Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Som jag har förstått det har dom 30 dagar på sig att handlägga.

Ja det är det dom säger iaf. Jag är däremot lite orolig gällande min sjukskrivning. Skrev ihop min sjukdomshistoria och skickade in pappren snabbt som ögat, fick ju vänta på dom i 2 veckor först, sen inser jag ½ vecka senare när jag ligger i sängen och ska sova att jag nog glömde skriva under pappret :o FAN!!! Men nu är det 2 veckor sen jag skickade in dom så jag tycker att de borde kommit tillbaka?! Står inget om mitt ärende på "Mina sidor"....kommer väl säkert bli utan pengar i april...DESSA J*VLA PENGAR :devil: Kanske måste ringa dit och kolla...*suck*

Jo, till mig har dom sagt att det ska komma upp inom 24 timmar om du skickar och godkänner med e-leg.

Jag sällar mig till skaran - jävla försäkringskassan!

Jag är sjukskriven helt sen 8 mars. Ringde igår för att höra vad som händer, jag har ju liksom bara fått lön för en vecka den här månaden och räkningar kommer ju som vanligt.

Damen jag fick prata med berättade att sjukskrivning fr min arbetsgivare kommit till dem den 25:e, så nu skulle jag få papper att skicka in till dem men hon visste inte om de hann komma innan påsk. Vad för papper liksom? SEN ska de handlägga mitt ärende. Får jag pengar innan midsommar är det väl bara att jubla... Jag som aldrig haft med dem att göra blev paff och la på.

Jag börjar förstå att folk gnäller på dem. Jag ska helt klart inte skaffa fler barn och jag ska försöka vara frisk resten av livet. Det känns som om man måste kämpa med näbbar och klor för att det ska fungera som det faktiskt ska!

*kl*

När vi lix är inne på FK, Hur många av er har meddelat från vilket datum ni vill begära FP?! Sitter och kikar runt på FK's hemsida, men jag fattar inte hur man ska göra, men jag gissar att det är under "Begär ersättning för föräldrapenning" jag ska gå?! Har ju redan gjort en anmälan....

Jag har begärt fp från 27 april men kommer behöva ändra pga min trevliga arbetsgivare som bråkas...

Hur kommer ni andra göra med träning efter förlossningen?
Jag har i flera månader drömt om att få träna och BANTA, men måste man tänka på nåt speciellt när man väl kommer igång?
Första tiden lär väl inte mer än promenader vara aktuellt, beroende förstås på hur fräsch man är efter förlossningen, men är det ok att lyfta vikter, göra enklare övningar hemma som situps osv osv ganska snart?
Jag har satt lite delmål men utan tidsperspektiv!

1. Gå ner under 75 kg
2. Gå ner under 70 kg
3. Gå ner under 65
4. Slutligen nå ca 60 +- något kilo.

Det får ta sin tid, men dit ska jag!
Jag vägde ca 70 kg vid inskrivningen, ca 10 kg för mycket redan då.
För mig känns träningen och viktnedgången otroligt prioriterad. Jag verkligen längtar efter att få springa igen, men samtidigt vet jag ju att det inte kommer att bli nån angenäm upplevelse. I somras sprang jag lätt och ledigt 1 mil på 55 minuter utan att anstränga mig, men då vägde jag 51 kg. Jag kommer iallafall att promenera 1 mil om dagen så fort jag orkar. Kommer att använda min älskade gps-klocka med pulsband och öka intensiteten i takt med att kroppen svarar på träningen.

Banta kommer jag inte att göra. Det ska man aldrig göra. Däremot kan jag erkänna att jag gett upp det där med bra kosthållning för tillfället, det har ju ändå gått över styr med vikten. :crazy: Direkt fet och onyttig mat avskyr jag nu också, men godis och glass har jag ätit flera gånger i veckan nu. Så fort bebis är ute är det SLUT på allt onyttigt och tillsammans med långpromenader så förutsätter jag att jag går ner de flesta kilona relativt snart.

Precis där ska du gå in. :) Så kan du välja period, dagar osv.

Anmälan är uppgifter om inkomst osv.

Jag kommer iallafall att promenera 1 mil om dagen så fort jag orkar. Kommer att använda min älskade gps-klocka med pulsband och öka intensiteten i takt med att kroppen svarar på träningen.
.

Fusk!! Längtar efter samma sak. Jag kan inte komma ut med vagnen själv för skenorna till trappen har inte kommit ännu. Så jag kan bara lämna lägenheten när vänner förbarmar sig och kommer hit för att valla mig i vårvädret en stund. De vill sällan röra sig med samma intensitet som jag.

Efter snittet så började jag med att ligga på rygg och bara lokalisera magmusklerna. För fy vad läskigt det är att förlora så mycket bäckenstabilitet. Jag aktiverade dem utan att ssätta någon belastning på dem. Nu har jag så smått börjat att belasta dem med att lyfta huvudet. Jag prioriterar repetetioner snarare än motstånd.

knipövnigar gör jag när jag ammar. Där varierar jag emellan repetetioner och maxbelastning.

Har så smått tänkt att försöka komma igång med lätt yoga som kan göras på hemmaplan.

*kl*

Till alla er som har problem med FK. Jag tror det blir lättare för er när ni väl är inne i systemet. Jag har ju sonen sedan innan så de har ju alla uppgifter och inkomster redan. Skickade in papprena om Havandeskap samma dag som jag gick hem (13/3) och fick pengar för 13-20/3 den 26/3. Så jag tror ju att har de bara fått in alla siffror på plats så kanske det blir lättare.

Jo jag har ju BF imorgon (enligt UL). Min son är född på utsatt datum, 10 april.
Läste någonstans att det bara är 5% som födds på BF dagen. Så vad är sannolikheten att jag ska föda två ggr på BF? Men å andra sidan så vore det typiskt mig :D

Jo, till mig har dom sagt att det ska komma upp inom 24 timmar om du skickar och godkänner med e-leg.

Va, vadå godkänner med e-leg? :o
har ju loggat in och där står bara att jag skickat in moderskapsintyget i februari fortfarande, men inget om mitt ärende och allt det andra jag skickat in?

Jupp endast 5% kommer på BF. Jag var en duktig bebis för 24 år sedan att komma på BF ;)

*KL*

Sista arbetsdagen avklarad på 1 år och 4 månader!! :banana::bump:
Känns jätte bra men jag kommer att sakna mitt jobb.

Var till BM idag också
Bt 110/60
Hb 108
Blodsocker 5,7
SF 32 (bara 1 cm på drygt 2 veckor)
Hjärtslag 150
Huvudet har börjat fixera sig också, har misstänkt det eftersom jag har haft lite drag i ljumskarna.

KL. 15 idag ska jag iväg och titta på förlossningen, börjar känna mig lite nervös.

Zody Du behöver inte känna att magen drar ihop sig i sammandragningarna. Jag känner inte mina utan märker dem bara för att jag råkar lägga händerna på magen. Fullkomligt normalt :) frågade nämligen min BM idag.

Hmm, detta har jag gjort

• skickat in moderskapsintyg (med post)
  • fått "startpaket" i retur
  • fyllt i detta med min arbetsgivare, skickat tillbaka det (med post), detta är anmälan av FP
  • när jag såg att allt var registrerat(tror jag ringde och dubbelkollade), gjort en begäran av FP med e-leg på nätet.

Senast ändrad:

Hmm, detta har jag gjort

• skickat in moderskapsintyg (med post)
  • fått "startpaket" i retur
  • fyllt i detta med min arbetsgivare, skickat tillbaka det (med post), detta är anmälan av FP
  • när jag såg att allt var registrerat(tror jag ringde och dubbelkollade), gjort en begäran av FP med e-leg på nätet.

Jag väntar på fjärde punkten då jag genomfört den tredje.. Borde jag oroa mig eller jag ska vänta någon vecka till innan jag trycker på?
Det är ju ingen brådska eller så egentligen, men vill ändå veta att allt är som det ska. Ska ju inte ha barn förrän slutet av maj och det har ju inte gått en månad sedan jag skickade in det jag fyllt i med arbetsgivaren..

Jag begärde fp 5 mars står det och jag har inte fått ngt besked mer än att de bearbetar eller vad det stod. Eftersom jag inte har begärt förrän 1 maj så antar jag att det inte prioriterar mitt ärende.

Sedan tänkte jag på de där 30 dagarna, är arbetsdagar så är det 6 veckor.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 973
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 038
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård