Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Guuuu, hade ingen aning om att man inte fick äta råa ägg. Har jag gjort flera gånger...

Och att man ska dricka 8 dl mjölk?? Det skulle jag kunna göra varje varje dag! Men min kära sambo har fått för sig att vuxna inte ska dricka mjölk...

Nice matkasse :laugh:

Men råa ägg, det är väl bara lite salmonellarisk, samma som vanligt? Och magsjuka är väl inte katastrofalt om man får, eller? äsh googlar.

aha, jo det var salmonellarisken. Den visste jag om och har ignorerat. Vet att det är sällsynt i Sverige och äter ju både majonäs och gud vet vad, skulle bli för jobbigt.

http://se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/foodsafety/eggsexpert/

Matförgiftning som orsakats av salmonella är extremt obehagligt och för med sig svåra kräkningar, diarré, buksmärtor och mycket hög feber. Om du drabbas kommer du att få antibiotika och kommer att behöva vätskeersättning. Ibland krävs sjukhusvård.

Under graviditeten fungerar ditt immunförsvar sämre än vanligt, vilket gör att du är mer mottaglig för matförgiftning och i allmänhet drabbas värre. Salmonellaförgiftning är inte direkt skadligt för ditt barn, men det är bäst att undvika infektion för ditt eget välbefinnandes skull under graviditeten.

Mitt eget välbefinnande under graviditeten tar jag bäst hand om genom att äta kaksmet! hehe :D

Guuuu, hade ingen aning om att man inte fick äta råa ägg. Har jag gjort flera gånger...

Och att man ska dricka 8 dl mjölk?? Det skulle jag kunna göra varje varje dag! Men min kära sambo har fått för sig att vuxna inte ska dricka mjölk...

:rofl::rofl: Har han tittat på Anna Skipper eller?

Råa ägg passerar inte min mun, och 8 dl mjölk låter mycket, jag tar endast mjölk i kaffet sen är det dock lite smör och ost och matlag grädd och creme fraish som slinker ner så det löser sig väl.

En annan kul sak jag hörde på vattengympan var att en tjej berättade att hon blivit lite besatt av frukosten på helgerna, det skulle finnas massa lyx :d Det stämmer på mig, jag vill gärna ha speciell yogurt, lyxjucie mm mm :d

Finns det fler med helgfrukostmani?

.... Bacon o ägg, amerikanska pannkakor med lönnsirap, kaka till "frukostefterrätt".

Fast jag måste erkänna att jag alltid lidit av det.

:rofl::rofl: Precis så. När jag åt hotellfrukost förra vecka var jag mätt hela dagen sen :d

Jag har aldrig varit en frukostperson, en onödigt ont lixom men NU är det kanon gott och framförallt VIKTIGT! :o

*kl*

Åhh, vad irriterad jag är på gubbens släkt nu. Vi kollade ju kön i måndags och då berättade han för svärmor och familj för de ville veta men nu har det tydligen gått telefonkedja till hela släkten för nu vet ALLA! Och idag skrev hans kusin på min facebook vad det var oxå... Smartskallar. Idioter. Har inte ord just nu. Kan de inte hålla käften om något.... Mina föräldrar vill inte veta vad det är. Kan de inte respektera det... Vad trött jag blir...

Hade ni bett dem att inte berätta? Jag hade blivit tokig... Här känns det som om sambons familj tycker vi är dumma i huvudet för att vi tog reda på könet, för "då är det inget kul länge, då är det ingen överraskning".

För min del så är ALLT som har med graviditet och förlossning en överraskning!!

Ja, han hade sagt det. Men det var likadant när de fick veta att vi var gravida. -Säg nu inget till någon sa svärmor till mormor. Det tog inte många minuter förens vi fick höra det av kusinerna... Nu är det slut med allt sånt. Nu får de inte veta något. Det finns lixom inget som är privat för dem... Är obeskrivligt trött på mormodern nu...

Men fy, jag hade blivit helt hysterisk! Finns det något jag inte tål så är det just sådant, berättar man något i förtroende/ber personen att inte sprida saken vidare så förväntar man sig att det löftet hålls.
Vi råkade ut för en sån sak då vi precis berättat för våra närmsta vänner att vi skulle ha barn. En av tjejerna berättar verkligen ALLT för sin mamma, så vi bad henne hålla tyst. Gjorde hon det? Såklart inte! Nu spelade det ju egentligen ingen roll om hennes föräldrar visste om det eftersom ingen vi eller våra familjer känner umgås med dom, utan det är mer själva grejen att inte bryta ett förtroende.

*kl*
Hoppas ni får en trevlig fredagkväll allihop! Jag ska precis åka och handla ingredienser till att göra egna hamburgare, och sen så blir det ju hockey på TV! :bump:

Kl

Imorgon går jag in i vecka 28, inte klokt egentligen, tiden bara springer iväg!!
Tycker dock att vädret snart kan slå om s vi kan se en vr på riktigt, detta är ju dock i vårmammor-tråd och snart föds de första bebisarna!!

Hoppas ni får en underbar helg och itne snöar bort! Kram på er!

*kl*

Mamamia, jag går in i v29 i morgon :crazy: sjukt vad tiden bara har sprungit iväg, det kommer säkert på bli som syrran säger, "snart är det du som sitter med en 9 måanders bebis..." 85 dagar kvar och ojoj vad jag längtar.

Ang kostråden, jag har haft några hyseriska anfall gällande detta, åt skinka från början men nu har jag inte ätit det på 2 månader, lovar att jag är less på ost så jag köpte leverpastej igår. Jo åt en skink/ost pastasallad för kanske 3 veckor sedan, men jag är då frisk än.
Hade ett riktigt ryck på julafton då jag åt en liten bit, lika stor som en 1 krona, från en salami. Har även fått för mig att jag fått listerios från fåren och toxoplasmos från katterna, har ju bara levt med katter hela mitt liv, fåren har inte listeria i år, men man kan ju få det via ensliage också som jag käkar varje dag *not*. Jag är faktiskt, helt mot mig egen vilja, lite väl hysterisk kanske när det gäller sånna där saker eller är det fler kattägare som är rädd för tex toxoplasmos?! Jag rensar inte kattlådan längre, tur att man har katter som mest går ut och gör sina behov och tvättar alltid händerna frenetiskt när jag har borstat dom (katterna, inte kattlådan...:D)

Nej, här gosas det med katterna med än nånsin tror jag. Där har jag inte varit så noga... Den ena sover dessutom på min arm varje natt och då får jag svansen i ansiktet. :D

Vi bestämde dock att de inte fick nån kattlåda den här vintern så de får snällt gå ut i snön vare sig de vill eller inte, så slapp vi det problemet. Det blir lite spring på nätterna när de vill ut men hellre det.

Försöker tänka lite extra med vad jag stoppar i mig. Skippar kallrökt skinka tillexempel. Har alltid haft väldigt svårt för fisk, va duktig i början och åt två ggr i veckan. Men det höll inte länge, varför sitta och plåga i sig något man inte gillar. Käkade hela 5 fiskpinnar igår:banana:
Men jag tar 4 fiskoljetabletter om dagen istället. En sort som va kontrollerad och utan miljögifter eller vad det nu stod på. Vill ju att ungen ska få i sig omega-3 joxet och kanske ha en liten chans att komma ifrån mammas och pappas låga IQ.

Kattan är skraj för att gå ut så vi har låda till henne. Varav husse är jätteäckelmagad och går inte i närheten av den, så jag sköter mockningen. Men överdriver säkerheten och har på min engångshandskar varje gång och tvättar och spritar händerna noggrant efteråt.

På tal om mat som man inte bör äta så åt jag idag mögelost....! Min stakars svärmor hade lagat god middag och där var mögelost i såsen, vad gör man? Jo man äter såklart, svärmor kom ju på sitt misstag och försökte fiska upp osten innan den hann smälta, herregud, en portion har väl ingen dött av :D

*kl*
Puh, jag har precis kommit hem jag. Kikade på OS-hockeyn tillsammans med sambon och några jobbarkompisar till honom, jag har aldrig känt mig så malplacerad. :D Kul dock, och skönt att Sverige vann.
Nu är sambon iväg på sin "sista kväll med gänget" som han så fint uttryckte det. :D Får se i vilket skick han kommer hem i inatt, jag har redan laddat upp med en hink på hans sida av sängen. Nästa helg fyller en gemensam vän 25 så då vankas det 25-årsfest såklart, och efter det så ska sambon hålla sig nykter. (nu låter det som om sambon är värsta alkisen men riktigt så är det inte. :D)

Ang. alkohol - hur förhåller ni och era respektive till det nu när ni är gravida? Vi kom överrens om tidigt att visst är vi gravida tillsammans, men det är jag som bär fostret. Sambon har alltså druckit som vanligt men från och med nästa helg är det totalstopp till dess att Räkan är ute.

Smält mögelost är dessutom helt ok att äta. :D Eller ja, i sås så länge såsen kokat upp och bubblat i alla fall.

Ang. alkohol - hur förhåller ni och era respektive till det nu när ni är gravida? Vi kom överrens om tidigt att visst är vi gravida tillsammans, men det är jag som bär fostret. Sambon har alltså druckit som vanligt men från och med nästa helg är det totalstopp till dess att Räkan är ute.

Så är det hon med, jag dricker inget och min sambo som vanligt. När det sen närmare sig för vi se hur vi gör. Vi har inte satt något datum på det men naturligtvis är det inte läge för honom att dricka den perioden.
Sen är det väl så att vi kan ta taxi i värsta fall men det vill jag helst undvika.

Här har vi inte pratat något om alkoholens vara eller icke vara i någon speciell utsträckning. Dels dricker inte min man några jätte mängder och det händer inte heller ofta. Han kommer nog få dricka så länge jag känner att det är lugnt i magen men skulle jag få mycket förvärkar mot slutet så får han ju vara nykter i fall de riktiga drar i gång.

Emmah - Jag har inte gjort rent lådan till min katter sedan jag fick plus på stickan. Jag gosar fortfarande med dem som vanligt men jag har dem inte ansikte mot ansikte längre och jag pussar inte på dem eftersom toxoplasmos finns i deras saliv också. Så så gör jag men dreggelkatten tycker i alla fall om sin husse bättre än mig så hennes saliv slipper jag :)

Ia - Gud vad tråkigt för dig/er :( T.o.m. jag blir irriterad på din mans stackars mormor fast jag inte känner henne. Tycker ni gör rätt i att inte berätta något mer! Det är bara vi som vet om vad det är för liten en som gömmer sig i min mage och alla tror att vi inte vet. Min mans mormor däremot kallar min mage för det namn vi har valt till vårt barn men det spelar inte mig någon roll, hon vet ju inte att vi vet att det stämmer ;)

Inga direkta diskutioner om alkoholen här. Sambon köpte 6 öl före jul och tre står kvar i kylen. Krogen är han nog mest glad att slippa (han har jobbat där halva sitt liv) Det är mest jag som längtar efter att kallt glas rosè :angel:

Min sambo dricker "som vanligt", why not lixom? Jag kan till och med känna mig lite ledsen för att jag inte får ta ett glas vin till maten, speciellt när man äter ute med "fina middagar", eller vad man ska säga.. OM jag går över tiden finns det en risk att jag föder på midsommar, och isf kommer jag inte tvinga sambo att inte ta en öl till sillen, vi får väl ta taxi in isf. Helt enkelt.

Btw, jag läste någonstans i början att man inte skulle äta fiskoljatabletter, men det stämmer alltså inte? Vad kan man äta för tabletter, spelar det någon roll? Iom att jag nästan aldrig äter fisk kanske jag ska börja med såna tabletter... Bättre sent än aldrig... :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 858
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar