Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Delvis knapplån...

Ang flytvästar så var det jag som i sommarmammetråden tipsade om att man kan hyra flytvästar hos brandstationer, iaf här. De tog en 10a dygnet eller 50 kr/vecka och det var Helly Hansen flytvästar de hade. Vi hyrde nu när vi var till stugan och det funkade jättebra, vi tycker att det är smidigt att hyra när vi bara behöver det några gånger per år.

*kl*

Nu behöver jag era kloka vårmammors råd...

Vi letar ju hus för fullt och har varit på ett tiotal husvisningar. Några har vi varit intresserade av och varit med i budgivningen på. Igår hörde två mäklare av sig ang två olika hus, det visade sig att på båda husen hade de som vunnit budgivningen hoppat av. Så nu leder vi budgivningen på två hus! :eek:

Hus 1:
Är en stor villa som ligger ca en mil utanför stan, villan är på 180kvm. Detta huset ligger ca 3km från mitt stall, en mil in till stan som sagt där sambon jobbar och jag kommer jobba sen. Det är en liten by på landet med hyfsade kommunikationer in till stan. Stor trädgård, 4 balkonger och 3 altaner på huset, en charmig villa (påminner lite om ville villekulla) Men en del att fixa med invändigt. Flyttar vi hit kommer vi antagligen behöva köpa en bil till då vi båda jobbar lite udda tider. Vet inte hur det ser ut med barnfamiljer och liknande i området. Vet att det finns en del äldre barn.

Hus 2:
Ett parhus (tvåplans) precis i utkanten av stan, detta huset är på 104 kvm med möjlighet att bygga till ett förråd som extra rum vilket många har gjort. Då blir huset på ca 120kvm. En liten trädgård, en balkong på ovanvåningen. Detta parhuset ligger precis i utkanten av stan, 5 min cykelväg ner till centrum, 5 min cykelväg till min sambos jobb. Här klarar vi oss med en bil alltså. En lekplats precis utanför dörren. Finns barn i Iggys ålder, en är född i april samtidigt som honom och det kommer födas två till i augusti. Samt flera barn i åldern 1-5 år. Ligger ett dagis ca 100 m från ytterdörren. Detta parhuset är byggt 93 och inget är gjort sen dess, så det är ju en del att fixa med där också men det är absolut inte obeboeligt som det ser ut nu.

Vi bor ju mitt i stan nu, sambon har alltid bott i stan medans jag är uppväxt i en liten by på landet i stor villa med stor trädgård. Värdet på parhuset kommer ju inte sjunka snarare stiga i och med att vi renoverar och att det ligger såpass centralt. Huset ute på landet tror jag inte heller kommer sjunka i värde men kanske inte öka så markant heller.

Så hur hade ni gjort?

(Skall tillägga att det är samma pris på husen)

Armani- njut! Han tar säkert igen sig efter alla de varma dagarna... Min skrutta sova nog 18 h igår ;)

Viv- vilket angenämt bekymmer :) Hur tror du själv att ni vill bo?
JAg bor ju på landet nu o trivs superbra- men visst känner jag att det varit praktiskt med både barn o dagis nära. Det låter på dig som du har valt lite stan- har jag fel?

Det är helt super. Vi slängde ut badkaret för att få plats med skötbordet. I början hade jag vanlig badbalja, men det var så krångligt att tömma. Nu sitter detta handfat mittemot skötbordet i armbågshöjd så vi slipper stå böjda. Perfekt när man redan har dålig rygg.. Avloppet la vi en slang ner genom det lilla skåpet som står under.

Vi har planer på att bygga tvättstuga, då kommer detta handfat att få flytta dit. Dessutom kommer det en sådan dusch som sitter i storkökens diskrum. Bara att spola av barnet med enhandsgrepp :D

Hade köpt hus nr 1, dels så är det skönt med stora ytor, bor själv på 140 + biyta (1½-plans villa), och jag vill inte ha grannar vägg i vägg. Jag vill ha stor tomt att rör mig på även om jag inte gillar trädgårdsarbete (min man gör det så jag behöver inte ens lära mig att tycka om det).

Renoveingsbehov är sällan hinder om man kan leva med lite omoderna tapeter och golv så länge huset är beboligt och fungerande.

Klart det är rutinerna... ;) vad mysigt ni verkar ha det på landet. Vi bor ju på landet vi med och vi har fortfarande inte vant oss vid tystnaden. Min sambo som har bott i Sthlm sen han var 20 och jag som är van vid att höra ljudet från snökanonerna, E14 och skidliften har också svårt att vänja mig vid tystnaden. Däremot har våra hundar aldrig haft problem. :) nu bor ju vi vid havet så det är skönt att höra ljudet från båtarna så att man slipper känna sig som om man är ensammast i världen.

Fungerar era mattider nu? Börjar Milton att bli hungrig samma tider nu?

Hade köpt hus nr 1. om du iaf vill bo på landet så flytta ut nu innan barnet är större. Vi letar ju på landet och sonen tycker det är sådär... Nu har han alltid kompisar runt sej och kan cykla hem till de flesta själv. Bor 200 meter från hans skola vilket är toppen, han kan gå hem själv och behöver inte fritids. Alicia kommer aldrig märka av det smidiga livet i stan (förhoppningsvis, om vi hittar något någongång...) och kommer därför inte att sakna det. Sen kan jag tycka det ska bli skönt att flytta ut sonen på landet oxå. Bort från alla konstiga barn med tokiga ideer... På landet har man ju lite mer koll på vem de leker med och var de är. Och ursäkta min fördomsfullhet men de flesta problembarnen med problemföräldrar bor ju i stan (om Zody vet var jag bor så vet hon vad jag menar) och de är skönt att komma ifrån dem... Och hus 1 lät som det hade 100 ggr mer charm än hus 2...

Kl

I dagarna är det ett år sedan vi tillverkade Vilgot! :banana: Hade inte iPhonen blivit stulen så hade jag vetat exakt på dagen. Höll stenkoll med min "tillverkningsapp". :idea:

Vilgot har förvandlats till en liten elvisp eller nåt. Han har lärt sig att vända sig från rygg till sida och det tränar han på typ precis hela tiden. Det är bara det att efter några vändningar fram och tillbaka så har han vridits ett kvarts varv. Därför törs jag inte ha honom bredvid mig i sängen längre, så han har fått flytta över till sin spjälsäng. Tidigt imorse vaknade jag av att han var jättearg, för då hade han hamnat på tvären och fått foten mellan spjälorna! :eek: Ändå har vi såklart spjälskydd. Törs inte lägga täcke på honom heller nu när han snurrar så. Funkar ju bra nu när det är så varmt, men sen då...?

Vi har fortsatt bajsproblem också... Vi har tappat räkningen, men det har gått tre eller fyra dagar sen han bajsade sist... :crazy: Stackars liten. Fast jan verkar inte lida alls av det, konstigt nog.

Så det var en liten sammanställning på vad som hänt sen sist. :rofl: God natt!

Hihi! Jag vet ett exakt tillverkningsdatum ;)
Jag tänker ha pyjamas före täcke när hon flyttar till sin säng- då vet man ju att de inte ligger och fryser. Ännu så länge ligger hon under samma som mig.
Hurdant spjälskydd har du som han sparkade igenom? Alltid bra att veta ju. Jag har latexkärna i min men om det är bra vet jag inte ännu- jag har ingen elvisp än... ;)

På tal om bajsblöjor så har jag precis bytt en. I tisdags var förra och innan dess lördagen. Hon verkar bättre i sin mage sedab hon började bajsa så sällan faktiskt. Min kompis barn bajsar aldrig mer än var fjärde dag.

Igår den 17.e va det ett år sen vi bestämde oss för att börja tillverka och den 25.e blev han till :D:D

Inget uppskrivet, har minne som en häst.
Fast mitt korttidsminne är det nåt knas med, har alltid varit. Kan stanna upp i steget och fundera på vart jag va på väg eller om det är reklam på teve så hinner jag glömma av vad jag tittade på :grin:

Oscar hittar jag aldrig i sin säng som jag la honom. Han ålar/sparkar omkring som en mask och ligger oftast på tvären.

Alicias tillverkningsdatum står oxå i min mobil som är på lagning. Men jag tror det var 16 augusti....

A sover ju i min säng och hon jagar mej. Lägger henne så långt bort jag kan och så vaknar jag av att hon ligger toknära mej. Jag flyttat över till andra sidan om henne så långt bort jag kan och lite senare så ligger hon toknära igen. Och så ligger hon på mage..... Fast jag lägger henne på rygg. Ska försöka ha henne lite i sin säng, där är madrassen hårdare så jag tror inte hon kan snurra runt.

Är era barn röda i vecken på halsen nu när det är varmt? Vad gör ni åt det i så fall?

Kompisens barn är enbart bröstbarn.

Min är absolut mest bröstbarn- men jag försöker gå över lite på flaska då jag måste sluta om ca 1 mån...
Dock håller hon sig inte mätt på ersättningen längre som alla andra barn... ??? Hon äter aldrig upp så det blir svårt att öka portionen...

Ia- Ja, vi har också lite röda veck. Jag brukar se till att torka ordentligt efter hon ätit och när hon kräks. Ibland svalkar jag av hela henne med en fuktig trasa o då rensar jag mera där. Det har hjälpt att kolla över henne lite extra.

Ja, här blir vi röda ibland. inte bara när det är varmt..
Jag torkar försiktigt med vatten morgon och kväll och försöker se till att det torkar!
BVC tipsade om potatismjöl, men de måste vara torrt ordentligt först, annars blir det en sörja av det.

Tror också att det är rutinerna ;) Hoppas det iaf annars är vi körda när vi flyttar tillbaka till stan!

Vovvan fick nog verkligen en släng av lappsjukan igår och blev överlycklig när vi släppte av henne hos mina föräldrar en stund. Det är ju lika bra att hon vänjer sig för ut på landet ska vi oavsett och min stadsråtta till hund får ju flytta med!

På tal om flytt viv - jag hade satsat på hus nr ett :)

EmelieR: Kan ju vara tack vare värmen som han sov så mycket igår och behövde ta igen sig. Sover mycket idag med verkar det som.
Tror dessutom att sova i vagnen utomhus är det bästa han vet och det har han möjlighet att göra här till skillnad från vår lägenhet tyvärr.

Kl
Herrejisses, undrar om det är landet-luften som gör underverk eller våra nya rutiner? Milton fick kvälls-målet vid 21 igår och var besvärlig fram till 23,30. Sedan somnade han och sov till 5,20 (!!!) i morse. Åt då och somnade om till 9,00 då han åt igen och sover nu igen! Jag känner mig utvilad :)

Sådär började det med Theo också. Han vaknade alltid minst 1 gång per natt från början, beroende på när han fick sista målet. Oftast runt 2-3 snåret på natten. Sen började han dra ut på tiden till typ 4. Nu har han sovit till någonstans mellan 6 och 8 varje dag sen i måndags :banana: Bäst av allt är att om han vaknar runt 6 och äter så somnar han alltid om efteråt och vaknar strax före 10 då det är dax för mat igen = att jag också får sova tills dess!!! Han har ganska fasta mattider. Försöker alltid ge honom sistamålet runt 22 eller en stund där efter och då har han och vi sovit ostört till morgonen därpå. Försöker alltid dra ut på matningen på kvällen så han får runt 22 just för att han verkar kunna stå sig då till morgonen därpå. Trodde att man som mamma konstant skulle vara trött pga av störd sömn men tydligen inte :D Hoppas verkligen att det håller i sig både för oss och er!!!

Ja Milton blir också röd i vecken. Han är ju ganska rulltig också så en del veck blir det vid halsen :D Vi tvättar morgon och kväll och på kvällen så tar jag ibland lite barnpuder. Torkar torrt efter varje måltid också.

Åh och eftersom våra pojkar är så lika så borde Milton göra som Theo och sova hela nätterna nu :D
Igår kväll åt han vid 21, sedan vid 01,30, sedan vid 06,30 och sov sedan till 11. Inte riktigt lika bra som förra natten, men helt okej ändå :)

Jag hade absolut satsat på hus nummer ett :bump:
Låter som ett trevligt ställe. Älskar hus med många vinklar och vrår.

(säger hon som bor ett slätt, rektangulärt enplanshus:D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 704
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar