Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Håller med mabuse, du ska inte skämmas för att du mår dåligt, du har all rätt i världen att må dåligt. Vi fick mycket stöd och hjälp från vårt bb, de lyssnade verkligen på oss och hjälpte oss att ta oss igenom de första dagarna. De har faktiskt även ringt efteråt för att höra hur det är och hur det går.

Det finns kurator på förlossningen/bb som man kan få prata med, de rekommenderade oss att kontakta denne, men min sambo vill inte, även fast det antagligen är han som behöver prata om det mest, då det på flera sätt var värre för honom än för mig.

Jag tycker att det är konstigt att de valde att göra som de gjorde med dig och bände ut honom med våld istället för ett snitt. Känns som om vi hade ganska lika graviditeter och förlossningar. Stora magar och ganska små kroppar och att man tror att bebisen ska vara stor också. Min bror som är läkare sa hela tiden att han tyckte att vi skulle begära snitt, men när vi tog upp det med vår barnmorska och ultraljudssköterskan så tyckte de att det var överdrivet att vara så oroliga... "det är normalt att ni är nervösa, det är alla förstagångsföräldrar..."

jag känner att vi inte blev tagna på allvar och att den här traumatiska upplevelsen hade kunnat undvikas om de tagit oss på allvar. Jag har tex fått en remiss till att göra en röntgen av mitt bäcken för att ens se om jag kan föda normalt, NU, bara 4 månader för sent, tar de oss på allvar.

Vi pratar om vår förlossning med varandra, jag ventilerade mycket med vår nanny, min mamma och syssling efteråt också, men jag behöver fortfarande ventilera mig, jag mår fortfarande dåligt och det har påverkat mitt och sambons förhållande också. Hade inte Selma varit så snäll som hon är och om jag inte haft hjälp i 8 veckor så tror jag inte att jag klarat av att gå vidare. Jag älskar Selma över allting annat, men det tar inte bort skräcken och smärtan från vår förlossning.

Min kropp är inte återställd efter mitt snitt, efter alla komplikationer så var det senaste beskedet från läkaren 6 månaders ytterligare vila eller väldigt lugn motion och träning, för att undvika magbrock och att livmodern inte ska växa ihop fel osv då den inte dragit ihop sig som den ska riktigt än. Kunde dock inte hålla mig så jag följde med och skrotade i skogen på en tjock lat fjordingför att kunna vara stoppkloss åt min treåring. Var så underbart. :love:

Tack för ditt inlägg!! Konstigt att det skiljer sig så mycket från olika förlossningar/BB. Vi fick inte alls den stöttningen från BB som ni, inte på långa vägar. Kanske tyckte de inte att det behövdes? Jag är så jäkla löjlig och ville inte "vara till besvär" där uppe (skjut mig, så dumt alltså!), utan log och sa att allt var bra. Ville nog bara hem egentligen, men behövde nog annat..

Tycker också att det är lustigt att de valde att inte snitta och låta det bli som det blev. Nog för att man helst inte vill snitta, men ibland finns det ju inte riktigt någon annan möjlighet. De menade lite på i ett vagt ögonblick efteråt att en snitt kanske hade varit lämpligt.. Men jag vet inte om de kanske upptäckte det för sent när han redan var så pass långt ner, kan det vara för sent till snitt om barnet ligger så pass långt ner att det kan komma ut?
Måste fråga dig om allt det där med remiss för ditt bäcken. Hur kom det på tal och hur fick du remiss till röntgen? Skulle själv vilja göra det och kanske konstatera att jag inte är riktigt skapt för att föda bebisar :D

Ja du var också orolig över att bebis var stor, visst ja! Hur stor var Selma när hon föddes? Det är med en så konstig grej, att barnmorskor inte tar det på allvar och kollar det. Det var ju inte så svårt att räkna ut kanske att min pojke var stor - flera i släkten har fötts stora och min mage var enorm.. Men barnmorskan menade på att mycket beror på hur bebisen ligger i magen och självklart kan det spela in mycket, men man kanske ska konstatera lite hur läget är, om bebis är stor eller om bebis ligger konstigt.
Jag är ju inte utbildad, men lite har väl jag med att säga till om?

Vi pratar om förlossningen, jag och min sambo. Men jag tror inte riktigt jag har vågat öppna mig helt för honom och berätta hur jag känner.. Jag bara gråter i så fall, det vet jag, och det orkar jag inte. Löjligt kanske ja, men så är det. Ska försöka göra det någon dag, kanske behöver han också prata?

Det har varit ganska roligt att renovera farstubron faktiskt. I vanliga fall brukar jag tröttna på en gång och min man får göra resten men nu så kanske jag tycker det är kul för att det är lite annat än amma och byta bajsblöjor? ;)

Kl

Grattis på födelsedagen Zody och hoppas att dopet gick bra utan några större protester från Stella! :banana::banana:

-----

Alltså vår nya katt är ju menlöst snäll!! V satt hos sin pappa och kissen hade kommit och knölat ner sig mellan dom. Rätt som det var hade V fått tag i kattens öra och klämt ihop det och vridit runt. :eek: Katten sa absolut ingenting och han hade fått bända upp V:s fingrar och flytta på katten. Bara en liten stund senare hade hon kommit tillbaka och lagt sig på samma plats igen. V bökade och stökade och sparkade med benen, men hon brydde sig inte. Knepig kisse! :rofl:

AKB det var du som undrade vad hon hette, va? Hon har ett långt och tjusigt namn (som jag inte vill skriva ut här så det blir googlebart) men vi har modifierat det lite och kallar henne för Vilda. Passar mkt bra till damen. :angel: Hon är liksom mycket mycket mer av precis allting än min stora tjocka coollugna britt.

Att vara öm och ha ont är då i min värld inte samma sak kanske i din. Sen så anser jag att min lilla ömhet inte är något speciellt öht när man läser om vissa andra här inne, tex dig!

Usch, jag blir tyvärr bara irriterad över ditt "agerande" ang mitt inlägg men känner ändå att jag måste försvara mig på något sätt. Jag gör sällan en höna av en fjäder om jag säger så, därför skrev jag att jag inte har några direkta men mer än att jag någon gång känt en viss ömhet i ärret. Tycker du hakar upp dig över fjoskiga saker ibland :cool:

Roligt med nya katten :) Vår hona som var på rymmen kom ner till köket idag och upptäckte Isabella i babysittern och blev jätte rädd för henne ;) vet inte varför men hon är lite knepig ibland.
Hur är en britt att ha egentligen? Jag tänker mig en katten Gustaf men det kanske är fel?

Haha, nu fatta jag. Jag trodde katten hette Britt. Fast då hade iofs Oregano skrivit Det med stort B... Gröt i hjärnanpå Ia* tror jag ;)

*kl*
Vilken dag vi har haft! :love: Helt fantastisk summerar det hela rätt bra, nu är jag oerhört trött - men det gör inget.
Stella har varit en ängel precis hela dagen, i kyrkan sa hon inte ett knyst. Var helt fascinerad av prästen och av mig och sin pappa. Log och hade ögonkontakt med prästen i stort sett hela ceremonin, så hon charmade brallorna av alla. :love:
Under mottagningen vandrade hon nöjt runt i famnar, sov en sväng och skrattade sen rejält.
Både jag och Stella har fått superfina presenter, men det som var absolut finast var ändå att alla kunde komma och dela dagen med oss. (lite lätt sentimental nu ja, trodde jag skulle börja gråta i kyrkan då jag läste en dikt. Stellas farmor grät i alla fall, det såg jag allt. ;))

Tack för alla gratulationer, den här dagen har varit så jäkla bra! :love:

Kul att allt gick fint idag:bump:

Får man snoka lite i vad det va för dikt du läste? Skulle vilja läsa nåt själv, men är helt inspirstionslös.
Och jag inte bara tror att jag kommer gråta i kyrkan när Oscar döps....Jag kommer att göra det:D

Roligt med nya katten :) Vår hona som var på rymmen kom ner till köket idag och upptäckte Isabella i babysittern och blev jätte rädd för henne ;) vet inte varför men hon är lite knepig ibland.
Hur är en britt att ha egentligen? Jag tänker mig en katten Gustaf men det kanske är fel?
Stackars kissen! :D Det är nog inte lätt för djuren när det kommer en ny konstig varelse till familjen som inte riktigt beter sig som de stora människorna.

Katten Gustaf är nog en rätt bra liknelse. Nu är min katt den enda britt jag känner, men läser man rasbeskrivningar så stämmer det på pricken. Hon är otroligt snäll, otroligt lugn, har aldrig gjort något hyss i hela sitt liv, det behövs max en tillsägelse i form av ett vanligt "nej" och sen gör hon aldrig om det, hon är reserverad mot främligar, det är en "bredvidkatt" dvs hon har aldrig nånsin suttit i någons knä frivilligt men ligger gärna på soffryggstödet en bit ifrån, hon är tjock och stor och hon hårar något kopiöst mycket. Ingen som inte har en britt kan fatta hur mycket de hårar! :eek:

Vi var lite oroliga för hur S skulle reagera i kyrkan, men det var verkligen helt obefogat. :love: Alla barn skötte sig så himla fint, var bara sambons brorson (20 månader) som höll låda. :D Skönaste kommentaren från honom då S fick vatten på huvudet - "ella tvätta håååååret" :rofl: :love:

Jag tog ett stycke ur sången Välkommen till jorden, "Du är välkommen till jorden, välkommen min vän. Må lyckan följa med dig på din väg från himmelen, för som en ängel har du landat här i vårat hem. Välkommen till jorden min vän, välkommen hem". Tyckte den var väldigt fin och passande, i kyrkan och allt. :D

Åh vad härligt med en sån bra dag!! :love: Vad skönt att Stella var nöjd och glad! Ledsna bebisar i kyrkan är inget kul alls.

Haha, nu fatta jag. Jag trodde katten hette Britt. Fast då hade iofs Oregano skrivit Det med stort B... Gröt i hjärnanpå Ia* tror jag ;)
Men en katt kan väl inte heta Britt heller! :eek: :D ;) Fast brukar man inte skriva raser med stor bokstav? Det kanske man inte gör. Eller ofta görs det nog, men det är säkert inte korrekt.

Att vara öm och ha ont är då i min värld inte samma sak kanske i din. Sen så anser jag att min lilla ömhet inte är något speciellt öht när man läser om vissa andra här inne, tex dig!

Usch, jag blir tyvärr bara irriterad över ditt "agerande" ang mitt inlägg men känner ändå att jag måste försvara mig på något sätt. Jag gör sällan en höna av en fjäder om jag säger så, därför skrev jag att jag inte har några direkta men mer än att jag någon gång känt en viss ömhet i ärret. Tycker du hakar upp dig över fjoskiga saker ibland :cool:

Fast du svarade ju Armani, som uppenbart mår dåligt. Det har inte slagit dig att om man mår dåligt efter sin förlossning så mår man kanske inte bättre av att höra att alla andra minsann inte tycker synd om sig själva utan avfärdar sina besvär med en axelryckning? Att det kanske kan spä på en dålig förlossningsupplevelse, dels har man haft en dålig förlossning, och sen mår man dessutom sämre efteråt? I det läget kan äppelkäcka kommentarer i stil med din ställa till med mer skada än nytta.

Sen, att du avfärdar det som "fjoskigt" säger nog mer om dig än om mig. Lite empati skadar inte, även om man haft turen att ha en okomplicerad graviditet och förlossning. Jag har exempelvis haft det oförskämt enkelt med amningen, men för den skull avfärdar jag inte dem som har problem med mjölkstockningar och annat elände som "fjoskiga". There but for the grace of God go I...

Helt apropå, men fy bubblans vad det är skönt att höra att din amning fungerar så smidigt! Efter att ha följt din graviditet (och även förstått att vägen dit inte var enkel) och senare din förlossning så är det underbart att höra att något har fått gå så lekande lätt. :bump:

Och det är verkligen som du säger, att bli avfärdad som "fjoskig" för att man haft en tuff förlossning, för att man fått men efteråt, för att man haft det kämpigt med amningen osv känns. Man hoppas att andra mammor har förståelse för hur det kan vara, men å andra sidan kanske det är svårt om man haft det lekande lätt med precis allt. En väninna till mig har haft det så, och hon har väldigt svårt att förstå hur tufft jag haft det med amningen. (eller så kanske det är avsaknaden av empati som gör att hon har svårt att förstå, who knows...)

Ett sent Grattis till dig!!:D

*kl*

Armani- jag fick inte heller nåt speciellt stöd, eller hjäp efter min förlossning, som också var traumatisk för mig..Som du vet har jag kämpat sen födseln med det och allt runt omkring. Det kändes som att de inte ansåg att min förlossning var speciellt traumatisk, vilken den var för MIG..och i mina papper kan man läsa att det var en del som inte var normalt..Jag kände och känner mig bortglömd, och detta gör att barn nr 2 nog tyvärr aldrig kommer komma..

Förstår vad du går igenom, och hoppas du får hjälpen du behöver! Man behöver prata om det *styrkekram*

*kl*
Vilken dag vi har haft! :love: Helt fantastisk summerar det hela rätt bra, nu är jag oerhört trött - men det gör inget.
Stella har varit en ängel precis hela dagen, i kyrkan sa hon inte ett knyst. Var helt fascinerad av prästen och av mig och sin pappa. Log och hade ögonkontakt med prästen i stort sett hela ceremonin, så hon charmade brallorna av alla. :love:
Under mottagningen vandrade hon nöjt runt i famnar, sov en sväng och skrattade sen rejält.
Både jag och Stella har fått superfina presenter, men det som var absolut finast var ändå att alla kunde komma och dela dagen med oss. (lite lätt sentimental nu ja, trodde jag skulle börja gråta i kyrkan då jag läste en dikt. Stellas farmor grät i alla fall, det såg jag allt. ;))

Tack för alla gratulationer, den här dagen har varit så jäkla bra! :love:

Gud vad roligt att dagen blev så bra, vad skönt att höra!!
Jag är också dö-orolig över att Milton ska vara på ett jäkla humör i kyrkan, har har ju humör så det är trist om vi måste väcka honom väl när det är dags att gå fram till prästen :D
Men kanske oroar man sig i onödan?!

Och vad modig du är som läste dikt och allt, kommer inte jag göra. Men det beror väl inte på att jag inte vågar sådär, utan att jag vet att jag bara börjar gråta i så fall och då kommer jag inte kunna slutföra dikt-läsningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar