Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Min lyfter också rätt mkt på huvudet men inte när jag sätter henne upp :) Ska bli skönt när man kan sätta henne så hon får titta på allt för det gillar hon...

Du har ingen amningskudde du kan sätta runt henne?

:hmm jag blev lite nyfiken, vad är en kapitalförsäkring?:o¨

Vi sparar Théas barnbidrag, men änsålänge sätter jag det bara på ett sparkonto med pytteränta på, finns det bättre alternativ så hennes pengar kan växa?
Vi har Swedbank, men det finns säkert något motsvarande på andra banker också. Det är ett fondsparande där man kan byta mellan olika fonder hur mycket man vill. De pengar som finns på "på kontot" är också de man kan ta ut och det är då skattefritt. Däremot är det ju såklart någon annan typ av avgift, men man slipper alltså skatta när man säljer eller byter fonder. Han hade något exempel på att om man sparade 1000 kr/mån i 15 år så skulle det bli runt 350 000 kr. Kan ju både bli betydligt mer, eller mindre, beroende på vilka fonder man har. Läs mer här.

Jag har aldrig behövt stödja Alicias huvud. Kände lite konstigt på BB när hon låg på min mage och lyfte huvudet :s

Precis som Oscar då. Har bara behövt bara lite beredd på att han kan kasta
huvudet nån gång då och då. Annars så är han väldigt stabil.

*kl*
Ska se om det fungerar..ska vara en bild på när han vänt sig första gången.
willuweit

Vilken duktig häst som har vänt sig och går uppåt i skärmen :D

Gissar att du menar denna:

Bild302.jpg

Vad otroligt mycket hår han har! :laugh:

duktig pålle!
(inte bra att hålla på med flera bilder samtidigt.... men varför kommer inte bilden fram?? jag ser inte den på mitt inlägg.:crazy:

Milton får 165 åt gången. Står på ersättnings-förpackningen att de ska ha Max 160 ml 5-6 ggr-dygn. Och så pumpar jag ur och ger samma mängd utpumpad mjölk vid vissa mål. Men då kanske man skulle öka på och få ner antalet mål mat? Han äter ju ca 8 ggr/dygn :S Sen samtidigt vågar jag inte ge honom för mycket för jag är rädd att det är det som gör att han får ont i magen, men jag vet inte..
Har funderat på att göra som ni gör för jag har läst att du skrivit om det innan. Låter ju himla smart och borde vara bra för både barnet och föräldrarna egentligen. Men för att det ska fungera så kräver det nog att vi ökar mängden mat för annars står han inte sig i 4 timmar, eller vad säger du?

Oj, Theo äter 200ml per gång, äter visserligen bara 5 ggr/dygn, men det går inte att ge honom mindre heller. Vissa gånger äter han mindre men oftast sätter han i sig alltsammans, barnläkaren sa när vi blev utskrivna här om sist att han får äta hur mkt han vill, men INTE mer än 200ml. Så mkt har han ätit nu typ senaste månaden å det verkar vara en lagom mängd för honom iaf! Men det är ju Theo det....hade vi inte var inlagda på Barn så hade jag nog inte heller gett mer än vad du gör!

duktig pålle!
(inte bra att hålla på med flera bilder samtidigt.... men varför kommer inte bilden fram?? jag ser inte den på mitt inlägg.:crazy:

Jag ser den inte i inlägget heller, men jag stal addressen http://i800.photobucket.com/albums/yy287/willuweit/Bild106.jpg och öppnade den i ett nytt fönster :). Sätter du IMG-taggar runt den URL:en kommer bilden i inlägget, men använder du den andra URL:en i ditt förra inlägg blir det bara blankt. Varför vet jag inte riktigt :p

Selma får mellan 180-200ml varje gång. Det har hon gjort i ca 6-5v nu tror jag, veckorna bara flyter samman nu när det är sommar... Tack vare att vi ger ersättning på kvällen eller när vi är borta över dagen, så räcker normalt min mjölk till alla mål på dagen. Förut när det inte gjorde det så gjorde jag en liten flaska ersättning också, så först fick hon dricka bröstmjölken och sen så fick hon så mycket ersättning så att hon kom upp i 180-200.

Om jag vore du så skulle jag försöka ha mattider, i början är det som sagt jobbigt, jag tyckte det var hemskt att inte få ge Selma mat när hon pep, men hon lugnade för det mesta ner sig ganska fort när man gick runt med henne eller gick promenader med vagnen. Sen så tog det som sagt bara två-tre dagar innan hon var inkörd. Enligt vår nanny ( som jag saknar såå mycket ) så är den här rutinen starten för framtiden och att få barnet att sova hela nätter.

Hade så dåligt samvete över inlägget jag skrev till dig igår, för det kändes som om jag berättade för dig hur du skulle ta hand om ditt barn, det var verkligen inte meningen, men jag tyckte så synd om dig när du skrev hur många gånger du varit uppe och matat honom. Så att du vet. :)

Vad duktig han är :)

*kl*
Oscar får 150 ml ersättning morgon och kväll, amning därimellan.
Har tyvärr inga fasta tider då jag är dålig på att hålla sånt :D

Tänk vad glad man kan bli över bajs, måste nästan bara vara småbarnsföräldrer som är såna.
Lilleman gjorde inget alls igår. Han som annars skapar minst 3-4 om dagen.
Men nu så kom det och jag å pappsen hurrade;):laugh:

Hm... Kanske skulle vara läge att öka mängden lite till Milton och se ifall han står sig längre på det. Ska jag höra med BVC först tycker ni?

*kl*

Åhh, jag är så förbannat trött på sambon nu. Helt plötsligt gör han inte ett skit hemma och tar inte Alicia många minuter heller. Förljde med ut till stallet igår men antingen så står han och blänger på mej med henne i famnen(typ är du klar snart, inge stressande) eller så sätter han henne i bilen och kör runt runt runt för att hålla henne nöjd. Tänk om jag skulle göra så... Det skulle bli väldigt dyrt... Och vad roligt det är att komma upp på morgonen och få börja plocka efter honom... Ahhhh.... Den här dagen började ju bra... Han ska nog få höra ett och annat när han kommer hem!!!

Oscar får 150 ml ersättning morgon och kväll, amning därimellan.
Har tyvärr inga fasta tider då jag är dålig på att hålla sånt :D

Tänk vad glad man kan bli över bajs, måste nästan bara vara småbarnsföräldrer som är såna.
Lilleman gjorde inget alls igår. Han som annars skapar minst 3-4 om dagen.
Men nu så kom det och jag å pappsen hurrade;):laugh:
Vi gör precis som du, 150 ml morgon och kväll. Planen var att ersätta ett till mål med flaska nu, men jag vet faktiskt inte om jag törs. Sen vi började med ersättning har V bajsat varannan-vartredje dag och det har blivit tjockt som kladdkakesmet (fast inte lika chokladbrunt :rofl: ) ungefär. Vill ju inte att han ska bli helt förstoppad... Vi har haft BabySemp, men nu köpte jag Nan för att prova det. Vad kan man annars göra för att hjälpa honom?

Alicias mage har blivit likadan. Och då ger vi ett mål på kvällen med tillägg som hon inte ens vill ha varje kväll. Och max 90.... Känner som du, vågar inte heller ge mer, snarare mindre. Från bajs i nästan varje blöja till varannan eller var tredje dag på så lite...

Tror du att det kan vara att de faktiskt blir äldre? Vi hade ju typ 10 bajsblöjor om dagen de första veckorna som sakta men säkert blev till 1 (eller två på raken) då precis innan vi började med ersättning. Det står ju i böckerna att en gång i veckan är helt okej...

Dessutom kräks V väldigt mycket fortfarande. Oftast är det inte mjölk utan bara magvätska som kommer i ganska rikliga kastspyor. Han kanske får fastare bajs pga att han förlorar vätska. Kanske skulle man ge lite vatten i motsvarande mängd han kräks?

Alicia kräks inte alls, men det de kan ju bli uttorkade av värmen oxå. Hennes fontanel är faktiskt lite insjunken ibland... Ska nog oxå ge lite meer vatten. Iaf så länge det är så här varmt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 702
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar