas att försäkringskassan accepterar... Jag orkar inte bråka. Men jag jobbade två dagar och slutade på förlossningen måste ju betyda något i deras ögon i alla fall tycker jag... :grin:
 
Sv: Vårmammor 2011

Va skönt för dig!! själv nörjade jag min 4 veckors praktik igår, 80% bara sådär när man suttit i skolbänken..de känns i fötter å vader idag kan jag säga..får nog snart bli ett par stödstrumpor annars kommer mina ben kolappsa!men bäbis verkar gilla att man rör på sig så mycket för när man väl sätter sig ner då sparkar de mer än nånsin:)
 
Sv: Vårmammor 2011

Det är rätt häftigt att börja med det bara sådär efter att ha suttit i skolbänken kan jag tro...

Vad är det du pluggar till? Var det uska eller har jag blandat ihop nåt?

Min bebis sparkar också när jag sitter ner. Den verkar alltid vara vaken tycker jag! Man läser ju om att bebisen sover en massa och sånt, men min bebis den sparkar på hela tiden tycker jag. Klart att den är still ibland, men det är ju inga långa stunder. Hoppas verkligen det ändrar sig till den dagen den faktiskt är ute! ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

och man brukar med "ligamenten" syfta på de ligament som livmodern hänger i...

det är troligtvis de jag känner av sen i fredags... Fy sjutton. Har haft rätt rejält ont när jag rest och satt mig ner... Hoppas det kan ge med sig snart... bm gissade på antingen det, foglossning eller blindtarmsinflammation... Hoppas då rakt inte på det senare, men har ju ingen feber så tror inte det.

Annars börjar det bli lite kämpigt att orka med jobbet och allt hemma... På jobbet kan jag bli så paniktrött på eftermiddagarna att jag knappt vet vad jag ska ta vägen. Funderar på om jag inte ska ta och trilla i säng nu:angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Det är så för mig också, värst att sätta mig ner, resa mig upp eller ändra liggställning. Gör jag hastiga rörelser (typ nysa) håller magen på att kasta ut bebis känns det som. :(

Men jag fick ju tydligt se i måndags att den inte hade några planer på att komma ut än, vilket var grymt skönt! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

ja nu börjar det kännas att något växer där inne :) någon mer än jag som känner trycket mot revenen, särskilt om ja suttit ner länge eller precis ätit... haha trodde de va bhn som va för liten, men det hjälpte inte å ta av den heller...
photo.php
 
Sv: Vårmammor 2011

ähh ja ger upp... försökte visa bild på magen...
 
Sv: Vårmammor 2011

Tryck mot revbenen har jag inte börjat känna än. Kanske lika bra det! ;)

I den här tråden hittar du hur du lägger in bilder i inlägg. Hoppas du får ordning på det! :)

Var och mätte magen idag! SF-mått 21 cm som va fint i kurvan, så det va väl bra. Är ju dock bara i v. 24 och man brukar inte börja mäta förrän i vecka 25, men fick en blixinkallad BM-träff efter måndagen för att kolla så alla andra värden var okej. :)

Hade för lågt blodvärde, så nu har jag fått prova ytterligare en ny järntablett, en brustablett! Tog den för över en timma sen och än har det funkat! Får hoppas det fortsätter fungera också. :) Jag är inte så sugen på att gå och få det i spruta resten av graviditeten... :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Det är rätt häftigt att börja med det bara sådär efter att ha suttit i skolbänken kan jag tro...

Vad är det du pluggar till? Var det uska eller har jag blandat ihop nåt?

Min bebis sparkar också när jag sitter ner. Den verkar alltid vara vaken tycker jag! Man läser ju om att bebisen sover en massa och sånt, men min bebis den sparkar på hela tiden tycker jag. Klart att den är still ibland, men det är ju inga långa stunder. Hoppas verkligen det ändrar sig till den dagen den faktiskt är ute! ;)

hahah, ja samma här. Börjar bli orolig att den ska vara såhär aktiv när den är ute också :P
 
Sv: Vårmammor 2011

Vilkem fin mage du har fått! Jag har ju inte lagt in veckans bild kom jag på. Får bli i morgon! :)

Malinsky: Bebisen får ju gärna sprattla när den är ute också, men dagen den börjar krypa så får den gärna lugna ner sig... :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Nu har även jag hunnit med en vända till förlossningen. :crazy: Vaknade med "mensvärksont" i magen i tisdags, och sedan blev det bara värre ju längre dagen gick, trots alvedon och sängliggande. Vid 21-tiden ringde jag sjukvårdsupplysningen, som hänvisade till förlossningen, för jag ville gärna få höra att "det är normalt" :angel:

Det tyckte de dock inte, särskilt inte när jag tidigare haft 4 mf samt GBS, så de ville ha in oss. Dock var det snökaos, så det gick inte att köra de 6 milen, inte ens plogbilarna höll sig på vägen ju. Så det blev en orolig natt, och så åkte vi in på morgonen istället.

De kollade allting noga, och bebis mådde fint. Jag var lite uttorkad (inte förvånande med tanke på att jag fortfarande kräks) och hade lite vita blodkroppar i urinen så de tog en odling, annars verkade allt ok iaf. Hem och vila och äta värktabletter, samt höra av mig om det blev värre, jag fick ökad flytning (isf misstänkt vattenavgång) eller blödning. ;Men det verkar gå bra. Nu har jag mest bara ont i ligament och fogar.

Fasen vad allt ska krångla hela tiden, kan jag inte bara få må lite bra ngn gång, och slippa alla problem? :confused:

Sjukskrivning ända till 5 mars och bälte ska jag få komma och prova i morgon! :)

Så skönt trazel! Får jag vara nyfiken och fråga för vad exakt de sjukskrev dig? Vad står det i intyget? Ovanligt att bli sjukskriven så länge i taget vid en graviditet, enligt läkaren här är 1 månad max vid graviditetsrelaterade problem, eftersom det kan förändras så snabbt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 659
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 130
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 212
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp