Sv: Vårmammor 2010 del 9
Delvis kl
Vilka är med på något lopp i Västerås i sommar då?
Eftersom jag inte har något viktmål att nå, får jag sätta ett tidsmål på ett 5 km-lopp. Mitt rekord är 24:11 (Blodomloppet -08), det ska jag slå!
Nu ska jag tala om varför det är så bra med pulsklocka!
För att inte tröttna på jogging innan man knappt ens har börjat tycker iaf jag att det är jätteviktigt att inte ta ut sig. Det ska vara roligt och behagligt att träna och först när man har hållit på ett tag och kan långsamt jogga några km utan större ansträngning kan man börja med mer avancerad träning i form av intervaller och snabbdistans.
Med pulsklockan har man full koll på hur kroppen anstränger sig. Jag tycker att det är lättast att ha klockan inställd på att visa pulsen i procent av maxpuls. Man ställer in sin beräknade maxpuls (220-ålder brukar anges, men på mig stämmer det inte alls) och sedan sköter klockan resten. Man får kanske justera sin maxpuls flera gånger innan man kommit fram till ungefär vad man har. Det viktigaste är inte att det blir exakt, utan att man har som ett referensvärde.
60-70% är lätt träning och man kan utan vidare föra att samtal
70-80% är medelträning och det är svårt att föra ett samtal
80-90% är hård träning, det är ansträngande och man kan bara säga ensaka ord mellan andetagen
90-100% är mycket hård träning, det gör ont och man kan inte prata
En otränad person kanske ligger på 70-80% genom att bara promenera medan en maratonlöpare ligger på 60% fast han springer ganska fort. Det beror på hjärtats slagvolym, hur mycket blod som pumpas ut vid varje hjärtslag. Ökad kondition ger ökad slagvolym och hjärtat behöver därmed inte slå lika många gånger för att stransportera ut samma mängd blod.
En otränad person bör hålla sig under 80% och det innebär förmodligen att denne inte ens "kan" springa utan att komma över den gränsen. Man får promerara och med tiden öka tempot och därefter lägga in små joggsträckor vartefter konditionen förbättras. Då blir träningen aldrig jobbig och man riskerar inte att tröttna för att det är för jobbigt.
Ett bekvämt sätt att mäta sin kondition är att lägga sig ner i 10 min och kolla vilopulsen. Gör det en gång i månaden och har man gjort sin läxa kommer den att krypa nedåt. (Slagvolymen igen...) Man får ett kvitto på att träningen har gett resultat.
När jag köpte min första pulsklocka och började gå vanliga promenader så låg jag runt 65% (som för övrigt är optimal fettförbränningspuls). Med tiden fick jag öka tempot för att ligga på 65% och när jag var som mest vältränad joggade jag 6 min/km-tempo på 65%.
Det finns pulsklockor för bara ett par hundralappar upp till flera tusen kronor. Ingen har väl undgått att jag är en stor tekniknörd
, så jag har en klocka med gps "för flera tusen" och kan föra över all tänkbar data till datorn och få massa olika grafer och sammaställningar. Det är jätteroligt, att jämföra och studera kurvor.
Man ser snart mönster och hur man förbättrar sig. Det finns appar till iPhone där man ser hastighet och sträcka om man är intresserad av det också, så räcker det med en billigre klocka.
Så här kan en vy i mitt program se ut när en otränad Oregano springer Blodomloppet. (8 minuter långsammare än personligt rekord på exaxt samma lopp...
)
Så, därför ska man träna med pulsklocka! Hoppas att nån orkade läsa ända hit!