Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag trodde aldrig att det skulle vara såhär mycket strul dock... Sist jag pratade med dem (förra veckan) så skulle jag iaf få en liten utbetalning av HPn nu på fredag, men idag så skulle jag inte det tydligen? Jag förstår verkligen ingenting, min HP är godkänd och bekräftad från mitt håll, de har mina inkomstuppgifter men ändå händer ingenting. Nu var det tydligen på handläggaren som har hand om min sjukskrivning som allt hänger på? :confused:

Jag vet ärligt talat inte vad jag skulle ta mig till utan sambon och de få sparpengar som finns... Jag avskyr att låta någon annan försörja mig och betala allt, men jag lär väl acceptera faktum just nu. :cry:
Hoppas att det ordnar sig för dig med A-kassan!

HPn är beviljad och sjukskrivningen har jag inte fått svar på än... (30 dagars handläggningstid, in my ass. Att de dessutom ska höra av sig inom 7 dagar om uppgifterna är ofullständiga eller de behöver utreda mer stämmer ju inte heller riktigt..) Får ingen info från någon just nu.
(har varit sjuskriven på 50% 21/12 - 09 tom 12/2 -10, från 13/2 -10 så är det HP på 100%.)

Okej.

Så din sjukskrivning ( som är under handläggning ) ska nu gå över i 100% HP, om den gick över nu i februari så får du väl utbetalning i slutet av denna månad?
Om din sjukskrivning går igenom så får du retroaktivt.

Precis så, men jag får ingen utbetalning nu den 26e enligt telefonisten. Varför vet jag inte, damen jag pratade med förra veckan sa att jag skulle få en utbetalning (visserligen en liten sådan men ändå något) men nu är det alltså andra bud.
Så sjukersättning kan betalas ut när som helst retroaktivt, eller kommer jag i såna fall få vänta till slutet av mars?

Måste bara får fråga vad du menar med tarkettgolv? Då Tarkett ju också säljer parkettgolv? Nyfiken på vad ni valt som håller mot leksaksmärken bättre än trägolv? :)

Snuskbilligt click-golv ;) det är ju typ nå spånskivor med faner eller vad det är på. Väldigt slag och rep-tåligt!

Vad är Reflux?

Surauppstötningar som man kan få när man är i upprätt tillstånd och magsyra som rinner upp i munnen när man lutar sig framåt. Magmunnen håller inte tätt och du får en reflux.

Nej den retroaktiva delen av de månader som redan passerat borde betalas ut direkt i anslutning om du får sjukperioden beviljad.

Gav hon dig någon anledning till varför du inte skulle få betalt för dagar mellan 13feb-20feb för?

Du är en ängel som orkar förklara, vet du det?! :love:

Nej, telefonisten sa inte mycket alls och svarade inte heller på mina frågor utan sa bara att hon skulle skriva ett meddelande till handläggaren som har hand om sjukpenningen och att denne skulle ringa upp mig och hen behövde..
Så jag får väl helt enkelt vänta och se, finns det ingen info om utbetalning på torsdag så får jag väl ringa igen och vara dryg... :crazy:

Absolut, det skulle jag göra!

Ring och kräv besked ang HP-utbetalningen iaf, är den beviljad och klar förstår jag inte varför du inte skulle få utbetalt denna månad!

Nej, jag förstår inte heller vad det är som strular. Får försöka hålla mig lugn och ha tålamod, på torsdag ska jag ju i alla fall kunna se om det är en utbetalning på gång. Är det inte det så får jag väl ta upp kampen då...

*lite kl*

När vi lix är inne på det här mer ersättningar av olika de slag. Går ju på A-kassa än så länge eftersom jag är arbetslös. Har sökt jobb men inte fått något, mindre än 3 månader kvar till BF.

Hur som helst så ringde det en tjej nyss från ett företag jag sökt jobb hos i december och undrade om jag fortfarande var intresserad. Svarade att jag var det men kände mig ju som ändå tvungen att berätta att jag väntar barn i mitten av maj. Gjorde jag fel som berättade att jag väntade barn?!

Hon var ju rätt förstående och svarade att
"oj då kanske ett sånt här lite tyngre jobb inte är så passande just nu"
Varpå jag svarar att jag har jobbat en del i lagårn på mitt gamla jobb och det har gått bra men att jag inte vet själv hur mkt och länge till jag klarar av några tyngre arbetsuppgifter.
Hon sa iaf att även om jag kunde jobba så skulle jag ju inte kunna jobba så länge till men att jag gärna fick återkomma efter mammaledigheten!

Hur uppfattar ni att situationen blev, nekade jag till jobb, gjorde hon fel som inte erbjöd mig en provanställning eller skulle jag erbjudit mig att prova jobba trots att jag kanske bara skulle kunnat jobba säg 3 veckor?! Antar att jobbet rörde sig om längre än 3 månader som det lät på henne...Kan ju tillägga att det var jobb hos en städfirma.

Men du... pssst. Du kan ju ha den gamla vagnen stallet. När den sen luktar illa så kanske han hellre har en vagn än en scooter.... hihihi.

Men du... pssst. Du kan ju ha den gamla vagnen stallet. När den sen luktar illa så kanske han hellre har en vagn än en scooter.... hihihi.

Haha, ja då skulle han just bli nöjd. Sa faktiskt det åt han en kväll att det går ju att hålla utkik efter någon nyare vagn och skulle det dyka upp en så kan jag ju ha den vi har nu i stallet. För oss av några är det ju ännu viktigare egentligen att ha 2 vagnar eftersom sambon har astma och är allergisk mot pälsdjur ;)

Jag tycker kalas är jobbigt för jag är alltid så uppbokad. Helger är så gott som alltid helt fullbokade med hästaktiviteter och annat, och sambons familj har en tendens att ringa fredag el lördag och bjuda på "kalas klockan 2" som innebär att man ska sitta och dricka kaffe till kvällen. Då ropar sambon mig och frågar om vi kan, vilket jag självklar inte kan... Och så jag the bad guy som vanligt. Sen skulle ju han kunna lära sig när hans familjemedlemmar fyller år, men det är faktiskt inte mitt problem.

Vi har inte så stora släkter så egentligen borde det gå att fira alla på smidigt sätt, men så är det inte nu...

Min familj å andra sidan firar allt och lite till, ofta med stora fester, bjuder på mat och mycket presenter. Men då är allt så välplanerat att det inte finns nån risk att man missar det. Dessutom oftast då på kvällstid.

Åh, en till som är the bad guy :grin: , känner så väl igen det och är så trött på det. Egentligen handlar det om att jag planerar ganska väl vad jag ska göra, sambon är mycket mer spontan och kan sticka iväg hipp som happ. Sen handlar det väl lite om att jag planerar ju för djuren (hund och hästar) också, det är liksom inte bara att sticka iväg bara sådär, utan ligger ju lite planering bakom, och då är man "den där som aldrig kan och som alltid säger nej", och alltid är det jag i hans familj..

Jag åker också gärna på kalas, mycket gärna! Men det kräver lite planering. Likadant det där med presenter, tycker det är grymt överskattat. Som någon skrev så kanske man hade kunnat införa att vi vuxna bara ger en blomma eller chokladask eller så, medan man till barnen istället kostar på lite extra. Förutom om man fyller jämnt och det ska firas, det är väl ett undantag. Smart det där!

Vi firar bara våra syskon och föräldrar, nu även syskonbarn men det är inte nåt speciellt allvar eftersom de är än så små. MEN jag har 3 kusiner som känns som sladdisar eftersom vi andra kusiner är så mycket äldre och de ska banne mig firas med present och hela arsenalen. Det kan jag nu när jag ska ha eget barn känns onödigt. Firar ju inga andra kusiner ju.

Jag och min man firar nog mest varandra, dock inte med släktkalas. Tror inte jag kommer ordna släktkalas för våra barn heller, om de inte själva propsar på det (barnen alltså, inte släkten ;)).

*kl*
Vi fick hem lite rabattcheckar från Liberoklubben idag, bland annat på blöjor och nu började jag fundera lite - vilken storlek ska man köpa egentligen för att ha hemma första tiden? Storlek ett är 2-4 kg och storlek två 3-5 kg... Säg att Räkan väger ganska exakt 3kg, då passar ju ettan bra, men om hen väger närmare 4 så kanske storlek två är bättre. Tycker det är sjukt svårt, men vill ändå ha några blöjor hemma för att vara säker liksom.. Just nu lutar det åt storlek 2 direkt, skulle det vara för stort till att börja med så växer ju Räkan snabbt i det, är ju lite värre om vi köper storlek 1 och så är det för smått..

Blöjdjugeln känns rätt skrämmande med alla olika märken, modeller och storlekar. Tygisar, engångsblöjor med lotion, up&go osv..
Ni som har barn sen innan, hjääääääälp! :D

Fast brukar inte mor och farföräldrar vilja fira sina barnbarn? Vi har väl inte heller några större planer på att dra ihop hela släkten på barnkalas.

Vi har köpt hem från Huggies i srtl 2-5 kg samt 3-6 kg och sedan så kommer vi ju få från pampers när vi hämtar ut den där boxen. Det enda vi har i skötselväg hemma är blöjor och tvättlappar från IKEA, vi har inte kommit längre och har inte bråttom heller just nu :)

Pampers är jag lite skeptisk till, just för att de har lotion i sina blöjor. Tycker det känns onödigt helt enkelt, men sen kanske det blir så att Pampers är de som sitter bäst. Vi kommer i alla fall börja med att ha Libero hemma, och så de man får i Babyboxen då från Pampers.

Har inga skötgrejer alls hemma, om vi bortser från frottétvättlappar och Ikeas 5 kronors-handdukar att ha på skötbädden. Har en tub Inotyol också, så blöjor, barnolja och papperstvättlappar ska köpas nu i veckan tänkte vi. Jag vill ha allt klart i tid. :D Sambon kör mer på linjen "äh, blöjor kan vi köpa på väg hem från BB" men det vägrar jag. Vi kanske inte vill, orkar eller kan kliva utanför dörren de första dagarna liksom.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 152
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII