Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

*kl*
Är det någon mer än jag som blir alldeles genomsvettig av att äta?? Det här känns inte så trevligt inför 60årskalaset som vi ska på på lördag :D

I övrigt mår jag bara bra, även om jag börjar bli less. Halkade på isen i lördags och drog till bäckenet så jag har haft ganska ont sen dess. Det börjar bli bra nu så ikväll ska jag promenera till en kompis som bor några kvarter bort och ta en fika :)

Jag tycker jag blir svettig av precis allt. Inklusive att äta. :p För att inte tala om när jag sover. Vakna inkladdad och insnurrad i täcket är mer regel än undantag... :cool:

Oregano: Jag har funderat på att försöka tänka så... Men jag känner ju inte så, så det blev svårt. :p Hur som helst, ungen lär komma ut på ett eller annat sätt. Det är jag helt säker på! :D

jag är med konstant svett...har städat huset idag så de har varit tvärdrag å vårluft som gäller, men svetten rinner ändå..ibland vill man bara ut å lägga sig i snön känns de som:D

för övrigt vaknade jag med en grym huvudvärk idag..sn försvann den men känns som den är på g tillbaka...är den inte borta imorgon får de bli ett samtal till bm ¨å kolla blodtryck...

+ trazel

Ja när man rör sig så svettas man ju men jag sitter/ligger helt stilla och så äter jag nåt och blir genomsvettig! :confused:

jag får sånna svettningar när jag sitter och kollar på tvn....eller i bilen eller när som, känns som jag ska koka inifrån eller som man har 40 graders feber å tagit ipren så den släpper ungefär...de är hemskt!

Inte just av att äta kanske, men temperaturen har höjts ordentligt i kroppen överlag. Innan frös jag jämt, nu går jag runt i linne hemma:eek: Har aldrig hänt innan mer än på sommaren. Brukar vara minst två tröjor och varma sockar.
Mitt täcke har jag förpassat till garderoben.. Sover med en filt nu istället. Det gjorde underverk för sömnen.

Sen stör jag mig något enormt på de som gör som den andra mamman i det avsnittet; skriker det går inte/jag kan inte! och har världens sämsta inställning.

Fast det är ju lätt för en att tycka, som aldrig har upplevt den känslan, att det faktiskt inte går.:crazy: Visst bör grundinställningen vara att det går men hur det sedan upplevs och hur man då reagerar under förlossningen är en annan sak. Alla förlossningar är och upplevs olika och vi har ingen rätt att dömma eller störa oss på hur folk reagerar eller gör, för vi har inte haft deras upplevelse. :mad:
---------------------------------------------------
Innan Tilde föddes så var det självklart att jag inte skulle skrika att "det inte går", jag hade inte tänkt skrika överhuvud taget faktiskt... :angel:

Men så blev det en störtförlossning där jag gick från ganska omogen tapp, 3 cm öppen men bakåtriktad och inte utplånad, till att barnet var ute, på 90 minuter. Jag upplevde förlossningen som ett vansinnigt deathrace, där det bara gick ut på att överleva. Jag var livrädd för den hysteriska smärtan det innebar att utan smärtlindring föda ett barn så snabbt och hann inte dra mer än enstaka andetag mellan värkarna. Jag var helt säker på att jag omöjligen skulle överleva sådan här smärta i kanske 10 timmar eller mer. (ingen hade ju kunnat tro att det skulle gå så enormt snabbt...)

Jag illskrek helt paniskt rätt ut typ hela tiden, och hur många gånger jag skrek att det inte gick under den där timmen som gick från att värkarna "var etablerade" till att Tilde var ute, vet jag faktiskt inte. Jag hade ingen som helst kontroll över mig själv och under en sådan här förlossning hinner man inte precis med att tänka på hur man uppför sig.

Jag ska inte klaga på min förlossning, allt gick ju jäkligt bra med både mig & Tilde, men den gjorde mig verkligen mer ödmjuk inför andras förlossningsupplevelser...

Senast ändrad:

Tilde har fåt gulsot och ser ut som en liten asiat. :crazy:

Fick åka tillbaks till bb igår för provtagning, men slapp precis behandling. Kontroll idag igen, dessbättre hade siffrorna gått ner i alla fall! Ny kontroll i morgon igen, på gulheten och vikten, igår kväll (4 dygn) vägde hon 3100g (födelsevikt 3395g) och idag fm 3110, så förhoppningsvis börjar det bli ordning på mjölken nu!

Annars är Tilde en väldigt go och lugn bebis, sover och ammar mest... Men vill inte vara själv i ex sin säng eller vagnen, utan vill ligga i famnen. På nätterna ligger hon i min armhåla och sover (sövande stank...?:angel:), allra helst med bröstet i ansiktet, även om hon inte äter. :D

Det känns fantastiskt att hon äntligen är här, jag är så kär i henne! Otroligt att det gick att få en lika fin unge till... inte alls lika dan, men lika underbar! :love:

Älskar nyföddhetsperioden, synd att den tar slut så fort... Jag grämer mig redan över att tiden går så fort, Tilde är 5 dygn ikväll... Jag skulle vilja göra det här hur många gånger som helst, synd att det här är sista barnet... Men jag försöker att inte tänka på detta utan bara verkligen njuta av min lilla skrutt här!

Vem var det föresten som kände sig lite orolig inför det här med att ha en annan liten människa som är så beroende av en?

Jag kan säga det att för min del så är det där beroendet ömsesidigt. Jag känner mig lika beroende av hennes närhet :love: som hon är av min just nu, och släpper henne verkligen inte om jag inte måste1 :D

börjar bli så jävla uttråkad, eller de känns så endel dagar...blir irreterad å vad man än tänker ta sig för så är allt bara tråkigt...har såna dagar/timmar från å till hela tiden...riktig Bitterfitta för tillfället...inte emot sambon men han får juh höra de eviga tjatet å självömkan:mad:...å sen blir jag irreterad på att de "bara" är en veckas kvar men de e fan ingen i min familj som hört av sig på en vecka å frågat ens hur det är! inte för att dom måste men de skulle behövas kännas lite uppskattning att nån bryr sig:mad:...men däremot sambons familj dom ringer å frågar HONOM hur de är med oss å mig..dom kan väl prata med mig med då....japp..detta är självömkan på hög nivå, ni ska bara veta hur liten å ensam å bitter jag känner mig för tillfället...:cry:...(vilket säkert kommer att gå över om sisådär en kvart eller nåt.. :) )

...och om folk hade hört av sig hela tiden hade du blivit galen av det.

Eller kanske inte, men jag blev det. Så hur folk än gjorde så var det fel. Tur att ungen kom ut tillslut och jag blev ganska normal igen

Jag säger som cirkus: Du hade blivit galen om de frågat hela tiden också. :p Så är det för mig, vilket innebär att jag stängt in mig och den enda kontakten jag har med omvärlden är buke och facebook (utan att vara inloggad på chatten). Sen har jag ju mobilen och hemtelefonen, men där svarar jag bara om jag vill. Jag orkar inte med alla frågor. ;)

JAg undrar om igångsättningar ofta blir så som din- för det hade kunnat vara jag som skrev det...
Jag hade sett framemot att plocka ihop det sista mellan värkarna. Gå rundor och röra på mig in i det sista- eftersom jag sett mina djur göra det och det har gått bra... Istället stod det en ilsken flåsande flodhäst och ville ha ut sitt barn lååångt innan det var dags för kroppen... (Alltså- jag var flodhästen) ;)

Summa Kardemumma gick ju allt skitbra.. Men när värken inte släppt innan nästa tar vid är det inte spännande... Iaf inte för andningen...

nee jag vet att de blir jobbigt om folk ringer hela tiden, men ibland vill man att NÅN ska höra av sig när man verkligen behöver å tycker som mest synd om sig själv!! men ikväll har jag gråtit en störtflod utan att veta varför å gubben undrar vad som är fel men de bara kommer, sen gick jag ut i stallet å mockade å donade med mina pållar så nu är de tiptop igen....undra hur man är sen när man blir normal igen, när gravidhormonerna försvinner, de har nog alla i omgivningen glömt:p

Jag har hela graviditeten klarat mig från humörsvängningar, men nu på slutet har det verkligen eskalerat.

Jag kan sitta och skratta ena sekunden och sedan börja gråta i nästa. För att sen börja skratta för att jag inte vet vad jag gråter för. Herregud, nu får den lilla titta ut snart så det här kan jämna ut sig. :p
Men då blir det väl hormoner och humörsvängningar för amning och allt sånt i stället. :p

JAg undrar om igångsättningar ofta blir så som din- för det hade kunnat vara jag som skrev det...

Jag vet inte... Alla jag har pratat med som har erfarenhet av igångsättningar, både IRL, på nätet, samt läkare/bm, har sagt att igångsättningar brukar ta lång tid. Väldigt lång tid ibland eftersom kroppen inte "kom på det hela själv", och oftare att värkarna inte är effektiva utan att barnet måste få hjälp ut på ett eller annat sätt...

Jag fick höra att eftersom min första förlossning gick snabbt (12 timmar från första värk, 8 timmar från etablerade värkar) så vågade de sätta igång mig, för då var det troligt att det det inte skulle bli allt för utdraget i alla fall. Ingen sa att jag skulle komma att föda barnet snabbare än det tog att tillverka det, typ. :o:angel:

Den enda igångsättningen jag har koll på är min svägerska. Igångsatt med båda barnen. Första igångsatt i v. 37 och det tog 8 timmar. Tvåan igångsatt i v. 38 och det tog knappt 4 timmar.

Men det man hör om igångsättningar brukar ju vara att det drar ut på tiden och att hjälp brukar behövas på ett eller annat sätt.

Det är ju lite olika med igångsättningarna med. Jag var helt stängd och hård på tappen... De skulle bara mjuka upp tappen dygn 1. Skulle ner o kolla hur mkt som mjukats upp kl 11 på fredagen- efter mitt TUL... Min dotter är född kl 5 på morgonen...
Igångsättningen skulle alltså ske 6h efter att hon är född ;)
Min kropp gillade nog inte "tampongen" för den fick de rycka ut halvvägs och sen kom stumpan ;)

Säkert skönt att slippa droppet men jag fattar ju eg fortfarande inte vad som hände...

den andra mamman i det avsnittet; skriker det går inte/jag kan inte! och har världens sämsta inställning. Vaddå går inte?! Kul om barnmorskan i det läget reste sig och sa Nej, okej., drog av sig handskarna och gick ut. Det hade jag varit väldigt lockad att göra :angel:
Visst kan det kännas tufft, men som sagt, ungen måste ut, och inställningen måste vara att det GÅR!

Du.. där var det nog fler med mig som faktiskt tog illa vid sig.
Det är (som nordsvensken sa) kanske väldigt lätt att säga när man inte varit i det läget själv. jag hade nog aldrig sagt så själv, jag inser att alla förlossningar är olika,
Jag har heller inte läst nåt om hur din fl gick, men av ditt uttalande att döma så gick det nog rätt bra.

jag kan meddela att det inte är lätt att fortsätta ha världens toppeninställning när man varit på förlossningen i 29 timmar med värkar var 3dje minut efter 2 dyngs förlossningarbete hemma och sen krystvärkar i 7 timmar varav man fick krysta de sista 1 ½, Då känns det som att det inte går.

de kan va så att jag förstör listan för er....är i v 39+0 idag ä nästan säker på att vattnet började sippra inatt...eller de blev rätt blött så ringde förlossning som sa ta på dig en binda å gå å lägg dig :)...sen när jag reste på mig nu på morgonen igen så kom de en dust rosafärgat till, inga känningar dock, eller jaa, lite mensmolvärk å lite i ryggen så de e nog på g...hur som haver så ska jag nu äta frukost, släppa ut pållar, invänta sambo å sen bege oss till bb för kontroll...va de fostervatten som läckte å allt va bra så får vi åka hem igen..å återkomma imorgon för igångsättning om de inte hänt nåt...å a de inte ok allt så får jag väl bli kvar idag...

spännande i vilket fall, ser ni av mig i eftermiddag så är jag hemma...:laugh: SPÄNNANDE!!!!!

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 604
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!