Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Fast stämningen har nått sin nivå vi hade innan igen tycker jag, tror inte det finns så mycket hard feelings kvar.

Renoveringsröra är jätte drygt för man kan inte göra något åt det.

Appropå att vara kräsen och petig. Jag byggde sprillans nytt stall förra vintern. Murade väggar som målades vita, köpte specialinredning med fint trä som oljades osv. Stallet byggdes bara för min egen del, men nu blev det så att jag har tagit två inhyrningar eftersom avelsstona inte är dräktiga och lillhingsten bor på lösdrift. Innan de flyttade in såg det ut som om det inte flyttat in nån än, men nu.... GAAAAAH! Om inte den ena hästen får mat tillräckligt snabbt så tar hon dessutom stora tuggor från MITT STALL! Ni kan ju tänka er paniken. Ingen av mina hästar skulle någonsin göra så.

Jag har förresten avstyrt min mors planer lite grann. Hon ville sponsra barnkammaren men Ralph Lauren-tapeter. Hon hade hittat jättesöta och det behövs bara till en vägg eftersom resten är timmer som ska målas vitt, men jag såg framför mig hur liten så småningom går loss med kritor på väggen och jag övertygade mamma att det duger med "vanliga" fina tapeter.

Jag köper inget mer begagnat än den vagn som jag ska ha här på gården. Den är dock lyxigare och nätan finare än den jag ska ha till fint och kommer från världens petigaste människa, så det känns helt ok.

Det låter som om vi är lite lika på fler fronter än att vi har katt! :D

Vad ni skriver!! Jag som knappt satt här igår och idag orkar inte läsa igenom allt ni skrivit, sorry:(

Läste något om dåliga stämmningen och jag håller med, har älskat vår stämmning här, så blev det så trist..så jag tycker också vi fortsätter och snacka som innan:)

Men snälla nån, hur konfliktkänslig kan man vara? Får saker inte ens diskuteras, utan endast soliga ullegullmammor får skriva, och allt som skrivs måste stå oemotsagt? Allt som har med barn och graviditeter att göra är inte okontroversiellt och gulligt, precis som med resten av livet.

En meningsskiljaktighet fördärvar ju knappast stämningen, en så skyddad verkstad är svårt att få till tror jag - i alla fall på ett öppet diskussionsforum.

Ibland tycker folk olika, det är inte farligt, jag lovar. ;)

En meningsskiljaktighet fördärvar ju knappast stämningen, en så skyddad verkstad är svårt att få till tror jag - i alla fall på ett öppet diskussionsforum.

Ibland tycker folk olika, det är inte farligt, jag lovar. ;)

Visst kan det vara så, men jag kan också tycka att man kan "välja sina strider" och att den här tråden var lite fel forum/tråd för att spinna vidare på just det ämnet!

Hur ser såna tapeter ut? Tänk att det finns designer tapeter också! Har jag aldrig tänkt på att det kunde finnas.

Visst kan det vara så, men jag kan också tycka att man kan "välja sina strider" och att den här tråden var lite fel forum/tråd för att spinna vidare på just det ämnet!

Fast då är det ju egna regler för den här tråden, som inte gäller resten av forumet. Det blir lite snett. Visst behöver man inte starta en jättediskussion, och det gjorde ju heller ingen, men små stickspår är ju oundvikliga - det har ju varit massor av dem, om allt från barnvagnar till VUL-resultat till försäkringskassan. Och nu frågan om djur och graviditet. Eftersom många (alla?) här har eller interagerar ofta med djur är det ju lika intressant/ointressant som frågan om barnvagnar t ex.

Även jag är ju blivande mamma, och jag kanske är konstig, men om man bara får prata om sånt man kan sätta en :love: efter blir ju tråden ganska meningslös för mig. Då fick man ju snarare ha två trådar, en där man får skriva vad man verkligen känner, och en där man bara får skriva fint och gulligt och hålla med varandra.

Hur ser såna tapeter ut? Tänk att det finns designer tapeter också! Har jag aldrig tänkt på att det kunde finnas.

De är egentligen vanliga klassiska tapeter. De här mamma valt ut var röd-blå-randiga! Googlar du på ralph lauren o tapeter får du upp lite exempel.

Åhh, skicka din mamma hit ;)
Fast jag tror du tänker helt rätt. Det finns tillräckligt med magsårsframkallande saker när man har barn. Vi har gjort så i sonens rum att en fondvägg är målad med skoltavelfärg så där har han fått rita bäst han vill.

Även jag är ju blivande mamma, och jag kanske är konstig, men om man bara får prata om sånt man kan sätta en :love: efter blir ju tråden ganska meningslös för mig. Då fick man ju snarare ha två trådar, en där man får skriva vad man verkligen känner, och en där man bara får skriva fint och gulligt och hålla med varandra.

Då är vi helt enkelt olika. ;)

Jag tycker det är stor skillnad på att halka iväg och diskutera tex FK, barnvagnar och/eller ointresserade sambos jämfört med besluten att avliva sina djur pga gravidtet. Det är många känslor inblandade och jag tyckte helt enkelt inte att min åsikt hörde hemma här. Dessutom så visste vi inte hela bakgrunden och det kände jag att jag inte behövde ha reda på. Just i den här tråden var andra saker viktigare och mer intressanta att diskutera!

Åhh, skicka din mamma hit ;)
Fast jag tror du tänker helt rätt. Det finns tillräckligt med magsårsframkallande saker när man har barn. Vi har gjort så i sonens rum att en fondvägg är målad med skoltavelfärg så där har han fått rita bäst han vill.

Vi har ju ett helt nyrenoverat/nybyggt hus som är inrett i ... ja ... vitt och vi har så gott som bara vita möbler. Man kan säga att jag inte inredde för barn. :D Kan bli hur spännande som helst att se hur det ser ut om tre år.

Vi är dock inte såååå himla petiga inne och har mycket träväggar och trägolv, så det är lätt att måla om även om det inte är så kul. :angel:

Vi pratade om sånt för nån dag sedan här hemma. :) Vi kommer inte rensa undan mer än absolut nödvändiga saker, utan satsar på att vara konsekventa och lära vårat barn vad som är accepterat och inte.
Oj, är det fler som diskuterat barnuppfostran? Jag tror att det löser sig efter hand. Däremot finns det två saker som jag kommer att vara benhård på och det har sambon accepterat rakt av.

1) Inget onyttigt, dvs socker, så länge det bara går att undvika. Därefter max en dag i veckan.

2) Total respekt för katterna. De ska INTE behöva bli dragna i pälsen eller svansarna eller bli störda när de inte vill.

Vi har inte diskuterat någon uppfostran alls. Däremot så är sambon imponerad över de regler jag satte för kattungarna (jag kattvan - inte han) när vi fick dem, och hur väluppfostrade våra katter är gentemot hans kompisars. ;)

Vi får ta det eftersom, men jag håller med dig i de två regler du har.

Måste berätta nåt komiskt appropå sockeintag. Kompisens dotter som är 1,5 har varit rejält magsjuk och de slutade med att de åkte in till sjukhus då de var oroliga att hon var uttorkad när hon varken åt eller drack. Det första läkaren frågade var om de provat med glass, eftersom det ofta funkar bra. Kompisen skämdes som en hund - dottern har inte fått smaka på sånt än. :D

Det där med godis sabbade min pappa rätt snabbt när sonen kom. Kommer inte ihåg hur gammal han var men vi och hälsade på dem och morfar lånade sonen och gick in i ett annat rum. När de kom tillbaka log sonen så stort som jag aldrig sett... och hade munnen full med choklad... hmm.. och det är inte det enda han lärt honom.... Men han gör det ju med kärlek så....

Såå himla mycket snack kring uppfostran har det inte varit. ;) Dock så fick vi upp ögonen för just det när vi träffade kompisarna och deras dotter, och sa då båda två att så vill vi verkligen inte ha det. Vi tycker så himla lika jag och sambon att jag tvivlar på att det kommer behövas några diskussioner kring hur vi ska uppfostra vårat barn.

Tankarna kring socker är jag helt med på, här hemma kör vi redan efter den principen så det kommer inte direkt bli svårt. Sen kanske vi inte kommer vara rabiata sockermotståndare men vi kommer nog försöka hålla ett lågt sockerintag i den mån det går. Varför köpa sötade fruktpuréer liksom när du kan riva ett päron hemma själv, mosa mango osv? Visst förstår jag de föräldrar som ger sånt, för mat på burk är ju himla smidigt och lätt att ta med sig var man än ska. Vi kommer dock försöka hålla oss ifrån burkarna så långt det går. (säger vi nu iaf, får väl se sen ;))

Vi har inte diskuterat någon uppfostran alls. Däremot så är sambon imponerad över de regler jag satte för kattungarna (jag kattvan - inte han) när vi fick dem, och hur väluppfostrade våra katter är gentemot hans kompisars. ;)
Jag hade också regler för min kattunge, numera snart 6 år gammal, och skrek högt när nya pojkvännen, numera sambo och blivande pappa, inte följde dom. :p Det som jag höll allra hårdast på var att kisse ALDRIG skulle få leka med handen och att kisse aldrig skulle bli av med handen genom att bitas. Kisse fick markera, men hand försvann endast genom att man slutade bitas och definitivt inte om man fortsatte. Nu är 6 år gammal kisse superintrimmad på det. Husse kan busa järnet och kisse biter sig fast i honom, men så fort jag ens närmar mig med min hand, så bara lägger hon sig helt passiv. Jag kan inte ens leka med handen, trots att jag för länge sen kunnat släppa på dom regerna eftersom jag vet att hon sköter sig. :D

Det första läkaren frågade var om de provat med glass, eftersom det ofta funkar bra. Kompisen skämdes som en hund - dottern har inte fått smaka på sånt än. :D
Det tycker jag inte är något att skämmas för alls. I min värd ska den mamman ha en stor eloge! :bow:

Såå himla mycket snack kring uppfostran har det inte varit. ;) Dock så fick vi upp ögonen för just det när vi träffade kompisarna och deras dotter, och sa då båda två att så vill vi verkligen inte ha det. Vi tycker så himla lika jag och sambon att jag tvivlar på att det kommer behövas några diskussioner kring hur vi ska uppfostra vårat barn.
Men det är samma här om jag tänker efter. ;) Jag tycker att sambons familj, dvs bror med sambo och sambons föräldrar, är lite väl slapphänta mot brorsans tjej, numera 3,5 år. När vi är hemma hos hans föräldrar, dvs tjejens farföräldrar, är det helt tillåtet för henne att springa upp och ner vid matbordet och ingen säger ifrån om hon dessutom tar sin tallrik med sig och sätter sig i soffan med den! :eek::eek::eek:

Det tog jag också upp på vägen hem sen. Det är ytterligare en grej som kommer att vara totalt oacceptabelt hos oss. Och det höll sambon fullständigt med om. :laugh:

Ang mat så har jag oxå samma tanke. Försöka med hemlagat så långt det går. Försöka undvika halv och helfabrikat så länge det går.
Efter programmet med skolmaten och Bert blev jag verkligen förskräckt över vad allt innehåller.

Jag ska även försöka att hålla snabbmat så som McDonalds så länge det går. Har sett många små utövar barnpassning på McDonalds och jag tycker det är hemskt. Barn som skriker efter det så fort dom ser det gyllene M:et.

När det gäller kost är det ett stort ansvar från föräldrarna att få barnen på rätt spår!

Det som jag höll allra hårdast på var att kisse ALDRIG skulle få leka med handen.

:D :D :D

Det var just det som var regel nr 1 här, och nu när folk kör med händerna framför våra katter så bara tittar de. I deras värld så jagar man inte fingrar! :love: Vi har inte haft ett enda rivmärke sen vi fick dem, de skulle aldrig röra oss med klor. Leksaker däremot...

(Sambons kompis katter är mer vilda än tama och rivs och hugger allt som rör sig.)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 150
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård