Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Hela problemet med det här med äktenskap verkar vara att det drar med sig ett bagage av en massa romantik, religion och tjafs. (som man självklart kan ha om man vill) När det egentligen handlar om en ekonomisk/juridisk överenskommelse om att dela hushåll, tillgångar och barn. Praktiskt, enkelt och bra.

Att sedan kyrkan ville börja slå mynt av det på 1600-talet är en helt annan sak :devil:

Gubben min har nog sett för mycket på tv och film och fått sin snevridna uppfattning därifrån. Jag litar till tusen på urkraften som finns i mig! Kvinnor har ju fött barn i alla tider.

Ush, jag borde inte skriva ngt, men dagens sjukvård är helt enkelt underbar! Den ger mig en känsla av trygghet!

Men när det gäller kvinnor och alla tider kan jag lugnt säga att det ger mig ingen känsla av säkerhet alls. Kort sagt kolla inte historisk statistik... (läsare av populärhistoria, kvinnohistoria och populärarkeologi).

Håller med Mabuse, ingen ska få filma/fota en sekund inne på förlossningen. Ev när tjejen har kommit, men inte fota mig! Jag vill inte ha någon bild där jag ser sliten, svettig och äcklig ut, med stripigt hår

:bow:

Utlagt på Facebook :eek:

(det har min man fått lova måånga gånger.)

Vill inte heller vara äcklig och utelämnad, sådetså :devil: men jaja.

Sorry, men det är faktiskt en jättestor skillnad mellan att vara gift och sambo. Det kanske inte får sägas, men det bara är så. Min man har varit sambo med åtminstonde tre olika andra män och ett par kvinnor, delat lägenhet på alltifrån två till 4 personer. Omöjligt att veta vilka av kvinnorna och männen som har sex med varandra. Jag har nästan flyttat ihop med en eller två tjejkompisar vid olika tillfällen, men vi hade varken sex eller tänkte skaffa barn.

Det är fullt möjligt att två tjejer, två killar eller en kille och en tjej bor ihop utan att ha sex med varandra och det är omöjligt att veta om de är ihop eller vänner. Har man gift sig så kan man gissa att även om äktenskapet är helt asexuellt så har mannen gjort ett beslut om faderskap iom äktenskapet -om han inte protesterar.

Äktenskapet är ganska praktiskt faktiskt. Det är det som gör att jag inte riskerar få hem ngn myndighetsperson som kontrollerar huruvida jag och min väninna Stina sov i samma säng eller olika sängar när Stina ska flytta ut. För att då avgöra om Stina bör äga hälften av mina tillgångar på bankkontot. Det förenklar också åt andra hållet, även om jag och Kolle har skilda sovrum så delar han mina tillgångar om vi är gifta. Ingen kommer och kollar om vi sov i samma säng (vem vet han kanske snarkar).

Gifta män har fulla möjligheter att protestera. Och jag skulle aldrig vilja att Stina eller Jan automatiskt fick delad vårdnad med mig bara för att vi delade lägenhet.

Det handlar faktiskt inte om vem som verkligen är pappa, utan om vem som vill/känner för att vara det (att de ofta sammanfaller är en annan sak). Det tycker jag dessutom är helt rätt. Staten ska fullkomligt strunta i vem som är biologisk far till mina barn. Det må vara viktigt för honom, för mig, för barnen, för släkten. Men staten har ingenting alls med det att göra. Jag är inte en avelsmärr.

Världen är inte alltid rättvis, rättvisa är inte alltid mest praktiskt för någon av oss.

Det det är dina åsikter, och det betyder ju inte att det ÄR så. ;)
Jag anser inte att det är någon större skillnad faktiskt, för bara för att man bor tillsammans med en vän (kombo) eller har en inneboende så är man ju knappast sambo! Sambo för mig innebär att man lever tillsammans med en människa som man har en kärleksfull relation till, man lever som ett gift par - men man har inte ring på fingret och har inte heller (om man inte skrivit samboavtal, testamente osv) riktigt samma juridiska rättigheter och skyldigheter.

Jag anser inte att bara för att man gifter sig så godtycker man automatiskt till att bli förälder den dagen det möjligtvis blir så, det låter i mina öron helt absurt! Att bli föräldrar är väl något man tillsammans fattar beslut om, inget som kommer som en tyst överenskommelse vid ev. bröllop?

Jag vill inte heller att sammanboende par per automatik ska få gemensam vårdnad och att faderskapet fastställs så. Jag vill att alla, även gifta par kontaktar/blir kallade till familjerätten och får skriva under en faderskapsbekräftelse och beslut om gemensam/enskild vårdnad!

Enl lag är man väl inte Sambo med kompisar?

Enl familjerätten är man sambo när man har ett parförhållande.

Naturligtvis är detta svårt att bevisa eftersom alla kan ljuga om sånt. Men man är inte automatiskt sambo med alla man bott ihop med.

Här drar vi det så långt att gubben är förbjuden att gå ner och titta där nere... När vi var på FU så sa BM att de, när huvudet började komma ut, skulle gå ner och titta. Inte min gubbe, då får han en spark i trynet kan jag säga. Fast jag tror inte han vill det heller.

Lustigt, på vår profylaxutbildning sa de att om BM sa till honom att gå ned att titta skulle han tänka igenom det noga och inte bara göra som hon sade. Det kunde nämligen vara en småiffy syn att se och han kunde ångra sig.

Min kan drömma om att få kika, kommer bli ursur om han gör det.

Det det är dina åsikter, och det betyder ju inte att det ÄR så. ;)
Jag anser inte att det är någon större skillnad faktiskt, för bara för att man bor tillsammans med en vän (kombo) eller har en inneboende så är man ju knappast sambo! Sambo för mig innebär att man lever tillsammans med en människa som man har en kärleksfull relation till, man lever som ett gift par - men man har inte ring på fingret och har inte heller (om man inte skrivit samboavtal, testamente osv) riktigt samma juridiska rättigheter och skyldigheter.

Jag anser inte att bara för att man gifter sig så godtycker man automatiskt till att bli förälder den dagen det möjligtvis blir så, det låter i mina öron helt absurt! Att bli föräldrar är väl något man tillsammans fattar beslut om, inget som kommer som en tyst överenskommelse vid ev. bröllop?

Jag vill inte heller att sammanboende par per automatik ska få gemensam vårdnad och att faderskapet fastställs så. Jag vill att alla, även gifta par kontaktar/blir kallade till familjerätten och får skriva under en faderskapsbekräftelse och beslut om gemensam/enskild vårdnad!

Jag håller fullständigt med dig i allt du skriver i denna fråga.

Måste även fråga Cattan, citerar här från ett av dina tidigare inlägg:
Det handlar faktiskt inte om vem som verkligen är pappa, utan om vem som vill/känner för att vara det (att de ofta sammanfaller är en annan sak). Det tycker jag dessutom är helt rätt. Staten ska fullkomligt strunta i vem som är biologisk far till mina barn. Det må vara viktigt för honom, för mig, för barnen, för släkten. Men staten har ingenting alls med det att göra. Jag är inte en avelsmärr.

Varför borde inte detta få gälla oss sambos också??
Borde inte staten fullständigt skita i vem som är ar till mitt barn, likväl som de ska göra det till ditt barn?

Jag har varit förlovad med min sambo i 6 år, varit tillsammans i 7,5 år och bott tillsammans i 4 år. Och vi ska självklart skriva under faderskapspapperna.
En vän till mig träffade sin man för 1,5 år sedan, gifte sig i höstas och fick sitt första barn i november. Men de behöver inte skriva under några papper.

Tycker det ska vara lika för alla, att alla skriver under samma papper, thats it.

Enl lag är man väl inte Sambo med kompisar?

Enl familjerätten är man sambo när man har ett parförhållande.

Naturligtvis är detta svårt att bevisa eftersom alla kan ljuga om sånt. Men man är inte automatiskt sambo med alla man bott ihop med.

Har också för mig att det finns en lag kring detta.
Håller med dig, självklart kan alla ljuga om detta. Men va fan, rent tekniskt sätt borde man kunna gifta sig och "ljuga" om det också. Nog för att man är bunden till varandra på ett annat sätt kanske, men man kan ju göra så :D

tillsammans med en vän (kombo) eller har en inneboende så är man ju knappast sambo!

Jovisst, det är självklart så i det privata. Men hur ska Kalle på skattemyndigheten kunna veta det? Det lyser ju inte som en magisk aura direkt.

Må så vara, men ska Kalle automatiskt ta för givet att bara för att Bertil och Agda är gifta så är det Bertil som är far och ekonomsikt ansvarig för det barn Agda föder?

Jo självklart kan man ljuga om sitt förhållande och springa och gifta sig.

Det är väl det man gör då man gifter sig med en flykting/invandrare för att på så vid ge denne uppehållstillstånd? Man har egentligen ingen relation, men väljer att gifta sig ändå. Då "ljuger" man ju.
(fy så hemskt det här inlägget låter, jag ryser åt mig själv just nu :crazy:

En helt annan grej: Hur är spelet? Klarat det redan eller, tycker att du är inne här så mycket nu ;)

Och ännu en helt annan grej - jag är ridsugen så jag håller på att bli tokig. Fick nya hingst-dvd:er idag och satte mig och sortera i boken med alla filmer och höll på att bli nipprig. Tyvärr fick jag ta bort min bästa-tjej i höstas men har ju en ny som jag knappt hann kommer igång med innan jag blev gravid. Satte upp en duktig junior som tävlade henne i början men hon redde inte ut henne på marken så då ställde jag av.

Tror ni jag kommer upp på hästen om nån puttar på? Med tanke på hur dåligt jag redan mår kan jag lika gärna offra mig lite till bara för känslan av att få sitta i sadeln. ;) :D

Varför borde inte detta få gälla oss sambos också??
Borde inte staten fullständigt skita i vem som är ar till mitt barn, likväl som de ska göra det till ditt barn?

Jovisst ska de skita i det. De ska inte fråga om sexlivet, bara om han tar på sig faderskapet. De ska fråga bara för att det inte ska vara risk att de ger vårdnaden till en kombo (vi kallar alltid det sambo om man bor ihop med en vän i min bekantskapskrets, men juridiskt är det ju inte så.)

Jag har varit förlovad med min sambo i 6 år, varit tillsammans i 7,5 år och bott tillsammans i 4 år. Och vi ska självklart skriva under faderskapspapperna.
En vän till mig träffade sin man för 1,5 år sedan, gifte sig i höstas och fick sitt första barn i november. Men de behöver inte skriva under några papper.

Jupp, de gifte sig, så då begrep myndigheterna att han inte var hennes kombo.

Tycker det ska vara lika för alla, att alla skriver under samma papper, thats it.

Ska vi betala mer i skatt bara för att allas glas med hallonsaft ska vara exakt lika fyllda?

Det ÄR nödvändigt att veta om kvinnan eller mannen som en mor bor ihop med är en sambo eller en kombo. En inneboende eller ngn man lever med. Men det finns INGET sätt som myndigheterna kan veta detta på. Utom ett underskrivet papper.

Visst kanske ett samboavtal, men då måste detta ju registreras bättre juridiskt. Eller om tex en förlovning lystes så att myndigheterna hade koll på vilka som var förlovade.

Är man så dum att man gifter sig så bestämmer sig myndigheterna för att det inte är en random inneboende man är gift med. Ergo de slipper kolla upp den saken.

Senast ändrad:

Jo men så är det. Det finns väl lite regler runt detta att gifta sig men människor som kommer från utlandet. Dessa regler har ju uppkommit för att försöka få kontroll över fusk.

Det finns en massa saker som sker för att försöka lura systemet och det är svårt att kontrollera i dessa fall.

Tillbaka till ursprungsfrågan; Jag som föder ett barn anser att jag ska kunna "registrera" en far (självklart ska denna få skriva under) till mitt barn utan att bli ifrågasatt.
Det ska vara lika för alla, om det ska kontrolleras ordentligt ska alla barn faderskapstestas.

Jag är spänd av förväntan inför ikväll. Undra om dom kommer fråga ut oss om vårt sexliv..

Jag har oxå blivit sjukt sugen på att komma igång igen sista veckan. Kanske är för att det börjar komma inom räckhåll nu... Har tom tittat på tävlingsterminen i höst fast jag inte ens vet om jag har någon som är ridbar då...

När jag läser ditt svar så är det ju så att för att man skaffar barn ihop behöver man absolut inte bo ihop, gift eller ogift.

Det finns ju inga bestämmelser på det eller?

Ja, eller hur... Vi kanske skulle ha köpt varsin lott oxå. När vi ändå var uppe på höga odds...

Tack så mycket, ja sonen är helt underbar. Han har alltid varit helt underbar. Aldrig haft någon trotsålder. Har världens största hjärta. Superduktig i skolan. Helt enkelt hur lätt som helst... Vet inte vad jag gjort för att förtjäna honom... Så lite orolig är jag ju nu över hur nästa blir. Plus att det är en liten tjej och jag får för mej att de kan vara jobbigare.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 228
· Visningar
64 040
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar