Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jag har alltid återgått till de "vanliga" mattiderna. Vår frukost blir också flyttad hit och dit, men de andra tiderna intas alltid samma tid.

Vad kul att ni tycker att det fungerar! Hade inte vågat tipsa om det om det inte vore gör att Selma och Milton verkar så himla lika. :) förutom med bajsblöjorna, för Selma är en sån bebis som bara bajsar varannan/var tredje dag. :D det är faktiskt en av de saker som jag tycker mest om med det här, att jag vet att hon inte är hungrig när hon skriker utan att det beror på något annat. Selma har efter två timmar i bebisgymmet nu tokslocknat efter 11-målet och sover som en stock. Så skönt! Sover Milton i egen säng förresten?

Senast ändrad:

Oj, jag visste inte om att hon var så liten. Selma har ju alltid varit en matglad tjockis. Då är det ju inte så konstigt att hon vaknar och vill ha mat, då är hon ju hungrig på nätterna. :)

Ersättning är ju tyngre än bröstmjölk och de blir mättare på det än på bröstmjölken. Om jag vore du så skulle jag erbjuda ersättning i flaska efter att hon ammat också och se om hon står sig längre på det och ökar i vikt, särskilt efter lunch då mjölkens kvalité försämras ju längre dagen går. Brukar du avbryta amningen och rapa och se om hon spyr mindre då?

Jadå. Hon rapar bara man tar i henne.. 3-4 ggr per mål mat när vi inte sover. Men på nätterna när jag liggammar så kräks hon inte heller. Kanske för att hon somnar och då är lugn direkt efter?

Hon har inte kräkts mer än typ 3ggr innan värmen kom så jag trodde det var därför. Men nu är det inte så varmt mer.

Hon följer sin egen kurva jättefint på BVC så på det sättet är jag inte orolig. Men jag vill ju ha en nöjd bäbis med. Dagtid är hon suverän så det är kanske att mjölken är lite sämre på kvällarna. Ska prova att ge henne lite ersättning på ena eftermiddagsmålet idag o se om hon är nöjdare ikväll :)
Hon äter iofs var tredje timme på hela dygnet när det inte är jättevarmt ute så hon är ju en klocka så sätt. Mycket enklare att ha o göra med när man inte sitter hemma o ugglar. Hon kanske skåpäter som en annan ;)

Haha, jag hoppas att inte skåpätning är ärftligt i nedstående led, för då ligger Selma riktigt risigt till med två skåpätare till föräldrar... :angel:

Vad konstigt att hon kräks så mycket helt plötsligt, har du tagit upp det på BVC? Hoppas att det blir bättre nu när det verkar bli svalare. Hoppas att det fungerar med ersättning på em också, så att du slipper vara en vandrande matstation. :) jag får förresten ut runt 4-7 dl mjölk per dag när jag pumpar, men det är ju inte så konstigt om du inte får ut så mycket om du ammar också.

Haha- jag trodde först du skrev 4-7 dl / gång... Jag tänkte bara wow ;)

Jag tog upp kräkandet med BVC men det var ju precis i början av värmeböljan så det var inte något konstigt. Ska försöka hålla henne lugn efter maten även på dagen men då kommer det ändå sen...
Har försökt ge vatten då hon ändå kommer kräkas men det hjälper inte heller...
Hon är absolut inte mager ;) Det valkar sig både här o där...

*KL*

Hur är det egentligen det här med att gå ner i vikt medan man ammar?

Jag blev ju tyvärr tjockare (än när jag var gravid :grin: ) de första månaderna efter att E föddes, eftersom jag 1) satt stilla hela dagarna, 2) satt stilla hela dagarna, 3) satt stilla hela dagarna... Ja, så livat var det på Neo, som ni hör ;). Dessutom slank väl en och annan tröstchokladkaka ner, aptiten blev konstig pga allt stillasittande etc.

Nu har jag dock börjat tröttna på eländet och infört sötsaksrestriktioner, lagad mat till lunch och middag (och då EN portion med ordentligt med grönsaker), och så - beroende på vad vi gör - något mellanmål i form av yoghurt/frukt. Äter alltid frukost! (Annars dör jag :p)

I vilket fall som helst... Vikten har gått ner snabbare än förväntat. Kan det vara dåligt på något sätt (för E), eller är det okej när det beror på att man äter ordentligt? :)

Vilken tur att jag gick in här nu och läste att ni alltid övergår till de vanliga tiderna. Tänkte vänta till 14 så det gick fyra timmar, men han vrålskrek nu vid 13 och var så hungrig (vill ju att han äter 9,13,17 och 21 dagtid) så han fick mat nu och är väldigt nöjd! Förra målet fick han 200 ml mjölk så det är kanske därför han blev hungrig som tusan, han står sig klart bättre på ersättning.

Japp han sover alltid i egen säng. Han är så varm av sig så han skulle aldrig komma till ro hos oss. Hur gör ni med Selma och sova?

Jag tror absolut inte det är någon fara med viktminskning när du äter så bra som du gör :)
Du är ju en förebild för tusan :) Var du glad att chokladkilona försvinner.
Kanske kan du tom förvända godismonstret i denna soffan mad ;)

Jag har märkt att jag mår bättre och äter mindre godis om jag äter en lunch bestående av lite lagad mat än mackor o mög ;)

Och jag har svårt att komma till ro när E inte sover hos mig.... haha
Samtidigt är det ju underbart att sova själva också- hon puttar ju ut mig hela nätterna ;)
Har lagt hennr i spjälsängen ibland o hon sover första passet bra. så jag hoppas att det går ännu bättre när hon inte behöver vakna sen :)

Det var ju ett trevligt sätt att se det på :). Jag hade alldeles bestämt för mig att man avråds från bantning (jag vet inte hur de definierar det, för mig kan det inkludera alla typer av medveten viktnedgång men det kanske är fel?) vid amning på samma sätt som under graviditeten, men det står ingenting om det på allsmäktiga Livsmedelsverkets hemsida så...

Jag har märkt att jag mår bättre och äter mindre godis om jag äter en lunch bestående av lite lagad mat än mackor o mög ;)

Det är ju så! Bra mat föder sug efter mer bra mat och motion :)

*KL*

Igår, på halvårsdagen :laugh: (-3 mån 3 dgr), kom E på knepet med att stödja på armarna och lyfta upp huvud och bröstkorg ordentligt, även när han ligger platt (liggande på vårt bröst/i uppförsbacke har han fixat det länge). Han blir himla arg efter ett tag dock, jag antar att det är rätt jobbigt och att han inte riktigt fixar att göra det han skulle vilja (som han sprattlar med benen kändes det som att han skulle börja åla innan han lärde sig att lyfta huvudet ;))

Jag hade gärna haft honom hos mig, är så himla nojig av mig, på gott och ont :D Men sover han bäst ensam så ska han få göra det såklart. Min syster var också sådan, medan jag mer än gärna sov hos mamma och pappa som spädbarn! Tänk att det är så olika, jag får väl hoppas på framtida syskon :D

Höhöhö.. Idag är sonen på ett inte allt för trevligt humör, igår var ju allt bara så bra, nyhetens behag kanske? Så ett litet bakslag har vi idag, men det hade jag räknat med så det ser jag inte direkt som ett problem :) Tror det är mycket värmen som vi haft idag som ställer till det för honom, lite gnällig och sådär.
Nej nu ska jag fortsätta packa. Flyttar ut på landet i sambons morföräldrars hus och är hus-hund- och blomvakter. De har fem vuxna vovvar och fem små tax-valpar, förstår ni att jag kommer bo i paradiset nu en vecka? Men där finns internet ;)

*kl*

Bild337.jpg

Baddags!

älskar vårt "handfat" specialbeställt från tyskland och placerat högt på väggen så att det är perfekt arbetshöjd för oss. Blandaren sitter på väggen bredvid så det finns ingen kran han kan slå i. Har inte skaffat riktiga halkskydd ännu så han sitter på ett antiglid från köksstolen.

Senast ändrad:

Åhhhh- taxvalpar... Jag o min syster kommer förbi o lånar dom om de e ok... haha
Jag var o hämtade syrrans hund på ett pensionat i hässleholm där de hade taxvalpar också för ett par veckor sedan... myys
Vi hade en brun tax när jag var liten.:love: Kickan...

Här har det varit bra väder hela dagen- lite varmt på eftermiddagen men det funkade... Konstigt eftersom vi bor så nära varandra.
Och E har varit superenkel att ha o göra med ända tills eftermiddagspasset och min ersättnnig. Hon ville äta efter 2h istället för 3.5 som hon hållt hela dagen. Typiskt...
Nu sitter hon o sover i bilstolen så jag får nog väcka henne så vi kommer i säng ;)

ÅÅÅÅÅÅHHH!
Taxbebisar är ju det sötaste som finns! Tänk när min lilla snuff va bebbe, hela 5 år sen.
:love::love:
4966006.jpg

Åhhhh- taxvalpar... Jag o min syster kommer förbi o lånar dom om de e ok... haha
Jag var o hämtade syrrans hund på ett pensionat i hässleholm där de hade taxvalpar också för ett par veckor sedan... myys
Vi hade en brun tax när jag var liten.:love: Kickan...

Här har det varit bra väder hela dagen- lite varmt på eftermiddagen men det funkade... Konstigt eftersom vi bor så nära varandra.
Och E har varit superenkel att ha o göra med ända tills eftermiddagspasset och min ersättnnig. Hon ville äta efter 2h istället för 3.5 som hon hållt hela dagen. Typiskt...
Nu sitter hon o sover i bilstolen så jag får nog väcka henne så vi kommer i säng ;)

Det hade vi med :eek: och sen en som hette Robin, han blev 17 år. Det var han som alltid åkte under min barnvagn :)

Hihihi, ja kom ni och låna vars en valp, bara de är tillbaka här om en vecka, annars kan det bli svårt för mig att förklara :D Nu måste jag springa ut till de små liven och befria deras mamma från små busiga bebisar med vassa tänder!!
AKB: Ja visst du har ju en tax! Dessa är strävhåriga :)

Kl
Herrejisses, undrar om det är landet-luften som gör underverk eller våra nya rutiner? Milton fick kvälls-målet vid 21 igår och var besvärlig fram till 23,30. Sedan somnade han och sov till 5,20 (!!!) i morse. Åt då och somnade om till 9,00 då han åt igen och sover nu igen! Jag känner mig utvilad :)

Hihi! Då var vi ju flera stycken som gillade taxar också :)

Vi kommer snart ;) Problemet är att vi kanske inte hittar tillbaka sedan ;)

Va skönt att han sover så bra i ert "nya" hem. Är ni på den framtida gården eller???
Min skrabba har också sovit bra trots att hon åt mjölk i sista målet vid 1. Hon har iaf sovit minst 3.5h mellan målen. Jag tror iofs att vädret hjälper till att hon inte blir törstig 1gångikvarten...

Vi hade lite åska här så min hund väckte oss kl5. Så nu har jag sovit powernap hos mammas soffa efter frallfrukost :)

Gud va ditt handfat verkar stort o bra :) Sådant skulle jag också behöva... Mitt är litet och vasken i köket opraktisk med en massa vatten. Inget badkar heller och en trång dusch... Längtar redan tills vi kan duscha tillsammans. Har köpt ett skötbord med badbalja under men det lär bli lite omständigt att fylla o tömma....

Hahaha, ja det är kanske inte lätt att hitta tillbaka igen?! Man glömmer snabbt på en vecka ;)
Japp det är "vår" gård vi passar! Så nu får vi prova på hur det är att bo här i skogarna. Jag njuter i fulla drag. Värre är det med min vovva. Hon blir en orolig själ här i tystnaden. Är så van vid ljuden i stan och grannarna i lägenhetshuset så damen blir lite rastlös. Snacka om i-landsproblem för henne :D

Jag börjar bli orolig över Milton. Han sover fortfarande :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 702
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar