Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Men enligt mäklaren måste vi köpa det för 2,7 eftersom vi lagt det budet. Det är lite rörigt, hoppas någon fattar vad jag menar...

Nix, pix. Ni har inga sådana skyldigheter. Ni kan sänka erat bud igen. Men det kan vara så att säljaren inte vill sälja för mindre. Vilket de då givetvis inte är förpliktade att göra.

Ja vi ska träffa mäklaren efter helgen, han ringde nu i eftermiddags och berättade detta. Men ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag :mad:

Det är lite psykiskt det här med husköp också, nu hade vi ställt in oss på att vi inte fick detta huset. Och när vi nu kanske får möjlighet att köpa det då känner vi oss inte lika "sugna" längre.

Jag förstår det, man har lixom kopplat bort det då..

Förstår din irritation, ni får verkligen ifrågasätta tycker jag, eller helt enkelt fundera på om det är huset ni vill ha.
Hoppas det löser sig bra nu, trist när det ska bli onödigt komplicerat.

Jag vill inte kalla mitt ställe för gård just för att där är så lite mark... Jag har ca 2 hektar men hyr bete till sommaren på annat ställe :)
Det fungerar bra vintertid. HAr inte blivit speciellt lerigt iaf. Haft 4 hästar hemma som mest.

Det bästa med att inte ha mer mark är att man orkar hålla reda på den;) Min trädgård består av typ 20m2 gräsmatta så jag blir avundsjuk på jordgubbarna och rabarnberna som nämndes innan... Nästa sommar kommer jag ;)

AKB- Va kul med hästköp :) Min ena kompis skulle bli grön av avund :)

Varför vill du inte att någon ska tycka synd om dig?:confused: Det ÄR ju synd om dig, du har varit med om en vidrig, traumatiserande upplevelse. Det märkliga är inte att du fortfarande mår dåligt, det märkliga är att du inte fått professionell hjälp att bearbeta. Vad sa de sen på BB, fick du inte träffa kurator åtminstone?

Detta att man skulle glömma gäller nog bara dem som har förhållandevis bra förlossningar, och de vet inte hur det är att ha haft en jobbig. Så det går inte riktigt att jämföra. Idén att man skulle vara så lycklig över barnet att man glömmer är smått absurd tycker jag, det är ju oberoende händelser. Det går utmärkt att vara både ledsen över förlossningen och glad över barnet.

Tack för ditt inlägg, först om främst!!
Jo någon form av medlidande vill jag kanske ha, annars hade jag inte skrivit mitt långa inlägg om ämnet förlossning. Jag tycker ju det ÄR jobbigt och mår dåligt över det. Att jag skrev som jag gjorde beror väl egentligen inte på att någon ska behöva tycka synd om mig, utan att jag rent av behöver någon att "prata" med om det och ventilera det lite.

De sa inte så mycket på BB, jag var kanske själv ganska lugn just då och fortfarande inte fattade riktigt vad som hänt - ungen skulle ju liksom ut, med eller utan bedövning (i mitt fall utan...) och med eller utan hjälp (i mitt fall med mycket hjälp och nästan våld....). Och nej någon vidare hjälp fick jag inte på BB, ingen att prata med. Förlossningsbarnmorskan kom upp en kväll och skulle prata om varför det blev så som det blev och i ärlighetens namn kommer jag inte ihåg ett ord av det hon sa. Hon beklagade sig och menade väl på som jag skrev ovan, att barnet var tvunget till att komma ut :crazy:

Tycker om att du skriver att man KAN vara ledsen över förlossningen samtidigt som man är glad över barnet. Det är precis så jag känner. Jag känner mig verkligen berövad på förlossningen och hade gladeligen hellre fått ett planerat snitt än genomlida detta (kanske till och med ett akut snitt?).
Samtidigt är jag så glad över min son!

Jag bröt ihop i telefon en gång när jag pratade med min mamma, det var sista dagen på BB. Då berättade jag om allt och om hur jag kände för hur förlossningen hade varit. Men det är enda gången. Hon och jag har pratat om det såhär lite i efterhand, men jag orkar inte prata med min mamma om det, knappt heller min sambo.
Han upplevde också situationen som helt absurd och han fick dessutom hjälpa till att hålla mig när Milton skulle komma ut, vilket han upplevde som inte okej. Han grät själv och led oerhört (kanske till och med mer än mig, jag hade åtminstone lite lustgas, han hade inget alls) mycket över förlossningen han med, såklart.

Lovar att jag nästa vecka ska boka tid till min barnmorska för efterkontroll och samtal, måste väl ta tag i det för jag mår inte bättre av att dra ut på det mycket längre.

Är så glad över ditt inlägg Mabuse, det kändes som du förstod lite hur jag menar och tog det på allvar - verkligen tack till dig och din förståelse.
Tack även ni andra som har svarat på mitt förlossningsinlägg - det värmer så mycket att folk tar sig tid att hjälpa, det värmer oerhört mycket.

Delvis Kl
Hur känner ni fysiskt i kroppen? Har ni fortfarande ont efter förlossningen?

Nepp, det har jag inte. En grej jag stör mig på att de antingen sydde där det inte behövdes alternativt spände åt stygnen lite för tajt.
Det spänner liksom när jag sitter på huk (:oOch när det är myspys på g:o)

Har förresten haft lingonvecka 3 ggr å ungen är 3 mån. Inte klokt, trodde ju jag skulle slippa skiten ett tag, de sista två kom med bara 15 dagars mellanrum. Antar att kroppen håller på att pröva ut en ny cykel.

När vi köpte vårt hus så var den någon som budade mot oss och vann budgivningen. Ett par veckor senare så ringde mäklaren och sa att de som vann hade dragit sig ur och att vi kunde få köpa det i stället. Vi sa att vi redan har varit och tittat på nya hus (som var sant) och ville de sälja till oss ville vi köpa det för vårt första bud innan den andra "trissade priset". De försökte gå halvvägs med ett motbud men vi var inte intresserde av det så vi fick huset för vårt första bud :)

Armani: Inte ont efter förlossningen men ont efter graviditeten. Höfterna mina tar nästan livet av mig ibland känns det som.

Oregano: Känns jäkligt trist med den där jäkla njuren. Nu pratar läkarna om operation av urinledaren som de har sagt att det inte var något fel på när vi gjorde ultraljud när hon var 1 vecka gammal. Fattar ingenting och hoppas att det är ett missförstånd eftersom det var en vikarie för vår läkare som ringde om svaret på testerna.

OMG vilken underbart fin häst!!! :love: :love:
Ni får säkert många trevliga ridturer ihop!! :)

Ja visst är hon gullig :love:

Michellan95: :eek: Herrrejesus! Stackars er! Och stackars stackars lillan!
Hoppas innerligt att allt löser sig utan operation!

Det känns inte så roligt just nu men för att hålla modet uppe så måste jag se det som att hon i så fall kommer bli frisk och kommer slippa äta antibiotika varje dag.
Fast tittar man på sin lilla ängel som sover sött så tycker jag så innerligt synd om henne att behöva gå igenom allt det här när hon är så liten. Njurbäckenet har ökat till 2,7 cm och det är 3 mm på 4 veckor. När vidgningen är på 3 cm opererar de alla med den storleken på vidgning även om njuren inte är påverkad. Nästa test hon ska behöva genom lida är njurfunktion-test.

Tycker absolut du ska prata om det, det mår man ofta bra av. Och med sambon allra minst, han var ju med och vet hur det var. Det blir inte bättre av att håla tyst och hoppas att man ska glömma, för det gör man inte.

Ett tips kan vara att läsa lite om PTSD och traumatisering, min gissning är att du kommer känna igen en hel del i hur du mår och minns där, och det kan vara skönt att få lite förklaring till varför man mår som man gör. Och att det inte alls är konstigt utan tvärtom en naturlig reaktion.

Och be om hjälp hos din bm! För det finns bra hjälp att få, och det tycker jag att du ska ha efter en sån förlossning.

Sen - försök att inte lyssna på alla som pratar om hur fint minne förlossningen är, att det går jättebra bara man litar på sin kropp och låter den sköta sig själv, att man genast glömmer allt för att bebisen är så härlig och all annan romantiserande dynga som florerar om förlossningar. Så kan det säkert vara för en del, men så är det absolut inte för alla. Och definitivt inte för dem som haft en förlossning i stil med din.

Angående ont efteråt - ja, absolut. Nu blev jag snittad, så det är inte säkert att jag blir återställd nånsin, även om jag hoppas på det.

Senast ändrad:

Nix, pix. Ni har inga sådana skyldigheter. Ni kan sänka erat bud igen. Men det kan vara så att säljaren inte vill sälja för mindre. Vilket de då givetvis inte är förpliktade att göra.

När vi köpte vårt hus så var den någon som budade mot oss och vann budgivningen. Ett par veckor senare så ringde mäklaren och sa att de som vann hade dragit sig ur och att vi kunde få köpa det i stället. Vi sa att vi redan har varit och tittat på nya hus (som var sant) och ville de sälja till oss ville vi köpa det för vårt första bud innan den andra "trissade priset". De försökte gå halvvägs med ett motbud men vi var inte intresserde av det så vi fick huset för vårt första bud

Okej, bra att veta. Ska träffa mäklaren efter helgen och prata igenom mer. Kan ju hända att de inte vill sälja till oss om de bara får vårt första bud. Men testa kan man ju alltid :)

Jag vill inte kalla mitt ställe för gård just för att där är så lite mark... Jag har ca 2 hektar men hyr bete till sommaren på annat ställe :)
Det fungerar bra vintertid. HAr inte blivit speciellt lerigt iaf. Haft 4 hästar hemma som mest.

Det bästa med att inte ha mer mark är att man orkar hålla reda på den;) Min trädgård består av typ 20m2 gräsmatta så jag blir avundsjuk på jordgubbarna och rabarnberna som nämndes innan... Nästa sommar kommer jag ;)

AKB- Va kul med hästköp :) Min ena kompis skulle bli grön av avund :)

Vi ska kika på ett litet ställe med 1,7 hektar mark till, jag har ju bara en häst men hade väl fått låna/köpa en sällskaps häst. Iggy måste ju ha en egen häst ;) Det finns inget stall där idag men uthus/ladugård som man lätt kunnat bygga stall i. Måste undersöka om det finns möjlighet till att hyra bete på sommaren. Det enda tråkiga med det stället var att huset bara var på 96kvm... Min sambo vägrar att flytta till hus om det inte är större än 100kvm :grin:

Räknar man inte med 1 hektar per häst? Kan ha fel, bara något som fanns i bakhuvudet...

Jag tänker också 1 ha / häst. :)

*kl*

Vågar knappt skriva det, men här verkar allting lösa sig, så nu behöver vi inte se oss om efter annat boende och kan passa på att njuta av vårt, nästan :P , nyrenoverade hus. Först hade vi tänkt bygga ett nytt hus om något år på gården och renoverade det här lite provisoriskt för framtida hyresgäster och intäkter, men vi har insett att vi verkligen älskar att bo på den här platsen, så nu ska vi bygga ut det här huset när vi ska skaffa barn nr 2 i framtiden, ett år om ni frågar mig... :angel:

Vi bor på en gård som min familj äger och som vi sköter om. Den är på drygt 230 ha, varav 130 är skog, resten åker/hage. Vi har två unghästar som nu är på inridning, i höst så kommer jag ta hem treåringen och låna en fjording från gården där de är nu och fortsätta hans träning. Känns toppen. Har ett stall för 8 hästar, varav två är fölboxar. Stallet är inte riktigt klart än och vi måste göra fler hagar, samt att paddocken inte är påbörjad än, men när allt är klart kommer det att bli toppen. :love: har bott här i snart två år.

Håller med mabuse, du ska inte skämmas för att du mår dåligt, du har all rätt i världen att må dåligt. Vi fick mycket stöd och hjälp från vårt bb, de lyssnade verkligen på oss och hjälpte oss att ta oss igenom de första dagarna. De har faktiskt även ringt efteråt för att höra hur det är och hur det går.

Det finns kurator på förlossningen/bb som man kan få prata med, de rekommenderade oss att kontakta denne, men min sambo vill inte, även fast det antagligen är han som behöver prata om det mest, då det på flera sätt var värre för honom än för mig.

Jag tycker att det är konstigt att de valde att göra som de gjorde med dig och bände ut honom med våld istället för ett snitt. Känns som om vi hade ganska lika graviditeter och förlossningar. Stora magar och ganska små kroppar och att man tror att bebisen ska vara stor också. Min bror som är läkare sa hela tiden att han tyckte att vi skulle begära snitt, men när vi tog upp det med vår barnmorska och ultraljudssköterskan så tyckte de att det var överdrivet att vara så oroliga... "det är normalt att ni är nervösa, det är alla förstagångsföräldrar..."

jag känner att vi inte blev tagna på allvar och att den här traumatiska upplevelsen hade kunnat undvikas om de tagit oss på allvar. Jag har tex fått en remiss till att göra en röntgen av mitt bäcken för att ens se om jag kan föda normalt, NU, bara 4 månader för sent, tar de oss på allvar.

Vi pratar om vår förlossning med varandra, jag ventilerade mycket med vår nanny, min mamma och syssling efteråt också, men jag behöver fortfarande ventilera mig, jag mår fortfarande dåligt och det har påverkat mitt och sambons förhållande också. Hade inte Selma varit så snäll som hon är och om jag inte haft hjälp i 8 veckor så tror jag inte att jag klarat av att gå vidare. Jag älskar Selma över allting annat, men det tar inte bort skräcken och smärtan från vår förlossning.

Min kropp är inte återställd efter mitt snitt, efter alla komplikationer så var det senaste beskedet från läkaren 6 månaders ytterligare vila eller väldigt lugn motion och träning, för att undvika magbrock och att livmodern inte ska växa ihop fel osv då den inte dragit ihop sig som den ska riktigt än. Kunde dock inte hålla mig så jag följde med och skrotade i skogen på en tjock lat fjordingför att kunna vara stoppkloss åt min treåring. Var så underbart. :love:

Vi har 4,5 ha mark på vår lilla gård. Jag har fyra boxar inne i stallet samt tre uteboxar och en mindre lösdriftshall/vindskydd. Stallet är gigantiskt men jag ville inte ha fler boxar med tanke på att vi har så lite mark, vi ska försöka köpa till mark av grannen den dag vi får råd. (Marken har tidigare tillhört vår gård.)

Hästantalet här varierar ju med tanke på lite avelsverksamhet. Min förhoppning inför vintern är att de två dräktiga tillsammans med de två unga stona får kampera ute så länge det går på lösdriften. Ena stoet ska ju föla redan i februari så innan det kommer nog alla in om jag reder ut det med Ture.... Jag kommer dock ha två grabbar på stall hela vintern, men det är skillnad på att ta ut och in 2 mot 6 hästar varje morgon och kväll! Det är mest det som tar tid tycker jag!

Hade jag vetat att jag bara skulle ha två hästar och att det finns bete på annat håll skulle 1,7 ha funka bra.

Jag har för mig att man räknade på 1 ha/häst till bete förr när det var ängsmark och skogshagar. Vi som har hagarna på ren vall/åkermark klarar oss på betydigt mindre än så.

Jag har inte haft några problem med min kropp efter förlossningen förrens nu när jag börjat gå och rida igen då fogarna bråkar lite igen. Jag försöker dock förtränga det...

Delvis Kl

Känner inte av något speciellt, har en lite öm punkt där nere efter klippet men inget alls jag stör mig över, får väl se vad BM säger på onsdag, det enda stället jag har riktigt ont i det är mitt hjärta över att min älskade häst inte är igång än trots att jag varit ridduglig dom senaste 8 veckorna...:cry: Men jag hoppas verkligen att sambon får sig en tankeställare nu när jag kom hem från Bondens och i princip omedelbart tog Theo så har fick göra gräsklipparen klar i lugn och ro :devil::cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar