Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Emmah - Jag har inte gjort rent lådan till min katter sedan jag fick plus på stickan. Jag gosar fortfarande med dem som vanligt men jag har dem inte ansikte mot ansikte längre och jag pussar inte på dem eftersom toxoplasmos finns i deras saliv också. Så så gör jag men dreggelkatten tycker i alla fall om sin husse bättre än mig så hennes saliv slipper jag :)

Finns det där också, trodde bara det va i skiten, jaja, men det känns dock som risken att bli smittad av det för första gången just nu är liten eftersom vi haft katt hela mitt liv, både vuxna och kisseungar och det är väl som jag förstått det kisseungarna som är den största risken?! Sen är ju risken i allmänhet väldigt lite iaf.

Ang alkohol
Vi har inte pratat så mkt om det, det föll sig rätt bra att många i vår umgängeskrest antingen blivit gravida eller så har dom helt enkelt nästan slutat dricka, sommaren som var blev det rätt mkt av den varan :o så dom flesta håller sig rätt lugna. Sen ser jag inget problem i om sambon vill dricka något, men vi får väl se hur det blir närmare förlossningen. Men som det känns just nu så är det då inget jag oroar mig över. Självklart dricker inte jag något alls, äter inte ens godis med sprit i typ choklad etc...

Åh, jaa, jag längtar så jag blir galen efter ett glas vin:p Men skulle aldrig få för mig att dricka nåt under graviditeten, jag kan vänta på det där efterlängtade vinglaset tills min bebis inte påverkas, men som du säjjer, man längtar efter det där glaset:D

Sambo dricker om han känner för det, jag kör ju ändå alltid. Tycker inte det är nåt konstigt, jag klarar mig utan, och unnar gärna honom att ta en cider eller två om han känner för det. Men han dricker mycket sällan, och nu när det närmar sig tror jag nog han är rätt försiktig, han är orolig av sig;)

Smält mögelost är dessutom helt ok att äta. :D Eller ja, i sås så länge såsen kokat upp och bubblat i alla fall.

Haha, jaha det hade jag ingen aning om :D

Ang. alkohol så dricker sambon som vanligt, vi ska iväg idag till exempel på firmafest med hans jobb och vi ska stå för förfest, redan nu klockan 12, haha..

Men såklart när det närmar sig så är vi bägge medvetna om att han kanske inte bör dricka alkohol i den vevan, pratade om det härom dagen faktiskt.

Oftast om man har haft katt en längre tid eller blivit ofta utsatt för katter (typ släktingar) så kan man ju vara "immun" mot det men man behöver ju inte utsätta sig för onödiga risker :) jag är inte orolig om man säger så, bara lite försiktigare.

Godis med sprit i är i alla fall äckligt så det är ingen risk att man råkar äta ;)

Godis med sprit i är i alla fall äckligt så det är ingen risk att man råkar äta ;)

Håller med:D

Gällande katterna och kattlådan, så har sambo tagit över och rensar lådan, har varit så ända sen vi plussade. Trodde aldrig han skulle fixa det, för han hatar verkligen det, men han gör det utan problem nu:)

Katterna är jag lite försiktig med, klappar gärna o myser, men fetrsom vår lilla är dålig i magen i perioder så är jag noga med att tvätta händerna och inte ha henne uppe i ansiktet. (är känslig i magen pga att hon hittades ute som bebis, när hon fortfarande borde varit hos sin mamma, så hon fick nog aldrig bygga upp magens tålighet som hon borde med mammas mjölk:( )

Senast ändrad:

Kul att nästan alla har katt, vi får kanske tipsa varann om hur vi löser det för att hålla katter borta från spjälsäng och vagn. Min pappa är inne på att tillverka ngn man kan lägga över vagnen så inte katterna kan ligga där.

Här är mina två grabbar, bröder som är 1,5 år gamla. De var inte så lurviga som små men är rejäla hårbollar nu. Den svarta är den som ligger på min arm hela nätterna. När jag vänder mig om hoppar han över till andra sidan och lägger sig till rätta på den armen. Han är min bebis idag, får se hur det blir med riktig bebis!

ostergarden

ostergarden

Jag har två Matrix-katter:

ostergarden

ostergarden

:love::love::love::love::love:

Underbara!:)

Ja, vi får ge varandra tips om det där med att hålla dem borta säng, skötbord osv..mina är inte sena med att hoppa upp överallt dom inte ska..

KL
Ang alkohol så dricker min sambo ibland nu, precis som han gör i vanliga fall. Då han inte gillar varken vin eller öl blir det dock väldigt sällan och han tycker oftast att det "inte är värt det" att dricka. När det börjar dra ihop sig för förlossning kommer han inte att dricka något alls, men det är som sagt ingen uppoffring för honom. Det är nog värre för mig som älskar att ta ett glas vin till god mat eller ost och kex, det längtar jag efter som fasen, men den som längtar efter något gott - väntar alltid för länge ;)

Kattlådan rensar sambon, men det gör han också i vanliga fall. Annars umgås jag med katterna som vanligt, den ena ligger alltid och sover jämte min huvudkudde och det får han göra nu också.

Åh vilka myskatter! Våra hårbollar blir 5 och 4 år i september.

Jetson

Som liten plutt (8 veckor)

Lillan

Vi kommer att ha barnvagnen i pannrummet/tvättstugan för att hålla katterna borta från den. Spjälsängen funderar jag på att sätta ett myggnät över (sånt man har till barnvagnen) och skötbordet tror jag inte att de är så intresserade av.

*kl*

Söta missar ni har :love:

Vi har ju också katter, de går ut genom luckan så det är lungt där. Ingen låda att rensa.
Ett lätt sätt att få missarna hålla sig undan från vagn/säng/skötbort etc är att lägga en bit aluminiumfolie där. De hoppar bara upp en gång vill jag lova. Sen när bebis är i vagnen så håller man ju koll så klart. Det har funkat bra för oss.

Min sambo har druckit som vanligt, men kommer självklart inte dricka alkohol när det börjar bli dags att ev åka in. (nu skall ju jag snittas, men det kan ju ändå starta tidigare)

*kl*

ÅH Kissar :love::love:

Jag älskar kissar men när min sista kille fick bli ängel för några år sen bestämde jag mig för att ta paus då jag inte orkade avliva katter längre :cry: Vilken pers. Men nån dag kommer det bli en katt igen.

Vi har däremot 2 rottisar i familjen som inte är småbarnsvana, dock väldigt snälla men det ska bli intressant och se deras reaktion till nya familjemedlemen.

Senast ändrad:

Jag måste testa folie, jag tror inte det fungerar på mina katter. Vitpeppar fungerar men det kan man ju inte ha i sängen :p

Min dricker och får dricka som han vill hur länge han vill. Vilket inte är ett problem för han brukar inte dricka så mycket :p Dessutom verkar han ställa in ett party som är 20 mars för att sitta hemma med mig (jag tänkte jag inte skulle orka gå) trots att jag försöker sparka iväg honom så...

Men vi ska åka taxi till BB så det är inte ngt problem :D med ett glas öl hit eller dit.

Min ena katt älskar tyvärr aluminiumfolie, det bästa han vet är bollar av det, då kan han leka med bollen hur länge som helst och apporterar den så att man ska kasta och kasta... Han blir 3 år i år och jag tror att han inte kommer ha något problem med bebis och det är nog inte han som kommer vilja ligga i bebis saker utan tanten som är 13 år i år. Hon kommer dock inte komma i närheten av bebis, men ligger säkerligen gärna i babyskydd, spjälsäng och vagn om man skulle ta in den. Vi får helt enkelt försöka täcka över det när det är dags.

Knapplån

Än har bara ena katten provsuttit barnvagen någon enstaka gång, men den var tydligen inge bra för annars hade hon troligen fortsatt använda den. Bebisrummet har dörren öppen och där inne finns skötbord, bäddad säng och vagnen. I sängen och på skötbordet har ingen av katterna ens varit. De kommer inte upp där iallafall, den ena är för slö och tung och den andra är för gammal och trött. Det är så skönt att ha katter som inte är högt och lågt och relativt onyfikna. Däremor älskar den andra katten fåtöljen som står i bebisrummet. Där ligger hon typ jämt och ska jag kunna använda den att sitta i så får jag nog börja stänga dörren. Hon hårar nämligen extremt mycket, den kissen...

Vad gäller alkohol så är det inget problem alls för oss. Vi har inte ens pratat om det. Vi är definitivt inga stordrickare och vill han ta en öl till maten så är det inget jag har något problem med. Det händer nästan aldrig ändå, nu när det inte är grillsäsong. När bf börjar närma sig skulle han troligen inte ens komma på tanken att inta något alkoholhaltigt.

Har med läst att det inte är bra med omega-3 tabletter. Men det kan nog bero på att det finns så många olika sorter som säljs billigt i vanliga affärer. Den sorten jag hittade verkar vara testad och kontrollerad. Så den känns säker att ta.
Eftersom det nu va så himlans viktigt å käka fisk, men jag får verkligen inte i mig det.

Angående alkoholen så köpte sambon en back öl för evigheter sedan. Men det är väl typ hälften kvar. Mig gör det inget om han vill ta en kall öl till fredagsmyset. Blir inte särskilt avundsjuk eftersom jag inte gillar öl. Samma med vin, ingen av oss gillar det.
Men så fort jag slutat amma så ska jag ta mig ett glas Amarula! Det har jag saknat lite.

*knapplånar mig själv*

När ni snackar katt, måste ju visa upp min lilla gurka. Klumpigare siames får man leta efter. Tror aldrig hon ens försökt hoppa upp på skötbordet eller vagnen. Spjälsängen har jag inte fått hem än, men kan absolut inte tänka mig att tänker erövra den. Har grind in till barnrummet med.
30478659.jpg

*kl*
Gud, det framstår ju nästan som att min sambo dricker mängder - men det gör han verkligen inte. Någon starköl då och då till helgen, och så fest nån gång ibland med sina vänner. Efter nästa helg så kommer han hålla sig till någon folköl/lättöl då och då till helgen istället för att alltid kunna vara körbar ifall vi behöver åka in. Det är helt hans eget beslut och inget jag tvingat fram eller så.
Jag saknar verkligen att kunna ta en iskall öl ibland, eller ett glas rödvin till en bit fin, mörk choklad. :love:

Jag blir alldeles till mig av era sjukt söta katter!! :love: Vi var tvugna att ta bort våra två små änglar då jag blev gravid, båda två blev helt förändrade till psyket och den ena började även kissa utanför lådan. Tufft och jobbigt beslut att ta, men vi insåg att det var bäst för oss alla.. :(

Vad konstigt, de kan ju omöjligt ha märkt av själva graviditeten, utan det måste ha varit ni som förändrades då?

Trist att er beteendeförändring gentemot katterna ledde till att de fick avlivas! :(

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 860
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar