Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

*kl*
Sicket gnäll om yta! ;) Vi bor två vuxna på 56 kvadrat, dessutom på tredje våningen utan hiss - beat that! :D Vi har ju självklart insett att det kommer bli trångt så småning om, men vi ska verkligen inte bo här för evigt. Vi letar hus för fullt, men just nu är det riktigt trögt på marknaden och inget som faller oss i smaken finns ute. Vi räknar med att kunna bo kvar tills liten är 1 år, ev. längre ändå om det behövs.

Vi skulle ju kunna sälja och köpa en trea alt. flytta till en hyresrätt - men det skulle bara kännas som att slänga pengarna i sjön. Då bor vi hellre kvar här och trängs lite och sparar pengar istället. :D
Sen tror jag nog det är lite att man rättar sig efter de ytor som finns, nu bor vi litet och är vana vid det så klart det kommer gå! Lite sänglådor löser behovet av mer förvaring, en större byrå i hallen kommer svälja massvis med bebiskläder osv. *optimist javisst*

Det jag saknar mest är just de där extra utrymmena man har i ett hus. Kanske ett extra rum för datorn och sådana saker. Garage eller föråd för allt annat skit man behöver. Nu ligger t.ex våra dynor till utemöblerna i sovrummet och tar plats bredvid min träningscykel. Plus att jag skulle vilja ha hästen hemma. Lite svårt nu med 20 kvm gräsmatta ;) FAst vi har lägenhet på bottenvåning så vi har "riktig" altan och t.o.m jordgubbsland :)
Fast det där med extra utrymme finns det inte så mycket av i nya hus. Vi har en liten klädkammare på 4 kvm eller nåt och sen ett förråd till carporten på 10 kvm. Inget garage alltså. Så snart måste vi nog bygga friggebod. Vi byggde uterum i våras, så utemöbler och till och med dynor står kvar där. Går ju även att förvara diverse andra saker där på vintern också.

Extra rum till dator och sånt finns ju, men blir det ett till barn så får vi nog sätta upp en vägg i vardagsrummet. Nu har vi bara tre sovrum.

Letar inte efter ett nytt hus ;) Vill ha ett gammalt, gärna från början på 1900-talet. Helst så orustat som möjligt. Inte förstört liksom. Med mycket tillbyggnader, eller tillräckligt iaf. Och helst gratis ;) Borde väl inte vara så svårt, eller? Fast vi har ju letat i typ 5 år...

*kl*
Sicket gnäll om yta! ;) Vi bor två vuxna på 56 kvadrat, dessutom på tredje våningen utan hiss - beat that! :D Vi har ju självklart insett att det kommer bli trångt så småning om, men vi ska verkligen inte bo här för evigt. Vi letar hus för fullt, men just nu är det riktigt trögt på marknaden och inget som faller oss i smaken finns ute. Vi räknar med att kunna bo kvar tills liten är 1 år, ev. längre ändå om det behövs.

Vi skulle ju kunna sälja och köpa en trea alt. flytta till en hyresrätt - men det skulle bara kännas som att slänga pengarna i sjön. Då bor vi hellre kvar här och trängs lite och sparar pengar istället. :D
Sen tror jag nog det är lite att man rättar sig efter de ytor som finns, nu bor vi litet och är vana vid det så klart det kommer gå! Lite sänglådor löser behovet av mer förvaring, en större byrå i hallen kommer svälja massvis med bebiskläder osv. *optimist javisst*

45 kvm två vuxna och två hundar ;)

Vi resonerar precis som er. Vi har inte heller hittat något som passar oss, varken lägesmässigt eller prismässigt. Och jag tror också att man vänjer sig vid ytorna man har. Det hade nog vart värre att gå från hus till en liten lägenhet.
Vi har en bostadsrätt i dagsläget o sälja den för att köpa en trea eller flytta till hyresrätt känns inte särskilt smart. Nu sparar vi massvis med pengar och kan köpa ett hus när liten är runt året.

Har det dilemmat lite, bor ju redan på en gård och kan lätt ta hem min häst och ta hem den jag har ute på foder.
Praktiserade det lite i sommras, men sjutton vad tråkigt det va!
Är så van vid att ha folk att komma ut i skogen med, sällskap när man mockar och så vidare. Här hemma va jag så ensam att jag inte tog mig för att köra ut i skogen alls! De blev bara ståendes. Och att om jag skulle bli sjuk eller få förhinder är det alltid någon som ställer upp och tar hand om kusarna.
Men nu har jag bara 5 min restid till stallet. Kan förstå om man har flera mil att åka att det är jobbigt.
Men samtidigt så skulle jag inte behöva lämna hemmet alls för att ta hand om dem om jag hade de här hemma. Mycket tidsbesparande.
Får helt enkelt känna mig för när bebben har kommit.

Idag rann faktiskt droppen över i stallet. Jag har egentligen verkligen ingen rätt att gnälla eftersom det inte är mitt stall, men jag gör det ändå. Anledningn till att jag har kvar hästarna där jag har dem är eftersom jag har ett helt stall för mig själv (tre boxar där två används som boxar åt mina hästar och den tredje till förvaring, en foderbox och en mini-sadelkammare på 3 kvm). Stallägarna och jag pratade om detta för 1,5 år sedan när jag valde att köpa min andra häst eftersom första behövde sällskap, men hans stallkompis dog och de ville inte ha en ny häst. I vilket fall, vi pratade då om att stallet inte är gjort för att hysa tre hästar, trots att där är boxar till det - där är små hagar och mycket små förvaringsutrymmen - man får helt enkelt inte plats. Så därför skaffade jag min lilla då för att slippa ha en ny stallkompis, då jag vill sköta mitt själv. Så långt allt väl, idag kom stallägaren upp och sa att de hade fått en förfrågan om att hyra ut den tredje boxen till en vuxen kvinna och hennes häst (eller ja, hästen skulle ju stå där :D). Jag sa att hon kan vara hur trevlig hon vill, likaså hästen, men precis som vi har diskuterat tidigare så får man helt enkelt inte plats där uppe...

Känner att jag helt gled ifrån ämnet bebis här nu, men i vilket fall så ska vi mer lägga manken till och leta gård, för såhär vill jag inte ha det!
Vi hade en liten gård pågång i höstas, men av olika anledningar drog vi oss ur. Annonsen är nu borttagen, men vi vet att gården aldrig såldes (det är bekantas bekantas gård, typ..). Så vi ska höra oss för om den igen faktiskt, hoppas hoppas.....!

Förlåt för fullständig trådkapning!

Letar inte efter ett nytt hus ;) Vill ha ett gammalt, gärna från början på 1900-talet. Helst så orustat som möjligt. Inte förstört liksom. Med mycket tillbyggnader, eller tillräckligt iaf. Och helst gratis ;) Borde väl inte vara så svårt, eller? Fast vi har ju letat i typ 5 år...

Vill ni ha det gammalt eller vill ni ha det orustat för att kunna sätta egen prägel? *nyfiken*

Vi vill kunna rusta själva i gammal stil. Det är så tråkigt när det är förstört. Mina föräldrar hittade ett hus på landet som stått tomt i 20 år. Före det hade det bott en gubbe i köket och serveringsrummet i många år. Det enda som var rustat var köket, å kanske 50-60-talet. I resten av huset satt det bara ett lager tapet (huset är byggt 1909) och under det tidningspapper från 1906 och under det typ koskit :) I källaren hittade vi konserverade kantareller och äpplen tror jag det var daterade 1906 eller nått sånt... Jättehäftigt. Sånt vill jag oxå hitta. Men det kan man ju bara drömma om...

Kl

Vi fick en bilbarnstol av svärmor för ett tag sedan. Den är verkligen super-fin, dock kommer jag inte just nu på märket. Men strunt samma, nu till sak :D Där är ingen basenhet till den, utan tanken är att man ska sätta fast den i bilbältet varje gång.
Fungerar det bra? Är det inte mycket mäck med det?
Och framför allt, hur pass säkert är det jämförelsevis med basenhet? Alltså basenhet med stödben ner till golvet tror jag att det är är jag menar !

Jag ställde frågan till svärmor och hon menade på att det var säkert och att det var bättre att satsa på nästa bilbarnstol som de kommer att ha under en längre period. Jag satsar gladeligen på både denna och nästa och nästa igen, men kände att jag nog vill höra mig för om detta..

Senast ändrad:

Låter som vårat, byggt 1870 och inte mycket gjort sedan dess! Tills vi började förra våren alltså! ;)

Trapp före och efter:

ostergarden

Kakelugnen i vårt sovrum innan renovering:

ostergarden

Senast ändrad:

BIlbarnstol är nog det jag inte kommer våga köpa begagnat. Det känns för osäkert? Men så är jag mesig också...

BIlbarnstol är nog det jag inte kommer våga köpa begagnat. Det känns för osäkert? Men så är jag mesig också...

Det är lite så jag också känner.. Nu köpte hon två stycken av en väninna som fick tvillingar för ett år sedan. Sambons syster fick en (de ska ha barn i februari) och vi fick en. Vi vet alltså att de inet är krockade med och att de är i ett mycket bra skick, men jag vill ju ha med den där basenheten..... egentligen.

jag tycker det känns säkrare att spänna fast utan bas, men blir helt galen på det. Ibland när jag kört utan bas har jag till och med glömt bort att spänna fast skyddet! Lätt värt 1500 för ett skydd med bas. Man använder det ju 6-8 månader eller nått sånt.

Går den inte att köpa till?

Tänkte faktiskt att jag ska kolla upp det. Undrar var bara en bas kan kosta, någon som vet?

Brandguljag tycker det känns säkrare att spänna fast utan bas, men blir helt galen på det. Ibland när jag kört utan bas har jag till och med glömt bort att spänna fast skyddet! Lätt värt 1500 för ett skydd med bas. Man använder det ju 6-8 månader eller nått sånt.

Jag känner väl mest att om man ska in och ut ur matbutik etc. så kan det vara bra praktiskt med en bas som man bara klickar i, kommer nog att bli hel-tokig på allt spännande med bilbälte i längden :p

Jag är faktiskt inne på att köpa ny stol med bas, det är ju inga stora summor liksom, dessutom vill jag ha en svart och inte marin-blå som den är som jag fick nu, gud vad löjlig man är, men jag hatar marin-blått :D

Urk, är oxå allergist mot marinblått (förutom på grejor till hästarna)
Jag funderade på babyskyddet från Emmaljunga men är lite fundersam eftersom det fick nedslag i råd o röns test... De lär ju ha ändra på det, tror ni inte? Vore så smidigt att kunna sätta dit den på vagnen (ska köpa emmaljunga city cross)

Det kan vara skönt med en extrastol ändå. Vi har en extra hemma hos mamma (jag flyger dit ibland)

Det kan vara skönt med en extrastol ändå. Vi har en extra hemma hos mamma (jag flyger dit ibland)

Det har du faktiskt rätt i, vi har ju två bilar och skulle sambon vara iväg med stora och jag akut måste köra, så har jag ju i så fall en extra stol, smart :D

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar