Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Men har du loggat in med e-leg och tittat?

För du ska ju se när anmälan har kommit in. Jag tror jag ringde mest för att kolla att den inte kommit bort i posten. Sen dök den upp på nätet :grin:
Ring och kolla!

Sen kom jag åt begäran om FP länken.

Så känner jag med. Jag var oxå ute i god tid så jag avvaktar lite med att ringa och kolla.

Sen har dom ju 30 dagar på sig.

Fast är det 30 arbetsdagar eller 30 dagar? Är det arbetsdagar så är det ju 6 veckors handläggningstid så då kan man ju lugnt luta sig tillbaka ett tag till (fast det gör jag ändå!).

Det står nog 30 dagar bara. Man får väl hetsa mot slutet..

Ja när man har två veckor kvar så kan man ju börja stressa på dem lite :)

Nu ska jag åka till spec.mvc och kika på förlossningen.

Helt off topic: Imorgon kommer min emigrerade hästskötare hem och jag ska tvinga henne ta lite nya bilder på mina hästar. Hon är den enda som kan ta kort på hästarna utan att missa öron, hovar eller svans, så det blir bara bilder tagna när hon är hemma. (Eller jag fotar mkt också men svårt när jag själv ska ställa upp dem.)

Jag har ju inte en enda bild på magen, så om jag vågar så ska hon få fota magen också! Inte för min skulle men kanske kan vara kul för bebis när han blir större! ;)

Men har du loggat in med e-leg och tittat?

För du ska ju se när anmälan har kommit in. Jag tror jag ringde mest för att kolla att den inte kommit bort i posten. Sen dök den upp på nätet :grin:
Ring och kolla!

Sen kom jag åt begäran om FP länken.

Japp det har jag, men blir inte klokare ändå.
Får nog ringa och höra med dom, bara så allt är som det ska!

Kl

Fick tidningen Studentliv med posten idag och där var en artikel om studerande föräldrar. Jag ska ju börja plugga igen nästa höst (alltså inte nu till hösten, utan om 1,5 år ungefär) och ser verkligen fram emot det!
Har pratat med lite kompisar som studerar och samtidigt har barn, och de säger samma sak som artikeln jag precis läst - man kan prioritera sin tid på ett helt annat vis, vilket betyder att man har mer tid för sina barn, än om man arbetar (om man prioriterar rätt och strukturerar upp sin tid såklart).

Dock är det inte klokt vad lite pengar man har att röra sig med, tur att man inte är ensamstående, men funderar ändå på hur vi ska ha råd med barn och mina hästar samtidigt som jag studerar...
Eftersom jag är under 25 år (blir 23 här i dagarna..) har jag inte rätt till tilläggslån, utan bara bidraget och grundlånet = 8 648, varav tilläggsbidrag på 508 kr för att vi har ett barn, inte mycket det barnet får kosta (har ju dock barnbidraget också förvisso) :D

Dock vet jag ju att man bara får tjäna en viss summa extra vid sidan om/termin och när jag räknade på vad jag skulle få, så frågades det om vad jag kommer tjäna terminen innan, förmodar för att jag inte tjänar för mycket. Men hur funkar det med föräldrapenning, är det en form av inkomst?

Du behöver inte känna att magen drar ihop sig i sammandragningarna. Jag känner inte mina utan märker dem bara för att jag råkar lägga händerna på magen. Fullkomligt normalt :) frågade nämligen min BM idag.

Jag har läst om det, men det känns så himla udda och ovant. :D Har ju liksom haft kraftiga SD sedan v. 20+6 och känt i princip alla - så det här var nåt nytt. Men väldans skönt måste jag säga :D

*kl*
Gud vilken underbar lunch jag haft! :love: Lunchade med vännen som också är höggravid, pratade massa strunt och sprang även på en bekant vi inte träffat på väldigt länge. Strosade sen runt på stan, småshoppade lite och sådär. Helt otroligt vad livet är härligt just nu, det känns så SKÖNT att känna såhär. :love:

Gud vilken underbar lunch jag haft! :love: Lunchade med vännen som också är höggravid, pratade massa strunt och sprang även på en bekant vi inte träffat på väldigt länge. Strosade sen runt på stan, småshoppade lite och sådär. Helt otroligt vad livet är härligt just nu, det känns så SKÖNT att känna såhär. :love:

Fy vad orättvist, skulle också vilja kunna strosa runt på stan... Jag skulle vilja handla lite saker till bb-väskan men tror inte jag orkar/kan ta mig från parkering till butik. :D

Jag tänkte faktiskt på dig när vi strosade runt där! :o Insåg hur bra jag ändå har det, som i princip inte känner nåt alls från fogarna och mina sd har ju blivit sjukt mycket bättre så fort jag slutat jobba.
Shoppade det sista till neccesären som ska med till BB, och imorgon köper jag nog en godispåse och lite cola att packa med också. :d Sen är den klaaaar!

Tips för er som är hemma; kl. 16.00 på Kunskapskanalen visas "Hjärnans Big Bang - Bebins intelligens är inte lägre, menar Hugo Lagercrantz, professor och överläkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus. Barnets intelligens är bara annorlunda. Under det första levnadsåret är hjärnan som en magnet, som absorberar fonem i alla de språk de exponeras för. Populärvetenskaplig föreläsning arrangerad av Karolinska Institutet som fyller 200 år." Tycker det låter rätt intressant i alla fall. :laugh:

Tack för tipset:)
Sitter i renoveringskaoset(som jag verkligen är less på idag så jag vill gråta) och har tråkigt. Så det ska vi absolut titta på:)

Varför kom inte byggarna idag heller?? Jag är så less så less..det är ju så lite kvar..kan dom inte bara komma och köra järnet, så jag kan få hinna boa innna tösen kommer:cry:

vi renoverar med lite. Sambon boar nog mer än jag känns det som... Köpt färg till hallen uppe idag och nya gardiner till sovrummet. Ska lämna tyget till mamma så får hon sy :D

Har köpt en massa blommor så nu ska jag försöka få lite påskfärdigt, det verkar ju som om vi kommer vara hemma i påsk ändå. Om inte det sätter väldigt fart det här barnet vill säga..

Imorgon kommer den nya kylen och frysen och de tar med sig det gamla skåpet så jag måste flytta över grejorna från frysen till frysboxen. Är egentligen astrött, men ska be sonen om hjälp. Sambon fixar i sovrummet och hallen, Är skönt att han är ledig mitt i veckan ibland! Hinns med mkt mera 'n på helgen känns det som.

Tack för tipset:)
Sitter i renoveringskaoset(som jag verkligen är less på idag så jag vill gråta) och har tråkigt. Så det ska vi absolut titta på:)

Varför kom inte byggarna idag heller?? Jag är så less så less..det är ju så lite kvar..kan dom inte bara komma och köra järnet, så jag kan få hinna boa innna tösen kommer:cry:

Vi renoverade, eller gjorde ett nytt badrum samtidigt som jag gick högravid och det blev klart dagarna jag låg inne på bb (åkte ju in med havandeskaps BF-4 och han kom BF+2) Det tyckte jag var skitjobbigt i röran och när jag kom hem var ju iof badrummet klart men allt annat i huset :eek:

Jag säger som så här aldrig någonsin mer en renovering när man är gravid, fy sjutton!

Vi pratade om att bygga hus ett tag. Kommer aldrig några till salu här som duger åt oss. Då tyckte min sambo vi kunde passa på i samma veva som vi skaffade barn... Ehh, nej tack sa jag då. Behöver jag berätta att han inte har barn sedan innan... ;)

Och ni vet hur vi ockå sliter för att hinna klart! :D Min far är värd en bragdmedalj, tror han slitit här hos oss varje vaken timma sista månaden! (När han inte jobbat förstås.)

Nu återstår "bara" det sista på elen med uttag och sånt (det ska sambon göra och vi får se om det blir klart till midsommar), måla golvet och golvister samt dörrfoder. På toan är allt klart förutom elen och småpill som lampor, spegel och krokar m.m. Så nu letar jag badrumsinredning på nätet. :D ÄNTLIGEN!!

Och på fredag har vi bjudit hela sambons släkt (som inte är här så ofta) på korvgrillning och vårstädning ute med krattning, blomplantering och allmänt fixande där de förstört när de grävt upp hela gården. Det kommer inte gå att få fint men det kan iaf se bättre ut om det är lite rensat.

Sen nån dag tänker jag sätta tjejerna i stallet på att kratta ensilage och sånt runt stall och i hagar.

Jag = arbetsledande diktator. Får väl grilla korv och bjuda medhavda barn på godis... ;)

Kl

Min närmaste granne är ju också gravid och har bf i slutet av augusti. Sen har jag misstänkt att det nyinflyttade paret två hus bort också är på gång med bebis. Man ser ju inte grannarna så ofta på vintern och när det händer har de stora jackor på sig. Idag var jag iaf ute och planterade påskliljor och penséer i krukan på trappen :banana: och pratade då med en annan granne. Hon bekräftade mina misstankar och det visade sig även att ytterligare ett par på gatan ska få bebis! Det blir alltså 4 bebisar på gatan inom några månader! :bump: Det känns verkligen kul! Jag som var orolig för att jag skulle vara ensam mammaledig på gatan!

Tack tack, det gick bra. Först pratade vi lite om förlossning och jag frågade bl.a. om vad som händer om man blir snittad för att de måste få ut barnet fort.
Sedan så fick jag gå ner till förlossningen, första undersökningsrummet såg hemskt ut. Mindre än min hästs box! Sedan så fick jag se badet, såg helt okej ut och ett förlossningsrum såg nästan mysigt ut :o

Jag har läst om det, men det känns så himla udda och ovant. :D Har ju liksom haft kraftiga SD sedan v. 20+6 och känt i princip alla - så det här var nåt nytt. Men väldans skönt måste jag säga :D

Jag trodde det var ngt fel på min livmoder som inte ville öva att dra ihop sig :grin: men den gör tydligen det, bara jag som är lite trög och inte känner dem ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 973
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 038
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård