Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag är mycket anti-begagnat. :angel: Fast jag tror att vi haft den diskussionen här tidigare. Så länge jag har ekonomisk möjlighet att köpa nya grejer så gör jag det. Dels tycker jag det är äckligt :o med använda grejer och dessutom är jag extremt rädd om och försiktig med mina saker. Beg grejer är således oftast mer slitna än vad de blivit om jag haft dom dubbelt så lång tid.

:rofl: du låter som mig ;) alla mina hästsaker ser fortfarande ut som nya bara för att jag är så rädd om dem därför är det träligt och köpa beg. som redan är slitet av ngn annan.

Vårt internet tvärdog precis...
Jag gick ut i köket för att göra kladdkaka istället för att sitta vid datorn. Men ugnen var tvärdöd den också. Det visade sig att jordfelsbrytaren slagit ifrån. Undra varför... Jag slog på den igen och allt började funka. Skumt. Kanske har blåsit in snö i elskåpet ute?

Snart är kladdkakan klar iallafall! :banana:

Haha! En som förstår! :D Det är ju synd bara att hästarna inte alltid är lika rädd om saker och ting. Fast nu har jag ingen häst längre och slipper det problemet.

Tänk sen när bebis kommer och bankar leksaker i parkettgolvet liksom.... :eek:

Jag är likadan. Kan trösta med att barnen (iaf min) blir likadana... Han är superförsiktig med sina saker.

Täcken får man ta för va det är men sadlar, träns, grimmor m.m. behöver faktiskt inte se slitet ut. Jag har haft samma sadel sedan -04 på min häst samt att jag har en dressyrsadel också sedan förra våren och inget ser slitet ut.

Vi har renoverat tv-rum och matsal (sitter ihop med en portal) och vi valde tarkettgolv för att det inte skulle göra något om barnet slänger saker i golvet. Jag skulle antagligen gråta blod om jag hade lagt ner en massa pengar på parkett och om man själv eller barnet tappar/slänger saker i golvet så att det blev märken.
När man renoverar nu för tiden så måste man tänka på familjemedlem nr. 3 ska kunna leka och busa också. Himla besvärligt att inte kunna vara ego längre ;)

Vi gjorde en miss med vår son som jag inte kommer göra igen. Vi rensade allt ,från golv upp till så långt han nådde, på saker. Vände på handtagen på bokhyllorna osv. Ingen bra ide. Bättre att lära dem att man inte får. Man lär av sina misstag...

Jag har väldigt mycket fina prydnadsaker framme som ljuslyktor m.m. och min mamma har aldrig plockat undan en enda pinal och det tänker inte jag heller göra. Det man är mest rädd om får man väl ställa högre upp i bokhyllan och ställa ner sånt man är mindre rädd om.
Fast i fredags höll jag på slita mitt hår på min mans systerdotter (blir 3 i april) och fast man står brevid henne så kan hon bara inte lyssna på ett nej. Jag sa nej flera gånger, förklarade varför man inte fick. Jag kan gå med på att man som barn provar en gång och kommer tillbaka efter en stund och provar igen men man testar fan inte minst 5 gånger direkt efter varandra så att man måste ta bort henne därifrån.
Trappan var vi också tvugna att vara på henne 100 gånger att hon inte skulle gå upp till övervåningen (våra katters fristad eftersom systerdottern är väldigt intensiv och bara van vid hundar).

Jag är likadan. Kan trösta med att barnen (iaf min) blir likadana... Han är superförsiktig med sina saker.
Jo, mitt sitter i sen hemifrån. Jag kommer ihåg när jag var liten och kompisar ville prova min cykel. De skrapade foten mot ramen, så det blev små repor och jag gick hem och grät sen. :( Hade ju inte orsakat en enda mikrorepa själv...

Bebisar och mindre barn har ju inte direkt kontroll på sina rörelser, så det är väl tyvärr bara att räkna med att det kommer att bli hack och jack här och där innan de lär sig.

Täcken får man ta för va det är men sadlar, träns, grimmor m.m. behöver faktiskt inte se slitet ut. Jag har haft samma sadel sedan -04 på min häst samt att jag har en dressyrsadel också sedan förra våren och inget ser slitet ut.
Om man inte har en klåfingrig häst som lyckas käka på tränset i ett obevakat ögonblick... :o Nosgrimman fick sig ett rejält hack där. :devil: Eller när medryttaren åkte kana ner för sadeln med dragkedja på jackan... Hon fick därefter lära sig att man liksom hoppar av hästen. :angel:

*kl*

Åh vilken mysig reklam jag precis såg från Libreo!! Åh vad jag längtar efter vildbatting!

Om man inte har en klåfingrig häst som lyckas käka på tränset i ett obevakat ögonblick... :o Nosgrimman fick sig ett rejält hack där. :devil: Eller när medryttaren åkte kana ner för sadeln med dragkedja på jackan... Hon fick därefter lära sig att man liksom hoppar av hästen. :angel:

Hehe, ja vad ska man säga ;)

Ahh, oj vad arg jag hade blivit. Har fortfarande ångest för att min transport är trasig. Den är ny. -08 tror jag. Eller -07. Iaf, sambon tvättade den ordentligt i våras och det var bara ett ca 1 cm stort märke på innerdörren bak. Sen skulle vi hämta pappas unghingst från betet och deras transport var trasig så han lånade min. Hingsten gick över bommen 3 ggr och ut genom skötardörren så bommen fram är trasig och dörren ut är böjd och ytterväggen är spräckt rakt igenom. :(

Ahh, oj vad arg jag hade blivit. Har fortfarande ångest för att min transport är trasig. Den är ny. -08 tror jag. Eller -07. Iaf, sambon tvättade den ordentligt i våras och det var bara ett ca 1 cm stort märke på innerdörren bak. Sen skulle vi hämta pappas unghingst från betet och deras transport var trasig så han lånade min. Hingsten gick över bommen 3 ggr och ut genom skötardörren så bommen fram är trasig och dörren ut är böjd och ytterväggen är spräckt rakt igenom. :(

Gud vad träligt! Jag förstår dig, jag hade också grämt mig skit länge, det är ju så tråkigt när saker går sönder.

Han hade av mitt finger oxå så det är helt krokigt nu men det är inget jag tänker på. Konstig man är ;)

Kroppsdelar är världsliga ting, saker är mycket viktigare att de är hela, rena och oslitna ;)

Vi pratade om sånt för nån dag sedan här hemma. :) Vi kommer inte rensa undan mer än absolut nödvändiga saker, utan satsar på att vara konsekventa och lära vårat barn vad som är accepterat och inte.
Har ett skräckexempel i ett par vänner - när dottern var liten var det helt okej att leka med mobiler och tv-dosan. Nu när hon är över året och har upptäckt hur kul det är att slå saker i bordet, golvet osv så är det ajaj och nej. Klart hon blir förvirrad och inte förstår varför, för alldeles nyss var det ju helt okej att leka med just de sakerna.

Diskussionen kring begagnat osv - jag har också rätt svårt för det. :angel: Det beror dock på vad det är, och vem som haft sakerna innan. Min syster och jag är pedanter båda två, så henne tar jag gärna emot grejer ifrån. Samma med svägerskan, hon grät när jag plockade ut de bebiskläder jag ville ha. :D Hon grät alltså för att vi skulle slita på dem, inte för att hon skulle sakna kläderna. :rofl:
Vi har fått en del kommentarer om att vi inte vill köpa beg. vagn osv - men jag säger som Oregano sa, har vi råd att köpa nytt så varför inte? Visst finns det en diskussion kring att vi konsumerar för mycket idag osv, men det struntar jag i i det här fallet.

Vad ni skriver!! Jag som knappt satt här igår och idag orkar inte läsa igenom allt ni skrivit, sorry:(

Läste något om dåliga stämmningen och jag håller med, har älskat vår stämmning här, så blev det så trist..så jag tycker också vi fortsätter och snacka som innan:)

Ville bara säga det att nu bor vi i en sån jäkla röra, fyy fan, fick spel imorse, bara äta frukost är ett projekt i sig:( Känslig som tusan är man väl..men att bo i kartonger på ovanvåningen och undervåningen är kaos,inget kök, is not my coup of the(som jag inte ens kunde dricka imorse för jag hittade inte nån mugg);)

Nu ska vi fortsätta plocka undan småtjafs(det är nästan det värsta, allt små skit som man inte vet vart man ska göra av det!!) sen kommer byggarna o börjar riva väggen imorrn, köket slet sambo och hans bror ut igår..Duktiga grabbar!:)

Ska bli skönt o se framstegen, men jag undrar om jag inte kommer bo mkt hos mamma på dagarna..det kryper i mej att se denna röran(o jag är ingen petig människa annars)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 148
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 864
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård