Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

S blev superdålig av andra vaccinationen. Hög feber och ont i benen, vi hade en riktigt jobbig kväll då. Natten var lite småstökig men hon sov i alla fall.

Jag blir alldeles chockad av ditt "sover redan". :D S har sovit en timme redan och då blev det ändå nattning lite senare än normalt. :D

På hur vi träffades: På dansgolvet på krogen. Eller ja... Han var DJ... Och lite samma som för dej Emelie. Jag var inte så intresserad för jag fick höra så mycket. T.o.m en tjej som jag aldrig träffat som jag klippte varnade mej... Men jag är glad att jag litade på min magkänsla till slut. När vi träffats ett drygt år så sa min son (3 år): Kan inte Danne flytta in här? Han är ju alltid här iaf... Så då gjorde han det...

Isabella är van att somna runt 21 :D hon väljer sovtid själv nu medan hon är så här liten men hon sover hela natten också.
Lite mer ledsen har hon varit och varm, ingen aning om har feber, den har jag struntat i att ta eftersom hon var pigg innan hon somna ;)

A somnade redan vid halv åtta idag. Får se hur länge han sover. Igår somnade han vid åtta och vaknade vid halv tre och var pigg och busig till 05. då hade jag försökt amma honom till sömns två ggr. Då gick jag ner och gjorde välling och sen sov vi till kvart över åtta.
Har svårt att få till bra rutiner på kvällen. Han är trött och gnällig vid sex, då brukar jag sätta honom i badet för det gillar han. Och då drar vi ut på läggtiden lite längre.
Det blir en tidig kväll för mig med idag....

Helt ärligt så skulle jag gärna se att S också somnade runt 21, om det innebar att hon sov lite längre innan hon vill äta. ;) Men nu har hon valt att somna strax efter 19 och då är det så det är. Vi mixtrar inte med sömnen, utan hon får styra själv.

När vi ändå pratar sömn; Hur mycket sover era på dagarna nu? S har precis gått över till att sova två pass per dag nu, ungefär en timme på förmiddagen och 1,5-2 timmar på eftermiddagen. Känns lite ovant, jag är så van vid 3 sovpass att det känns som att jag inte hinner nånting längre. :D Får väl ge det en vecka till, sen är jag nog inne i det.

*kl*

Börjar fundera om lite om just den hyllan.
Men nån måste vi ha, inte för böcker. Det har vi en hylla som tar en hel vägg inne i sovrummet med.
Men nåt att ha cd, dvd och diverse bröte som blir. Och längst ner ha "Oscarvänliga" prylar som det inte gör så mycket att han river ner.

Så här äter Ture:
4-6 ammar ordentligt
8 gröt m frukt
12 lunch, en muffinsform m grönsakpuré
ammar under em
17 lite mer grönsakpuré
19 gröt
20 ammar
Ev ammar jag fler ggr på natten och han äter frukt o majskrokar lite då och då på dagen.

När vi ändå pratar sömn; Hur mycket sover era på dagarna nu? S har precis gått över till att sova två pass per dag nu, ungefär en timme på förmiddagen och 1,5-2 timmar på eftermiddagen. Känns lite ovant, jag är så van vid 3 sovpass att det känns som att jag inte hinner nånting längre. :D Får väl ge det en vecka till, sen är jag nog inne i det.

Min skrutt sover (oftast) 2 pass om dagen..
10-12 samt 15:30-16:15
Om han vaknat vid 07:00 typ.

Vaknar han senare (08:00-09:00) vilket händer ibland så sover han bara 1 pass under dagen, då 11:30-14:00 ca.

Han är 9 månader nu, och kommer "nog" börja gå över till 1 sovning om dagen, men det kan ändå dröja ett tag, allt beror ju på utvecklingen.

Idag hade Vilgot en riktig sovardag. Han sov 10-13 och 15-16:30. Han brukar sova 1-2 h på fm och max en timme på em i vanliga fall. Kvällsnattningen sker nån gång runt 19:30.

Å jag har en pojk som knappt sover alls på dagen.
2x15 min. Ibland, om jag har tur sover han en halvtimme. Men då måste han sova på min mage när jag halvligger i soffan :grin:

E är inte riktigt på den nivån, men hör inte hemma bland alla de andra långsovarna heller. I normalfallet sover han 3*30 minuter, och i samma normalfall :p så är jag "uppbunden" medan han sover, antingen för att han ammat sig till sömns (men det hinner han inte med så ofta längre) och vaknar om jag försöker smita, eller för att han sover i sin sele. Jag blir välmotionerad, i alla fall ;)

Och "ätschemat" då:

Ammar när han vaknar för dagen
Äter bröd medan jag äter frukost
Ammar när det är dags för förmiddagsluren
Äter lunch, 3/4 burk mat och 1/4-1/3 burk fruktpuré
Jag brukar erbjuda honom amning mellan hans eftermiddagslurar, men på sistone har han i många fall inte haft ro till det, så då har han fått mellis istället, macka eller 50-100 ml fruktpuré
Äter middag, samma som lunch
Ammar sig till sömns
Ammar när han vaknar under nätterna

Vi var på BVC igår, och då hade han viktspurtat. +775 g den senaste månaden!

Och jag skulle vilja att hon somna tidigare på kvällen så hon inte sover bort hela morgonen, jag tycker det är på tok försent att gå upp 8.30 och hon är naturligtvis min väckarklocka ;)

Bellan har blivit ganska dålig på att sova, förmiddagsluren brukar bli ca 30 min och sedan sover hon 2 timmar på em, ev 3½ beror på hur trött hon är och vad vi gör.

WOW! Tror Isabella har gått upp 500g på 3 månader!

Ja, jag blev rätt paff! Vi är inte bortskämde med sådana spurter, så det var trevligt. Nu är han till och med inom kurvorna (fast på typ -2SD) för sin egentliga ålder :laugh:

Förra gången, när han var 7 månader korrigerat (10 månader egentlig ålder) så var han dock ganska på pricken så stor som Isabella är nu - 7415 och 67 cm :)

kanske min tjej gör spurt nu under julen ;) Isabella gick upp helt galet i början men sedan 4-månadersålder så står det nästan stilla.

Eller hur, all julmaten brukar ju göra sitt! ;) ... fast visst borde det väl vara längdkurvan som är mest intressant egentligen? Jag menar, vikten kan man ju påverka hela livet men längden är det ju svårare att göra något åt :p

*kl*

Svartfot: Skickar så många kramar och tankar det går att uppbringa. Fy vilken mardröm du går igenom.

Ang mat: Här helammar vi ju fortfarande, inte det minsta intresse av mat förutom majskrokar. Han ammar ungefär var tredje timme ibland oftare och ibland längre mellan gångerna. Han har förresten gått upp ett kilo i månaden från det att han föddes tills han blev fem månader, sen lugnade det sig till ett halvt kilo ;)

Ang att träffa partnern: Det är ganska så exakt 19 år sedan jag och sambon träffades för första gången. Jag var 6 år och lussade på hans jobb ;) :cool: Sambon var då 19 år och hade precis börjat jobba efter skolan. 13 år senare började jag sommarjobba på samma ställe. Tog ungefär ett år att övertala honom vad jag ville... Jag var 19 och han 32, och han tyckte det var barnarov som han uttryckte det :laugh: Men nu sitter vi här med världens finaste unge och snart husägare :bump:

usch å fy.. Tänker på dig! Hoppas att du kan få någon ro över jul trots det trista som väntar.
Sänder en styrkekram

Kl

Hej söta ni!
Har hållit mig i kulisserna sedan igår och har ett antal sidor kvar att läsa igenom :D Återkommer när det är gjort, så jag är inte försvunnen alls.
Har bara just nu ett besvärligt barn, speciellt på natten precis som du, Juzzzen :cool: vi kan ju tänka på varandra nör vi går runt med vakna, arga barn....!

Som sagt, återkommer nog imorgon. Lugna ner er med skrivandet så jag kommer ifatt!!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 593
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V