Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

*kl*

Jag måste få fråga, hur duktiga är ni att följa kostråden från livsmedleverket? Följer ni det slaviskt till punkt och pricka eller har ni "fuskat".

Jag har inte läst kostråden så jätte noga, det erkänner jag. Jag fick ju lite råd när jag ringde till barnmorskan i v.6 och då sa hon att jag kunde äta alla smörgåspålägg som skinka m.m.. På livsmedelverkets hemsida så står det att man ska undvika det vakuumförpackade men min bm sa att det inte var ngn fara att äta det.

Jag blir ganska orolig när jag läser råden noga (så dags att göra det i v. 30) även om jag inte kan komma på att jag har misskött mig något speciellt.

Jag känner samma!! Jag har inte varit jätteduktig på det där med fisk varje vecka och mycket grönsaker varje dag..men jag har varit väldigt slarvig med maten förr med, så har varit tufft för mig att bara få in en rutin att äta ordentliga mål minst tre gånger om dagen, och det har jag faktiskt, för det mesta fixat..men visst, jag har nog slarvat lite med det man borde ha i sig:crazy:

Jag äter ett lagat mål om dagen, lunch excisterar inte många dagar i veckan (vi har bara med oss matlådor tisdagar och torsdagar på jobbet). Äter jag riktig lunch på dagen på t.ex. helgen så är jag inte hungrig sedan till kvällsmaten och då blir det mackor då istället för till "lunchen".
Sedan så grönsaker lagar vi till kanske 4 dagar av 7 men vi äter frukt varje dag och i ganska stora mängder.

Åh dom här kostråden gör mig lite stressad. Jag försöker hålla mig till det mesta men jag är en sucker för Parma skinka och det ska man ju tydligen inte äta :crazy: Men jag äter ibland ändå..:crazy:

Däremot fisk är inga problem, älskar fisk och jag har en bra rutin på 3 mål om dagen och 2 mellis :D

Har övat ett par år :grin:

Nej, jag har inte följt kostråden till punkt och pricka, jag har läst dom men inte jättejättejätte noga..

Jag har också ätit smörgåspålägg, grönsaker och frukt äter jag ok av i vanliga fall också förvisso, men fisk"kvoten" som det rekommenderas har jag inte kommit upp i.

De enda jag har följt är att jag inte ätit otillagad mögelost, inte heller dessertostar eller lufttorkad skinka.
Men jag tror jag ätit färskost nångång däremot.. typ kalles randiga!

Jag har nog följt det ganska bra, det innebar inte så stora förändringar för mig. Sushi ska man ju tydligen kunna äta nu men jag äter vegetarisk ändå, funkar ok. Fisk har jag ibland ätit 4 ggr/vecka och ibland en gång. Mögelost äter jag inte i vanliga fall, och jag äter numera sällan frukostskinka.

Jag fuskade med parmaskinka i söndags men då var den varm efter att ha legat på pizza, så jag intalade mig att det borde gå.'

Största problemet jag har är att jag varken dricker mjölk, fil el youghurt, så det är väl ingen höjdare, jag tvingade dock i mig oboy varje morgon första två månaderna sen gav jag upp. Det är ju äckligt...

Appropå pastoriserad el icke pastoriserad fetaost så fick jag årets utskällning (på skämt) när jag på grekresuaurang i tyskland bad vår grekiska busschaufför fråga om den var pastöriserad eller inte. "VArifrån-tror-du-alla-grekker-kommer?hade-vi inte-kunnat-äta-fetta-ost-hade-det-inte-funnits- några-grekker".

Han hade ju en poäng helt klart...

Och jag måste rapportera. Igårkväll pillade jag i mig:
-1 hutt bisolvon för hostan
-2 duttar dundernässpray med menthol (höll på att dö men kunde plötsligt andas)
-1 dexofen smärtstillande
-2 panodil
-1 järntablett som topping

Jag har sovit hela natten med fri näsa och nästan ingen hosta. Nu är allt tillbaks och jag har sjuuukt ont i revbenen men bara att ha sovit en natt var underbart!

Här har det varit/är riktig snöstorm. Minus 8 grader och blåser hårt, inget kul på slätten. Hästarna är ute och mumsar mat och jag har petat i mig frukost.

Datorn säger att det är 82 dagar kvar till BF, undrar om snön hinner smälta tills vi ska sitta i solen och glassa, eller om vi får göra det i snön?

*kl*
Usch, här är en till som får lite ångest över kostråden. :crazy: Jag försöker att äta fisk 1-2 gånger i veckan men ska jag vara ärlig blir det inte riktigt så alla veckor. Frukt och grönsaker är jag hyffsat duktig på att stoppa i mig i alla fall så där är jag inte särskilt orolig, och ang. smörgåspålägg så har jag ätit både vakuumförpackad skinka och sån som man köper i delikatessen. Fetaost äter jag ofta och gärna, men har hållt mig till pastöriserad. Jag har till och med smällt i mig grönmögelost men då i sås såklart. ;)

Jag tror att man klarar sig jäkligt långt med lite sunt förnuft faktiskt. Om man skulle följa vartenda råd som finns där ute så skulle man nog få leva på luft, och det om något är ju inte särskilt bra varken för oss eller för bebbarna.

Känns bättre nu när ni andra verkar vara som jag :) jag har ätit parmaskinka i början av graviditeten, visste/tänkte inte på att det skulle vara dåligt.
Sedan så har jag ätit pastiöriserad brie men bara innehållet och inte möglet. Ädelost har jag ätit på tub för den är också pastriörserad :laugh:

*kl*

Nu har jag städat bottenvåningen (ca 80kvm) och jag har så jädra ont i fogarna, främst ryggen! Gör helt vansinnigt ont och jag har disk att ta hand om samt att jag ska göra ordning tårtor och baka till i eftermiddag men jag orkar bara inte.
Måste hinna med att duscha och dammtorka också.... fan.

Ia* eller något annat proffs - varför gör de så sjuuuuukt ont högt upp i revbenen när jag nyser och hostar? I vanliga fall känns det ju bara i magmusklerna???

Vet du - om du inte orkar så SKIT i det! Tala om för gästerna att du inte har ork till att baka och be dem ta med sig fikabröd osv själva, dammtorka kan din karl göra när han kommer hem och ta disken lite då och då. Diska 5-10 minuter, lägg dig och vila en stund och fortsätt sen.

Här hemma kör vi så - jag gör det jag orkar och sen tar Johan över. När vi hade gäster senast så hade dom med sig semlor så jag slapp fixa med något, behövde bara sätta på kaffebryggaren och koka tevatten. Dock så vet ju våra familjer och vänner om att jag måste ta det lugnt pga. sammandragningarna och att jag inte orkar särskilt mycket så ofta erbjuder dom sig att göra saker. Vi är bortskämda. :love:

Usch, har också lite ångest över kostråden... I söndags åt jag tex rökta räkor utan att tänka på om man får det eller inte... Lyckades inte lista ut om man får det heller. Är dom kokta innan dom röks? Jag har ingen aning... :confused:

Sen är jag inte så duktig på att äta fisk... Inte så duktig på att äta grönsaker... Inte så duktig på att äta tre mål mat om dagen... Men jag har ju bra värden och så, borde väl märkas om man saknar någonting?

Tänkte att jag skulle bry mig om råden "sen" när jag var mer gravid... Nu är typ 15 veckor kvar och jag har inte orkat läsa igenom Livsmedelsverkets rekommendationer... Kanske dags att göra det...

Vad gulliga era gäster är, mina hjälper mig inget. Min man har städat tidigare denna vecka men eftersom vi har fått bergvärme installerat i onsdags och igår så är allt jätte skitigt. Kunde aldrig tro att det skulle vara så skitigt i en gammal panna och de har givetvis gått runt med skorna inne :grin:

Blir så stressad när jag inte vet när man kan förvänta sig att gästerna kommer. Vet att svägerskan med familj skulle åka vid lunch men de skulle nog inte vara här förrän 14-15 tiden och de andra vet jag inte. Känner mig inte bekväm med min mans släktingar (bortsett från svägerskan) när inte han är hemma så jag hoppas verkligen han hinner hem innan de kommer.

Är nog ganska slavisk är jag rädd. Har skippat vakumförpackad skinka tex. Men har missat på ngra saker och vet fortfarande inte om det var fel att äta dansk ost :p (hård kittost, mjuk kittost vet jag ju är off limits).

Det är ganska trist :devil: (mmm parmaskinka och vin! och mängder av the!)

Har totalignorerat alla råd om lättprodukter, tänker inte börja äta rent äcklig mat med tvivelaktigt innehåll, typ risifrutti light light och Fun saft, bara för att jag är gravid. Bläh. Vatten, mellanmjölk och Bregott får duga vad de än skriver. Försöker äta fisk tre ggr i veckan men har legat lite efter nu på sistonde.

Har också skippat det jättegrova brödet som man ska äta, magen knöt ihop sig till en liten boll och skrek, så det får bli fibrer från rotsaker och torkad frukt istället.

Och så stod det ngt om 8 dl mjölk om dagen, inte en chans! jag dricker inte mjölk eller äter yogurth normalt. Jag har ökat till 3 dl mjölk från 0 dl och enstaka omgångar varm choklad.

Jag funderar inte så mycket på kostråden faktiskt. Jag undviker opastöriserad ost och all mögelost. Rökta grejer äter jag ändå inte, så det är inget jag ens tänker på.

Jag fuskade iofs för ett tag sen då jag bakade kladdkaka. Jag åt resterna av smeten, men då kom sambon farandes och slet bunken av mig! :rofl:

För övrigt äter jag oftast bra och nyttig mat. Vi får mat hemleverans av mat varannan vecka och den är ihopsatt av dietist, så jag förutsätter att den innehåller allt man behöver. Förutom det är jag noga med att äta mina multivitamin- och mineraltabletter varje dag och såklart även Niferexen.

För att du hostat sönder musklerna förnodligen. Tejpen har varit min räddning. Testa att trycka på muskeln när du hostar /. Den inte kan krampa.

+ Cattan

Jag har inte ätit grovt bröd då jag gillar ljust mycket bättre och tänker inte äta grovt bara för att.
Jag dricker den röda standardmjölken och även vi anväder bregott på mackan!

Jag har ätit kladdkaksmet och tänker göra det idag igen ;) har inga hämningar där.

hmm vad är det för fel på kaksmet? nåja det är försent jag har redan slickat ett par bunkar.

Dietistmat, hem :) cool lyx!

Smeten innehåller ju råa ägg och såna bör man inte äta.

Googla på Linas Matkasse. Det är verkligen vardagslyx att få maten hemlevererad och vi har inte fått några högre kostnader sen vi började med detta. Men det är med all säkerhet olika från familj till familj. Vi är helnöjda och kommer att fortsätta.

Jag har faktiskt funderat på det där med matkasse-leverans, kan ju kanske vara värt det, kanske skulle man prova iallafall! Blir det inte heller mycket dyrare så kan det ju vara värt det =)

kl

Fick idag med posten hem brev från försäkringskassan, innehållande det som arbetsgivaren ska fylla i. Och fast jag sa ifrån om att jag har två arbetsgivare så fick jag bara en uppsättning papper, puckon.. Hon jag ringde till härom dagen på försäkringskassan kunde till och med se att jag hade sagt ifrån om två arbetsgivare och tyckte det var smart, och ändå misslyckas de med det. Jaja, inte mer än att jag får kopiera upp ett ex till och ge till min andra arbetsgivare, det borde jag väl kunna göra?

I vilket fall, jag tycker det är hel-lustigt med allt detta med föräldrapenningen, kanske inte för er men för mig som är timvikarie. Jag har ju liksom ingen fast lön som mina arbetsgivare ska fylla i, utan den varierar ju ganska mycket från månad till månad.
Funderar på att ringa lönekontoret och be om att få kopior på alla mina lönespecifikationer från -06 (de på FK sa att jag skulle kolla så pass långt tillbaks eftersom jag har studerat ett år mitt i..), för jag har inte sparat lönespecar så långt tillbaks.
Hur funkar allt egentligen? Så om jag fyller i papperna nu, då spelar det alltså ingen roll, för föräldrapenningen, vad jag tjänar under resterande tid som jag jobbar innan bebisen föds?

Så himla mycket att tänka på..

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 858
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar