Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Fast brukar inte mor och farföräldrar vilja fira sina barnbarn? Vi har väl inte heller några större planer på att dra ihop hela släkten på barnkalas.

Brukar de?

Våra är ganska osentimentala, men visst, om barnen tycker det är kul kan vi såklart ha tårtkalas, och då skulle vi säkert kunna få hit far- och morföräldrar också. Men jag tror inte föräldrarna skulle ställa några krav på att få komma.

Ja det enda som passade mig och brorsan var Libero, då fick vi inga röda babian rumpor :) men jag tänkte prova de pampers blöjorna man får med boxen, det skadar ju inte. Sedan hoppas jag på Huggies :laugh:

Tycker inte det är något fel att ha allt förberett, jag tror inte man vill ut och handla den första tiden efter bb utan det är nog ganska skönt att ha allt hemma som väntar. I början av april skulle jag vilja ha allt klart. Då har vi en månad kvar till BF.

Jag kommer bara att köpa blöjor och tvättlappar innan bebben kommer. Använde varken olja eller några krämer sist. Varken till rumpa eller tuttar. Jag kommer ihåg att vi tyckte mest om Liberos blöjor sist. Men då fanns ju typ bara Pampers och Libero...

Nej krav tror jag inte våra föräldrar heller har men de skulle säkert vilja fira sitt barnbarn. Ibland förutsätter man ju bara att de flesta firar sian närmaste släktingar :)

För det första är jag så glad och tacksam att du går in och svarar på våra frågor i tråden, det hjälper mycket ska du veta!!

Sedan har jag ännu en fråga, vad gäller försäkringskassan..
Jag har två arbetsgivare (är ju tim-vikarie både inom äldrevården, men framför allt barnomsorgen) och behöver därmed lämna papper till bägge dessa angående min föräldrapenning.
Så långt är jag med. Men nu till min fråga; dessa papper vill jag ju lämna in så snart som möjligt, för att få alla papper färdiga och för att allt ska hinna bli klart i tid när bebisen anländer. Men om jag skickar in allt nu, spelar det ingen roll vad jag tjänar (för min mamma-pennings räkning) efter att papperna är inskickade och fram tills jag inet tänker jobba mer? Har ju inte BF förrän i slutet av maj.
Nog för att jag tänker fortsätta jobba så mycket jag bara kan, vill ju ha in pengar varje månad fram tills BF i vilket fall :D, men just för min SGI menar jag.

Tack än en gång!

Nej krav tror jag inte våra föräldrar heller har men de skulle säkert vilja fira sitt barnbarn. Ibland förutsätter man ju bara att de flesta firar sian närmaste släktingar :)

Våra har nog inga önskemål på den fronten - de skulle säkert ställa upp och komma om vi bjöd in dem att fira, men de skulle inte sakna något om vi inte hade någon bjudning heller.

Fördelen med att vara sista paret ut i respektive syskonskara med att få barn - extremt avspända far- och morföräldrar. :D

Hehe, det hjälper inte på min mans sida att de redan har 2 barnbarn ;) här är det full rulle. Snarare så att mina föräldrar som "väntar" sitt första barnbarn är mer avspända.

Vi kommer ju självklart att testa de prover vi får, och vara öppna för olika alternativ. :)

Jag vill också gärna ha allt klart i tid, ska skruva ihop spjälsängen och bädda den i mars nångång tänkte jag. Jag har dessutom fått ett datum på då BB-väskan måste vara färdigpackad! :eek: Svärisarna behöver hus- och hundvakt 19-22 mars så då ska vi alltså bo ute på landet. Lika bra att ha väskan i bilen då OM något skulle hända (även om jag knappast tror det), för vi kommer nog ha fullt upp ändå med att packa in oss och hundarna i bilen, släppa av hundarna hos sambons morbror osv. Vill inte behöva åka hem och panikpacka då också liksom...

Ia*; Oljan kan jag använda till mig själv om inte annat - otroligt smidigt att smörja in kroppen med barnolja i duschen. Att smörja in kroppen med lotion efteråt är ju jobbigt. :D Inotyolen är bra till mycket annat också så det gör inte så mycket om den inte blir använd till bebisrumpan.

En grej jag inte fattar riktigt - behöver man verkligen babytvål, schampo osv när de är sådär pyttiga? Vi kommer inte köpa hem det, men det måste ju finnas en markad för det liksom?

Jag har läst hur många råd som helst om vad som ska finnas i en BB-väska men ändå så vet jag inte vad jag ska packa :p så det är tur att jag har en månad lite drygt att hitta på vad som ska packas.

Mabuse - ja jag tror ni bara har tur ;)

Jag fick en lapp från min BM sist om vad BB Västerås rekommenderar att man har med så jag skiter i alla listor på nätet och går efter den. Har kikat på några listor förut och vissa har ju med sig grejer för en månadslång bortavistelse liksom. :D Tror vi kommer packa så lite som möjligt, lite kläder och underkläder åt oss alla 3, lite godis och dricka, frukt, laptop och kameran osv. Det där med hårfön, plattång osv tror jag att jag skippar. ;)

En grej jag inte fattar riktigt - behöver man verkligen babytvål, schampo osv när de är sådär pyttiga? Vi kommer inte köpa hem det, men det måste ju finnas en markad för det liksom?

Vi hade bara babyolja i vattnet de första månaderna. Det var först när dottern började med smakportioner som vi började med babytvål. Schampo och balsam var ytterligare någon månad eller två efter, när hennes hår blivit längre.

En bekant till mig hade babytvål från början men de fick en bebis som kräktes väldigt mycket så för att få bort lukten behövdes det.

Jag fick en lapp från min BM sist om vad BB Västerås rekommenderar att man har med så jag skiter i alla listor på nätet och går efter den. Har kikat på några listor förut och vissa har ju med sig grejer för en månadslång bortavistelse liksom. :D Tror vi kommer packa så lite som möjligt, lite kläder och underkläder åt oss alla 3, lite godis och dricka, frukt, laptop och kameran osv. Det där med hårfön, plattång osv tror jag att jag skippar. ;)

Hårfön och plattång hade jag med mig. :angel: Även värmespray och hårspray och stoooora sminkväskan :D Jag som inte går utanför dörren utan smink och fixat håret i vanliga fall orkade inte ens tänka tanken på att göra i ordning mig :)

Jag kommer garanterat ha med mig hårspray, snoddar och diadem iaf och så en liten sminkväska. :D Fixar mig alltid i vanliga fall så jag vill ha möjlighet till det i alla fall, även om jag bara slänger upp håret i en slarvig knut.
När jag läst listor på nätet verkar det nästan som att vissa räknar med att orka göra sig galasnygga direkt efter förlossningen och tänker glida runt i piffiga små kläder. Jag räknar med att vara totalt slut och bo i mjukiskläder alternativt landstingets oerhört sexiga klänningar, lika bra att förutsätta det värsta liksom. :D

Nu kom däremot en fråga som jag tyvärr inte kan svara på, jag är för osäker på vad som gäller för vikarieuträkning :).

Ang blöjor:

När E föddes vägde hon 3315 och då hade hon prematurkläder och prematurblöjor så det där med kg och blöjor kan vara svårt att avgöra innan :D

Jag körde med deras sexiga klänningar de 3 dygnen vi spenderade där :D Det var knappt jag orkade sätta in nya linser varje morgon. Borsta håret gjorde jag aldrig, tofs funkade bra :p Men jag skyller på orkeslösheten pga blodförlusten.

Med tanke på vilket ras jag var efter att dottern föddes så känner jag att det är inte mer än rätt att jag mår toppen efter nästa förlossning. Med andra ord är det jag som är piffigast av alla, galaklänningen ska med :rofl:

Jag fick också en lapp sist jag var där, en blå fin lapp :) Kommer troligen inte ta med mig smink, jag tror nämligen inte att man orkar bry sig, knappt en hårborste (borstar sällan håret i vanliga fall) men tvål och schampo m.m. det följer med :)
Jag kommer troligen ta med mig bara mjukiskläder och jätte billiga trosor från ica typ. Självklart bebiskläder också :)

*KL*

Jag är här och tittar till er, men mår väldigt dåligt just nu och har inte orkat skriva något.

Har mått dåligt fram och tillbaka sen jag blev gravid, men har trott att mycket har berott på tråkigheter i bagaget och förlossningsrädslan. Men de sista veckorna har allt bara känts tungt, mörkt och meningslöst. Min sambo har fått komma hem om dagarna för att jag ens ska komma ur sängen. Så förra helgen brast allt, jag bara grät och grät och grät en hel helg. Fick träffa både läkare och psykolog som sjukskrev mig och ville ge mig tabletter. Avstod tabletterna tills vidare. Min läkare beskrev det som att en del inte tål alla hormonerna som kommer i och med en graviditet, ungefär som en del inte tål p-piller.
Men det känns riktigt surt, känns lite som att man går miste om sin graviditet. För de flesta (inte alla) verkar ju ändå detta vara en lycklig tid, man boar och grejar och köper saker. Jag har inte orkat handla någonting nästan. Eller fixat vart liten ska sova, skötplats och annat som hör till. Det är sambon som köpt barnvagn tex.

Därför jag inte skrivit så mycket det sista, känner mig inte som den gladaste i världen. Allt känns bara meningslöst, hoppas att jag tillhör den skaran där depressionen försvinner direkt efter förlossningen. I värsta fall kan den sitta kvar längre :(

Men skönt att veta att ni andra verkar må bra :) eller så bra som man kan må iaf. Ska försöka ta mig i kragen och skriva något då och då, men jag tittar till er och läser allt ni skriver. Nu börjar det närma sig för vissa ;) Spännande!

Dina jättebilliga trosor kommer väl till pass om jag har förstått det rätt på syster o bästa vän.... Sjukhusets klänning är tydligen också ett bra alternativ så man slipper tvätta själv... Har hört att det blir en o annan fläck på dom....

Men men- den tiden den sorgen... Förhoppningsvis har man orkat sitta i solstolen ngn vecka innan så man inte ser ut som spöket man möter i speglen nu... Annars så kommer jag nog inte ha jättemycket smink o snygga kläder med mig. En stor binda passar bäst i joggingbyxor... hihihi
Orkar man asa sig rundor i slutet kan man ju noppa till ögonbrynen o färga lite. Solbränna på det så är man ju fräsch som en nyponros.... hahaha

Skönt att höra från dig, jag har också undrat vart du tog vägen. Låter inte alls roligt med depression, usch vad tungt! Skönt att du ändå har fått lite hjälp, var inte rädd för att be om mer om det skulle behövas, och ta hand om dig!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 152
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix