Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Ja en vägghängd skulle man ju kunna ha :laugh: fast hur mycket bygger en sån ut från väggen när den är uppfälld? Enda stället som skulle kunna passa i vårt badrum är nämligen precis vid en dörr som leder ut i pannrum/tvättstuga.

Edit: Hittade denna sida genom google http://www.byboonline.se/ med vägghängda skötbord.

Senast ändrad:

Vi hade en sådan som den högra. Hade den ovanför toaletten har jag för mej. Väldigt stabil och bred var den oxå, så det kändes aldrig trångt.

KL

Då mars traditionellt sett brukar räknas som en vårmånad så tror jag att jag hör hemma här trotts att vi har bf redan den 8e mars.

Allting har börjat bli skrämmande verkligt då vi numer ska gå till barnmorskan varannan vecka :eek:. Jag upptäckte även att jag inte kommer att kunna tentera nästa kurs utan får göra det vid ett senare tillfälle. Så jag antar att min stoppa huvudet i sanden teknik för att ta tag i barnsaker snart brister.

Men en lyrisk sambo fick i alla fall idag hjälp av barnmorskan att hitta huvudet så han seglade iväg till jobbet på små rosa moln.

Jag kommer köpa åkpåse av samma märke som vagnen.
Hade inte behövt vara samma märke, men jag har fastnat just för den påsen. Den är gjord av fleece, så den blir inte lika tjock å ha på våren.

Hur mycket klarar ni här av i stallet nu? Jag känner mig fräschare nu i vecka 22 än i vecka 14, men samtidigt är jag försiktigare och ber mer om hjälp.

Just sågspånsbalar och tunga vattenhinkar är ett elände och sågspånsbalarna får fogarna att knaka riktigt ordentligt. Läkare tyckte inte jag skulle bära mer än 4 kg men finns det nåt i ett stall som är så lätt?

Fem hästar i stallet och det finns en del att göra...

Jag är i v.25 nu och sista veckorna har jag inte klarat av att lyfta något tungt. Som "tur" är så har jag bara två unghästar nu som går ute dygnet runt med bädd + fri tillgång på foder, men det är ändå turer ned med kraftfoder och vattendunkar, men det hjälper sambon till med.

*kl*

Vi var hos BM idag och tog nya prover + vårt första sf-mått. Kan jämföra med alla gånger vi varit där;

...............v.7.........v.20........v.24
Vikt kg......57..........62..........65,3
SF-mått...............................25
Hb, g/l......141.......................121
P-glukos....6,7.......................4,7
Urin: Gl......0/0......................0/0
Blodtryck...120/65....131/71....103/64
Fosterljud................136........144

Hela min kropp och mage har verkligen blivit gigantisk sen v.20, känns i både rygg och fötter, samt att jag har tappat allt mitt flås och blir trött så fort jag rör mig. Vårt SF-mått ligger precis under till att vara för "stort" redan nu, så vi ska få träffa en läkare i v.36 och göra ultraljud, för att se att bebbe inte är för stor (jag vägde 4,5 kg och min sambo 4,7 kg vid födseln, samt att min sambos brors sista barn vägde 5,5 kg vid födseln) för jag vägrar klämma ut en unge som väger över 4,5 kg naturlig väg + att jag har ett virus som kan överföras till bebbe vid naturlig födsel, så just nu lutar det mot att det blir kejsarsnitt. :/

Men men, vi får se, det är ju ändå dryga 3 månader kvar. :)

Senast ändrad:

Nu när ni diskuterar skätbord så måste jag bara berätta om min idé, eller ja min och min, jag läste om den i en blogg och tänker sno den rakt av :o

Jag tänker köpa en vit MALM-byrå från Ikea, en sådan med fyra lådor, så den får lagom höjd. Uppe på den kommer jag att lägga en trä-skiva som typ kommer att få sticka ut några cm på varje håll, denna kommer kläs i vax-duk i passande färg, så att den blir lätt att torka av vid behov. Sedan kommer jag att köpa en lös skötbädd, typ den vita på Ikea eller nåt. Så har man löst skötbord med förvaring :idea:

Vi bor ju fortfarande bara i en 2:a, men letar hus. vet ju dock inte när huset hittas eller när det blir av. Fördelen är ju att skivan uppe på byrån kommer ju att skydda byrån som sedan kan användas som förvaring åt barnet i ett framtida barnrum eller någon annanstans där det passar bra.
Tyckte att idén var ganska fiffig faktiskt!

Jo, vi ska renovera badrummet nu så vi vill helst slippa att borra. Men det lutar åt en bädd på tvättmaskinen, tittade lite idag och det finns ju massor. Smidigt att flytta med den om man ska på semester oxå.:)

Vilken vagn har du bestämmt dig för?

Vi tog beslut på Teutonia Cosmo idag :) Den gick ner i bilen *hurra*
Det finns ingen mindre sa försäljerskan förutom Bogaboo men den vill jag inte ha.
Mycket smidiga funktioner enkel att fälla ihop. Vi kommer ta deras bilstol som det ser ut nu. Kan smidigt kopplas på själva vagnen. Me like!

Jag kommer kolla på åkpåse själv och skötväska. Såg några fina på nätet.

Ska sova på saken och sen beställa.

Lutar åt en grå med vita detaljer nu :bump::bump:

Jag har köpt en Brio Happy. Fick väl in rätt så många olika
vagnsmodeller i bilen, men mina två hundar ska få plats med.
Så Brion va väldigt smidigt, särskilt med det chassit vi valde där hjulen åker ihop under varukorgen.
Det fanns nog med så vi kunde koppla på barnstolen på chassit, men vi har inte behov av det så jag köpte babyskydd av annat märke.

Gud vad ni har handlat redan.. Hmm, dags att sätta fart snart kanske. Innan man inte orkar gå så långt längre kanske...
Vet iofs vilken vagn vi ska ha så det är bara att beställa.

:D:D Tycker inte jag shoppat så mycket än :angel:
Vagnen har vi betalat men inte hämtat ut än p.g.a att garantin ska gälla så länge som möjligt.
Babyskyddet köpte vi nu i mellandagarna för att den va billigare då.
Skötbord bara för att jag ville ha något att pyssla lite med, ska nämligen måla om den lite och skruva lite här å var.
Annars så ska allt övrigt ordnas i februari när jag är omkr v31-32. Känner att då är jag inte för tung att orka gå i affärer, ska bl.a ner till ullared å shoppa loss.

Usch, vilken ångest jag har nu. Mitt stackars dräktiga sto som står på lösdrift i 25- och här inne i mysvärmen sitter jag. Tror ni hon lider?

Har hon bara täcke/mycket päls, bra skydd och foder hela tiden så
har hon nog det goare än inspärrad i en box.
Hade lätt haft min på lösdrift om jag bara haft sällskap till honom där ute.

Hon har ett 300g täcke, ligghall, kompis och fri tillgång till grovfoder. Men jag blir nojig iaf. ;)

*kl*

Jag kissar hela tiden, ni ska se mej i stallet..haha, min pålle har slutat snegla konstigt på mej när jag för andra gången för dagen går in o kissar i hans box:D

Kan ju inte rida o vara kissnödig just nu, för kissnödigheten kommer PANG, eftersom den lilla så gärna vill sparka på blåsan, o håller jag mig då blir dte lätt sammandragningar! Så det blir pållens box som får utnyttjas eftersom vi inte har lyxen med toa i vårt lilla myisga privatstall på fyra hästar..En kiss efter mockning och en innan ridningen, hehe

Jag har ju fått lite ont i ryggen, o idag på kvällen fick jag ont i ljumsken ner i låret, såm blixtsmärta, typ mest i vecket mellan lår o höftben....inte alls kul, nog fogarna som spökar..tror jag..

Men ridningen går fortfarande bra, och jag är så glad all tid jag kan sitta på hästryggen, kommer sakna ridningen attans när jag inte längre kan rida, speciellt nu när vi börjar göra framsteg, jag och pålle. Men så länge jag kan kravla mig upp, så ska jag göra det;) Dock orkar jag inte hålla igång som innan, allså varje dag men andra sidan är är vädert som det är här så ridningen blir så där ändå..men man håller igång iaf:)

Annars, med bilbarnstol..Vi får införskaffa i det snart, vagn med men det är på gång..någon som har någon speciell att rekommendera när det gäller babyskydd?:)

Lika illa här och jag har unghingsten på lösdrift. Han har inte ens täcke... Han bor en bit bort så jag har inte varit där på ett tag, känns som om jag måste åka dit och se så han inte faller ur. Det är nog svårt för dem att äta tillräckligt nu. Jag har ju oisolerat kallstall här hemma och igår när det var minus 19 ute så var det minus 11 inne. Det blir lite pyssel med mer foder, betfor och varmvatten. Tur att jag varit ledig nu över jul och nyår, jag börjar igen nästa vecka och då hoppas jag det blir varmare, även om det inte ser ut så just nu. Idag är det minus 16 och dessutom har det börjat blåsa och snöa... Vilken vinter!!

Jag har inte shoppat något alls känns det som. En vagn har jag fått så den finns ju men är inte "inköpt". Det enda jag köpt är lite kläder. Vi håller på att bygga barnkammare och liten toalett i en tillbyggnad på övervåningen, så det känns som om man kan handla mer när det är klar.

Jag har sovit på soffan inatt också. Nära till toan plus att jag sover bättre där. Riktigt lustigt, magen är inte ivägen lika mycket!? Verinte om det är att jag har ryggstöd och lite lutning på soffan, eller att den är hårdare. Eller så är det psykiskt för att toan är närmre... :D Tror dock jag ska prova sängen ikväll igen. Fyra månader på soffan blir lite tråkigt...

Ang babyskydd så ska vi köpa ett Brio Primo med bas. Efter att vi haft ett till dottern som vi inte var nöjda med så uppfyller denna alla våra krav, fått bra betyg i flera tester och även till ett bra pris :laugh:

Lånar knappen

Oj vad ni hunnit skriva mycket! är det bara jag som börjat jobba igen efter julledigheten? ;)

Ang skötbord så lutar det (efter en hel del funderande) åt ett större med mycket förvaringsmöjligheter som får stå i bebis rum. Visst skulle det säkert vara praktiskt med närhet till vatten, men en sprayflaska (eller nåt) funkar väl också? :confused: Men som jag skrivit tidigare, vårt badrum är inte så himla stort. Även om det får plats ett skötbord, så kommer det att bli rätt trångt och jag gillar inte när det är trångt. I tvättstugan skulle det också kunna fungera med skötbädd på tvättmaskinen, men huset är larmat på natten och isåfall måste det larmas på och av varje gång det ska bytas och det kommer man ju att glömma...

Vi (eller jag :angel: ) har hela tiden varit inne på ett Acta Graco Logico S babyskydd, men efter ett besök på babyproffsen nyligen så kanske vi ska tänka om. Han i affären sa nämligen att de är rätt otympliga och att de knappt får plats i baksätet. "Fast vi har stor bil" (VW Passat kombi) tänkte jag för mig själv. Stolen bygger över 80 cm i djupled och så mycket plats har vi faktiskt inte fram till den främre stolen. Brio Primo är mindre, den bygger ca 75 cm, så det blir säkert en sån. Den ska vara lättare och smidigare att bära med sig också. Brios bas har ju Isofixfäste också och det verkar ju klart bäst.

Precis som vissa av er andra blir jag också AKUTkissnödig ibland. Jag har fortfarande inte fattat vad definitionen på en sammandragning är, men jag kan känna ibland att magen blir liksom hård och drar ihop sig, men det gör absolut inte ont på något vis, det blir bara obehagligt att röra sig just då. Det är iaf när det kommer en sån som det trycket på blåsan och det blir så där akut. Men det kan ju försvinna lika fort om man inte går på toa. Oftast måste jag dock gå upp en gång på natten och kissa.

Jag kände en fot igår!! :love: :love: Låg i sängen och både kände och såg hur det bökade runt. Plötsligt var det nån som tryckte ut en kroppsdel så det blev en liten bula på magen. Så jag tryckte tillbaka med två fingrar och kände konturerna av, vad jag tror, en liten fot! :D Den var bara ett par cm stor och drogs tillbaka rätt fort. Häftigt! :love:

Det blir en Brio med bas här också! Har ett par bekanta som har den som är nöjda med den. Ska väl införskaffa den sedan i mars någon gång kanske?! Ska ändå hämta ut en babybox då på babyproffsen och sedan så blir det en emmaljunga edge duo combi som barnvagn från Barnens Hus. Himla flackande och farande när man ska införskaffa allt!

Cyllene: Jag tror det är soffans lutning som gör att du sover bättre :) den gör ju så att magen får lite stöd! :idea:

Sist jag var gravid sov jag med kuddar som stöd överallt. En mellan knäna, en under magen, en under/mot korsryggen och en som jag "kramade". Och varje gång jag skulle byta sovsida var det ett helt företag. Eftersom att jag hade foglossning så var det inte bara att svänga runt heller. Oftast vaknade min sambo och hjälpte mej med alla kuddar ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V