Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Hur gammal är Selma nu? Funderar starkt på att göra som du säger och ja fasta mattider, tror det hade passat Milton väldigt bra. Dock är han en sömntuta precis som sina föräldrar på morgonen så vi skjuter på frukosten till 9, är det hemskt sent tvist ni? Och sen försöka hålla fyra timmar emellan målen. Så nästa blir 13, 17, 21 och så ett natt-mål, han kommer nog att vilja ha två natt-mål om han ändå kräver mat var fjärde timme.

Men vad tror du om mängden mat? Måste ju nästan bli till att öka mängden eller ska jag avvakta och prova med det vi kör på nu? Vet inte om jag ska prata med BVC först, men ska inte dit förrän den 28..

Du behöver verkligen inte ha dåligt samvete!! Uppskattar den typen av inlägg som du skrev och du fick mig att fundera ordentligt på en annan lösning över hans rutiner och matvanor, så jag är bara positivt inställd till inlägget och tog inte illa upp på något vis, så dåligt samvete behöver du inte ha :)

Jag provade att ge V lite vatten precis. Han sörplade på som vanligt en liten stund tills han insåg att det inte var mjölk han drack. Så slutade han suga och ville inte ha något mer. :D Hans fontanell är också lite insjunken ibland, men inte hela tiden.

Knapplån.

Hur många dagar tar ni ut i månaden på era små?
planen är att T ska börja dagis augusti 2011 så våra måste räcka dit,
jag har begärt alla dagar i veckan men ringer och tar bort, ska ta ut 20 dagar/månad, men tar ut lite mer nu på semestern och får jämna ut det i höst.
Kommer jobba varannan helg från september så då kommer jag ta ut färre dagar också eftersom jag får in pengar på annat sätt..
Lever hellre med gamla fula kläder än att lämna bort T sen!
Har ni andra mammor planer för hur era barns dagisvistelse kommer se ut?
Hon kommer vara hemma på fredagar och gå korta dagar, typ till 12, 13, resten av veckan då hennes pappa kommer jobba natt..

Jag började plocka på mina föräldradagar nu den 10 juli, har levt snålt och tullat lite på skattepengarna innan, vill ju ta ut så få dagar som möjligt. Dock tar jag 7 dgr/vecka denna månaden och kommer göra någon mer månad i höst och vinter. Annars hoppas jag på att vissa månader bara behöva ta 4 dgr/vecka, men annars blir det nog 5 dgr/vecka de flesta månaderna.

Vi kommer att skola in på förskola i augusti/september 2011.

Vad tycks? Lill-brolle :D fast helt naturell förstås !
th_Bild320.jpg

Hahaha!! Så ser Milton också ut, fast hans hår är rakt och står rakt upp :D Vilken goding du har!

Lottch: Har försökt följa dina råd idag och tycker det har fungerat ganska bra!
Frukost 9,00 ersättning 165 ml.
Nästa mål blev mjölk 170 ml 13,00
Efter det blev det ersättning 200 ml 17,00.
Efter 17-målet med 200 ml var han nöjd som aldrig förr (bostavligt talat) och somnade direkt och sover fortfarande!! Han som aldrig sover mer än max en timme i sträck på dagarna! Nu får han hålla sig till 21 iallafall och sedan blir det ett natt-mål, kanske ett tidigt morgon-mål också, förmodligen blir det det :)

Tycker inte att 9 är sent för frukost, Selma är också en riktig sjusovare, precis som hennes föräldrar, så nu får hon frukost när hon vaknar, vilket är mellan 8-10.30. Vaknar hon försent så hoppar vi 11 målet och hon får nästa vid 15.

Vad skönt att det fungerar! Vår rutin runt målen är att först byter vi blöja, sen blir det mat, sen så är det rapning, sen får hon sitta upprätt ett tag så hon inte ska må illa, sen så får hon ligga och sparka i sitt gym och sen så är det sovtid. Hon fyller 3 månader den 21 juli och har följt samma rutiner sen hon var drygt en vecka.

Försök att verkligen hålla 4 h, eller mer om han sover, och allra helst vid samma tidpunkt så att han vänjer sig, det blir verkligen mycket lättare med ett barn som har rutiner. Jag tror att ni kommer att kunna ta bort ett nattmål ganska snart. :) vet inte om ni gör det redan, men försök att muta med napp eller liknande så långt det går, för ofta är det vanan att få något på natten som gör att de vaknar.

Gör ni skillnad på dagsömn och nattsömn? På dagen här får hon ligga ljust och i buller, medan vi mörklägger på natten, så att hon verkligen ska förstå skillnaden.

*kl* mig själv. :D

vi har haft en toppendag ute på havet. Selmas pappa har antagit en speciell skär nyans sen vi flyttade ut till kusten, haha, men Selma är lika blek som vanligt. Trygg under uv-filt och uv-paraply. Vi har gjort det enkelt för oss och har henne liggandes i liggdelen till vår vagn, så hon är ömsom vaken och snackar med sina leksaker, eller gungas till sömns när båten åker. Hon är verkligen exemplarisk. Allihopa i vår lilla familj uppskattar verkligen den ständiga brisen. Vi sover som stockar och Selma vaknar inte i en svettpöl.

Hon är supersnackig, har börjat greppa saker medvetet och ska föra allting till munnen. Vi tog precis ett bad i hennes badkar utomhus och hon älskade det. :love:

Jag har inte börjat ta ut mina pengar än. Ska börja den 21 juli nu hade jag tänkt, jag tänker vara mammaledig till hösten 2011. Nu lever jag på sparade pengar och sambons lön. Sen har jag tänk ta ut 4-5 dagar / månad.

Jag har det ganska förspänt med sparat kapital, så jag funderar på att ta ut färre dagar i veckan och vara mammaledig längre tid. Har inte riktigt bestämt mig. Vi har ju tänkt börja tillverka ett syskon om ett år och mår jag som sist kommer jag bli sjukskriven i stort sett hela graviditeten, igen, så då skulle det vara skönt att ha Selma inskolad. Aouh, jag vet inte hur jag ska göra. :crazy:

På dagarna sover han på soffan/i sängen i tv-rummet eller i vagnen och då är det alltid ljust och ljud igång. På natten är det mörkt och tyst. Så det görvi skillnad på :)

Nu äter han för kvällen , har hållt 4,5 timmar. Eller ja, 4,5 timmar mellan målens början. Alltså han började äta kl 17 och 21,30. Kanske inte ska räkna så utan från första målets slut till nästa måls början. Hur räknar du?
Han fick 200 ml nu också så det ska bli spännande att se hur länge han klarar sig inatt.
Dock tycker jag det är svårt att veta hur jag ska göra om han sover? Alltså ska jag väcka honom eller låta honom sova vidare ifall han sover och skjuta på maten tills han vaknar? Menar framför allt på dagen.

Delvis kl

På tal om föräldrapenning. Har man en innestående månad? Sambon och jag är lite oense kring det och jag orkar inte leta upp det på nätet :D
Började ju inte plocka på dagarna förrän nu den 10 juli. Men får jag inte ut då denna månaden vad jag har plockat på mellan den 10 och 20, eller det är innestående till den 26 augusti??

du får ut det du begärt samma månad tills den 20de så nej, inget innestående.
om du uinte räknar 21-sista, förstås! det kommer alltid månaden efter.

Jag började ta föräldrapenning direkt eftersom jag eg var sjukskriven. Tänkte att det var enklast för försäkringskassan så det inte blev något fel.
Tänker ta 4 dagar i veckan så långt det funkar. Ev tar jag av lägsta garantidagarna sen när de får röras...

I början så väckte vi Selma på dagen, just för att skaffa rutin på ätandet. Sover han är det smart att fixa maten, väcka honom och byta blöja och sen ge honom käk så att han har vaknat till lite.

Jag räknar från tidpunkten när vi börjar ge, alltså helslagen.

Angående vilken mängd du ska ge på maten så märker du nog själv om han inte är mätt eller inte. Selma är väldigt klar med att signalera om hon tycker att magen känns för lätt. Är hon fortfarande gnällig efter att hon har rapat så har hon fått lite mer. Men man ska inte hälla i för mycket, för det tar en liten stund innan all mat kommit ned i magen och de känner mättnadskänsla.

Lycka till inatt, ska bli spännande att höra hur det har gått. :) Selma fick sitt sista mål kvart i tio ( vi försöker tidigarelägga det ) och hon snusar gott i sin säng nu.

Nu orkar jag inte gå tillbaka o läsa- vilka mål ger ni ersättning och vilka mål ger ni mjölk?
Står de sig lika länge på båda?
Jag försökte inatt ge min skrabba nappen istället men det gick inte. Hon skulle ha mat. Nu ger jag ju bara en skvätt ersättning på kvällen och hon sover lite längre men det är ju skillnad på 3timmar och en hel natt ;)
Vilka flaskor har ni? Jag tycker att Ebba äter för snabbt och kräks upp väldigt mycket efteråt. Jag har en MAM med stl 1napp.

Selma får bara ersättning sista målet, ca 200 ml, eller när vi är borta över dagen och gör något, då får hon lika mycket ersättning som på dagarna. Selma får 4-5 mål om dagen, beroende på när hon vaknar på morgonen, och hon får alltid mellan 180-200 ml. Här hemma har vi också MAM och vi har gått över till storlek 2 napp nu, utom när hon dricker vatten, då får hon ha storlek 1 napp fortfarande. Vi bytte napp för att Selma blev förbannad och vrålskrek för att det tog för lång tid att få i sig maten... Vi har aldrig haft problem med spyor. Vi fick rådet att ha henne liggandes på rygg i 30-1 min efter att hon ätit och sen ta upp henne och rapa. Nu har vi inte henne liggandes så länge, bara i kanske 10-20 sek, eftersom vi aldrig haft några problem.

Hur mycket ger du henne per gång? Det var någon som sa att om de spyr så beror det på att de äter (i vissa fall ) för mycket och de spyr upp överflödet, så pröva att ta en paus i matningen och försök få henne att rapa. Selma kan vara rasande i 30 sek - 1 min för att hon tror att hon inte är mätt tills maten gått ned i magen och hon tystnar på 1 sek och ser hur nöjd ut som helst. :D

Ammar du och ger ersättning eller ger du bara ersättning på kvällen?

Hur mycket får du ut när du pumpar då? Skulle jag få ut 2dl får jag pumpa i 4 omgångar... Men min bäbis är ju lite mindre med...
Jag ammar huvudsakligen men pga mediciner får jag bara göra det i max 6v till. Därför tänkte jag ändra kostvanorna redan nu så det inte krockar med smakportionerna sedan. Jag tänkte trappa ner riktigt långsamt.
Jag gör 1.2dl ersättning till kvällsmålet- det blir ofta över. Och ändå kräks hon upp en hel del. Hon kräker även när hon ammar. Tror att det är för att hon har ätit så ofta nu i värmen. Fungerade att ge vatten 3 ggr men nu så är det inte heller bra.
Hon hade bara gått upp 215g på 2 v nu sista vägningen så jag vill inte att hon ska låta bli att äta nu. Därför får hon äta hur o när hon vill men det är ju jättejobbigt när man har blivit en omkringgående tröstnapp...
Ändå bättre nu igen när det inte är så varmt...
Hon sover dock jättebra på förmiddagarna. Från midnatt till halv tolv dagen efter med pauser för mat. Somnar om lika snällt hela tiden.
Hon är ju nästyngst i tråden tror jag- bara Armanis är yngre. Men min är ganska mycket mindre. Kanske uppe på Miltons startskott ;) 56lång och 4450g ca.

Alltså jag är så evigt tacksam över dina råd och tips!! Har haft en nöjd son hela dagen igår och än så länge idag. Han har inte en enda gång vaknat av att han varit hysteriskt hungrig, utan de gånger han har varit arg och skrikit har varit när vi inte varit snabba nog att byta bajs-blöjorna :D Villen förändring!!

Igår kväll fick han mat 21,00 och vaknade inte förrän 02,00 för mat och sedan 06,00. Helt okej för att vara första natten. Frukost åt han vid 10. Då var han uppe nöjd och glad vid 9,00 utan att vara nåt vidare hungrig.
Nu blev ju timmarna förskjutna eftersom han sov en timme längre inatt. När det blir det ska man försöka återgå till de vanliga eller ska jag utgå ifrån dessa och ge var fjärde timme ändå?

EmelieR: Ja Milton är väl den som är yngst :) Tänk att din tös är uppe i Miltons födelse-storlek nu :D han var ju 53 cm lång och vägde 4380 gram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 702
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar