Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Men det allra farligaste att äta är nog massa kohydrater- De är ju svårast att förbränna...

MEN jag frågade innan hur man tränar utan att bygga muskler. Vet att AnnaAnka sa det till sin "elev" i ena prgrammet. Vi ska koncentrera oss på att bränna fett helt enkelt... typ..
Vad är det för träning då?
Själv skulle jag behöva ha en träning man kan göra framför tvn eller så. Svårt att ta sig hemifrån när E sover.

Oj,vilken snäll katt! Våra kan på sin höjd tänka sig att bebis petar på dem, men oftast går de innan man kommit ens så långt.

Bara för att energin direkt tas från en energiform så betyder inte det att den slutgiltigt tas där ifrån. Nu är detta ganska förenklat men: Springer du ett 100m lopp kommer energin ffa från spjälkning av kreatinfosfat. 400m lopp spjälkning och lite förbränning av kolhydrater 1 km lopp förbränning av kolhydrater därutöver ffa från förbränning av fett.

Men sen ska underskottet fyllas på någon stans ifrån. Då väljer kroppen en mest lättåtkomliga energin. Så sätter du i dig en energibar så kommer energin fyllas på därifrån. Men om du inte gör det så fylls den på från b la övriga fettreserver.

Så kolla istället på hur många kcal du gör av med. Men krasst så gör man tot av med mer kcal i uthållighet och konditionskrävande träningsformer.

Jag helammar ju fortfarande så någon hårdbantning blir det inte för min del. Anledningen till att inte banta när man ammar är väl att det frisätts miljögifter som kan gå över i mjölken? Men jag tänkte lägga av med all godis (läs:choklad) och annan onyttig mat och börja röra på mig mer. Det kan väl inte vara farligt?

Jag har tappat 8kg från min inskrivningsvikt och fortsätter att tappa, antar att det är amningen? Är det någon som vet hur mycket man "bränner" av att amma egentligen? Jag är ingen sån person som har lätt att tappa vikt av mig själv i vanliga fall. Så jag är jätteglad att det går neråt utan några direkta ansträngningar.

*totalt kl*

Från Beach 2011 till Mellandagsrean. :D

Var och shoppade lite idag med mammsen å lillasyster. Fyndade på det mest otänkbara stället av alla nämligen på Apoteket...

Köpte 2 pkt tvättlappar till lilleman, 1 påse tamponger, 2 pkt bindor och en tub bomullsrondeller för...68 kr :banana: Måste ju faktiskt erkänna att jag känner mig nöjd. Väldigt udda saker men sånna saker som ändå känns trist att köpa på affären då man tycker att åtminstone 2 av dom borde vara gratis för oss tjejer....funderar på om jag skulle åka dit i morgon igen och köpa lite med av dessa 2.

Sen köpte jag lite fina kläder till Theo också, dock inte på rean men hade 30% i rabatt på några kuponger från BB-väskan!

AKB

Hur ser fotsacken/överdraget till ligg/sittdelen på din vagn ut???!! Jag lyckades på något förunderliget sätt tappa den till vår vagn dagarna före julafton när jag var å handlade och den behövs verkligen.

Tänkte att man kanske skulle kunna beställa en men tror knappast det går att beställa en till en vagn från 2005-2006 men dom kanske fortfarande ser likadana ut?! Annars får vi väl beställa en helt ny klädsel....eller vagn...eller så får väl mamma sy...

Oj,vilken snäll katt! Våra kan på sin höjd tänka sig att bebis petar på dem, men oftast går de innan man kommit ens så långt.
Haha! Ja, hon är extremt tålig. V kan greppa runt hela örat och dra henne i både ben, svans och päls/skinn utan att hon bryr sig. I värsta fall drar hon sig loss, men går ändå inte därifrån. Hon är verkligen snäll på det viset. Naturligtvis låter vi inte honom behandla katten hur som helst, men hon måste ju också lära sig att gå därifrån om det blir för mycket. Den andra katten låter inte V komma närmare än ca 1 m. Då går hon undan direkt.

Men det allra farligaste att äta är nog massa kohydrater- De är ju svårast att förbränna...

MEN jag frågade innan hur man tränar utan att bygga muskler. Vet att AnnaAnka sa det till sin "elev" i ena prgrammet. Vi ska koncentrera oss på att bränna fett helt enkelt... typ..
Vad är det för träning då?
Själv skulle jag behöva ha en träning man kan göra framför tvn eller så. Svårt att ta sig hemifrån när E sover.

Varför vill du inte bli starkare?

Att bygga stora,synliga muskler är skittungt och kräver massor av träning en längre period, ingen risk att man råkar bli hulken oavsiktligt! ;)

Att träna elt utan att musklerna stärks tror jag inte är möjligt, faktiskt. Men är man rädd att bli biffig så kan man ju träna lågintensivt och länge, som maratonlöpare gör. De långsamma muskelfibrerna blirinte större när man tränar, bara effektivare.

*kl*
Hejan allihopa. Har kommit fram till Norge och har det lugnt och skönt. Resan gick bra och A sov nästan hela vägen. Vilket tyvärr betydde att han inte sov inatt :crazy: Plus att han har troligen flera tänder på gång.
Ni som köpte tandsalvan från usa vad innehöll den? Jag har köpt en flaska som heter dentinox här och den innehålller benzokain. Den hjälper lite granna iaf, men varför finns inte liknande grejer i sverige :confused:

Har varit nere i Lillehammer och köpt ullunderkläder till A idag, Ikväll blir det massa folk här och hemmagjord pizza :d

Och jag anmäler mig med till beach 2011. Första målet är 10 kg!

Här har du kort på fotsäcken :)
31973395.jpg

31973392.jpg

Jag kan inte tänka mig att de har ändrat särskilt mycket på den genom de senare åren.

Ajdå, jag tror inte jag får vara med i er viktnedgång helt enkelt

Jodå, alla får vara med :banana:
Viktnedgång som viktnedgång :laugh:

Bara jag som är lite sotis och med "bara" vill ha en siså där 5 kg att tappa :D
Men jag köpte mig en stegräknare idag, så jag har kommit en liiiiten bit på vägen att ens börja...

Senast ändrad:

Delvis kl

Vilka är med på något lopp i Västerås i sommar då? :banana: Eftersom jag inte har något viktmål att nå, får jag sätta ett tidsmål på ett 5 km-lopp. Mitt rekord är 24:11 (Blodomloppet -08), det ska jag slå! :idea:

Nu ska jag tala om varför det är så bra med pulsklocka! :D För att inte tröttna på jogging innan man knappt ens har börjat tycker iaf jag att det är jätteviktigt att inte ta ut sig. Det ska vara roligt och behagligt att träna och först när man har hållit på ett tag och kan långsamt jogga några km utan större ansträngning kan man börja med mer avancerad träning i form av intervaller och snabbdistans.

Med pulsklockan har man full koll på hur kroppen anstränger sig. Jag tycker att det är lättast att ha klockan inställd på att visa pulsen i procent av maxpuls. Man ställer in sin beräknade maxpuls (220-ålder brukar anges, men på mig stämmer det inte alls) och sedan sköter klockan resten. Man får kanske justera sin maxpuls flera gånger innan man kommit fram till ungefär vad man har. Det viktigaste är inte att det blir exakt, utan att man har som ett referensvärde.

60-70% är lätt träning och man kan utan vidare föra att samtal
70-80% är medelträning och det är svårt att föra ett samtal
80-90% är hård träning, det är ansträngande och man kan bara säga ensaka ord mellan andetagen
90-100% är mycket hård träning, det gör ont och man kan inte prata

En otränad person kanske ligger på 70-80% genom att bara promenera medan en maratonlöpare ligger på 60% fast han springer ganska fort. Det beror på hjärtats slagvolym, hur mycket blod som pumpas ut vid varje hjärtslag. Ökad kondition ger ökad slagvolym och hjärtat behöver därmed inte slå lika många gånger för att stransportera ut samma mängd blod.

En otränad person bör hålla sig under 80% och det innebär förmodligen att denne inte ens "kan" springa utan att komma över den gränsen. Man får promerara och med tiden öka tempot och därefter lägga in små joggsträckor vartefter konditionen förbättras. Då blir träningen aldrig jobbig och man riskerar inte att tröttna för att det är för jobbigt.

Ett bekvämt sätt att mäta sin kondition är att lägga sig ner i 10 min och kolla vilopulsen. Gör det en gång i månaden och har man gjort sin läxa kommer den att krypa nedåt. (Slagvolymen igen...) Man får ett kvitto på att träningen har gett resultat.

När jag köpte min första pulsklocka och började gå vanliga promenader så låg jag runt 65% (som för övrigt är optimal fettförbränningspuls). Med tiden fick jag öka tempot för att ligga på 65% och när jag var som mest vältränad joggade jag 6 min/km-tempo på 65%.

Det finns pulsklockor för bara ett par hundralappar upp till flera tusen kronor. Ingen har väl undgått att jag är en stor tekniknörd :cool:, så jag har en klocka med gps "för flera tusen" och kan föra över all tänkbar data till datorn och få massa olika grafer och sammaställningar. Det är jätteroligt, att jämföra och studera kurvor. :D Man ser snart mönster och hur man förbättrar sig. Det finns appar till iPhone där man ser hastighet och sträcka om man är intresserad av det också, så räcker det med en billigre klocka.

Så här kan en vy i mitt program se ut när en otränad Oregano springer Blodomloppet. (8 minuter långsammare än personligt rekord på exaxt samma lopp... :angel:)
Skrmklipp.jpg

Så, därför ska man träna med pulsklocka! Hoppas att nån orkade läsa ända hit! :rofl:

kl

Jag vägde 62 kg vid inskrivning (normalt 60 kg) I vecka 34 när hon kom vägde jag 75kg och nu 73 kg... Så amningen har inte påverkat mig ett dyft. Hade gått ner till 71 kg innan julen men pendlar mellan 72-73 kg som jag gjort hela året.

Jag skulle verkligen vilja gå ner 10 kg. Vet ej hur mycket min medicin påverkar, men det står att den kan ge viktökning :( ( Blodtrycksmedicin)
Hoppas på att när jag slutar amma så ska jag börja gå ner i vikt.

Det kan mycket väl vara medicinen som gör att du inte går ner. Eller att det blivit nån form av hormonrubbning. Äter man som man gjorde innan grav (och rör sig lika mycket) borde man ju gå ner alla kilon av sig självt.

Men du! :idea: Då får börja springa! :idea: En på jobbet käkade medicin för högt blodtryck och när han började träna var han tvungen att sluta med den eftersom den inte längre behövdes. :idea:

*KL*

Jag vill också vara med inför Beach 2011! Visserligen har jag gått ner till min vanliga slapp-periods-vikt, men några kilo till skulle inte vara fel... Plus att jag måste få till lite mer högintensiv träning än promenader, promenader, promenader (E kör hårt med mig på den punkten - jag har registrerat 2345 minuters promenader (med gullungen i sele, det borde nästan ge pluspoäng ;)) de senaste trettio dagarna på en träningssite som jag gärna får sällskap på! "Valören" på träningen är antalet tränade minuter och så får man en "topplista" med de som man lagt till som vänner, perfekt motivation!)

viv: Jag läste någonstans att helamning av en bebis i sexmånadersålder "tog" 500-600 kcal extra per dygn, minns inte riktigt var jag läste det dock.

I övrigt då:

Här om dagen kom E på hur man klappar händerna, och samtidigt märktes en markant skillnad i hans ta-sig-framåt-teknik. Inte för att den är fulländad än :D, men betydligt mer effektiv än vanligt. Dessutom tränar han massor på olika ljud: el-el-la-la med tungan ute mot överläppen, ta-ta-ta där han liksom smäller igen munnen så att "a"-ljudet är svalt, lite sssss och rullande rrrrr och "daaadaaaadaaa" som helt klart låter som ett "vuxnare" ljud än de andra.

Just nu är vi andre hundvakt för en otroligt trevlig vovve, och E är helförtjust. Även om den backar bort när han försöker bli alltför närgången så är den betydligt morskare än hans älskade katter! Det är inte utan att man blir lite hundsugen :angel:

:love: Gunghästen! Sån hade jag och syster när vi var små! :)

Snygga och häftiga dekorationer och väggordet va fint!

Det ena utesluter inte det andra! Ju mer muskler du har, ju mer kalorier förbränner du bara av att sitta i soffan. Så muskler är bra!

Aha, häftigt! Vi har fått den, så jag har ingen aning om ifall den är "ny" eller gammal. V gillar den iallafall!

ang pulsklocka så är jag lite småtjurig :P
Fick idag reda på att alla på mitt förra jobb har fått en pulsklocka med sånt där hjärtfrekvensband till i julklapp och jag VET att inte ens hälften av alla uppskattar den! Å jag vill så gärna ha en men tycker inte att det är så viktigt att jag vill gå och köpa en i dagsläget! Hade dom inte sparkat mig när jag va gravid så hade jag också fått en *irriterande*
Men jag ska försöka snylta åt mig en av någon som inte vill ha sin! Om någon nu kan tänka sig göra det!
För dom hade gett en till alla brukare, alla ass och nära anhöriga! Vilket inte ens 20% Skulle kunna ha användning av den hur mkt dom är vill!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 583
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 151
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?