Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Må så vara, men ska Kalle automatiskt ta för givet att bara för att Bertil och Agda är gifta så är det Bertil som är far och ekonomsikt ansvarig för det barn Agda föder?

Jupp, Bertil är uppenbarligen inte Agdas random inneboende hyresgäst. Är han det få han och Agda skylla sig själva. Kalle tar automatiskt för givet att om inte Bertil vill ha faderskapet så säger han till. För Bertil har mål i mun.

Det är en helt annan sak än om min inneboende kompis Pia skulle få faderskapet för mina barn bara för att vi bor på samma adress.

:p Många som har två barn har ofta ett lite ljus och sen kommer det ett småsyskon som röjer dubbelt så mycket.

Eller jag hör ofta att det är så.

Jotack, det har jag oxå hört. Varför tror du det tog 10 år innan jag vågade igen ;)

En annan rolig sak, sambon berättade att de i pappagruppen hade pratat om hur mycket de hjälpte till hemma och det var bara han och exet som gjorde det. Haha, jag har uppfostrat dem bra :)

Någon mer än jag, förresten, som köpt kläder på Ullared och tycker att de är jättestora i storleken om man jämför med andra?

:D Jo men efter en sån "lång" tid kanske gör att du är nollställd och får två små ljus :p

Och ännu en helt annan grej - jag är ridsugen så jag håller på att bli tokig. Fick nya hingst-dvd:er idag och satte mig och sortera i boken med alla filmer och höll på att bli nipprig. Tyvärr fick jag ta bort min bästa-tjej i höstas men har ju en ny som jag knappt hann kommer igång med innan jag blev gravid. Satte upp en duktig junior som tävlade henne i början men hon redde inte ut henne på marken så då ställde jag av.

Tror ni jag kommer upp på hästen om nån puttar på? Med tanke på hur dåligt jag redan mår kan jag lika gärna offra mig lite till bara för känslan av att få sitta i sadeln. ;) :D

Här har du en till som är sjukt rid-sugen och väldigt sugen på att sätta igång shettisen ordentligt med tömkörning etc. Dessutom är det shettisutställning den 29 maj, på "vår" ryttarförening, 200 meter från stallet.... Är ju beräknad till den 22 maj, men har tänkt att liten ska titta ut någon vecka innan det :angel:
Tänk om jag hade kunnat gå ner med henne till dess och ställa ut! Hon är aldrig utställd, och det är en sådan där randome-utställning, man går dit, betalar och ställer. Men det hade varit en rolig erfarenhet och räcker nog gott och väl för tuffa damen :D
Sambon får väl hänga med med bebisen och moraliskt stöd ;)

När jag läser ditt svar så är det ju så att för att man skaffar barn ihop behöver man absolut inte bo ihop, gift eller ogift.

Det finns ju inga bestämmelser på det eller?

Absolut inte såvitt jag vet. Och det är ju så det ska vara.

Tillbaka till ursprungsfrågan; Jag som föder ett barn anser att jag ska kunna "registrera" en far (självklart ska denna få skriva under) till mitt barn utan att bli ifrågasatt.

Ja självklart, och om någon ifrågasätter tycker jag de är klart dumma i huvudet. Däremot kan det vara bra att modern antyder vem som ska dela vårdnaden om barnet, eftersom myndigheterna skulle riskera gissa fel, om hon vill att en person till ska få ha vårdnad. Mor eller far. Och det är ytterligare ännu bättre om denna person får möjlighet att gå med på projektet innan han eller hon skrivs in som andra vårdnadshavare av myndigheterna.

Det ska vara lika för alla,

Är praktiskt taget lika för alla. Bara det att i ena fallet sitter staten i ett totalt informationsvakuum, i det andra gör de inte det.

om det ska kontrolleras ordentligt ska alla barn faderskapstestas.

Vilket jag anser är för myndighetskontrollerat. Staten bedriver inte avelsinstitut. :devil:

Staten har helt enkelt bara ingen aning alls om vem fadern kan vara, så om modern vill att han också ska ha vårdnad får hon gärna tala om det.

Jag håller med dig. Det är inte hållbart att alla barn faderskapstestas.

Registrering bör ske på eget ansvar, självklart baserat på att mor och far skriver under så att alla är med på det.

Knapplån

Jag börjar inse att jag mår riktigt dåligt faktiskt... Vet inte om det förstärks av att det snart är fredag och jag slipper jobbet, men jag har NOLL tolerans mot folk nu. Är rent aggressiv... :devil: Jag bara inte tål en enda människa just nu. Den enda jag tål jättemycket är min älskade sambo :love: tack och lov.

Missförstå mig inte, jag är jätteglag över att vi snart ska få en liten bebis, det handlar verkligen inte om det. Men det är JAG och MIN SAMBO som ska ha barn tillsammans och alla kommentarer och frågor (som ökat lavinartat sista tiden) står mig upp i halsen. Jag bara HATAR det!!! Och att jag INTE alls gillar att vara gravid spelar säkert en stor roll. Känner mig äcklad av min feta kropp och orörligheten och jag vill verkligen inte ha kommentarer och frågor rörande mitt "tillstånd". :mad:

Jag fasar för morgondagen... Då kommer ännu mera kommentarer och sånt eftersom det är sista dan på jobbet. Har lust att bara smita vid lunch utan ett ljud... Chefen har också börjat "smöra" och kommer in flera ggr per dag och försöker prata utan att han har något att säga. För att göra en lång historia mkt kort så har jag och chefen i princip ingen kommunikation, så varför försöka med det nu?? Han har t.ex ännu inte intresserat sig för hur det går för min vikarie!

Blir nästan rädd för mig själv, för jag har aldrig nånsin varit så här folkilsken förut. Tvärtom så är jag alltid glad och lycklig i vanliga fall. Är också rädd för hur det ska bli när bebisen är född. Uppmärksamheten kommer ju inte att försvinna bara för att jag slutar jobba. Förhoppningsvis kommer jag mest att träffa folk jag vill träffa och då blir det inte samma sak.

Usch, det här blev riktigt gnälligt, men jag var bara tvungen... Vet inte hur jag ska bemöta alla människor. Klarar inte av att vara glad och trevlig när jag inte är det och det känns så jobbigt när jag nästan snäser åt folk. Helst har jag bara lust att skrika "Låt mig vara!!!" så hela världen hör...

Så kände jag oxå. Hade nästan lust att trycka upp en tröja där all info man fick rabbla 70 ggr per dag stod att läsa. Och alla GRATTIS och GUD VAD KUL och VAD BLIR DET följt av ÅHH VAD ROLIGT när jag sa att det är en flicka. Retade mej grymt på den kommentaren. Varför skulle det vara roligare att få en flicka än en pojke? -Då får du köpa små söta rosa kläder nu då. Jag hatar rosa sa jag då och då brukade det vara slutdiskuterat. SÅ SKÖNT att slippa alla kommentarer nu när man är hemma!

Och ännu en helt annan grej - jag är ridsugen så jag håller på att bli tokig. Fick nya hingst-dvd:er idag och satte mig och sortera i boken med alla filmer och höll på att bli nipprig. Tyvärr fick jag ta bort min bästa-tjej i höstas men har ju en ny som jag knappt hann kommer igång med innan jag blev gravid. Satte upp en duktig junior som tävlade henne i början men hon redde inte ut henne på marken så då ställde jag av.

Tror ni jag kommer upp på hästen om nån puttar på? Med tanke på hur dåligt jag redan mår kan jag lika gärna offra mig lite till bara för känslan av att få sitta i sadeln. ;) :D

Äh, en redig pall så kommer du upp själv! ;) En garanterat snäll häst (nej, balans och smidighet är inte vad de varit, vilket märks när hästen börjar skutta runt), och så vara beredd på att du kanske är halta Agda en stund efter du suttit av, så. Rid om du har lust, tycker jag!

Ja precis, det kommer ju inte att ta slut imorgon... Förlossningsdepressioner kanske orsakas av omgivningen vissa gånger!? Jag är inte den som mår dåligt, men nu gör jag det och jag är livrädd för att det ska fortsätta... Usch och blä... Som tur är brukar jag bli glad bara jag kommer hem och får umgås ensam med min sambo, så riktigt illa är det väl inte än iaf.

Jag kommer ihåg att jag blev en riktig tigermamma sist. Kommer ihåg att någon sköterska bytte blöja på honom och gullade med han när vi kom i på vårat rum på BB efter förlossningen. Och oj vilka hatiska blickar hon måste ha fått... Kände mej verkligen som en tigerhona som ska skydda bebben mot allt.... Men det är väl som det ska. Sitter väl i från stenåldern antar jag ;)

Haha! Jag misstänker att jag kommer att bli på samma sätt! "Ge fan i, och låt oss vara!"

Äh, jag kanske är mer hormonpåverkad än jag tror, så jag kanske blir normal sen om ett tag! :idea:

Det är en av mina fasor, att jag ska bli sådan :D
Jag är sådan med mina hästar och framför allt mot hunden. Tror jag ser det som min skyldighet på något vis, som deras matte, att föra deras talan och folk ska ge fan i att kommentera eller försöka styra över mina åsikter kring djuren etc.
Jag kan bli rent mordisk och rabiat över hur mina djur ska bli behandlade (vilket för mig är en självklarhet). Självklart får folk säga till mina djur, om de har gjort något fel, men inte i situationer där jag inte skulle ha gjort det. För det är ju lätt för andra att veta, liksom :angel:

Jag är säker på, likaså är folk i min omgivning :angel:, att det kommer bli detsamma, och säkert betydligt värre, med ett barn..
Vi får väl se. Det viktigaste är väl att man själv är medveten om det och då kan man kanske kontrollera det lite iaf, förhoppningsvis.....!

*kl*

jaha, precis hemkommen från BM besök. Går in i v35 idag.

SF: 32-33 beroende på lite vart man mätte.
130 i hjärtljud

Sen minns jag inga mera saker men allt såg bra ut bortsett från att mitt lilla hjärta har ångrat sig och vänt sig upp med huvudet igen. Fick göra ett snabbt UL som bekräftade detta. Nu får den 1 vecka på sig att snurra runt annars ska det bokas vändningstid. :crazy:

Dom måste ha vänt sig tills 36+1 så vi har lite tid på oss. Ca 50% går att vända. Går det inte måste man ta beslut i om man vill försöka i säte eller om man ska ta snitt.

Måste jag tillägga att det snurra tankar i huvudet?
Men jag vet att dom brukar vända sig och att BM inte tyckte jag skulle fundera så mycket nu tills nästa vecka. Men jag behöver veta det ifall värkar kommer igång då måste jag inte till sjukhuset snabbt.

Vilken liten tok! ;) Hoppas den vänder på sig igen!

På mitt förra besök kallade bm in en äldre och mer erfaren bm för att kunna säkerställa att det verkligen var huvudet som låg nedåt. Både trodde det, så jag hoppas verkligen att det är så. Skulle aldrig nånsin föda om stjärten kommer först! :eek:

Jag frågade lite ang föda i säte och min BM sa att det förekom då och då när hon jobbade på förlossningen och att det kan gå bra men att det är lite kruxigt med armar och ben. Det finns hög risk för akuta kejsarsnitt och problem på vägen.

Innan detta blir beslutat får man gå igenom en undersökning av bäcken och noga mätning av bebis för att avgöra om det ens är fysiskt möjligt.

Känns som för mycket risker som jag känner nu.

Å sjuttsingen! Så bebben har snurrat runt igen!
Hoppas den vänder sig själv. En vän till mig va inne på vändningsförsök, och det gjorde väldigt ont tyckte hon. Det lyckades inte heller så hon bestämde sig för att föda i säte. Men under förloppet så åkte navelsträngen ut, så det blev urakut snitt. Det behöver ju inte bero på sätesläget, men man vet ju aldrig.

*kl*
Fick min käre sambo att ringa kommunen idag för att boka tid för faderskapsbekräftelsen. Men tanten bara fnös åt honom och sa att det är modern som ska ringa. Fly förbannad ringde jag upp, men fick prata med en annan tant än sambon så jag tog fram snäll-rösten igen.
Men kommer helt klart fråga när vi ska dit varför inte sambon kunde få göra en sån enkel sak som boka en tid :confused:

Hämtade ut min babybox idag på babyproffsen. Tror jag fick ihop det med den berömde blöjtunnan, va lite svårt tycker jag att ladda med påsarna. Och jisses va dyra refillerna va! Har hört att kopiorna de säljer nere i ullared ska funka bra. Ska pröva om den håller sig så luktfri som det påstås. Annars så går jag tillbaks till min ursprungsfundering om att lägga blöjan i en hundbajspåse och lägga i en hink på trappen och sen bära ner till eldningstunnan.

Nej, nu ska jag till stallet och ta igen lite, har bara varit förbi på sistone och gjort det absolut nödvändigaste. Känner att jag har en liten energikick idag. Ska häva hö och byta bädd.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 231
· Visningar
64 097
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar