Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Vad du tycker är mindre viktigt om din lillskrutt vägrar äta ditt ekologiskt rivna äpple ;)

Skämt åsido, Hipp är ekologiskt men det finns flera ekologiska på marknaden. Många ( iaf som jag läst/hört om ) barn vägrar hemmagjord barnmat i början ( så även min dotter ). Nu älskar hon hemmalagat. Tror man inte ska lägga sådan prestige vid mat, utan mer lyssna på sig själv och barnet och ta det lite som det kommer!

Jag har inte tänkt något alls på maten till liten, det är så långt i framtiden att smakisar är ju inte ens ett alternativ förrän i tidigast september!
Däremot så tänker vi inte tillföra extra socker i form av godis, glass, saft och kakor förrän tidigast när barnet är 1 år, gärna längre. Jag är ju lite arbetskadad också när det gäller socker och fruktsocker men det svåra är ju omgivningen som inte tycker som vi.
Däremot så tror jag att vi kommer bli dåliga föräldrar som ger mkt burkmat när vi ska bort istället för ta med oss hemlagad mat.

Halsbränna har jag haft till och från under hela graviditeten för några veckor sedan kunde jag inte ligga ner för det brände kraftigt hela vägen upp i munnen. Reflux får jag varje gång jag böjer mig ner och ska ta upp något.

Visst kan det vara så, men jag kan också tycka att man kan "välja sina strider" och att den här tråden var lite fel forum/tråd för att spinna vidare på just det ämnet!

Precis min tanke,:bow:

*kl*
Mabuse: Och bara för man inte vill förstöra tråden pga ett ämne som jag inte tycker hör hemma i denna tråden för övrigt, så är man konflikträdd? Tycker dina slutsatser är tråkiga, måste jag säga...

Självklart kommer vi ta det som det kommer, det är ju bara tankar och funderingar just nu om hur vi skulle vilja gör om det fungerar. :D
Är nog lite influerad från sambons brors familj - de har fixat i princip all mat själva enda sedan minstingen började med smakisar, och han ratar burkmat och har alltid gjort.

Skulle vår lillskrutt hata våra omsorgsfullt tillagade puréer så får vi väl slita håret av oss och acceptera att burkmat är bättre. :D

Vi har snackat lite om det. Vi har bekanta som har plockat undan allt för barnet inte ska pilla på något, vilket vi är överens att det tänker inte vi göra(förutom sånt som är farligt såklart) uten vi får ta det i början, och vara konsekventa. Sen är det respekt för djuren här med som vi tänker på..annars har vi inte kommit mkt längre:p Men lite funderingar har man ju såklart!

Nu har sambon åkt på kräksjuka, mitt i renoveringen..stackare:(
Och då e det bara att vänta tills det blir min tur..jippi..Gravid och kräksjuka..jag som blir så dålig av det.Nån som vet om det är farligt:crazy:..Vi har bara en toa oxå..helvete...

Jag läste nu att fostret urinerar ca 0,5 l per dag. Helt seriöst, det är mycket. Vart tar det vägen? (Gravid vecka 29 läste jag på...)

Sen stod det så här:

Du som är gravid känner förmodligen ett tryck på magen och mellangärdet nu. Du kan också ha problem med att äta en stor måltid, därför att din livmoder växer och tar upp mer plats. Halsbränna är inte ovanligt från och med nu och framåt. Små måltider ofta är ett bra råd. Mediciner kan användas, men bara efter att ha rådgjort med läkare eller barnmorska.

Det är väl därför jag har problem att äta. Kommer det vara så här i elva veckor till kommer jag inte att vara så tjock, det är en sak som är säker...

Där fick vi svart på alla våra frågor i princip :) Var hittade du det? Lät som en bra sida.

Jag har också fått den där mättnadskänslan nu, svårt med stora portioner..Lite skillnad från att vara matmonster till liten fågelunge matmässigt;) Men jag har också gått upp 15 kg, tycker det räcker:p

Någon mer än jag som börjat samla vätska som en wettextrasa än då? Hoppas det inte blir lika illa som sist bara...

Vi har renoverat tv-rum och matsal (sitter ihop med en portal) och vi valde tarkettgolv för att det inte skulle göra något om barnet slänger saker i golvet. Jag skulle antagligen gråta blod om jag hade lagt ner en massa pengar på parkett och om man själv eller barnet tappar/slänger saker i golvet så att det blev märken.
När man renoverar nu för tiden så måste man tänka på familjemedlem nr. 3 ska kunna leka och busa också. Himla besvärligt att inte kunna vara ego längre ;)

Måste bara får fråga vad du menar med tarkettgolv? Då Tarkett ju också säljer parkettgolv? Nyfiken på vad ni valt som håller mot leksaksmärken bättre än trägolv? :)

*kl*

Jesus vad ni har tjattrat på!
Här i skogen är vi insnöade, eller va insnöade om det inte kommer mer inatt.
Vi har en 1 km lång liten grusväg upp till oss, den tog sambon 5 timmar att göra någelunda farbar! Han hade snö över huven på traktorn, och då är det en väldigt stor 4-hjulsdriven traktor.
Är väldigt glad över att vi har el! Ledningarna går inne i skogen och det hänger snötyngda grangrenar över.

Såg att ni pratat lite barnmat. Har haft stora planer om det redan:D
Ska skaffa en sån här http://www.pappaprylar.se/beaba-babycook-matberedare
Säkert helt onödig, men är såå nyfiken på den!
Odlar en hel del själva, helt giftfritt. Så ekologiskt och närproducerat blir det.

Läste även att ni skrivit om tvättlappar. Ska köpa de billiga på Ikea. Men har redan köpt Ikeas kökshandukar "Tekla" 1,50:- st. Kanske inte till att tvätta rumpan med, men att lägga under när man byter blöja. Blir de riktigt vidriga så är det ju bara att slänga, blir ju inte ruinerad av dem direkt.

Och slutligen, ert snack om uppfostran. Är skitlätt att sitta å säga att jag ska ha en ängel till unge när jag vet att jag va ett riktigt sattyg till snorunge när jag va liten:angel:
Men ett par bekantas barn på 4 år är helt odräglig. Och jag vet iaf att vårt barn inte ska bli som henne utan mer som min syrras pojk! Ett busfrö men kontrollerbar och förstår när man säger ifrån.
Framför allt så kommer en jätteviktig grej vara att ha stor respekt för mina djur. Inte bara de inne utan de i lagårn med. Inte skrämmas eller släpas runt på eller ryckas i! Ungen behöver inte vara silkeslen heller och vara rädd. Men respekt!

Någon mer än jag som börjat samla vätska som en wettextrasa än då? Hoppas det inte blir lika illa som sist bara...

Oh ja! Framförallt händerna! Kan knappt hålla ihop fingrarna. Ringen har jag tagit av för längesen och har i en halskedja istället.

På tal om mat och hur mycket man får i sig. Har hungerkänslan lite hela tiden. Men det får inte plats så mycket varje gång. Skitjobbigt att känna sig hungrig fast det tar stopp!
Åt precis något nyttigt, ja, nyttigt för själen iaf. Chokladpudding med vaniljkram:angel:
Lite sånt onyttigt slinker tyvärr ner nästan varje dag, men ändå så har jag en viktuppgång på 1,5 kg sen inskrivningen. Om jag får fuska till det.
För annars så gick jag ner 7 kg i början, de har jag gått upp + 1,5kg. Så sammanlagt 8,5kg.
Känns inte jättefarligt heller när det bara är 7 veckor kvar.

Håller med, här jiddras det utav bara den :)

*delvis kl*

Jag som snart är klar, märkte ju av det där med perioden när man inte kunde äta så mycket.. Blev väl sammanlagt någon macka om dagen bara.. Men sen några veckor senare så hade jag inga som helst problem att trycka i mig mängder av mat. (när magen sjunkit lite grann). Så det är ju bara att anpassa sig till vad kroppen klarar och inte. Man blir ju olika trött i olika stadier av graviditeten också. Det märktes inte av så mycket när jag väntade 1:an för då gjorde jag bara vad kroppen ville, vila eller vara i farten. Men nu med 2:an så är det svårt att anpassa sig eftersom man har en 1:a som vill ha samma uppmärksamhet, och energi från mamma oavsett period i graviditeten..

Sen är det intressat att läsa era inställningar till mat osv.. Jag småler lite eftersom jag själv var inställd på exakt samma tankar. Hemlagat, ekologist osv, osv.. Men man lär sig ganska snabbt var man skall lägga krutet när man har en liten. Har man dessutom annat för sig än att bara vara hemma och laga mat så kanske det slinker ner en burk i kundvagnen ibland. Och har man sedan en bebis som är jobbig, inte sover, inte är nöjd, etc etc så är det enklare att veta att det alltid står en burk i kylen redo att värmas i stället för att plocka fram 5 ingredienser och börja laga mat med en skrikande 7kg klump på ena armen :angel:

För att inte tala om man har hästar och passar på att ta en långprommis till stallet med vagnen och pysslar om och fixar där, då är det rätt bekvämt med en burk mellis att ha med. :grin:

Men det där ger sig ju efterhand, men det skall bli spännande att följa om det blir som ni tänkt er sen.

Ni verkar vara en del som också fått halsbränna till och från.. Jag lider med er! Det är verkligen inte kul. Mandel lindrar rätt bra, lika så bubbelvatten (loka etc)

Själv har jag halsbränna from hell. Fick det i V18 med första sonen och fick redan i V20 ta magmedicin dagligen mot detta då det inte var trevligt. Finns ju risk för att man skadar tarmar/magmun etc.

Nu med andra sonen så kom den där hellvetiska halsbrännan inte förren i V26 och det tackar jag högre makter för. Idag tar jag en tablett varje morgon, och mår underbart!!!

Du har nog helt rätt, jag ser egentligen inte att jag kommer ha tid att göra all mat själv. Jag äter ju inte direkt hemlagat själv varje dag... ;)

Och bara för man inte vill förstöra tråden pga ett ämne som jag inte tycker hör hemma i denna tråden för övrigt, så är man konflikträdd? Tycker dina slutsatser är tråkiga, måste jag säga...

Nej, om man tycker att en meningsskiljsaktighet är så jobbig att se att man tycker att hela tråden blir förstörd, utan vill att alla bara ska hålla med varandra hela tiden, då är man konflikträdd.

Vad som hör hemma i tråden och inte är nog upp till var och en. Hur man gör med sina djur när man blir gravid är väl lika gravidrelaterat som problem med försäkringskassan, i mitt tycke.

Tycker dina slutsatser är felaktiga, måste jag säga....

Ni som tar tabletter mot halsbränna, vad tar ni då?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 150
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård