Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Ville också köpa ny vagn egentligen men fick glatt nöja mig över den vi hade :grin: men en ny skoter det är inga problem att köpa....Som arbetslös snart mammaledig får man nog nöja sig med begat, sparkonto existerar inte på världskartan. Ursäkta att jag låter så bitter men just när man kommer till vagn så blir jag bitter, hade faktiskt planerat att köpa en ny det dagen vi skulle behöva en men den dagen kom lite fortare än beräknat :D

(just nu ångrar jag att jag inte drev på sambon mer att skrota vagnen när han pratade om det då han kom hem med den.....)

Oj, är det fler som diskuterat barnuppfostran? Jag tror att det löser sig efter hand. Däremot finns det två saker som jag kommer att vara benhård på och det har sambon accepterat rakt av.

1) Inget onyttigt, dvs socker, så länge det bara går att undvika. Därefter max en dag i veckan.

2) Total respekt för katterna. De ska INTE behöva bli dragna i pälsen eller svansarna eller bli störda när de inte vill.

Inne på samma linje som du, tycker att det är supertrist då det kommer barn hit som inte accepterar när våra katter ligger och sover :devil:

Sambon lever efter metoden, plocka bort allt ömtåligt, jag är tvärt om, hade den diskutionen senast igår ang våran TV som står lågt. Ungen ska lära sig att inte vara och slå och mecka med den (och andra saker som inte är hans), PUNKT SLUT! Ena min syster och hennes kille va barnvakt åt hans mosters unge, h*n började böla så fort h*n fick motstånd, sånt gör mig irriterad...

Sen något som jag bara inte tål det är när man kommer till födelsedagarna. Det går väl bra så länge man bara har ett barn men när dom är 2 så finns det vissa i sambons familj som ger båda presenter trots att det bara är den ene som fyller år. Det kommer jag INTE att tolerera den dagen vi får fler barn.

Senast ändrad:

Vi ska ju bli perfekta mammor med snälla väluppfostrade barn så vi kan sitta och sola och glassa även kommande sommrar. Vi kommer bara ge dem ekologiskt, hembakat och egenlagad mat osv osv osv.

Det är lätt att vara kaxig nu, men man kan ju alltid hoppas! :rofl:

Har ju *host host* planerat att försöka göra den mesta maten själv då mamma och pappa odlar ekologiska grönsaker, rotfrukter och potatis. Ska även försöka göra egen välling. Allt detta medans min supersnälla gullunge ligger och sover snällt i vagnen....ehhh...ja vi får väl se, man kanske kokar potatis och morötter någon gång iaf :D

Vilken då? :bump::bump:

Det är ju en hel uppsjö, fastnade dock lite för en e-lux idag.

Hihi, nu kommer jag att framstå som väldigt tappad bakom en vagn men...

Det är en Electrolux, den kan tvätta och torktumla och den var bäst i test. Rymde 8 kg tvätt för tvätt, 6 kg för tork tror jag, (äh det räckte) Jag vet absolut ingenting alls om tvättmaskiner och varvtal och sådant, min man är likadan och min mamma..., så det fick räcka som information till mig vid köp. :p Gud vet vad den heter, vi presenterade oss inte :)

(Det enda jag vet egentligen om den är att min farbror satte in en Electrolux Inspira på landet (kan ej torktumla) som är hysteriskt bra och kan ställa in längd på tvätt osv (jag klängde kärleksfullt på den hela sommaren!). Att tvättmaskinerna vårt hyreshus är vidriga och att min mammas kombomaskin har hållit i 25 år.)

Måste säga att jag tycker du har en otrevlig attityd faktiskt.
Självklart får man tycka olika, vore väl konstigt annars, men det finns olika sätt att säga och uttrycka sig på.
Det har ingenting med konflikträdsla att göra :)

Kl

Shit, vad ni har skrivit mycket! Vi var iväg under större delen av dagen igår och gosade bebis hos sambons syster, sedan var vi iväg på kvällen också, ville knappt iväg, utan ville hem och sätta mig vid datorn - var är mitt gamla sociala jag? Helst av allt sitter jag på bukefalos i denna tråd dagarna igenom nu :D

Inne på samma linje som du, tycker att det är supertrist då det kommer barn hit som inte accepterar när våra katter ligger och sover :devil:

Sambon lever efter metoden, plocka bort allt ömtåligt, jag är tvärt om, hade den diskutionen senast igår ang våran TV som står lågt. Ungen ska lära sig att inte vara och slå och mecka med den (och andra saker som inte är hans), PUNKT SLUT! Ena min syster och hennes kille va barnvakt åt hans mosters unge, h*n började böla så fort h*n fick motstånd, sånt gör mig irriterad...

Sen något som jag bara inte tål det är när man kommer till födelsedagarna. Det går väl bra så länge man bara har ett barn men när dom är 2 så finns det vissa i sambons familj som ger båda presenter trots att det bara är den ene som fyller år. Det kommer jag INTE att tolerera den dagen vi får fler barn.

Det här med att acceptera inredning och framför allt djuren har jag funderat mycket på. Kommer ta väck vissa saker som ligger ett visst personligt värde i, men absolut inte i övrigt - barnen får väl lära sig från det att de är små vad man får och inte får - det har jag alltid fått och det har aldrig varit några problem mellan mig och mina föräldrar.
Likaså när det kommer till djuren, vår lilla hund kommer dö av rädsla tror jag om ett barn är styggt mot henne och jag accepterar inte att man är dum mot djuren, likaså tvärtom måste djuren lämna barnen ifred. Likaså hos andra, t.ex. hemma hos mina föräldrar. Deras stora hund kommer nog säga ifrån ordentligt om barnen är stygga mot honom och det ska aldrig behöva gå så långt, absolut inte.

Och det där med födelsedagar har vi diskuterat en del och vi är lite oense..
Sambon och hans syskon är 5 st sammanlagt, varav 3 av dem har respektive. Jag anser att man firar varandras födelsedagar kanske upp till en viss ålder eller helt enkelt till man får barn, sedan är det barnen som firas, blir hur många kalas som helst annars. Rent ekonomiskt, fine, men jag är inte intresserad av att gå på kalas varannan vecka, och sedan hemma hos mina föräldrar och syster, våra mor- och farföräldrar etc. Det fungerar inte och någonstans får man sätta en gräns.
Jag har en syster och hon har inget stadigt förhållande, så henne, precis som sambons yngre syskon fortsätter man såklart att fira, men var drar man gränsen??

Kommer ju laga barnmat någon gång ibland bara, då blir det storkok och frysa ner i portioner.
Men några burkar köpemat kommer jag nog ha ståendes i reserv.

Det va någon som skrev om Libero reklamen på tv.
Nu har jag sett den! Åh vad jag lipa! Så söööt:love:
Särskilt sista bebben som ligger på mage och har huvudet på armen.

:rofl::rofl:

Jag har inte så mycket aning jag heller. Men e-lux står på topp ett sen hade dom en husqvarna på förslag oxå.

Kul att ni oxå fastnade på en e-lux :D

Ska gå igenom med Sambo ikväll för att se hur han känner.

Och det där med födelsedagar har vi diskuterat en del och vi är lite oense..
Sambon och hans syskon är 5 st sammanlagt, varav 3 av dem har respektive. Jag anser att man firar varandras födelsedagar kanske upp till en viss ålder eller helt enkelt till man får barn, sedan är det barnen som firas, blir hur många kalas som helst annars. Rent ekonomiskt, fine, men jag är inte intresserad av att gå på kalas varannan vecka, och sedan hemma hos mina föräldrar och syster, våra mor- och farföräldrar etc. Det fungerar inte och någonstans får man sätta en gräns.
Jag har en syster och hon har inget stadigt förhållande, så henne, precis som sambons yngre syskon fortsätter man såklart att fira, men var drar man gränsen??

Tycker att födelesedagar kan vara både trevliga och jobbiga. Vi firar än så länge allas födelsedagar, har bara 2 st syskonbarn på min sida och 2 på sambons än så länge så det går ju bra att fira alla, sen fyller alla år rätt utspritt på året också! Dom som jag tycker är jobbigast att fira är sambons brors familj :crazy: mkt beror på att hans sambo och min familj en gång i tiden kom i hop sig rätt rejält och det har som aldrig rett ut sig ordentligt så man kan säga att det gärna blir rätt tyst och krystat läge oftast, ibland kan det gå hur bra som helst men oftast är det mest jobbigt. Det är faktiskt inte så roligt då min sambo har väldigt bra kontakt med mina syskon och deras respektive. Han och hans bror umgås sällan trots att vi bor grannar, det är trist då vi i min familj har extremt bra sammanhållning och kontakt.

*kl*

Ahhh, hittade just sittvagnen som jag bara SKA ha! Teutonia Mistral :love:, sambon får säga vad han vill...synd bara att det var "knäleds"handtag....

Jag tycker att kalas är rätt trevliga. Här gör vi så att kalaset består av att den som fyller år bjuder på fika för övriga, man kanske tar med sig en blomma, men annars bara umgås. När det är barn som fyller år tar nog alla med sig en present, men i övrigt ser jag det bara som ett bra tillfälle att ses och gratulera, skönt när det inte är en massa måsten. Jag och sambon fyller dessutom år med bara någon dags skillnad så vi har gemensamt fika för alla.

Jag tycker kalas är jobbigt för jag är alltid så uppbokad. Helger är så gott som alltid helt fullbokade med hästaktiviteter och annat, och sambons familj har en tendens att ringa fredag el lördag och bjuda på "kalas klockan 2" som innebär att man ska sitta och dricka kaffe till kvällen. Då ropar sambon mig och frågar om vi kan, vilket jag självklar inte kan... Och så jag the bad guy som vanligt. Sen skulle ju han kunna lära sig när hans familjemedlemmar fyller år, men det är faktiskt inte mitt problem.

Vi har inte så stora släkter så egentligen borde det gå att fira alla på smidigt sätt, men så är det inte nu...

Min familj å andra sidan firar allt och lite till, ofta med stora fester, bjuder på mat och mycket presenter. Men då är allt så välplanerat att det inte finns nån risk att man missar det. Dessutom oftast då på kvällstid.

Har jag sagt att tråden är förstörd? Tror jag dock inte, möjligen att stämmningen blev tråkig. Men att tjata om samma sak kan förstöra tråden, som förövrigt har varit trevlig, och vi har ändå lyckats trots att vi haft olika åsikter..
Du kan se det som att jag är konflikträdd,inget jag kan förändra.. jag ser det som du tar varje chans att ha en annan åsikt än alla andra i stort sätt gällande allt, och lägger fram saker lite klumpigt..

Vi får väl komma överens om att vi inte alls har samma synsätt helt enkelt. Som du säger, att ha olika åsikter är ju inte farligt...Jag säger inte att jag har rätt och du fel, vi är bara himla olika!

*kl*

Gällande halsbränna har jag det till och från, men inte nåt farligt, men tycker jag har haft annat som tex UVI så jag tycker jag fyllt kvoten för de skitjobbiga ;)

Sen igår har jag tagit hand om min sjuka sambo..Synd om honom, vilka moderskänslor man får, men ibland är dom ju stora barn också:p

Varit uppe och myst med hästen också, lillsyrran ska motionera honom idag, men var tvungen att åka upp och pussa lite på honom, min fina lilla pärla:love:

Förövrigt mår jag bra, fogarna är snälla mot mig och förutom trötthet är allt ok! Hur mår ni andra idag?

Senast ändrad:

Det va någon som skrev om Libero reklamen på tv.
Nu har jag sett den! Åh vad jag lipa! Så söööt:love:
Särskilt sista bebben som ligger på mage och har huvudet på armen.

Jaa, den är för mysig!!:love: jag fällde också en tår, ovanligt:D

Ingen bra dag idag. Halkade igår, inget farligt fall landade i snön men dock på knät. Det har värkt hela natten. Sovit som en kråka, inte lätt med mage och knä som strular.

TRÖTT!!!!

Sen undrar jag vart Viv är? Hon mår väl bra?

Ajdå,Tur du inte trillade värre! jaa, snön är svinhal! Jag trillade också i stallet idag när jag skulle ösa ut hö till hästarna, men jag landade mjukt coh skratatde högt åt min klumpighet, var mer bambi på isen style;)

Hoppas knäet blir bra igen, så du inte slog till det rejält..knä kan vara dryga att smälla i, ibland är det envist och man kan ha ont ett tag..

jaa, Viv, var är hon?

Om du upplever att alla andra har samma åsikt hela tiden utom jag, så är det kanske rent av lite nyttigt med nån som bryter konsensus? ;)

För mig är det mer problematiskt med en grupp där alla hela tiden är överens om allt, än med någon som ibland tycker annorlunda.

Om det däremot är så att du upplever att många tycker olika om mycket, varför är det värre att jag tycker annorlunda än att du eller någon annan gör det?

Absolut är det trevligt att folk ger varandra olika vinklar att se saker ifrån, det är nyttigt!:)

Var inte så jag menade, vi har olika åsikter här för övrigt också, men skillnaden ligger i HUR man lägger fram saker. När det gäller dina åsikter är du ,( anser jag)rätt dömande och nedlåtande i dina första reflektioner av något, och folk kan ta illa upp när dom känner sig påhoppade. Man ska absolut ifrågasätta om man undrar något, men det är lite hur man lägger fram saker som jag tycker spelar stor roll. Tycker att man ska tänka lite längre och fundera på hur människan man skriver till kan uppfatta det, och av ren respekt kanske fundera en gång extra hur man lägger fram det man vill ha sagt/undrar över. För bara för att man utgår från att en person är/har gjort något av en speciell anledning, behöver fallet inte alls vara så, och då kan man ha gjort någon lessen. Och om jag då är en konflikträdd människa om jag anser det, så får jag väl vara det i dina ögon då.

Sen kanske du inte alls menar så, det är jättesvårt att veta vad för "ton" en människa har bakom sina inlägg..därav många missuppfattningar över nätet.

*kl*
Just nu är jag så jävla förvirrad och ledsen att jag snart går sönder. Jag trodde att strulet med F-kassan var över, men det är det inte. Ingen vet om och när jag får någon utbetalning, ingen vet när mina inkomstuppgifter kommer synas. Utöver det så verkar min lönehandläggare strulat till min lön för februari, så jag får ingen lön nu heller...
Ingen havandeskapspenning, ingen sjukersättning och ingen lön - kan ju säga att just nu känns allt rätt pissigt. Visst finns det lite pengar på mitt sparkonto, och sambon ställer ju upp men ändå. :cry: Jag orkar verkligen inte med mer strul nu.

usch,dom kallas ju inte förseningskassan för inget..Det verkar vara mycket strul runt dem, tyvärr...
ja, man är glad man har lite på sparkontot och sambo som kan klara av att försörja oss nån månad..har samma problem här..fast det är a-kassan eftersom jag går utan jobb nu..får inga pengar nu i Februari jag heller...det suger:(

Hoppas det ordnar sig för dej!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 150
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård