Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Jag kollade inte på En unge i minuten igår. Men jag spelade in det. :p

Jag blev så skrämd av det där snittet de gjorde förra veckan, så jag ville prata med BM innan jag såg avsnittet (eller få ut ungen först). ;) Det verkar ju dock ha varit ett "fint" avsnitt igår av vad jag förstått från de som tittade, så nu törs jag nog titta. :D

Jag blev ju som sagt jätterädd av snittet de gjorde i förra avsnittet, väcktes många tankar i mitt huvud som inte funnits där tidigare. Men BM kunde lugna en hel del i alla fall. :)

Min sambo sa att det hade varit starka reaktioner på aftonbladet om första avsnittet. De hade fått kritik för att det kunde skrämma folk.
Men vad tror folk egentligen? (inget illa ment mot dig nu) Att allt bara är guld och gröna skogar? Att det aldrig händer nått. På föräldrautbildningen sa vår BM att om det blir urakut så bara springer vi. Det tas inte hänsyn till pappan för vi har en bit till operationssalen. Måste säga att jag blev positivt överraskad över att någon tog hand om den stackars blivande fadern och faktiskt pratade med honom:bow:.
Förstår att man inte kanske vill prata om alla komplikationer m.m som kan tillstöta, men jag måste säga att jag känner mig nog tryggare av att ha så mycket på fötterna som möjligt innan förlossningen.

Jag förstår att saker kan hända. Absolut. Jag hade bara inte sett mig själv i den situationen tidigare. Det är en sån där grej som "händer andra, men inte mig". :o

För att förklara hur jag kände innan jag pratat med BM om saken kan jag bara citera min blogg från igår.

"Ikväll ska jag inte titta på "En unge i minuten". Jag har hela tiden innan förra veckans avsnitt varit helt lugn inför förlossningen och tagit det hela med en stor portion ro. Ungen kommer ut, det är jag övertygad om. Efter förra veckans avsnitt känner jag helt annorlunda (jag är fortfarande säker på att ungen kommer ut förstås). Jag är inte rädd för smärtan eller så. Den har flera miljarder kvinnor överlevt tidigare i miljarder av år och det finns ingen anledning till att jag inte skulle göra det.

Det som faktiskt väcktes som tanke hos mig var "risken" för ett akut kejsarsnitt. Jag har alltid tyckt att det är obehagligt, men inte sett mig själv i den situationen tidigare. Men först att börja med inställningen till en vanlig förlossning. Sedan konstatera att det inte kommer fungera och man blir sövd (mitt i paniken förstås över att inte veta vad som händer). Och sen när man vaknar är det "klart" och de säger att "här är din bebis". Hur i hela världen ska jag veta att ungen de har framför mig är min? Att det är den som bott i min mage i nio månader? Jag kan ju inte vara säker. Jag sov ju och var inte där. Och är man sövd får ju inte pappan vara med heller. Så hur ska jag veta och vara helt säker? Nej, usch. Jag börjar nästan gråta medan jag skriver det. Så nu lämnar jag det och går och leker istället!"

Jag trodde alltså att det var ett "vanligt" akut snitt de gjorde. Det var det ju inte... Och det tycker i alla fall jag kunde ha framgått tydligare i programmet.

Men BM hade mycket att säga om det avsnittet också och om kejsarsnitt i allmänhet. Dessutom en hel del råd att tänka på för att slippa hamna i den siutationen som uppstod i serien. Så nu känner jag mig betydligt lugnare och tryggare igen. :)

Jobbigt att känna så. Jo själv ska jag ha en lagom snabb förlossning där jag fixar det mesta hemma, inte spricker, bara behöver använda lite lustgas och vi mår alla superbra:D Det är min beställning;)
Tredygnsförlossningar osv drabbar andra:angel:

Men skönt att du kunde prata ut med BM så att det känns bättre nu iaf

Jag tycker det är bra att man får se och veta vad som kan hända under en förlossning. Tänk vad rädd du hade blivit om det hade drabbat dig och du inte har en aning om att sådant ens händer?

Håller med dig, jag ville också ha så många tänkbara scenarion i huvudet som möjligt! För saker händer, så är det bara. Jag var jätteglad när vi fick beskedet att det inte blev planerat snitt, men var mycket väl medveten om att det kunde bli akutsnitt. Men det är liksom en annan sak...
Inget man önskar så klart, men ungen måste ju ut!

Tillägg: Sen stör jag mig något enormt på de som gör som den andra mamman i det avsnittet; skriker det går inte/jag kan inte! och har världens sämsta inställning. Vaddå går inte?! Kul om barnmorskan i det läget reste sig och sa Nej, okej., drog av sig handskarna och gick ut. Det hade jag varit väldigt lockad att göra :angel:
Visst kan det kännas tufft, men som sagt, ungen måste ut, och inställningen måste vara att det GÅR!

Senast ändrad:

Vi har haft hembesök från BVC här på förmiddagen :) Lilla skruttan (8 dagar och still namnlös) väger nu 3055 g, gått upp 200 g sedan i torsdags och har passerat födelsevikten. Jag fick ett bra jobbat! och mina bröstvårtor tackar för de orden :p

Annars funkar det bra, två nätter i rad har hon varit kinkig under småtimmarna och sovit max 30 min i taget, däremellan misshandlat mina bröst :angel: Men det gör inget, man kommer undan med det mesta när man är så söööt :love:

Så ser min beställning ut också! :D
Och ja, jag är medveten om att det antagligen inte blir så. ;)

Feel och Equilina: Jag vet (och visste innan) att det kan hända, men jag hade inte satt mig in i den situationen före. Jag har alltid haft en sån inställning till det mesta "ta det som det kommer, det kommer lösa sig". Men nu började jag helt plötsligt tänka. :eek: Bäst att låta bli att tänka alltså. ;)

Nu vet ju inte jag hur allt känns och så och man får ju se väldigt lite av förlossningen också. Men jag tyckte i allmänhet att hon som till slut snittades bara låg där. Jag känner ju själv bara på förvärkarna att de blir olika tryck beroende på om jag ligger still eller är uppe och rör på mig. Man borde väl försöka komma upp och röra på sig så mycket som möjligt? Utnyttja tyngdlagen litegrann... :p

Det skrämmer ju lite att de verkar ha den inställningen att man ska ligga och vänta och inte vara uppe och gå (jag har som sagt inte sett gårdagens avsnitt, så det kan ju vinklas annorlunda i det) på den förlossningen jag ska föda. Dock har jag tydligt med i blanketten jag fick fylla i från förlossningen att jag vill upp och gå och röra mig. Och det är min sambo väl medveten om också. Så det ska nog lösa sig. :)

Det är absolut mycket bättre att vara uppe och röra på sig! Som du säger, tynglagen hjälper till. Jag tyckte att det var mycket skönare att stå upp också, stod ända fram tills det var dags att krysta. Halvtimmen med CTGn ville de helst att jag skulle ligga, tortyr! :p

Nu måste jag ge mig till känna och säga att jag med spänning följer den här tråden för att ha lite koll på dig! ;) Vill bara önska dig lycka till med förlossningen och med bebisen! :love: Det kommer att gå så bra, du blir väl omhändertagen (tror jag! :p) även om det av någon anledning skulle behövas snitt. Men förhoppningsvis slipper du det, som de flesta andra. :idea:

Över födelsevikten på 8 dagar är väl rätt ovanligt? Jag passerade inte födelsevikten förrän jag var närmare tre veckor enligt mamma. Förstår i sånna fall att det är värt ett bra jobbat! :D

Jag vill också ha bebis på utsidan nu! Min svägerska är övertygad om att bebis kommer i morgon. Hon har sagt 16:e enda sen de fick veta om graviditeten. Jag är skeptiskt, men ser väldigt gärna att hon har rätt. :idea:

de kan juh kännas lite onödigt kanske att gå ut i premiärprogrammet med just en sån grej som det snittet när de sitter många förväntansfulla och ska titta å programmet, själv blev jag inte "berörd" på de viset av just den saken då ett par vänner till mig råkade ut för den saken näår de fick sitt första barn för bara några månader sen så jag "visste" redan hur de gick till, men kan säga att när dom berättade det för mig så tyckte jag de va lite otäckt men inte nu...

men tycker faktiskt att det är ett väldigt bra program, speciellt om man ska jämföra med dom som man sett innan som går (amerikanska å engelska) där ALLT är såå himla dramatiskt å de bara ligger å skriker å får epidural! min BM tyckte att en unge i minuten spegalde verkligheten som den är! å jag gillade programmet igår, att de visar att man får dricka å äta vad man vill när man vill mm, jag vill med ha kebab med mig till förlossningen:angel:

Håller med dig, jag ville också ha så många tänkbara scenarion i huvudet som möjligt! För saker händer, så är det bara. Jag var jätteglad när vi fick beskedet att det inte blev planerat snitt, men var mycket väl medveten om att det kunde bli akutsnitt. Men det är liksom en annan sak...
Inget man önskar så klart, men ungen måste ju ut!

Tillägg: Sen stör jag mig något enormt på de som gör som den andra mamman i det avsnittet; skriker det går inte/jag kan inte! och har världens sämsta inställning. Vaddå går inte?! Kul om barnmorskan i det läget reste sig och sa Nej, okej., drog av sig handskarna och gick ut. Det hade jag varit väldigt lockad att göra :angel:
Visst kan det kännas tufft, men som sagt, ungen måste ut, och inställningen måste vara att det GÅR!

henne tycke jag med va lite väl negativ...måste va jobbigt å hålla emot krystvärkarna som hon gjorde å inte hjälpa till..men jag ska inte säga nåt. inte verit där än!

Det är ju klart att man funderar mest hela tiden på hur det ska bli, det gjorde ju jag också. Men det var andra saker jag oroade mig för. Men ut kom bebisen och allt gick bra!

*Kl*

Vår graviditet klassas ju numera som en riskgraviditet men jag är precis lika obekymrad som tidigare. Jag brukar överlag vara obekymrad så det är skönt att jag är det även som gravid :p
I fredags köpte vi lite bebiskläder så i klädväg är nog allt klart för ankomsten. Dock var lite ont om långärmade omlottröjor vilket tydligen ska vara praktiskt men det löste sig ändå. I helgen kommer mina föräldrar på besök och de har med sig spjälsäng och lite sängkläder och lite annat smått och gott :laugh:
Imorgon ska vi till sjukhuset för en himla massa undersökningar. Först vanligt BM-besök med vår nya BM, därefter möte med dietist och slutligen med diabetes- och förlossningsläkare. Det blir säkert en väldigt rolig förmiddag :angel:
Tror att jag varit rätt kass på att lägga in magbilder de senaste veckorna så jag ska fippla in bilder från de tre senaste veckorna snart.

I övrigt går väl allt bra. Jag är i stallet som vanligt. Min ridbara ponny får tyvärr bara ledas och det är sådär kul enligt både henne och mig. Hon gör iaf sitt bästa för att liva upp tillvaron med lite krumsprång hit och dit. För en vecka sedan fick hon två nya sadlar så jag längtar tills jag kan hoppa upp igen. Inte för att hon är särskilt rolig att sitta på när hon far hit och dit men när hon väl får börja trava tror jag det blir rätt mycket trevligare :D
Dock ska jag snart få ner ytterligare en häst, för övrigt ovan nämnda ponnys mamma. Min världens finaste :love: Hennes fodervärd har tyvärr sagt upp avtalet så jag ska försöka lösa det så gott det går med tre hästar på plats varav två ska motioneras i princip varje dag. Har satt upp medryttarannons och fått en del svar så det ska nog klaras av det också.
Även om jag får mycket att göra så ser jag fram emot att ha tre generationer i samma stall :banana:

Jag tycker att de kunde ha haft någon form av information om vad det var som hände egentligen. Nu fick man bara se en panikslagen människa åka iväg och bli sövd. Det var den mest skrämmande biten som satte fart på mina tankar... Men att ha med själva snittet kan jag inte se något fel i heller.

Oregano: Min inställning till allt har alltid varit "gör först, tänk sen", vilket kanske inte alltid gett de bästa resultaten... ;) Men i det här fallet tror jag det underlättar. :p Alla har nog någon form av "rädsla" eller någon tanke de hakar upp sig på inför förlossningen. Tänk vad alla skulle skrämma upp varandra om det var samma sak man funderade över! :p

Sambon har tydligen inte lagt upp veckans bilder än så ni får hålla tillgodo med något äldre bilder så länge :laugh:

Vecka 29+1:
190719_10150111202358652_540403651_6521508_4800146_n.jpg

200114_10150111202408652_540403651_6521509_7693363_n.jpg

Vecka 30+1:
197453_10150111222933652_540403651_6521655_5484439_n.jpg

199088_10150111202513652_540403651_6521511_3635318_n.jpg

Vet inte om det funkar på andra, men för mig funkade det att tro det absolut allra värsta. Då kan det ju bara bli bättre! ;) Jag var livrädd för smärtan och trodde innan att jag skulle dö minst tre gånger typ. Det gjorde jag naturligtvis inte och det gjorde inte alls så ont som jag trott att det skulle göra. :idea:

Hon hade ju bara gått ner 150 g av 290 "tillåtna" på 48 timmars-kollen (som visserligen gjordes efter typ 60 timmar, kan ju ha betydelse också) men jag vet inte hur vanligt det är? Mamma undrade om jag har grädde i brösten :D
Hon från BVC sa att ibland vill man väga så små bebisar oftare än 1 ggn/vecka, men hon tyckte inte det behövdes, hehe :p

Här är sista magbilden med innehållet på insidan, v 40+0 och drygt 3,5 h innan hon var ute:
400-sida_137723077.jpg

Och bild från igår, 1 v efter förlossningen:
efter-1-v-sida_137723244.jpg

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 604
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar