Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Lugna ner er med skrivandet så jag kommer ifatt!!

Nej nej, nu tänker jag sitta och spamma hela natten bara för det ;)

/en som brukar hinna hålla sig hyfsat a jour med läsandet men har svååårt att hinna skriva något

PS. Tänker på dig Svarfot, ska jag passa på att skriva, när jag nu ändå lyckats få lite tid över vid tangenterna!

Skickar en stor KRAM till dig!!!
Förstår att du vill begära ut alla svar så du kan läsa dom själv!
Så skulle jag med vilja gjort, tycker man kan bearbeta allting på ett helt annat sätt när man får läsa själv än bara lyssna på doktorns ord! All väntan hade jag blivit galen på!
Vi tänker på dig!! Hoppas du kan släppa det lite grann under julen och passa på och njuta av familjen och sen ta tag i det hela när 2011 är här!

*kl*

Blev påkörda i går när S och jag skulle iväg och handla julklappar. Stod och väntade på stt få åka ut i en rondell och då körde det in en bil i min bil. Hela bakdelen är mos. :( Då hon kommit med hyfsat hög fart in i min bil. Vi hoppade ut i vägen trots att jag höll i bromsen.

Kändes bra att vi köpt ny bil i år. Årets modell... Försäkringsbolaget var helt underbara. Nu ska det för visso gå på den andras försäkring. Men jag frågade hur det blev med vårad bilbarnstol eftersom S var med. Det var bara att åka in till en återförsäljare och hämta ut en ny! Krockat var krockat även fast stolen inte blev synligt skadad.
Så vi åkte och hämtade en ny stol direkt och sen åkte vi in (min man kom och hjälpte oss) för att röntga min nacke och ländrygg. De kunde inte se något i alla fall. Så efter att ha legat fastspänd i två timmar fick vi åka hem. S tyckte de inte att vi behövde åka in med ifall vi inte var oroliga då barn som sitter bakåtvända sitter så skyddat. Så vi avvaktar med henne. Hon verkar mest chockad.

Usch vad trist! Skönt att ni inte blev skadade, men det orsakar så mycket extra besvär när sånt här händer. Jag blev påkörd bakifrån på E18 för 5 år sedan och då blev jag av med bilen i tre veckor. Och nu kör vi ju runt i en påbackad bil som ska in för koll i början av januari. Det är mest lackskador, men hur vi ska klara oss utan bilen vet jag faktiskt inte. Visst går det att knöla in bilbarnstolen i lilla bilen, men det blir riktigt trångt och medför också massa extra arbete. Vilgot har ju babysim på söndagar, så måste de ha bilen över helgen känns det liksom enklast att hoppa över simningen. Jag är faktiskt riktigt irriterad på han som körde in i bilen. Det var riktigt klantigt och han hade kunnat bett oss flytta på den istället för att chansa. :grin:

Så ni hade en helt ny bil? Får ni en ny bil nu, eller lagar de den "gamla"? Tråkigt också att ha ny bil som är krockad. Usch och fy för ouppmärksamma bilförare! :devil:

Usch, jag ska ringa till djursjukhuset om en stund. :crazy: Det är alltid min man som sköter kattlådan och ger katterna mat och vatten på morgonen. Men när han var borta och jag gjorde det upptäckte jag att klumparna i lådan var gigantiskt stora. Har sagt åt honom att vara observant på om det blir förändringar i lådan, men karlar... :cool: Nu när jag observerat henne noga så märker jag att hon (naturligtvis) dricker stora mängder också.

Blir så orolig... Min älskade, stora, tjocka, snälla katt... Är så rädd att det ska vara något allvarligt och att det har gått för långt. Vill inte förlora henne också. :cry: Kommer aldrig att kunna få samma känslor för den nya katten som för henne och gammelkatten som avled i början av sommaren...

Men fy, vilken tur att allt gick bra med er! Fick ni en hyrbil? För det blir nog svårt att få bilen lagad innan julen. Jag blev påkörd med min gamla bil av en ljungbymaskin l15 som skottade och hela fronten flög iväg på min bil, jag har ännu idag problem med rygg och nacke efter den smällen.

Hoppas att allt är bra med lilla S. Usch, jag hade varit jätteorolig. :(

Tycker absolut att det är längden som borde vara den avgörande men BVC stirrar alltid på vikten. Sist jag var på BVC (över 2 månader sedan) var det katastrof att hon hade gått upp så lite och jag var tvungen att byta ut mål och allt möjligt. Igår när vi träffade barnläkaren så var hennes kurva helt normal och hon utvecklades så fint så :grin:

När man väger en bebis under en hel dag så ser man ju hur vikten ändras hela tiden och hur lätta de är på morgonen och kan gå upp över ett hg på en dag för att sedan vara lättare igen nästa morgon. Så länge de har en fin längdkurva så borde ju det vara ett gott tecken på att de får den näring de behöver.

kl

Phu! Efter att ha läst igen minst 20 sidor så är jag nu back on track :D och har lite att skriva ser jag, efter allt ni har skrivit om.

Först och främst, grattis Viv till huset!! Blev nästan bitter när jag läste det, förlåt! Det är väl bara jag kvar nu som sitter ofrivilligt i lägenhet :p Förstår att ni är glada och det är er väl förunnat att slippa bo i en etta!

Aneka: Mitt Secret Santa-paket har kommit fram för längesedan =) Ligger bland övriga julklappar och jag är galet nyfiken på vad som gömmer sig där i!

Lottch: Jag är inte heller nöjd med min kropp efter graviditet... Fick ju i stort sätt bara en jätte-mage och där inne gömde sig en Milton på 4380 g. Resten av kroppen är super-fin! Ammade nästan inget alls och brösten blev knappt större alls, utan jag behöll mina a-kupor hela tiden, typ, på gott och ont :D Men min mage är för tråkig.. Fick en hel massa små bristningar som gör att magen ser ut, som någon förklarade det som, en uppblåst ballong som gått sönder och blivit skrynklig. Speciellt runt naveln :cry: Ska verkligen ta tag i träning och leva lite sundare än jag gör nu efter nyår och när all julmat är slut. Tycker hela min höst har bestått av fika hit och dit, speciellt med min vän som blev sjuk. Men snart så jäklar ska vi se om inte magen kan bli lite bättre iaf.
Annars är inte jag heller främmande att lägga mig under kniven när alla barn är gjorda =)

På tal om sambos och mina intressen så har vi både olika och lika intresse. Jag har ju mina hästar som han visar noll intresse för. Hjälper mig alltid när det behövs och var en pärla när jag var gravid, men inte annars. Han jagar supermycket och det är hans största intresse. Jobbigt att ha vars ett intresse som kostar en hel del båda två (även om mina hästar kostar mest såklart i det långa loppet) och som båda två tar mycket tid. Svårt att få ihop alla gånger, framför allt nu när vi har Milton också.
Sedan delar vi intresse för inredning. Tidigare var det mest mitt intresse, men min sambo jobbar numera med inredning (möbel- och inredningsbutik) och har nu även han fått upp ögonen för detta. Tack och lov har vi väldigt lika åsikter kring detta! Dock är det jag som älskar att renovera, jag drar igång projekt, sedan får sambon hjälpa till med tunga delar som jag inte klarar av och sedan slutför jag det.

AKB: Vad roligt att din sambo har intresse för veterantraktorer! Eller det kanske inte du tycker ?! :D Jag har också ett liiiiiitet intresse för det. Min morfar har ett veteranmuseum och jag är ofta med honom där ute och lyssnar på när han berättar om sina olika traktorer. Så egentligen är det nog morfar som jag har ett intresse att lyssna på, inte traktorerna egentligen =)

På tal om bebisars vikt: Tänk att det är så olika på deras viktuppgång! Milton har gått upp minst 700 g varje gång, oftast närmare ett kg, förutom sista gången då han "bara" hade gått upp runt 500 g :D

AKB: Jag hade skippat expedithyllan och kanske satsat på något med dörrar, om det är möjligt. IKEA har ju många hyllor där man kan köpa dörrar till, tycker det ser trevligare ut och så känns det inte så rörigt som när man har en massa saker synliga =)

Har alla gått över till sittvagn nu? Jag funderar på det, men än så länge är han ganska nöjd med sin liggvagn, även om han är så lång! Fördelen med Emmaljunga-vagnen vi har är att man kan fälla upp (heter det så?!) ryggen så han halvsitter i liggvagnen. Annars hade vi nog fått byta för länge sedan!

Vi har haft några så tråkiga nätter här nu.. Milton har vägrat sova och vi har inte förstått varför. Det är verkligen så jobbigt när det blir på det viset och man är inte människa när man inte får sova. Natten till idag har varit mycket mycket bättre. Jag var uppe och gav mat en gång och efter det tog sambon upp honom vid 6,15, tidigt men betydligt bättre än vad det har varit.
Vi har nog även kommit in i någon form av rutin på sovandet på dagen nu! Så länge han får sova i vagn så sover han, tyvärr får jag inte honom att somna någonstans än just vagnen på dagen. Han sover 1,5 timme på förmiddagen och sedan ca 2 timmar på eftermiddagen. Har inga fasta tider, utan mycket beror på när han vaknar på morgonen.

Glömde ju skriva det viktigaste, om hur jag om min sambo träffades :D

Vi har känt varandra sedan vi var omkring 10 år gammal och umgåtts i samma kompisgäng under mellanstadiet och del av högstadiet. Jag gled ifrån gängen lite när jag skaffade äldre pojkvän, men det tog slut med honom efter ett år ungefär, tack och lov! Och jag började umgås med gänget igen.
I 9:an på hösten när vi var 15 år hade jag och nuvarande sambon alltid följe hem och började så smått flörta lite oskyldigt och ingen annan visste om det.
Nyårsafton år 2002-2003 när vi var 15 så slutade det med att vi hånglade vid 12-slaget och efter det har vi varit ett par - herrejisses, det är 8 år sedan nu på nyårsafton!! Vi är idag 23 år, åren går fort när man har roligt!!

Vi har haft sittvagn "länge" nu, vi böt i september redan då Stella var 4,5 månader. Hon hatade att åka vagn i vaket tillstånd, men när vi böt till sittdelen så blev hon nöjd igen. Hon åker fortfarande mest liggande, är hon vaken höjer vi bara till halvliggande och hon är nöjd med det. :laugh:
Har börjat leta lite smått efter en mindre vagn att ha i bilen vid shopping och liknande, men vi vill inte riktigt ha henne framåt än så det får vänta. Älskar vår CC så det är inga större problem att släpa med den. :D

Ang. vikt så har vi en liten tös. Senast vi var på BVC var i måndags, och 7 månader och 17 dagar gammal vägde hon 8180 gram och var 68 cm lång. Liten viktuppgång bara den senaste månaden (hennes tand är boven i det hela, noll matlust och knasig mage) men å andra sidan växer hon precis som hon ska på längden så vi oroar oss inte ett dugg. Hon följer fortfarande sina kurvor fint och ligger över medelkruvan till och med, så hon är ju inte liten egentligen. :D

Vi har en ännu mindre tjej här..:p
I Måndags på hennes 8 mån dag:
Vikt 7690
längd 66, 8

Men hon växer också som hon ska så vi är inte heller oroliga, hon är bara liten i sig själv:)
Hon har börjat äta mkt mer mat nu, så tror hon kommer öka mer nu!

Pratat med djursjukhuset?
Min tax drack enorma mängder för ett år sen snart.
Åkte in till smådjurskliniken för att kolla sköldkörteln. Men den va okej.
men däremot hittade de förhöjda levervärden. Så nu går han på leverdiet foder och mår prima. Ja, utöver epilepsin. Men den har inte med det att göra.

Håller tummen för kissen!

Jo, intresset för veteranarna har väl vuxit för mig med åren.
Det är lite intressant. Har varit runt på lite museum i sverige. Men inte neråt.
Kanske nåt att satsa på till sommarn :laugh:

Oscar har nog åkt liggvagn sen ett par månader tillbaks. Det va 9 kilosgräns på liggdelen så det va därför vi böt.
Han trivs nog bättre i sittdelen eftersom han ser bättre ut i den.
Fast jag gillar inte att det är så svårt att ta loss åkpåsen, för den sitter ju fast med selen. Oftast har jag vagnen i bilen hela tiden, så den blir ju kall. Vill ta in och värma den innan, men det blir ett jäkla projekt.

Selma hade också en sån period när hon inte sov, tror det tog 4v innan hon återgick till att sova hela nätter igen. För oss har det varit jobbigt, för min sambo har varit jättesjuk och hostat i 6 veckor, så han har inte kunnat ta en enda natt då han väckt Selma med sina hostningar och han har även sovit på soffan för att inte väcka henne. Vilket resulterat i att det känts som om jag varit ensam förälder. Nu har han blivit bättre och flyttat in i sovrummet igen och selma sover hela nätter igen, så nu börjar man bli människa igen...

Somnar han inte heller om du ligger bredvid? Jag och Selma brukar gå och lägga oss tillsammans i vår dubbelsäng och se på masterchef, men Selma somnar på fem röda. Försöker hålla hyfsat samma tider då jag märkt att hon mår bättre utav det. Annars somnar hon bara i vagnen, men som tur är har vi fått det att fungera om vi ligger hos henne. På kvällen somnar hon i sin säng utan problem. Det är som att hon gör allt för att hålla sig vaken på dagarna. :crazy: Unge! :)

Vi har ungefär samma problem här hemma. Vi jagar båda två, jag har hästarna, han har sina leksaker och jag har dille för dyr inredning. Det är en kamp att få ihop allting, men såklart kommer Selma först och sen hästarna. Våra föräldrar hjälper till med barnpassning och utan deras hjälp skulle det bli svårt. Min mamma kommer att sluta jobba nu och det kommer helt klart underlätta att ha henne på gården så att jag kan fixa hästarna på dagarna när det är ljust istället för när Selma har somnat. :) har inte köpt en enda sak till mig själv på länge, så då köpte jag en vipp-tvättkorg i julklapp till mig. Har tittat på den i flera år och tänkt köpa den då jag fick en vipp pedalhink av mina föräldrar för en herrans massa år sen. Är väldigt nöjd faktiskt och den passar vårt svart/vita badrum perfekt. ;)

då har vi samma mage hör jag, antar att man vänjer sig, men jag har mer eller mindre bestämt mig för operation. Vill kunna ha bikini igen...

hoppas att milton börjar sova igen!

Här åks det liggvagn och vi har inga planer på att byta, hon har gott om plats i den och sover som en drottning i den (tänkte skriva kung först men det blir ju lite fel).

Zody: Ett tag var ju våra tjejer väldigt lika i storlek men nu har Stella dragit ifrån. Bellan ligger under medelkurvorna nu.

Nix, Milton vägrar sova hos oss och nära oss, vilket gör mig lite ledsen. Han kan ligga där lite och leka, titta, pussas och kramas. Men sedan blir han varm tror jag och sedan skitförbannad. Har försökt hålla ut några gånger, men det arga bara eskalerar och inget hjälper mer än att ta upp honom. Han vill bara sova själv, tyvärr, jäkla unge :D

Jag är som du, vad gäller inredning! Älskar dyr inredning som vipp's produkter :love: etc. Kan lägga mycket pengar på inredning, samtidigt som jag tycker att det är lika roligt att köpa något billigt, måla om och fixa iordning så det blir mer "mitt" =)

Visst är det jobbigt att dela upp tiden lika på våra intressen? Jag tycker det och det är en grej som kan bli lite av en konflikt här hemma, tyvärr.. Sambon jobbar ju 9-18,30 varje dag så att få plats med våra intressen är svårt! Tack och lov har jag en svärmor som inte jobbar så mycket och som har Milton ibland, så han är i trygga händer när jag är i stallet.

Svarar er alla, ang vagn. Är det någon av er som har någon erfarenhet av Babyjoggers vagnar?
Jag har snöat in på DENNA
Kolla längre ner på sidan, syskonvagnen! Hade jag skullat bli gravid och få två barn ganska nära varandra så hade denna syskonvagn legat högt upp på önskelistan!

Hihi, jag tycker den ser jätteklumpig ut :D

Vi har nyligen köpt en Phil & Teds och jag bara älskar den :)
Den går ju att göra till syskonvagn om man vill, men vi har verkligen inga planer på syskon ;)

Ganska snygg men inte syskonvagnen ;) men jag vill ha en vändbar sittvagn så jag kan ha Bellan mot mig när man går ute. Är väl eg det de rekommenderar att man ska ha också till småbarn?
Som det är nu kommer vi inte köpa någon ny sittvagn, vi måste ha två bilstolar istället sedan efter sommaren.

Ja de har ju följts åt väldigt mycket våra brudar. :laugh:
Jag tycker det är så skönt att läsa här om alla barn, och få bekräftat att min tjej inte är liten eller konstig på något vis. De mammor jag umgås med har jättebebisar (7 månaders på nästan 11 kg och alla över 70 cm) så då är ju S en pygmé i jämförelse. De mammorna är även helt insnöade på stora barn, och påpekar rätt ofta hur LIIIIITEN Stella är. :grin: Vad hände med "alla barn är olika"? liksom.

Armani; Jag tyckte den var rätt snygg, men jag är som Michellan - vill ha S vänd mot mig så mycket som möjligt.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 594
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar