Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Sen kan jag säga att jag tänkte precis samma sak som Mabuse ang Zodys katter, men jag tyckte inte var någon mening att skriva något. Vi är alla olika och gjort är gjort.

Hos mig är det väldigt känsligt med katterna, de är mitt allt och jag tror nästan jag skulle offra mitt liv för dem i en drastisk situation...

http://www.diabetes.se/Templates/Extension____3755.aspx

Diabeteshund

Folk luktar olika pga hormoner och feromoner
http://www.nymedicin.com/news/2006/01/15/Karlekens-luktorgan.html

Så om människor luktar olika beroende på hormoner och hundar kan lukta till sig cancer och diabetes hos människa så verkar det inte helt orimligt att de skulle kunna känna att matte luktar annorlunda. De behöver ju inte veta att hon är gravid, å andra sidan så kan ju också enstaka exemplar koppla, om de har en nära relation och bryr sig. Dvs alla katter kanske känner luktskillnad men majoriteten bryr sig inte ett vitten (precis om svenskar har svårt att höra tonande s i engelskan eftersom tonande s inte är betydelsedelande i svenskan).

Jag har i alla fall en otäck känsla av att hundar har stenkoll på om man är tjej eller kille och om man råkat haft sex innan man möter dem och huruvida man har ägglossning den dagen eller ej... men jag vet ju inte såklart, det är bara det att de har den stenkollen på andra hundar och att de sticker nosen i skrevet på en. (en väninnans hund var helt målsökande när hon haft sex).

Djurpratare och energier tror jag inte på överhuvudtaget! aldrig vid min svans.

Däremot så tror jag på vad forskare säger om hundars luktsinne och människors luktförändringar. Katter och hästar vet jag ju inte, de flesta är ju inte lika avlade på känslighet för människa som hunden är. Hundar är ju extremt känsliga för människor. Men enstaka känsliga och smarta exemplar av hästar och katter borde ju kunna reagera.

Min gamla älsklingshund i hela världen gick inte att ha kvar när en liten kusin kom till världen, han blev väldigt agressiv och man omplacerar inte en 12 år gammal Saluki! det är inte ok. Likadant med katter. Men jo det är OT.

*kl*
Mina katter beter sig precis som innan jag blev gravid men min häst (sto om det har någon betydelse) har börjat snusa mig mer och mer i ansiktet ju längre in i graviditeten jag har gått. Så något utsöndrar jag som hon inte är van vid men väldigt intresserad av.

Jag har hört flera bekanta, samt min mamma, berätta om hur deras hundar har blivit vaktiga/beskyddande under deras graviditeter. Så något märker de ju av om det än är så att man ångar hormoner eller man har en annan energi det vet jag inte och jag bryr mig inte.

Jag tror inte heller på djurpratare (att djuren pratar med dem) men jag tror att en del människor kan lättare läsa av ett djurs sinnestämning.

Annars så mår jag mycket bättre i mina fogar idag :) hade det trevligt i går med gästerna och jag blev så glad när svärmor sa att jag bara la på mig på magen och inget på höfterna m.m. och hade liten mage! Jag vet att det låter knäppt men hon har varit den som har gått längst fram i spetsen om att tala om för mig hur stooor mage jag har och väldigt intresserad av min viktuppgång. Gillar svärmor men jag gillar inte kommentarer om min kropp som kan uppfattas negativt.

Senast ändrad:

Annars så mår jag mycket bättre i mina fogar idag :) hade det trevligt i går med gästerna och jag blev så glad när svärmor sa att jag bara la på mig på och inget på höfterna m.m. och hade liten mage! Jag vet att det låter knäppt men hon har varit den som har gått längst fram i spetsen om att tala om för mig hur stooor mage jag har och väldigt intresserad av min viktuppgång. Gillar svärmor men jag gillar inte kommentarer om min kropp som kan uppfattas negativt.

Vad skönt att allt gick bra! Och skönt att fogarna sköter sig bättre idag!

Finns det fler som börjar sova sämre? Jag vet inte riktigt hur jag ska ligga längre :crazy:

Sover sämre/lättare men vet inte riktigt varför, kanske för att jag har svårt att andas genom nosen. Ligger bekvämt hoprullad, inga problem där :laugh:

Jag tycker det är lite skrämmande hur dömande du och Mabuse är i det här fallet. Ingen av er kände våra katter, och har alltså ingen aning om vilken typ av individer de var.
Vi älskade våra djur mer än något annat, och just därför lät vi dem somna in - eftersom vi märkte att ingen av dem mådde bra psykiskt. Båda var mycket speciella redan från början och under hösten gick det över styr. Om det var min graviditet eller inte som gjorde det har jag ingen aning om, men det var ungefär samtidigt som vi märkte av de stora skillnaderna.

Jag lägger mig inte i hur andra sköter sina djur så länge det inte skadar djuren och lägger heller inga egna åsikter och värderingar i vad andra fattar för beslut kring sina djur. Det finns alltid en historia bakom beslutet, människor som sörjer och saknar oavsett vad.

Ja idag har jag inte gjort något alls. Bara latat mig :) fyllde en maskin med disk men jag har inte tagit hand om den rena disken, så nu mår jag och fogarna bra!

Sovställningar har jag inga problem med, jag sover i samma ställning som innan magen kom = större del på magen men samtidigt så ligger jag på sida. Vet inte hur jag ska förklara för jag ligger inte helt på mage och inte heller helt på sida.

Däremot så vaknar jag mitt i nätterna och är klarvaken, kan inte sova utan bara ligger och snurrar runt. Så visst sover jag sämre.

Jag vaknar oxå och är klarvaken och sen börjar jag snurra runt. Konstigt

Jag har funderat över varför och tror det är för att jag ligger illa men det kanske bara ska vara så?

Nu är ju det här ngt helt annat som inte har med våra graviditeter att göra, men visst finns det hundar som är tränade på att förutse anfall (elilepsi?) hos sina ägare och som redan ägaren själv vet om de går och hämtar medicin? Har för mig att jag läst det nyligen.

Djurpratare tror jag inte ett dyft på, men att djur kan känna på sig saker som inte vi gör kan jag vara med på. En graviditet har ju dessutom så himla mkt med hormoner att göra, och där tror jag att djur är bra mkt känsligare än människor!!

Ja, men mig veterligen är det på beteendet och inte på energiförändringar som hundarna känner igen epilipsianfall i så fall. Insulinhundar torde reagera på lukten vid förändrad sockerbalans i kroppen. Däremot är det ju inte så att alla hundar reagerar instinktivt, man behöver en specialtränad hund för uppgiften.

På samma sätt kan man säkert träna upp hundar till att kunna identifiera gravida på doften, det är detta att de skulle reagera instinktivt på lukten som jag ställer mig frågande inför. Eller att katter skulle ha någon instinktiv "gravidradar" just för människor, som fungerar så att de kan känna av energinivåerna i luften kring en gravid kvinna på ett övernaturligt sätt, och att den instinktiva reaktionen när "radarn" ger utslag blev att de blev aggressiva och stressade. Varför skulle de ha en sån förmåga, om de kunde känna av energinivåer på ett övernaturligt sätt vore det väl mycket mer rimligt att de skulle utvecklat den till att t ex känna av var det finns möss, inte för att kunna skilja gravida från icke-gravida människor?

Jag har sovit riktigt illa ett par nätter, vaknat runt 3 av att jag varit kissnödig och har sen inte kunnat somna om. Har haft fruktansvärt ont i ryggmusklerna strax ovanför bäckenet, nästan som om de krampat. Nu har det tack och lov släppt, så nu sover jag som en prinsessa igen. :D

Vildbatting är ju vädligt snäll i min mage på nätterna så jag kan inte heller påstå att jag vaknar p.g.a. rörelser i magen. Sovställningar kan det mycket väl bero på, ligger man inte skönt så sover man ju dåligt.
Min kära mamma tror att min kropp över på att vara vaken på natten med bebisen. Men vad vet jag, min mamma tror även att man kan styra kön på fostret med tankekraft ;) :p

http://www.diabetes.se/Templates/Extension____3755.aspx

Diabeteshund

Folk luktar olika pga hormoner och feromoner
http://www.nymedicin.com/news/2006/01/15/Karlekens-luktorgan.html

Så om människor luktar olika beroende på hormoner och hundar kan lukta till sig cancer och diabetes hos människa så verkar det inte helt orimligt att de skulle kunna känna att matte luktar annorlunda. De behöver ju inte veta att hon är gravid, å andra sidan så kan ju också enstaka exemplar koppla, om de har en nära relation och bryr sig. Dvs alla katter kanske känner luktskillnad men majoriteten bryr sig inte ett vitten (precis om svenskar har svårt att höra tonande s i engelskan eftersom tonande s inte är betydelsedelande i svenskan).

Det verkar rimligt, tycker jag. Dessutom vänjer sig nog våra husdjur vid att vi luktar lite olika från gång till gång, vi sätter på oss olika parfymer, byter schampo och tvättmedel - en subtil hormonförändring kanske de registrerar, men inte bryr sig mer om än när matte har en ny parfym.

Jag hoppas det släpper för mig med!

Ont i ryggmusklerna har jag oxå. En kompis sa att det kan komma när bebbe ligger på en sida, då får man kompensera med rygg musklerna. Vet inte om det kan vara det?

Det är inte lilla krabaten för den är stilla. Men det är mycket möjligt att kroppen övar. Just nu är det mest jobbigt!

Fast många slutar ju rida, t ex att hoppa sin unghäst, just för att hästen inte alls tar hänsyn till att matte är gravid utan glatt brallar på som vanligt...

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med "energier", tänker då på något slags värmestrålning? Eller elektriska fält? Eller vilken energiform menar du?

När det gäller hästarna, så är alla individer, är olika känsliga och har olika band till sina ägare, så varför vissa är lugnare än andra är väl lika olika som olika personligheter, så det vill ajg inte gå djupare in på..

Energier, jag brukar benämna det så..men sinnestämmning kan man väl också säga. Om du går in i ett rum där folk är ovänner kan man tex känna av den dåliga stämmningen, energin eller vad man väljer att kalla det, innan man vet vad som hänt. Det jag menar, djur känner av sådana energier starkare än vi gör..

Nu känner jag att detta inte är en mamma diskussion direkt;) Men det är min åsikt iaf, o därför tror jag säkert att djuren kan känna av saker innan vi vet vad som hänt!;)

Förövrigt mår jag okej, inga fogar som spökar idag:laugh: Härlig omväxling=)

Vad skönt att allt gick bra! Och skönt att fogarna sköter sig bättre idag!

Finns det fler som börjar sova sämre? Jag vet inte riktigt hur jag ska ligga längre :crazy:

Jag sover också lite sämre, fast är bara uppe en gång på toa varje natt, vilket jag helt klart kan leva med =) sedan ligger jag och snurrar en stund i sängen innan jag somnar om igen.
Ligger, precis som innan, i fosterställning, dock har jag en kudde mellan knäna numera, för det är så skönt! Det kommer jag nog fortsätta med även efter graviditeten, underbart!!

Kl

Om någon undrar vad jag gör hemma från sambons firmafest så gick det sådär för min rygg att bowla och sambon tyckte att han fick i sig för mycket alkohol (hahaha..) så vi valde att bege oss hemåt efter bowling och middag. Så får det bli ibland, och jag tycker det är riktigt skönt att komma hem!!

Jag hoppas det släpper för mig med!

Ont i ryggmusklerna har jag oxå. En kompis sa att det kan komma när bebbe ligger på en sida, då får man kompensera med rygg musklerna. Vet inte om det kan vara det?

Vad intressant, jag har typ 3 punkter på höger sida om ryggraden mitt i ryggen som gör riktigt ont och har gjort nu i en vecka. Tror dessutom att bebisen ligger mest på höger sida av magen (den delen är iaf störst om man tittar på magen uppifrån och framifrån).

Kl

På tal om att sova, måste bara berätta!
Flera mornar har jag nu på sista tiden vaknat av att bebisen har möblerat om och sparkat som en tok där inne - så härligt att vakna till detta och känna hur den lille/-a verkligen lever om :love:

På tal om att sova, måste bara berätta!
Flera mornar har jag nu på sista tiden vaknat av att bebisen har möblerat om och sparkat som en tok där inne - så härligt att vakna till detta och känna hur den lille/-a verkligen lever om :love:

Onsdagen den 10/2 (förra veckan) så låg vildbatting i säte, i tisdags natt när jag var vaken så bökades det runt i magen och sedan så när klockan ringde på morgon så fortsatte det att bökas. Jag tror bebisen vände på sig då på ett eller annat sätt! Nu har jag inte känt några sparkar på urinblåsan sedan dess men jag kan fortfarande känna någon sorts rörelse i bland men jag tror att den fortfarande ligger på tvären. Tycker det är super mysigt när det bökas runt i magen. Tycker inte om när det är lugnt i magen

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 862
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar